
Soft Censorship: 
How Governments Around the Globe 
Use Money to Manipulate the Media

A Report to the Center for International Media Assistance

January 9, 2009

By Don Podesta



The Center for International Media Assistance (CIMA), a project of the 

National Endowment for Democracy, aims to strengthen the support, raise 

the visibility, and improve the effectiveness of media assistance programs 

by providing information, building networks, conducting research, and 

highlighting the indispensable role independent media play in the creation 

and development of sustainable democracies around the world. An im-

portant aspect of CIMA’s work is to research ways to attract additional U.S. 

private sector interest in and support for international media development.

CIMA convenes working groups, discussions, and panels on a variety of 

topics in the field of media development and assistance. The center also 

issues reports and recommendations based on working group discussions 

and other investigations. These reports aim to provide policymakers, as 

well as donors and practitioners, with ideas for bolstering the effectiveness 

of media assistance.
 

Marguerite H. Sullivan
Senior Director

Center for International Media Assistance 
National Endowment for Democracy 

1025 F Street, N.W., 8th Floor 
Washington, D.C. 20004

Phone: (202) 378-9700 
Fax: (202) 378-9407

Email: CIMA@ned.org
URL: http://cima.ned.org



  Center for International Media Assistance         1

CIM
A

 Research Report:  Soft Censorship A
round the G

lobe

Don Podesta

Don Podesta is a consultant with the Center for International Media Assistance at the National 
Endowment for Democracy. He was formerly an assistant managing editor/copy desks at The 
Washington Post, where he worked for 27 years. Podesta also was a foreign correspondent in 
South America for the Post from 1992-1994, where he covered Peru’s war against the Shining 
Path guerrilla movement; presidential elections in Bolivia, Chile, and Paraguay; the drug war 
in Colombia; and several economic, social, and environmental issues in Brazil and Argentina. 
Prior to that, he worked as the deputy news editor for The Washington Star. Podesta has a 
master’s degree in international affairs with a concentration in Latin America from American 
University’s School of International Service, and a bachelor’s degree in journalism from 
Arizona State University. He was born in Chile and raised in Colombia. Podesta is a former 
member of the Inter American Press Association’s board of directors.

Research Associate

Eva Constantaras

Eva Constantaras is a research associate at the Center for International Media Assistance.  
Before arriving at CIMA, Constantaras was a Fulbright-UNESCO Fellow working in the 
Freedom of Expression, Democracy and Peace division in Paris; a Fulbright Fellow studying 
safety of journalists in conflict zones in Colombia; and an intern at the Seattle Times. She has a 
Specialization in Journalism from Universidad de los Andes in Bogotá, Colombia, and a B.A. 
in English from Grinnell College.

About the Author



2	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

So
ft

 C
en

so
rs

hi
p 

A
ro

un
d 

th
e 

G
lo

be

Table of Contents

Preface	 3

Executive Summary	 4

Overview: Indirect Censorship Around the World	 6

Latin America	 8

Asia	 14

Africa	 17

Eastern Europe	 19

Looking Ahead	 22

Recommendations	 24

Endnotes	 25

	



  Center for International Media Assistance         3

CIM
A

 Research Report:  Soft Censorship A
round the G

lobe

The Center for International Media Assistance (CIMA) at the National Endowment for 
Democracy (NED) commissioned this study on governments’ use of advertising to control 
media. The purpose of this report is to examine this important and often overlooked method of 
manipulating the news, particularly in countries where democracies are fragile and there is no 
culture of strong, independent news media.

CIMA is grateful to Don Podesta, a veteran journalist and media expert, for his research and 
insights on this topic. CIMA would also like to thank Eva Constantaras, for her valuable 
assistance with Podesta’s research.

We hope that this report will become an important reference for international media assistance 
efforts.

Preface

Marguerite H. Sullivan 
Senior Director 
Center for International Media Assistance



4	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

So
ft

 C
en

so
rs

hi
p 

A
ro

un
d 

th
e 

G
lo

be

Executive Summary

As once openly authoritarian regimes have 
moved toward more democratic societies 
—or at least toward the appearance of 
democratic ones—an insidious form of 
censorship has arisen. 

Typically, authoritarian regimes exert control 
over what can and cannot be published or 
broadcast by requiring news content to be 
submitted to a censor prior to publication, 
by seizing control of media outlets or by 
intimidating or arresting journalists and 
media company owners. In many countries, 
censorship of the news media now manifests 
itself in far more subtle ways, phenomena 
sometimes referred to collectively as “soft 
censorship.” This report explores the spread 
of these indirect means of censorship and 
examines possible remedies that might be 
employed to attack the problem.

Soft, or indirect, censorship can be defined 
as the practice of influencing news coverage 
by applying financial pressure on media 
companies that are deemed critical of a 
government or its policies and rewarding 
media outlets and individual journalists 
who are seen as friendly to the government. 
Examples of this practice abound in 
countries in every part of the world. It takes 
several forms:

The use of advertising by national •	
and local governments to support 
media outlets financially. Often this 
is legitimate official advertising: 
public announcements conveying 
information about government 
business to the citizenry, such as 
putting government contracts out 
for bids. But where there are no 

rules or transparency about where 
and how such advertising may be 
placed, the sudden withdrawal of 
this revenue stream can threaten 
the independence—and even the 
survival—of newspapers and 
broadcasters.

Pressure by the government on •	
commercial enterprises to advertise 
in certain media and not in others. 
This is a more indirect form of the 
use of advertising as a club, but the 
effect on media companies is the 
same.

Direct payments to journalists •	
in exchange for writing articles 
conveying the government’s position 
on specific topics or promoting the 
agendas of politicians or companies.

These practices are particularly prevalent 
in Africa, Latin America, South and East 
Asia, and some of the countries of the 
former Soviet Union. In much of Latin 
America and Africa, national, provincial, 
and local governments exert pressure on 
the media by withholding or threatening 
to withhold advertising. In Colombia and 
Ukraine, journalists are often paid directly 
by sources, government or private parties 
to produce news content that advances the 
patrons’ agendas. And in Hong Kong, one 
publishing house has suffered a loss of 
commercial advertising because of pressure 
on advertisers by the Chinese government. 

Proposed remedies have been put forth by 
non-governmental organizations, such as 
the Open Society Justice Initiative and the 



  Center for International Media Assistance         5

CIM
A

 Research Report:  Soft Censorship A
round the G

lobe

Association for Civil Rights in Argentina 
and various media watchdog groups, as well 
as regional institutions, such as the Council 
of Europe and the Organization of American 
States. They include, among others:

Greater transparency in •	
awarding advertising contracts 
to independent newspapers and 
broadcasters, including passing 
legislation that clearly spells out 
the rules.

Litigation to end the practice of •	
withdrawing advertising as a 
means to exert pressure on media 
outlets.

Regulations requiring •	
governments to place advertising 
in media outlets that can deliver 
the intended audience, without 
regard to the news content 
published or broadcast by those 
outlets.

Steps to ensure that the allocation •	
of government advertising is 
not concentrated in the hands of 
political appointees.

Efforts to increase the •	
compensation of journalists so 
they can support themselves 
without resorting to seeking 
advertising individually or taking 
payments from news sources.



6	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

So
ft

 C
en

so
rs

hi
p 

A
ro

un
d 

th
e 

G
lo

be

The problem of indirect censorship and 
manipulation of news coverage through the 
use of government advertising appears to be 
growing in some regions of the world. 
There are many ways that governments use 
financial carrots and sticks to influence 
news coverage, including calling senior 
editors or station managers and lobbying 
against or for specific news items, denying 
access to official information, and 
selectively allocating broadcast licenses or 
control of access to newsprint. This report 
focuses on the financial aspects of indirect 
censorship:

Paying journalists directly to write •	
stories in support of government 
officials or their policies. This is a 
particularly effective tool during 
election campaigns.

Placing advertising in newspapers •	
and broadcast media that support the 
agenda of the government or political 
candidates—in essence, rewarding 

friends—and withholding it from 
media whose coverage is critical.

Pressuring private businesses to •	
advertise in media friendly to the 
government and to refrain from 
advertising in media that covers the 
government with a more critical eye. 

While these methods, collectively known 
as “soft censorship,” are less draconian 
than overt means of censorship—taking 
over control of media companies or 
requiring news content to be reviewed by 
government officials before publication 
—they nonetheless inhibit independent 
media from publishing or broadcasting 
certain information. Though these 
advertising contracts outwardly appear to 
be straightforward commercial transactions, 
media watchdog groups and multilateral 
organizations such as the Organization of 
American States and the Council of Europe 
have argued that the use of advertising as 
a means to punish or reward media for its 

Overview: Indirect Censorship 
Around the World

The exercise of power and the use of public funds by the state, the granting of 
customs duty privileges, the arbitrary and discriminatory placement of official 

advertising and government loans; the concession of radio and television 
broadcast frequencies, among others, with the intent to put pressure on 

and punish or reward  and provide privileges to social communicators and 
communications media because of the opinions they express threaten freedom 

expression, and must be explicitly prohibited by law.

- Declaration of Principles of Freedom of Expression,
Inter-American Commission on Human Rights



  Center for International Media Assistance         7

CIM
A

 Research Report:  Soft Censorship A
round the G

lobe

content is a clear infringement of freedom 
of expression. In 2007, the Supreme Court 
of Argentina ruled that “government 
discrimination in the placement of 
advertising is an act of indirect coercion 
that is contrary to freedom of speech.”

The most common practice is simply to 
withhold government advertising from 
newspapers and broadcast stations whose 
coverage meets with the government’s 
disapproval. For some media outlets, 
particularly smaller newspapers and radio 
stations heavily dependent on advertising 
from provincial or municipal governments, 
choking off such revenue streams can be 
financially devastating.

Where there is not a strong commercial 
advertising environment, the “media begin 
to live off official advertising,” Catalina 
Botero, special rapporteur for freedom 
of expression for the Organization of 
American States, said in an interview. 
In such environments, she said, the 
government can exercise “decisive 
interference in the press through official 
advertising.”1

Botero’s view is that government 
advertising is not meant to be a subsidy: 
“The determining criterion should be 
reaching the audience that it is supposed to 
reach.” For example, if a state government 
advertises to attract tourists, it should not 
subsidize local media with that advertising; 
rather it should place those ads in media 
whose audiences are located elsewhere, 
Roberto Saba, executive director of the 
Association for Civil Rights in Argentina, 
said in an interview.2

Guy Berger, dean of the school of 
journalism at Rhodes University in 
Grahamstown, South Africa, and chairman 
of the board of directors of the newspaper 
Grocott’s Mail, said that while the media 
are not entitled to receive any advertising 
at all, “what they are entitled to is not to be 
discriminated against.”3 This view is shared 
by Botero and others, including courts that 
have ruled on the issue.

One of the problems for independent 
media in Africa—aside from the lack of 
strong private sectors—is the shortage 
of reliable, and sometimes any, market 
research. That means governments can 
feel free to place advertising where they 
like. “Most governments don’t seem to 
care whether they are reaching their target 
audience,” Berger said. “Governments have 
a duty to communicate proactively, not 
just responsively. That means not favoring 
sweetheart media.”

Soft censorship is particularly prevalent in 
Latin America and Africa, but it also turns 
up with some regularity in Eastern Europe 
and South and East Asia. The specifics of 
how soft censorship is applied vary from 
region to region and even from country to 
country within a region. 

The following survey shows how indirect 
censorship manifests itself in a variety of 
places. Based on interviews with media 
analysts in several regions, as well as on 
reports, news items and other existing 
literature, it is not meant to be all-inclusive. 
Nevertheless, even such a limited survey 
clearly illustrates the truly global breadth of 
the problem.



8	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

So
ft

 C
en

so
rs

hi
p 

A
ro

un
d 

th
e 

G
lo

be

Latin America

Argentina
The Price of Silence: The Growing Threat 
of Soft Censorship in Latin America, a 
study of soft censorship in seven Latin 
American countries published in 2008 by the 
Argentine Association for Civil Rights and 
the Open Society Justice Initiative, found 
that in Argentina, the “national government 
regularly abuses its advertising powers, 
including through excessive allocations to 

political favorites and denial of advertising 
in retaliation for critical coverage. Such 
abuses are even more marked at the local 
level, where media are, as a rule, more 
dependent on provincial and municipal 
advertising.”4 

The volume of advertising by governments 
at every level makes up a large enough share 
of media revenues that officials can easily 
exert financial pressure on certain media 
outlets if they so choose. In some provinces, 
government advertising accounts for the 

majority of media revenue. In Tierra del 
Fuego province, for example, 75 percent of 
the local media’s advertising revenue comes 
from the government.5

The amount of government advertising has 
been rising rapidly. The accompanying chart 
shows the level of spending by the Argentine 
national government in U.S. dollars.6

The total expenditure by the Argentine 
national government alone in the first seven 

years of this decade was more than 880 
million pesos (more than $347 million at the 
average rate of exchange from 2000 through 
2007).

“What we need to discuss is whether the 
government has to advertise at all,” said 
Laura Alonso, executive director of Citizen 
Power Foundation, a Buenos Aires-based 
group that advocates for civic empowerment 
and transparency in government. “Why does 
the government have to advertise?”7

Argentine National Government Spending on Advertising

M
ill

io
ns

 o
f U

.S
. D

ol
la

rs



  Center for International Media Assistance         9

CIM
A

 Research Report:  Soft Censorship A
round the G

lobe

At the end of 2008, the foundation was 
preparing to launch on its Web site an 
extensive searchable database of all 
Argentine government advertising in every 
media sector as part of its efforts to promote 
more transparency and fairness in the 
process. 

The Committee to Protect Journalists, 
citing the work of veteran journalist Maria 
O’Donnell, reported in 2007 that in the 
presidential election campaign of 2006, a 
media company in outgoing president Nestor 
Kirchner’s home province of Santa Cruz 
received about $960,000 in 
advertising from Kirchner’s 
government. The firm is 
owned by one of Kirchner’s 
close advisers and received 
ad revenue from the 
government “exceeding that 
of many news outlets with 
national reach,” the CPJ 
reported.8

Kirchner’s wife, former senator Christina 
Fernández de Kirchner, was running for 
president and ultimately was elected. 
Fernández’s campaign was prominently 
covered in El Periodico Austral, an 8,000-
circulation free daily newspaper that 
circulates throughout Santa Cruz province 
and is owned by the media company that 
benefitted from the government’s advertising. 

Nevertheless, Argentina offers one of the 
few success stories in the effort to combat 
the abuse of government advertising to 
influence news coverage. In September 
2007, the Supreme Court of Argentina 
ruled that the government of Neuquén 
province had violated the right to free 
expression of the daily newspaper Rio Negro 
by withdrawing government advertising 

as a reprisal for critical coverage of the 
provincial government. The court found 
that the province’s dealings constituted an 
act of indirect censorship and ordered the 
government to refrain from discriminatory 
practices in placing official advertising in 
private media in the province.

 The Inter American Press Association 
(IAPA) awarded the Supreme Court of 
Argentina its annual Chapultepec Grand Prize 
for defense of the principles of a free press in 
2008 for its ruling.

In announcing the award, the 
IAPA cited the court’s ruling 
that “‘the government may 
not manipulate advertising 
by giving it to or taking it 
away from media outlets on 
the basis of discriminatory 
criteria,’ that advertising may 
not be used ‘as an indirect 
means of undermining 
freedom of speech,’ and that 

‘government discrimination in the placement 
of advertising is an act of indirect coercion 
that is contrary to freedom of speech.’”9

Colombia 
In several Colombian cities outside the 
capital, radio stations sell air time to 
individual journalists, who make their living 
by selling advertising. As there is almost 
no market for commercial advertising 
for local radio in these cities and towns, 
journalists rely on advertising from the same 
government institutions they are covering. 
The government splits up its advertising 
budgets among radio journalists without 
regard to their stations’ audience reach. And 
the radio stations then treat the government 
with deference.

“It’s two-way blackmail.”

	 — Andrés Monroy, 
Colombian chapter of the 
International Federation of 
Journalists



10	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

So
ft

 C
en

so
rs

hi
p 

A
ro

un
d 

th
e 

G
lo

be

As radio journalist Carlos Hurtado 
of Cartagena, Colombia, put it: “The 
government agencies that advertise are very 
few … and journalists who seek advertising 
compete for them. Therefore the journalist 
who aspires to say that government entities 
are doing something badly abstains from 
putting out the information… One tends to 
soften the criticism.”10

Andrés Monroy, judicial adviser to 
Colombia’s chapter of the International 
Federation of Journalists, describes this 
practice as journalists paying the radio 
stations to be allowed to work for them. The 
result is that some journalists are denied 
the right to make a living and the public is 
denied the right to an independent press, he 
said in an interview. 11

“It’s two-way blackmail,” Monroy said. 
Government officials tell journalists that if 
they don’t treat them well in their reporting 
they will not receive any advertising. And, 
in the case of unscrupulous journalists, 
Monroy said, the obverse is true: Journalists 
threaten “to destroy” politicians and 
officials if they don’t advertise.

In Cartagena, newly elected Mayor Judith 
Pinedo sought to put an end to this cycle 
by creating a committee to regulate 
government advertising and to distribute 
it with greater transparency and fairness. 
The reaction of the journalists’ union, 
the Colombian Federation of Journalists, 
was strongly negative. The union put 
out a statement protesting that working 
journalists were not to be represented on the 
committee and pointing out that many of its 
members are “obliged to sell advertising, 
not by their own decision, but because 
unscrupulous media impresarios, motivated 
by an anti-democratic lust for lucre, thwart 

the labor laws and the international pacts on 
this issue, refusing to pay salaries.”12

Where once the local media in Cartagena 
shied away from reporting on government 
scandals or malfeasance, the coverage of 
the new city administration turned sharply 
negative after the advertising contracts were 
subjected to review by the new committee.

Jaime Abello, executive director of the 
Foundation for New Iberian-American 
Journalism, based in Cartagena, supports 
Pinedo’s efforts to bring order and 
transparency to the process of assigning 
government advertising. In an interview, 
Abello pointed out that the government 
needs to advertise to communicate with 
citizens and that the journalists in small 
local media markets need the revenue 
to stay in business. Pinedo’s committee 
tries to ensure that the advertising money 
is distributed fairly and with an eye to 
maintaining diversity in media voices.

Before the committee was established, 
Abello said, “the importance of the message 
was secondary to rewarding reporters who 
would provide favorable coverage.” Since 
the establishment of the commission, which 
requires government agencies to bring plans 
for ad campaigns before it on a quarterly 
basis, the journalists who routinely used to 
get the larger share of the advertising pie 
have lost revenue. They have since launched 
“fierce criticism” in their coverage of 
Pinedo’s administration, Abello said.
Abello called the practice an “instrument 
for buying journalists’ consciences while 
diminishing criticism.”13

The Colombian chapter of IFJ 
acknowledges that corruption in the use 
of government advertising is a serious 



  Center for International Media Assistance         11

CIM
A

 Research Report:  Soft Censorship A
round the G

lobe

problem, but it approaches the question as a 
labor issue. In its view, if strict rules about 
placing government advertising are put in 
place—tied to measurements of the size 
of the audience, for example—the bulk, if 
not all, of the advertising will go to the big 
national media chains, local media will lose 
their revenue streams, and many journalists 
will lose their livelihoods.

IFJ’s Monroy said there are also cases of 
local officials applying pressure on private 
businesses to stop advertising in media 
whose coverage has been critical of their 
administrations. His group is investigating 
two such cases.

Colombia’s Congress is considering a 
bill to regulate advertising at all levels of 
government. The measure would prohibit 
the use of advertising to call attention to 
government success stories and calls for 
advertising to be limited to announcements 
of programs, services, or regulations about 
which citizens need to know. The bill does 
not address how media outlets are selected to 
receive government advertising.14

Mexico
The withdrawal of government advertising 
on the local and national levels has become a 
common tactic for discouraging criticism of 
the government in Mexican media over the 
last two years. 

The Center for Journalism and Public Ethics 
(Centro de Periodismo y Etica Publica, or 
CEPET) reported in September 2007 that the 
media coordination office of the government 
of Chiapas (Coordinación de Comunicación 
Social, or Cocoso) threatened to withdraw 
official advertising from the newspaper 
Expreso de Chiapas for writing on 
“forbidden topics.” The journalist involved in 

the case, Arcadio Acevedo of the newspaper 
Expreso de Chiapa, told CEPET: “My 
employers pay me, but they do not publish 
my work if I touch on certain topics or 
people. Jacobo Elnecavé, a Cocoso official, 
conditioned their advertising contract with us 
on my good behavior.” 15

Nearly a month later, CEPET reported 
that the national political weekly Proceso 
had published an editorial claiming, “The 
government of President Felipe Calderón uses 
public money to punish and pressure, or to 
reward and favor media outlets according to 
their editorial line.” Proceso’s government 
advertising allocation had been reduced to 
one-fifth its former amount, even though it is 
the most widely circulated magazine in the 
country.16

In July 2008, members of the presidential 
press team instructed all government 
agencies not to place announcements 
in the magazine Forum, which had 
become increasingly critical of Calderón’s 
administration.17 Finally, on October 30, 
CEPET reported that La Tijereta magazine, 
which circulates in the southern part of Baja 
California, had been informed that the state 
government would not be granting it future 
advertising contracts nor pay the balance 
owed for past advertising in retaliation for 
an interview that La Tijereta’s owner/editor 
had with Proceso in which he provided 
information about the alleged involvement of 
the state’s governor, government officials and 
business owners in plans to sell beaches to 
American business owners.18 

In another local case, in March 2008, District 
Delegate Germán de la Garza successfully 
called for the passage of a resolution at a 
meeting of the Benito Juárez District Council 
of Mexico City that canceled the district’s 



12	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

So
ft

 C
en

so
rs

hi
p 

A
ro

un
d 

th
e 

G
lo

be

advertising contract with Libre en el Sur 
after the newspaper published interviews 
and articles critical of his administration 
and of the use of public funds, according to 
the national media coordination office. The 
resolution violated the current advertising 
contract, and as of September 2008 the 
district authorities had not renewed their 
advertising contract with Libre en el Sur.19 

Later that month, CEPET released word 
that Governor Mario Marín Torres of 
Puebla state denied advertising contracts 
to three online news sites that were 
critical of his administration 
and reported on his 
alleged connection with a 
businessman implicated in 
a pedophile ring. Rodolfo 
Ruiz Rodríguez, the director 
of one of the three online 
newspapers, e-consulta, 
told CEPET, “It’s absurdly 
unfair; they provide contracts 
to media outlets that have 
no ratings and that cannot 
provide valid circulation 
numbers, yet they cut us off 
because we are critical.” His 
paper is also coming under advertising 
pressure in neighboring states.20

In June 2008, the Inter American Press 
Association (IAPA) accused the state 
government of Guanajuato of advertising 
discrimination against the newspapers a.m. 
and Correo following the publication of 
an investigative report in a.m. linking the 
state government with a secret extreme 
right-wing group. Correo adopted a critical 
editorial stance following the report in a.m. 
The IAPA urged Guanajuato Governor 
Oliva Ramírez to comply with Article 
7 of the IAPA-sponsored Declaration 

of Chapultepec, which states, “Tariff 
and exchange policies, licenses for the 
importation of paper or news-gathering 
equipment, the assigning of radio and 
television frequencies and the granting or 
withdrawal of government advertising may 
not be used to reward or punish the media 
or individual journalists.” The Guanajuato 
Human Rights Ombudsperson’s Office 
called upon government agencies to 
establish “clear, fair, objective and non-
discriminatory criteria” in decisions 
concerning official advertising.21

Bermuda                                                    
In March 2008, the 
government of Bermuda 
cut its advertising budget 
of about $800,000 for 
the Royal Gazette. The 
government explained 
that the decision was a 
cost-cutting measure and 
said it planned instead to 
“concentrate its advertising 
in electronic media, 
especially radio and the 
Internet.” The government 
also announced it was 

suspending all its subscriptions to the 
newspaper. It did not explain why it 
believed electronic media would be more 
effective in reaching the people, and 
government advertising continues in the 
island’s other privately owned newspaper 
despite its lower circulation.22 The Inter 
American Press Association reported that 
an editorial in the Royal Gazette argued 
that the cut in advertising was in retaliation 
for its campaign, “The Right to Know—
Giving Power to the People,” which 
supported access to public information 
legislation in Bermuda. Reporters 
Without Borders, the Inter American 

“The granting 
or withdrawal 
of government 
advertising may not 
be used to reward or 
punish the media or 
individual journalists.”

	 — Declaration of 
Clapultepec



  Center for International Media Assistance         13

CIM
A

 Research Report:  Soft Censorship A
round the G

lobe

Press Association, the World Association 
of Newspapers, and the International Press 
Institute sent letters to Premier Ewart 
Brown expressing their concern about the 
government’s decision.

Brazil                                                                        
The influence of government advertising 
on media is most evident in radio news 
in the northeast of the country, where 
private advertising is scarce. According 
to an investigation by the Committee to 
Protect Journalists, “Radio reigns as the 
most popular news medium in the isolated, 
impoverished Brazilian Northeast where 
on-air commentators are passionately 
populist and widely known figures. Many 
are closely tied to politically owned or 
controlled radio stations, which are booming 
in number throughout the interior, often in 
defiance of the law.” Under these conditions, 
journalists are both politically influential and 
economically vulnerable. With a shortage 
of private advertising, radio hosts accept 
contracts from municipal administrations in 
exchange for airing government propaganda. 
Such contracts are legal and often sought 
after by journalists who also accept illegal 
payments on the side in exchange for political 
loyalty.23

Chile                                                       
Municipal and regional governments in 
Chile regularly use advertising allocations 
to influence editorial direction in the media. 
National and local government advertising 
has risen significantly in the last several 
years, especially during elections. In The 
Price of Silence, an editor of a regional 
weekly magazine in Coquimbo reported that 
governments make advertising payments 
in exchange for space to print news items 
generated by the government. Other editors 
and a senior government official in the region 

of Tarapacá confirmed that this practice is 
widespread.24

Guyana                                              
Guyana’s leading daily, the Stabroek News, 
the country’s first post-independence 
privately owned newspaper, faced down a 
17-month-long total government advertising 
ban that ended in 2008. The newspaper 
takes a critical editorial stance towards 
the administration. As of November 2006, 
only one state advertiser remained, and in 
February 2007 the last state advertiser, as 
well as two public companies under private 
management, discontinued advertising, 
according to a Reporters Without Borders 
alert.25 On May 25, the Inter American 
Press Association released a statement in 
support of the Guyanese news media, which 
had called for the government of President 
Bharrat Jagdeo to reconsider its withdrawal 
of advertising of 29 government ministries, 
agencies and state-owned corporations from 
the Stabroek News.26 The government backed 
down on April 16, 2008, under pressure by 
various press organizations and promised 
to reinstate advertising.27 In an appreciation 
of the newspaper’s founder and editor-in-
chief, David de Caires, following his death 
in November 2008, the staff of the Stabroek 
News wrote “the greatest threat to the 
survival of the Stabroek News newspaper 
was the punitive withdrawal of state 
advertising.”28

Honduras                                     
Government advertising is allocated through 
the office of the president’s private secretary 
and therefore is easily used to pressure 
media for favorable coverage. Local officials 
often buy positive stories from individual 
journalists through direct contracts.29 
According to a May 26, 2008, bulletin issued 
by the anti-corruption journal PROBIDAD, 



14	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

So
ft

 C
en

so
rs

hi
p 

A
ro

un
d 

th
e 

G
lo

be

journalist Wendy Guerra was dismissed by 
the owner of Canal 49 television station in 
Santa Rosa de Copán in western Honduras 
and reinstated after her case sparked national 
and international attention. Station owner 
Amid Cárdenas, a former member of 
Congress, fired her for reporting on three 
municipal council members’ opposition to 
the construction of a youth sports center. 
Cárdenas, who belongs to the governing 
Liberal Party, told Guerra that her reporting 
had caused him trouble among fellow party 
members and that he didn’t want negative 
coverage of “Mel’s” [Honduran President 
Manuel Zelaya’s] government on air, because 
“he’s my friend and he won’t give me any 
more advertising contracts.”30 

Peru                                                                      
Although Peru passed a government 
advertising law in 2006, it has not been 
enforced due to vague provisions, and a 
pattern of government abuse of advertising 
allocation continues. The housing minister 
provided government advertising in 
exchange for positive coverage of his 
ministry in three national newspapers, and 
the practice of buying favorable coverage 
through advertising is common on the 
local level as well.31 The Press and Society 
Institute (Instituto Prensa y Sociedad, or 
IPYS) reported that on September 24, 2008, 
the owner of La Existosa radio station, 
Higinio Capuñay Zerpán, ordered the 
cancelation of the El Látigo news program 
after its hosts, Víctor Manuel Vidaurre Ñopo 
and Jorge Pizarro García, criticized the 
local mayor on issues of public security in 
Chiclayo, in northern Peru. He later forbade 
the two journalists from mentioning the 
mayor on the air as a condition of continuing 
their show. Several journalists told IPYS that 
any time that the mayor criticizes the media, 
he inevitably comes out on top.32

Uruguay                                              
Though government advertising abuse had 
been common in past administrations, there 
was no evidence of the practice under the 
current administration until recently.33 The 
Inter American Press Association called 
attention to a decision on May 2, 2008, by 
a state-owned bank, Banco de la República 
Oriental del Uruguay, to withdraw official 
advertising from the weekly Montevideo 
newspaper Búsqueda. On April 17, the 
newspaper reported that the bank had 
canceled the debt on a loan to Uruguay’s 
Vice President Rodolfo Nin Novoa two 
months after he took office in 2005.34 
Though a new law to overhaul advertising 
contract regulations is currently being 
drafted, and several agencies have taken 
similar steps to prevent discriminatory 
allocations, the current lack of an advertising 
framework allows these types of abuses.35

Asia

Hong Kong
Government influence on news coverage 
by the media takes a different form in 
Hong Kong than in other parts of the 
world. Rather than placing or withholding 
advertising paid for with public funds in 
selected media outlets, the government 
of China exerts indirect pressure through 
traditional commercial advertisers. Next 
Media’s experience in recent years offers an 
instructive case study.

Hong Kong’s Apple Daily (circulation 
306,000), published by Next Media, was 
founded in 1995, two years before the former 
British colony reverted to China. Jimmy 
Lai, the head of Next Media, is a prominent 
pro-democracy advocate whose publications 
actively opposed a proposed security law, 



  Center for International Media Assistance         15

CIM
A

 Research Report:  Soft Censorship A
round the G

lobe

known as Article 23, banning treason, 
sedition, subversion, and the theft of state 
secrets. Opponents were concerned that the 
law could lead to suppression of freedom of 
expression and political freedom in general 
in Hong Kong.36

On July 1, 2007, about 500,000 people 
marched in the streets of Hong Kong to 
protest the legislation, which eventually was 
withdrawn.

“From that point forward, life got very 
tough for us,” Mark Simon, marketing and 
advertising director for 
Next Media, said in an 
interview. Advertising 
sales to mainland Chinese 
companies in the Apple 
Daily fell off precipitously, 
and pro-Chinese 
competitors started putting 
pressure on advertisers. 
According to Simon, their 
message was essentially: 
“If you want to do business 
successfully in China, 
don’t do business with 
Next Media.”37

“We started feeling it right away,” Simon 
said. Some of the businesses that used 
to advertise—an airline, a major bank, 
investment groups, the travel industry—just 
stopped advertising altogether. Next Media 
representatives would hear, “We have our 
orders; we can’t advertise with you.”

“We’ve gotten no advertising from any state-
owned corporation in three years,” Simon 
said. “They just want to keep us tied up, 
and if they could kill us they would.” Next 
Media estimates that it has lost 200 million 
Hong Kong dollars (approximately $25.8 

million) a year since the Chinese government 
began applying pressure on advertisers. 

Next Media is big enough to cope with the 
boycott, but it has a chilling effect on anyone 
else hoping to break into the media business 
in Hong Kong, Simon said. “They smack us 
around to let every other newspaper owner 
know that if they go down that road, this is 
what can happen to them.”

Pakistan
In 2007, Pakistan’s media faced deteriorating 
conditions as the government of then-

president Pervez Musharraf 
imposed emergency rule 
and clamped down on media 
outlets. According to a report 
issued in January 2008 by the 
Pakistan Federal Union of 
Journalists (PFUJ), which is 
affiliated with the International 
Federation of Journalists, the 
government’s tactics included 
measures designed to put 
financial pressure on the 
media.38 

“Pakistan’s Government 
has used not only direct 

means but also indirect economic means 
to pressure media houses to conform to the 
regime’s line,” the PFUJ reported. “This was 
occurring throughout 2007, but intensified 
with the emergency declaration. The IFJ 
and the PFUJ were already concerned about 
regulatory issues in regard to government 
bodies denying advertising to media 
establishments seen to voice criticism, and 
supported efforts before the emergency 
to evolve a transparent and fair system 
of allocation of government advertising 
budgets.”39

“They smack us around 
to let every other 
newspaper owner know 
that if they go down that 
road, this is what can 
happen to them.”

	 — Mark Simon, marketing 
and advertising director, Next 
Media, Hong Kong 



16	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

So
ft

 C
en

so
rs

hi
p 

A
ro

un
d 

th
e 

G
lo

be

In December 2006, the Pakistani 
government cut its advertising in the Dawn 
Group, one of Pakistan’s leading English-
language media companies, after Dawn 
refused a government request for a news 
blackout of military action against the 
Taliban and al-Qaeda near the Afghan border 
and an insurgency in parts of Baluchistan in 
the western part of the country.40

The following April, Human Rights Watch 
protested what it called “increasing attempts 
by the Pakistani government to muzzle 
the media.” In a letter to Musharraf, Brad 
Adams, executive director of Human 
Rights Watch’s Asia division, said: “The 
federal and Sindh provincial governments 
have attempted to pressure the newspaper 
Dawn into supporting its view on events in 
Baluchistan, the volatile tribal border areas 
with Afghanistan, the Taliban, al-Qaeda, 
‘disappearances,’ covert support to militancy 
in Kashmir, and human rights issues by 
withholding government advertising, a 
revenue source on which Pakistani papers 
rely heavily. Since December 2006, Dawn 
has seen its designated share of government 
advertising slashed by two-thirds. The 
government is the largest advertiser in 
the country and under well-established 
procedures agreed between journalist bodies 
and Pakistan’s Ministry of Information 
advertising is supposed to be distributed 
fairly on the basis of such criteria as 
newspaper circulation, language, geographic 
reach and target audience.” 

Robert Ménard, then secretary-general of 
Reporters Without Borders, wrote to the 
minister of information in protest. “Under 
Pakistani law, state advertising is supposed 
to be distributed fairly on the basis of such 
criteria as newspaper circulation, but the 
Dawn daily newspaper, the Star and the 

Herald have been the victims of targeted 
sanctions,” Ménard’s letter said.

The Committee to Protect Journalists 
issued a statement of protest: “We are very 
concerned by threats to the independent 
Pakistani press,” CPJ Executive Director 
Joel Simon said. “When the government 
pulls advertising and holds up licenses, it 
sends the unmistakable signal that it wants 
critical coverage to be toned down.”

The Jang Group, which publishes the Daily 
Jang, the country’s leading Urdu language 
newspaper, and the News, in English, has 
faced pressure from the government since 
1998. In 2002, the CPJ pointed out in a press 
release that the government stopped nearly 
all its advertising with the Jang Group after 
the News published a story linking the prime 
suspect in the abduction and murder of Wall 
Street Journal correspondent Daniel Pearl 
with an attack on the Indian Parliament, 
which India blamed on militants supported 
by Pakistan.

Nepal                                                          
The course of Nepal’s long-running civil 
conflict, government advertising was 
blatantly used to manipulate the media 
during the 14-month period of direct rule 
under King Gyanendra in 2005 and 2006. 
On April 8, 2005, three months into the state 
of emergency, the Committee to Protect 
Journalists reported on a new directive that 
ordered all government agencies to stop 
payment for advertising to private media 
as of March 15, and Information Minister 
Tanka Dhakal confirmed the ad suspension 
at a press conference in Kathmandu, the 
Kathmandu Post reported. “We are seriously 
thinking of giving incentives to those media 
working for the nation and the crown, so we 



  Center for International Media Assistance         17

CIM
A

 Research Report:  Soft Censorship A
round the G

lobe

have stopped giving ads to the private media 
temporarily,” Dhakal said. The government 
planned to allocate advertising among those 
media outlets deemed “responsible,” the 
minister said.41 In its 2006 report on Nepal, 
CPJ reported that the Seven Party Alliance 
government scrapped anti-media ordinances 
and policies promulgated after the king’s 
coup, including a practice of purchasing 
advertising from loyal 
news outlets only, but that 
pressure on the media by 
local governments is still 
prevalent.42

Thailand
During telecommunications 
billionaire Thaksin 
Shinawatra’s five years as 
prime minister, corporate 
and government advertising 
was used to reward media 
outlets that followed the 
government line and punish 
those that did not. According 
to a 2004 Human Rights Watch Report, 
Thaksin’s business empire enabled him to 
manipulate both government and private 
advertising budgets to exert pressure on the 
media. The Thai Journalists’ Association 
reported that some newspapers reconsidered 
criticism of government officials who 
purchased advertising or controlled the 
advertising placements of large government-
owned entities. 43 An open letter by Reporters 
Without Borders sent in November 2005 
recommended that the government take steps 
to ensure that state advertising in the news 
media is allocated in a fair and transparent 
manner.44 Under the military junta that ousted 
Thaksin in September 2006, protection of 
press freedom was inconsistent, according to 
the most recent World Press Freedom review 
by the International Press Institute.45

Africa

South Africa
In recent years, several newspapers in South 
Africa have faced government advertising 
boycotts or threats of boycotts designed to 
punish them for unfavorable coverage or to 
influence the coverage. Among them are the 
Sunday Times (national distribution), Talk of 

the Town (Port Alfred), the 
Witness (Pietermaritzburg) 
and Grocott’s Mail 
(Grahamstown). The case 
of Grocott’s Mail serves 
as an illustrative example: 
The municipal government 
of Grahamstown withdrew 
advertising from Grocott’s 
Mail beginning in 2007 
because it disapproved 
of the paper’s coverage. 
Government officials also 
stopped talking to the 
paper’s journalists.

Editor Jonathan Ancer said at a journalism 
workshop in Johannesburg that as a result, 
“stories about toxic water crises, power 
outages, dumping, sanitation and the plight 
of people living in informal settlements” 
were often accompanied by the standard line 
“that the municipality cannot be reached for 
comment.” Ancer indicated that the loss of 
advertising revenue for exposing corruption 
represented a “serious blow to press freedom 
and democracy,” according to an account of 
his remarks posted on the University of the 
Witwatersrand’s journalism department’s 
Web site.46

 
After appeals to the municipal government 
failed, the newspaper filed a lawsuit. In 
October 2008, the municipality settled out of 
court.

While the media are not 
entitled to receive any 
advertising at all, “what 
they are entitled to is 
not to be discriminated 
against.”

	 — Guy Berger, dean of the 
School of Journalism, Rhodes 
University, South Africa



18	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

So
ft

 C
en

so
rs

hi
p 

A
ro

un
d 

th
e 

G
lo

be

“They backed down when we threw the 
constitution and other legal arguments at 
them,” said Guy Berger, dean of Rhodes 
University’s school of journalism and 
chairman of the board of directors of 
Grocott’s Mail.47

While the government was withholding 
advertising from Grocott’s Mail, which 
has paid circulation, it was advertising in 
a free-distribution newspaper, which has 
less credibility. Grocott’s Mail was able 
to bolster its legal case by documenting 
circulation figures that showed the paper 
was “a must spend of taxpayers’ money,” 
Berger said. “The municipality backed down 
because they knew they would lose.”

Unlike the case of Rio Negro in Argentina, 
however, no new laws or regulations 
governing the use of government advertising 
resulted from the newspaper’s victory in its 
dispute with the municipal government.

Botswana
The Media Institute of Southern Africa’s 
Botswana chapter expressed concern in 
2007 about “a growing tendency to use the 
placement of advertising as inducement 
to influence editorial decisions. Freedom 
of expression cannot be held at ransom 
to economic factors; otherwise, the right 
to information, as enshrined in various 
international and regional conventions and 
protocols, would have no meaning.” The 
immediate cause of MISA’s concern was 
the withdrawal of advertising from the 
Tswana Times by the parastatal Botswana 
Telecommunications Corporation. Editors 
of the Times said the move was in retaliation 
for publishing an unfavorable report, which 
officials had tried to persuade the newspaper 
not to publish. The head of public relations 
for the corporation denied the accusation in 

an interview with MISA-Botswana, saying, 
“There are several newspapers that we have 
not yet placed advertisements on for the 
simple reason that we have not found them 
suitable for particular campaigns.”

Kenya                                                           
In April 2007, the public services ministry 
sent an e-mail message to several agencies 
instructing them to cancel advertising with 
Standard Group media, parent company of 
Kenya Television Network and the daily 
newspaper, the Standard, according to a 
statement by Reporters Without Borders, 
citing Kenyan and foreign media reports. 
The move came after nearly a year of 
tension between the Standard Group and 
the government. Reporters Without Borders 
condemned the move. “The culmination of a 
war of words in which the police and courts 
have at times been enlisted, this decision is 
absurd and dangerous,” the press freedom 
group said. “A state advertising boycott is 
not just a low blow, it is also unacceptable 
inasmuch as public funds should not be used 
for political or personal advantage.”

Namibia
The daily Namibian not only lost advertising 
to another paper, the government stopped 
subscribing to it for its employees—a 
circulation boycott as well as an advertising 
one. But circulation went up in part 
because instead of buying a few copies and 
passing them around government offices, 
now government workers buy their own 
copies. In Namibia there is a strong private 
sector that can provide a revenue stream 
through advertising—something not the 
case in much of Africa. So even though 
the government has not advertised in the 
Namibian for the past eight years, the paper 
is doing well.48



  Center for International Media Assistance         19

CIM
A

 Research Report:  Soft Censorship A
round the G

lobe

Rwanda 
In 2007, the government denied advertising 
to newspapers that had been covering 
government mismanagement and corruption. 
According to the Committee to Protect 
Journalists’ report, “Attacks on the Press 
2007,” the government “suddenly terminated 
advertising contracts with Rwanda’s leading 
private Kinyarwanda-language newspapers, 
including Umuseso, Umuco, Umuvugizi 
and Rushyashya,” citing local journalists. 
The CPJ said these papers 
are heavily dependent 
on advertising revenue 
and were struggling “to 
maintain normal circulation 
and staff.”

Eastern Europe

Ukraine
Manipulation of the news 
media through financial 
incentives takes a different form in Ukraine. 
There, it is common for news sources—both 
government officials and private-sector 
parties—to pay for articles or television 
interviews to promote a particular agenda, 
a practice known as jeansa (pronounced 
jeen-SAH; it takes its name from the blue 
jeans that Ukrainian journalists typically 
wear). 

The practice was widespread in the 2007 
parliamentary election, according to Taras 
Shevchenko, director of the Kiev-based 
Media Law Institute. Shevchenko, who 
was also head of the Independent Experts 
Commission on Media and Elections for 
parliamentary elections in 2006 and 2007, 
said one television channel charged $50,000 
for a ten-minute appearance.49

A group of Ukrainian journalists has 
launched an initiative called “Not for Sale” 
that is attempting to end the practice of 
jeansa, but some of those journalists have 
lost their jobs as a consequence of their 
participation. “It is practically impossible 
to combat this,” Shevchenko said. “Most 
journalists don’t see the problem. They 
see a TV station as a business entitled to 
make money.” The initiative includes the 
media watchdog group Telekritika, run by 

Natalia Ligacheva, a former 
reporter and now a media 
critic. The idea is to appeal 
to journalists to refuse to 
take money and to boycott 
news sources who offer it.

Few journalists in Ukraine 
have received extensive 
journalism training, 
according to Ann C. Olson, 
deputy chief of party and 
senior advisor for Internews 

Network in Ukraine. Often, journalists go 
into the field because the work is interesting, 
but media owners do not pay them well and, 
as happens in other parts of the world, expect 
the journalists to supplement their incomes 
through the tradition of taking payments 
for stories. For the owners, the arrangement 
makes financial sense. They can pay less in 
salary and taxes by hiring less experienced 
journalists.50

Ukraine needs “a public conversation 
about … what paid-for journalism looks 
like. If you see a story about a new airline 
talking about how great it is with only one 
source, you can pretty much tell it’s paid-for 
journalism,” Olson said. The problem of 
jeansa “in the Ukrainian media is that it 
has stunted the usefulness of journalism for 
people,” she said. 

In the former Soviet Bloc, 
“merchants didn’t want to 
buy an ad; they wanted to 
buy a story.”

	 — Ann C. Olson, Internews 
Network, Ukraine



20	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

So
ft

 C
en

so
rs

hi
p 

A
ro

un
d 

th
e 

G
lo

be

In a region where they were always used 
to exert power, the news media went from 
being a tool of the government to a tool of 
the wealthy. Advertising did not exist in 
the Soviet Bloc. So, trying to switch from 
being funded by the government to being 
funded by advertising is difficult, Olson 
said. “Merchants didn’t want to buy an 
ad; they wanted to buy a 
story.”

Western media-
development programs 
face a stiff challenge in 
trying to end the practice 
of paid-for journalism 
embedded in the culture of 
media in the former Soviet 
republics. Following the 
collapse of the Soviet 
Union, media assistance 
was chiefly concerned with 
the economic sustainability 
of media. “What got 
transferred here [from 
the West] was media as a 
business,” Olson said, but 
not journalism as a public 
trust. 

Moldova
An exhaustive study 
conducted by the Independent Journalism 
Center (IJC) between November 2007 and 
September 2008 found that “Advertising 
paid for from public funds is the most 
visible form of funding of the media by the 
state and is an important economic lever 
used to influence them.”

The report, which painstakingly monitored 
government advertising in national and 
local media in Moldova and analyzed it 
by source and by individual media outlets, 

found that “state agencies prefer the former 
national governmental newspapers and 
the local publications funded from public 
money, which thus benefit from a higher 
amount of advertising, despite their smaller 
print-runs as compared to some private 
publications included in the study. An 
important finding of the study is that the 

print-run does not seem 
to be a criterion that 
public agencies take into 
account when they decide 
to post advertising in 
newspapers.”51

The number of media 
organizations receiving 
government advertising 
has been increasing 
steadily since 2005. 
In 2007, 134 media 
organizations received 
government advertising, 
up from 107 in 2005. The 
budget for advertising 
in broadcast media in 
those three years was 
approximately $1.75 
million and $2.2 million 
for print, the Finance 
Ministry told IJC.52 

The IJC report offers a draft law, modeled 
on similar laws in France, Belgium, and 
elsewhere in Europe, to bring transparency 
to the process of placing government 
advertising in the Moldovan media. Its 
study was conducted in the context of the 
beginning of denationalization of state-run 
media in favor of a system under which 
independent media would have equal 
access to government advertising. The 
report, funded by the Eurasia Foundation, 
USAID, and the Swedish Agency for 

Moldova’s public 
procurement law is “not 
transparent enough ... This 
leads to the application of 
subjective, discriminatory 
and inefficient criteria in 
the distribution of public 
funds destined for the 
media, which favors in an 
unjustified way certain 
media over others ... and 
stimulates corruption.”

	 — From a 2008 report 
by Moldova’s Independent 
Journalism Center



  Center for International Media Assistance         21

CIM
A

 Research Report:  Soft Censorship A
round the G

lobe

International Development, shows this has 
not happened.53

The IJC called Moldova’s existing 
laws governing the use of government 
advertising, which include a law on public 
procurement “one of the most important 
legislative tools, whose use at present 
significantly determines the economic 
relations between the state and the media. 
Unfortunately, the use of public funds for 
the media under this law is not transparent 
enough, especially in what concerns the 
expenditures for advertising, assistance and 
subscriptions. This leads to the application 
of subjective, discriminatory and inefficient 
criteria in the distribution of public funds 
destined for the media, which favors in an 
unjustified way certain media over others, 
affects loyal competition on the media 
market, and stimulates corruption.”54 

The problem in Moldova is that “legislation 
on media … does not ensure the necessary 
transparency for the allocation of public 
funds. The current legal framework does not 
ensure the free play of competition on the 
respective market.” 55

Albania                                             
Albanian media are financially unstable, 
and government advertising is reserved 
for newspapers with a shared political 
agenda—a phenomenon that began to 
receive international attention when a 
2002 Human Rights Watch report was 
released. “The Albanian government is 
stepping up the pressure on local media,” 
Elizabeth Andersen, executive director of 
the Europe and Central Asia division of 
Human Rights Watch, said in the report. 

“Financial pressure and other subtle forms 
of government interference have become 
commonplace, posing a serious threat to 
media freedom.” According to the IREX 
Media Sustainability Index of 2008, the 
placement of advertising has become less 
visible but no less prevalent. Bashkim 
Hoxha, the owner of Teuta TV, one of the 
most successful local television stations, 
told IREX, “Many of the notifications on 
tenders or privatizations are made by public 
entities based on political preferences.”56 
Andi Tela, editor-in-chief of the daily 
newspaper Panorama, reported that 
“the pages of newspapers close to the 
government are filled with notifications of 
public institutions, while they are absent in 
other newspapers.” However, the journalists 
were unwilling to push for a change in 
government advertising policy because the 
loss of revenue would further weaken the 
media and, regardless, the division between 
pro- and anti-government media would 
persist.57

Montenegro                                   
Independent media relies largely on 
donor funds for survival, and while the 
government allocates a small percentage of 
media subsidies, in the past it has used the 
few discretionary funds that it has to punish 
critical media. In May 2003, the South 
East Europe Media Organization protested 
the Employment Center of Montenegro’s 
decision to stop advertising available jobs 
in the Montenegrin daily Vijesti. Editors 
believe that the decision was politically 
motivated, as Vijesti is the largest circulating 
daily and the government decided to 
advertise jobs in the two smaller dailies with 
less than half the total circulation of Vijesti.58 



22	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

So
ft

 C
en

so
rs

hi
p 

A
ro

un
d 

th
e 

G
lo

be

As journalists, media advocates, and 
even governments gradually come to 
recognize the need to address to problem 
of soft censorship, another problem has 
arisen: Given the precarious economic 
condition many smaller media organizations 
find themselves in, weaning them from 
government advertising will be no easy task. 
As this survey shows, journalists in some 
countries have vehemently objected to any 
remedy for soft censorship that will rob 
them of revenue.

Add to that the culture 
of underpaid journalists 
taking money from 
sources, either as 
advertising or directly in 
payment for articles and 
interviews, and the task 
seems almost impossible. 
Many parts of Africa, Latin 
America and Asia might 
need to await growth in the 
private sector so that small media outlets are 
not as dependent on government advertising.

Further complicating the situation is the 
issue of whether stricter rules about how 
government places advertising will serve to 
push some smaller, regional media out of 
business. Will the result be a reduction in the 
diversity of voices?

One possible solution could be a non-profit 
or foundation model for media ownership. 
As Drew Sullivan of the Journalism 
Development Group and the Center for 
Investigative Reporting, based in Bosnia, 
put it in an e-mail interview: “Advertising 
is always closely linked to political interests 

in developing countries, and Bosnia is no 
exception.  That pertains to state companies, 
but also private companies as well.  You 
can’t operate a large company here or 
anywhere in South East Europe without 
having to agree to some concessions with 
someone in government, a local oligarch 
or organized crime. It makes it very hard 
to use the advertising business model AND 
do truly independent journalism.  That’s 
why we and a lot of other organizations 

adopted the non-profit 
investigative reporting 
model.  We feel non 
profits are the only truly 
independent media in the 
region.”59 

Another approach is being 
tried by the Foundation 
for Freedom of the 
Press (Fundación para 
la Libertad de Prensa, or 
FLIP) in Colombia, which 

is working with mayors and governors in 
five states to sign on to an agreement to fight 
indirect censorship arising from the use of 
government funds for advertising.

The one tool that has proven to be effective, 
as shown in the cases of Rio Negro in 
Argentina and Grocott’s Mail in South 
Africa, is litigation. In those cases either the 
court ruled against blatant discrimination in 
the placing of advertising or the government 
settled out of court in the face of a likely 
adverse ruling. 

However, Guy Berger, of Grocott’s 
Mail, does not see lawsuits as a panacea. 
“Lawsuits take money,” he said. If there 

Looking Ahead

“We feel non profits are 
the only truly independent 
media in the region.”

	 — Drew Sullivan, Journalism 
Development Group and the 
Center for Investigative Reporting, 
Bosnia



  Center for International Media Assistance         23

CIM
A

 Research Report:  Soft Censorship A
round the G

lobe

are not sound laws in place to back up the 
contentions that the government is acting 
improperly in withholding advertising or 
discriminating for political reasons, lawsuits 
are less likely to succeed. Indeed, there have 
been cases where governments have pointed 
to the absence of such laws as justification 
of their authority to advertise in whatever 
media they wish. And in some countries, 
such as Peru, there are laws on the books 
that are ignored without challenge from 
media owners or the public.

The OAS’s Botero disagrees, pointing out 
that even countries without laws affecting 
the use of government advertising have 
constitutional guarantees of freedom of the 
press and of expression. Even though small, 
local media outlets “that don’t have good 
lawyers and don’t know the laws are left at 
the margin of [constitutional] protection,” 
she said, the courts should rule that there 
was discrimination in individual, concrete 
cases, Botero said. “The fight is won drop by 
drop.”



24	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

So
ft

 C
en

so
rs

hi
p 

A
ro

un
d 

th
e 

G
lo

be

Recommendations

Multilateral organizations, such as the OAS 
and the Council of Europe, and several 
non-governmental organizations and media-
development groups have put forward 
recommendations to deal with the problem 
of indirect censorship. Among them:

Promoting greater transparency •	
in awarding advertising contracts 
to independent newspapers and 
broadcasters, including passing 
legislation that clearly spells out the 
rules.

Putting in place regulations to •	
end to the practice of withholding 
advertising as a means to exert 
pressure on media outlets.

Using litigation to fight •	
discrimination in placing advertising 
and withdrawing advertising 
as a means to exert pressure on 
independent media.

Requiring governments to place •	
advertising in media outlets that 
can deliver the intended audience, 
without regard to the news content 

published or broadcast by those 
outlets.

Ensuring that the allocation of •	
government advertising not be 
concentrated in the hands of political 
appointees.

Increasing the compensation of •	
journalists so they can support 
themselves without resorting to 
seeking advertising individually or 
taking payments from news sources.

Making the government responsible •	
for measuring audiences, rather than 
leaving it up to ratings studies paid 
for by the large media companies.

Establishing a government policy of •	
promoting diversity of media voices.

Strengthening public radio by •	
removing it from government 
ownership and putting it in the hands 
of an independent organization, 
along the lines of National Public 
Radio in the United States or the 
British Broadcasting Corporation.



  Center for International Media Assistance         25

CIM
A

 Research Report:  Soft Censorship A
round the G

lobe

Endnotes
1 Catalina Botero (special rapporteur for 
freedom of expression, Organization of 
American States), in interview with the 
author, Washington D.C., November 26, 
2008.

2 Roberto Saba (executive director, 
Association for Civil Rights), in interview 
with the author, Washington D.C., October 
15, 2008.

3 Guy Berger (dean, School of Journalism, 
Rhodes University, and chairman of 
the board of directors, Grocott’s Mail), 
in telephone interview with the author, 
November 11, 2008.

4 Asociación por los Derechos Civiles and 
the Open Society Justice Initiative, The 
Price of Silence: The Growing Threat of 
Soft Censorship in Latin America (New 
York: Open Society Institute, 2008) http://
www.soros.org/initiatives/osji/articles  
publications/publications/silence  20080811/
silence 20090911.pdf, 15.

5 Saba, interview, 2008.

6 Data supplied by Fundación Poder 
Ciudadano in Argentine pesos. It was 
converted to U.S. dollars at the average 
exchange rate for each calendar year.

7 Laura Alonso, (executive director, 
Fundación Poder Ciudadano), in telephone 
interview with the author, Buenos Aires, 
Argentina, October 24, 2008.

8 Carlos Lauría, “News for Sale: CPJ Special 
Report,” Committee to Protect Journalists, 
2007,

http://cpj.org/reports/2007/10/news-for-sale-
in-argentina.php.

9 Inter American Press Association press 
release, December 4, 2007.

10 The Price of Silence, 14.

11 Andrés Monroy, (judicial advisor, 
Federacion Internacional de Periodistas) in 
telephone interview with the author, Bogota, 
Colombia, December 3, 2008.

12 Colombian Federation of Journalists 
(FECOLPER), press release, August 
15, 2008, http://www.fipcolombia.com/
noticiaAmpliar.php?noticia=2326.

13 Jaime Abello, (executive director of the 
Foundation for New Iberian-American 
Journalism), in telephone interview with the 
author, Cartagena, Colombia, December 18, 
2008.

14 “Proyecto de Ley Número ___ de 
2008,” draft of bill in the Colombian 
Congress, 2008, http://prensa.camara.gov.
co/camara/site/artic/20070730/asocfile/
p  l  117  2008c   publicidad institucional  
.doc.

15 Centro de Periodismo y Etica Publica 
(CEPET), “Journalist Accuses Chiapas 
Government of Manipulating Advertising 
Contracts to Censor Media,” IFEX Digest, 
September 25, 2007, http://www.ifex.org/en/
content/view/full/86566.

16 CEPET,“Political Magazine Accuses 
Government of Using Official Advertising 
to Pressure Media,” October 5, 2007, http://



26	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

So
ft

 C
en

so
rs

hi
p 

A
ro

un
d 

th
e 

G
lo

be

www.ifex.org/en/content/view/full/86772.

17 CEPET, “’Forum’ Magazine Faces 
Withdrawal of Government Advertising 
in Reprisal for Its Critical Stance,” Indian 
Media Center, July 16, 2008, http://www.
ifex.org/en/content/view/full/95421.

18 CEPET, “Magazine Owner Denied 
Government Advertising After Commenting 
on Corruption,” IFEX Digest, October 30, 
2008, http://www.ifex.org/en/content/view/
full/98027.

19 Centro Nacional de Comunicación 
Social (CENCOS), “Local Newspaper 
Harassed, Denied Advertising Contracts 
by Representative of Mexico City’s Benito 
Juárez District,” IFEX Digest, March 17, 
2008, http://egypt.ifex.org/en/content/view/
full/91722.

20 CEPET, “Puebla Government Denies 
Three Online Newspapers Advertising 
Contracts Following Critical Coverage,” 
IFEX Digest, March 27, 2008, http://www.
ifex.org/en/content/view/full/91986.

21 Inter American Press Association (IAPA), 
“Guanajuato State Government Accused of 
Discriminating Against Two Newspapers for 
Their Critical Stance,” IFEX Digest, June 28, 
2008, http://www.ifex.org/en/content/view/
full/94590.

22 IAPA, “Television Station Suspended, 
Government Advertising in Daily Resumed 
in Guyana; Bermudan Government Denies 
Critical Newspaper Advertising Contracts,” 
IFEX Digest, April 16, 2008, http://www.
ifex.org/alerts/content/view/full/94580.

23 Carlos Lauría and Sauro González 
Rodríguez, “Radio Rage in Brazil,” 

Committee to Protect Journalists (CPJ), 
2006, http://cpj.org/reports/2006/10/brazil-
mission.php.

24 The Price of Silence, 45.

25 Reporters Without Borders (RSF), “Daily 
Stabroek News Suffers Total Boycott by 
State Advertisers,” Reporters Without 
Borders, February 12, 2007, http://www.rsf.
org/print.php3?id  article=20424.

26 IAPA, “Government’s Withdrawal of 
Advertising Threatens Survival of ‘Stabroek 
News’,” IFEX Digest, May 25, 2008, 
http://www.ifex.org/frleftz/content/view/
full/83786.

27 IAPA, “Television station suspended...”

28 “The Stabroek News” Web site, “David de 
Caires: Man, mission and media,” posted on 
Dec. 10, 2008,
http://www.stabroeknews.com/guyana-
review/david-de-caires-man-mission-and-
the-media.

29 The Price of Silence, 16.

30 PROBIDAD, “Journalist Dismissed Due 
to Political Pressures Reinstated Thanks to 
National and International Actions,” IFEX 
Digest, May 12, 2006, http://www.ifex.org/
en/content/view/full/74386.

31 The Price of Silence, 16.

32 Instituto Prensa y Sociedad (IPYS), 
“Radio Station Owner Suspends 
Broadcasting of News Programme After 
Being Pressured by Mayor,” IFEX Digest, 
September 29, 2008, http://www.ifex.org/en/
content/view/full/97332.



  Center for International Media Assistance         27

CIM
A

 Research Report:  Soft Censorship A
round the G

lobe

33 The Price of Silence, 17.

34 IAPA, “State Bank Punishes Newspaper 
for Critical Article by Withdrawing Official 
Advertising,” IFEX Digest, May 14, 2008, 
http://www.ifex.org/en/content/view/
full/93743.

35 The Price of Silence, 17.

36 British Broadcasting Corporation, “Hong 
Kong Protests Spread,” BBC News, July 
10, 2007, http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-
pacific/3054861.stm.

37 Mark Simon (marketing and advertising 
director, Next Media, parent company of 
Apple Daily), in interview with the author, 
October 28, 2008.

38 Pakistan Federal Union of Journalists, 
Emergency in Pakistan; Crisis Mission 
Rapid Assessment (International Federation 
of Journalists: Sydney, Australia, November 
20, 2007), http://asiapacific.ifj.org/assets/
docs/111/222/a893f6f-d3a11de.pdf, 4.

39 Emergency in Pakistan, 13.

40 Pakistan Press Foundation, “Broadcasting 
License Withheld from Dawn TV as 
Economic and Legal Pressures on the 
Publishing Group Mount,” IFEX Digest, 
March 26, 2007, http://www.ifex.org/en/
content/view/full/82024.

41 Committee to Protect Journalists, 
“Government Suspends Ads in Private 
Media; Three Journalists Detained,” 
Committee to Protect Journalists, April 8, 
2005, http://cpj.org/2005/04/government-
suspends-ads-in-private-media-three-jou.
php. 

42 Committee to Protect Journalists, “Attacks 
on the Press 2006: Nepal,” Committee to 
Protect Journalists, February 5, 2007, http://
cpj.org/2007/02/attacks-on-the-press-2006-
nepal.php.

43 Human Rights Watch, “Thailand: Libel 
Suit Deepens Assault on the Press,” 
Human Rights Watch, September 1, 
2004, http://www.hrw.org/legacy/english/
docs/2004/09/01/thaila9285  txt.htm.

44 Reporters Without Borders (RSF), 
“Open Letter to Prime Minister Thaksin 
Shinawatra,” Paris, France, November 7, 
2005, http://www.rsf.org/article.php3?id  
article=15547.

45 Malcolm North, “World Press Freedom 
Review 2007: Thailand,” International Press 
Institute (IPI), 2008, http://www.freemedia.
at/cms/ipi/freedom  detail.html?country=/
KW0001/KW0005/KW0135.

46 Journalism.co.za, “Grahamstown 
Municipality Boycotts Grocotts Mail,” 
Wits Journalism, Sept. 15, 2007, http://
www.journalism.co.za/news/index.
php?option=com_content&task=view&id=10
67&Itemid=5.

47 Berger, interview, November 11, 2008.

48 Ibid.

49 Taras Shevchenko (director, Media Law 
Institute), in telephone interview with the 
author, Kiev, Ukraine, October 27, 2008.

50 Ann C. Olson (deputy chief of party and 
senior advisor for journalism, Internews 
Network Ukraine), in telephone interview 
with the author, Kiev, November 24, 2008.



51 Independent Journalism Center, Relations 
Between the Media and the State: For 
Transparency and Accountability (November 
2007 – September 2008) Final Report 
(Moldova: Independent Journalism Center, 
October, 2008), translated by CIMA from 
Moldovan to English December 2, 2008.

52 Ibid., 24.

53 Ibid., 2.

54 Ibid., 29.

55 Ibid., 40.

56 Human Rights Watch, “New Evidence of 
Harassment of Media, Newspaper Receives 
Surprise Inspections,” IFEX Press Release, 
November 5, 2002, http://www.ifex.org/en/
content/view/full/17814.

57 IREX, “Albania,” Media Sustainability 
Index: Europe & Eurasia, 2008, http://www.
irex.org/programs/MSI  EUR/2008/albania.
asp.

58 IPI, “SEEMO Expresses Concern Over 
Decision of Montenegro Employment Centre 
to Stop Advertising Available Jobs in Daily 
‘Vijesti’,” May 2, 2003, http://www.eumap.
org/journal/forum/forum1/1052129495.

59 Drew Sullivan (director, Center for 
Investigative Reporting, Journalism 
Development Group), in e-mail to the author, 
December 12, 2008.



Advisory Council 
for the

Center for International Media Assistance

David Anable 
Former President 
International Center for Journalists

Patrick Butler 
Vice President 
The Washington Post Company

Esther Dyson 
Chairman 
EDventure 
NED Board Member

William A. Galston 
Senior Fellow, Governance Studies 
The Brookings Institution 
NED Board Member

Suzanne Garment
Associate
Clifford Chance US LLP 
NED Board Member

Karen Elliott House 
Former Publisher 
The Wall Street Journal

Ellen Hume 
Research Director, 
Center for Future Civic  Media 
Massachusetts Institute of Technology

Jerry Hyman 
Senior Adviser 
President, Hills Program on Governance 
Center for Strategic and  
International Studies

Alex S. Jones 
Director, Shorenstein Center 
Kennedy School of Government

Susan King 
Vice President, External Affairs 
Director, Journalism Initiative,  
Special Initiatives and Strategy 
Carnegie Corporation of New York

The Honorable Richard Lugar 
U.S. Senate

Eric Newton 
Vice President/Journalism Program 
Knight Foundation

Adam Clayton Powell III 
Director, Integrated Media Systems Center 
University of Southern California

Monroe E. Price 
Director,
Project for Global Communication Studies 
Annenberg School for Communication

The Honorable Adam Schiff 
U.S. House of Representatives

Kurt Wimmer 
Senior Vice President, General Counsel 
Gannett Co., Inc.

Richard Winfield 
Of Counsel 
Clifford Chance US LLP



Center for International Media Assistance 
National Endowment for Democracy 

1025 F Street, N.W., 8th Floor 

Washington, D.C. 20004

Phone: (202) 378-9700 

Fax: (202) 378-9407

Email: CIMA@ned.org

URL: http://cima.ned.org


