
www.wan-ifra.org

Articles of 
asphyxiation
Soft Censorship in Hungary

2015 update



2

PUBLISHED BY: 

WAN-IFRA 

96 bis, Rue Beaubourg 

75003 Paris, France 

www.wan-ifra.org

WAN-IFRA CEO:

Vincent Peyrègne

PROJECT MANAGER: 

Mariona Sanz Cortell

PRINCIPAL RESEARCHER:

Attila Mong

Mérték Media Monitor

EDITOR: 

Thomas R. Lansner

RESEARCH PARTNERS:

Center for International Media Assistance

National Endowment for Democracy

1025 F Street, N.W., 8th Floor

Washington, DC 20004, USA

www.cima.ned.org

Open Society Justice Initiative

224 West 57th Street

New York, New York 10019, USA

www.opensocietyfoundations.org

RESEARCH PARTNER HUNGARY:

Mérték Media Monitor

Székhely: 1042 Budapest,

Árpád út 90-92., Hungary

URL: http://mertek.eu/

SUPPORTED BY:

Open Society Foundations

DESIGN AND PREPRESS: 

Snezana Vukmirovic, Ivan Cosic, Plain&Hill Serbia

© 2015 WAN-IFRA 

Articles of asphyxiation
Soft Censorship in Hungary



3

ABOUT THIS UPDATE: 

This report, prepared by Mérték Media Moni-

tor, updates the January 2014 report, “Capturing 

Them Softly: Soft Censorship and State Capture 

In The Hungarian Media”. It is one of a series in 

the ongoing project on soft censorship around 

the world led by the World Association of News-

papers and News Publishers (WAN-IFRA) and the 

Center for International Media Assistance (CIMA). 

Country reports on Hungary, Malaysia, Mexico, 

and Serbia were issued in 2014, as well as a global 

overview, “Soft Censorship, Hard Impact”, written 

by Thomas R Lansner, who also edited this update 

and is general editor for the series. 			

	

Mérték is a Budapest-based think tank and watch-

dog organization founded in 2011. The team in-

cludes experts in sociology, journalism, economics, 

and law. Currently, Mérték’s staff members are 

Attila Mong, Krisztina Nagy, Gábor Polyák, Ágnes 

Urbán, and Erik Uszkiewicz. External specialists, 

institutional partners, and volunteers also contrib-

ute to Mérték’s expertise and analyses. 



Articles of asphyxiation

4

Table of Contents

Executive Summary............................................................................ 5

Media Environment Overview: Reshuffling the Media Market ........... 7

Key Findings....................................................................................... 8

Key Recommendations....................................................................... 9

Soft Censorship Practices: Overview................................................. 10

	 State Advertising......................................................................... 10

	 Paid “News”/ Captured Channels................................................ 12

	 Bribery and Payments.................................................................. 12

	 Other Regulatory and Administrative Pressures ........................... 12

Conclusion....................................................................................... 17

Endnotes.......................................................................................... 18



5

Soft Censorship in Hungary

1. Executive Summary
Capturing Them Softly: Soft Censorship and 

State Capture In The Hungarian Media, a report 

produced by Mérték Media Monitor in col-

laboration with the World Association of News-

papers and News Publishers (WAN-IFRA) and 

the Center for International Media Assistance 

(CIMA) in 2013, concluded that state influence 

over Hungarian media accelerated sharply after 

the right-wing Fidesz Party took power in 2010. 

A second analysis, Gasping for Air—Soft Cen-

sorship in the Hungarian Media in 2014, was 

issued by Mérték in January 2015. 1

This update summarizes changes since 

2013, and highlights the latest developments 

and their impact on the media landscape and 

press freedom in Hungary. This analysis defines 

official “soft censorship” or indirect censorship 

as any of an array of official actions intended 

to influence media output, short of legal or 

extra-legal bans, direct censorship of specific 

content, or physical attacks on media outlets or 

media practitioners. In Hungary, these govern-

mental interventions are increasingly seeking 

to influence the media market with the intent 

to enhance the chances of certain perspectives 

reaching media audiences, while reducing the 

visibility of critical viewpoints.

Centralization and partisan allocation of 

state advertising spending enabled growing 

government pressure on the media market 

and overt political intervention in newsroom 

practices, including removal of editorial teams2 

in 2014. The first governmental financial inter-

vention in the media market during the current 

parliamentary term (after the right-wing Fidesz 

Party retained power in April 2014 elections) 

was introduction of an advertising tax. The new 

advertising tax has affected many media outlets, 

and severely distorts the media market. In its 

original form, it especially affected television, 

exerting disproportionate impact on one of the 

two leading national commercial broadcasters, 

Hungary Country Data		  2014

Population				    9.86 million      

Adult literacy				    99% 	   

Gross national income per capita		  13,470 USD  

Urban/rural population 			   70 / 30% 

Mobile phone subscription (SIM)		  116% 	   

Internet Access (homes) 			   72% 

Corruption perception index		  54/100			 

Sources: UN, World Bank, ITU and Transparency International

Country profile

5



Articles of asphyxiation

6

	

market leader RTL Klub. Parliament also adopted 

a law barring RTL Klub, and the second national 

commercial television, TV2, from receiving pro-

gram service fees from cable companies, which 

could significantly cut revenue for both televi-

sion channels. Further, the law does not guaran-

tee that government-set pricing would offer the 

two channels identical conditions. 

The most spectacular media scandal in 2014 

was the dismissal of the popular newsportal 

Origo.hu’s editor-in-chief, Gergö Sáling in early 

June. A mass resignation of editors and journal-

ists from Origo.hu followed.3 The editor’s sack-

ing was triggered by an Origo.hu investigative 

report that revealed strikingly high costs for an 

official international trip by a cabinet member.4

As Mérték noted in its January 2015 report, 

Hungary’s current ruling party has been turning 

public service media into its mouthpiece, boost-

ing the position of government-friendly media 

corporations with state advertising and other 

subsidies, and seeking to render untenable the 

financial situation of media outlets the govern-

ment does not favor. These media market inter-

ventions, which we had referred to as a “soft” 

process in our 2013 report, expanded aggres-

sively in 2014, especially after Fidesz retained its 

two-thirds parliamentary majority in the April 

election. A new development during this period 

was competition among Fidesz aligned groups 

for subsidies to specific pro-government media 

companies and outlets. 

According to our interviewees, there were 

fundamental changes in the Hungarian media 

market in 2014. Segments of the market that 

are financially and politically independent, and 

strive to preserve their professional integrity, 

have lost ground. The current problems go 

beyond what we observed in our 2013 report, 

when we described a process of “creeping 

strangulation”. Today there is a sweeping of-

fensive by a ruling party that is thoroughly in-

tertwined with business interests at every level, 

seeking to stifle all independent journalism, 

including mainstream commercial media, non-

profit media outlets, and online news sources, 

as well as opposition party-affiliated media.

These interventions are causing both im-

mediate and enduring distortions in how the 

public sphere operates, limiting public access to 

impartial information and damaging Hungary’s 

democracy by constraining public debate.5 Some 

of the laws and regulations implementing these 

interventions diverge sharply from European 

standards.



7

Soft Censorship in Hungary

	

2. Media Environment Overview: 
Reshuffling the Media Market 

Over several years, the state has continually 

engaged in media market interventions to take 

control of media outlets or to curb independent 

reporting. After the 2014 elections, changes to 

the media policy framework designed during 

the previous parliamentary term were initiated. 

Most important are the advertising tax and new 

constraints on television channels described in 

detail below. It is not yet possible to assess their 

full extent and cumulative impact. Recently, 

as discussed in the Mérték January 2015 re-

port, conflicts have emerged between leading 

government politicians and supportive media 

outlets and other pro-government media. These 

new factional conflicts are affecting the posi-

tions of right-wing media enterprises and creat-

ing uncertainties that reverberate through the 

entire media market.

Major beneficiaries in each sector took an 

increasingly greater share of state advertising 

after the change in government in 2010—the 

winners turned into “great winners”.6 The main 

beneficiaries in the daily newspaper, magazine, 

radio and outdoor advertising markets have 

remained the same for several years (Metropol, 

Heti Válasz, Class FM, Publimont, respectively). 

Analysis of ownership structures shows that 

these companies are linked to the Fidesz-affiliat-

ed media empire. 

Changes in the Media Council’s (Nemzeti 

Hírközlési- és Média Hatóság Médiatanács—Na-

tional Media and Infocommunications Authority 

Media Council) radio license policies between 

2010 and 2014 imposed a fundamental trans-

formation of the radio market. They have con-

strained market competition and increased mar-

ket concentration. The number and significance 

of local radio stations—which had previously 

played a crucial role in the vibrancy of local 

public spheres—have diminished. This is further 

discussed below.

Public service broadcasting has altered 

substantially since 2010, and major changes 

continue on the organizational level. Highly 

partisan editorial practices and politically biased 

reporting have continued in the past year, and 

are turning public broadcasting into a propa-

ganda arm for the ruling party. Legal regulations 

and financial practices related to Hungary’s 

current public media have introduced improper 

state influence over public media and fail to 

comply with European Commission require-

ments regarding state support for public service 

media.7 Independent online media outlets now 

commonly refer to the country’s public service 

broadcasters as “state media”.



Articles of asphyxiation

8

3. Key Findings

•	 Changes in state advertising spending are greatly benefiting government-friendly 

media.

•	 Hungary’s radio market has been reshaped through partisan licensing practices.

•	 Public broadcasting has reverted to state broadcasting that promotes the ruling party.

•	 The May 2015 revision to the progressive advertising tax imposed in 2014  intro-

duced a flat tax that is burdensome for all media, and may affect some outlets’ 

viability.

•	 The Sunday trading ban for large shops, official intervention in the media agency 

market, and centralization of government advertising spending are reshaping the 

media market, even if the concrete consequences are uncertain.

•	 Discord is growing between the ruling party and media owners long close to its leader-

ship over government actions that could curb their companies’ power and profitability.



9

Soft Censorship in Hungary

4. Key Recommendations

None of the recommendations from our 2013 report has been realized. They re-

main relevant today and are restated here. 

•	 Public procurement for all state advertising should be simplified and based on clear performance 

criteria wholly transparent to the public, subject to clear audit and reporting rules, and supervised 

by an independent body. 

•	 All state media assistance should be allocated and administered by an independent body and sub-

ject to clear audit and reporting rules. 

•	 The state’s roles of supporter of content production and advertiser must be clearly separated and 

subject to transparent review by an independent body; editorial integrity should be explicitly guar-

anteed. 

•	 Hungary must comply with European Commission requirements regarding state support to public 

service media. 

•	  State imposition of additional financial burdens on media outlets should be reconsidered—espe-

cially given Hungary’s small and vulnerable market—as greater costs like the new advertising tax 

diminish media capacity to provide pluralistic and high-quality content.

•	 Introduction or modification of media sector taxes should be openly discussed among all stake-

holders to avoid selective application or impact, political biases, and unjustified constraints on 

media freedom.

•	 Broadcast frequency allocations should be made through transparent and consistent procedures 

by independent media authorities. Frequency tenders should follow a plan that ensures predict-

ability of market development for several years. All tendering and application materials should be 

published on the website of the media authority.

•	 The structure and function of the Media Council should be updated under new regulations that 

assure its independence and fair allocation of broadcast licenses.



Articles of asphyxiation

10

Share of the main beneficiaries of state advertising spending in each sector 2006-2014 

Source: Edited by the author based on data from Kantar Media 

*Until August 2014

The main beneficiaries in the daily newspaper, magazine, radio and outdoor advertising markets are Metropol, 

Heti Válasz, Class FM, and Publimont, respectively. 

5. Soft Censorship 
Practices: Overview

5.1 State Advertising
There have been substantial shifts and in-

creasing concentration in the allocation of state 

advertising over the past years. In all six market 

segments analyzed (daily newspapers, maga-

zines, radio, television, internet, outdoor adver-

tising), the main beneficiaries have received a 

greater share of state advertising spending in 

2014 than in 2006. In most cases, there were 

changes in which media companies benefited 

most from state advertising spending. More 

important is that the major beneficiaries in 

each sector gained an even larger share of state 

advertising after the change in government in 

2010. State advertising revenues have become 

concentrated in fewer outlets, most owned by 

companies closely related to the ruling Fidesz 

Party.



11

Soft Censorship in Hungary

Based on data from 2014, TV2 was decid-

edly the most important beneficiary, receiving 

over a fourth of total state advertising spend-

ing. TV2 is followed by other well-known 

media often mentioned in the past years as 

major beneficiaries of state advertising spend-

ing; their ownership structures indicate that 

these companies are part of the Fidesz-affiliated 

media empire. The commercial television chan-

nel with the most critical attitude towards the 

government, RTL Klub, is fifth on the list of state 

advertising recipients, but state advertising is a 

very minor share (2.1 percent) of its total adver-

tising income.8 State advertising plays a key role 

for some media companies and outlets, which 

might not be viable if dependent exclusively on 

commercial advertising revenue. Investors with 

close ties to Fidesz own all media companies on 

this list. This includes media enterprises whose 

entire income derives from advertising (outdoor 

advertisers and the freely distributed newspaper 

Metropol); these are of course quite vulnerable 

to the vagaries of the commercial advertising 

market. For media like paid newspapers earn-

ing revenue directly from consumers, depend-

ence on state advertising is less pronounced, 

although its share in terms of total revenue 

remains significant.

Share of the main beneficiaries of state advertising spending in each sector 2006-2014 

Media brand Operator/publisher
Type of 
media

State 
advertising 

spending based 
on list prices 
('000 forints)

State 
advertising 

spending based 
on list prices 

(%)

The share of 
revenue from state 

advertising spending 
as a percentage of 
total advertising 

revenue 

1 TV2 MTM-SBS/TV2 Kft. Television 5,962,697 27.7% 8.3%

2 Publimont Publimont Kft. Outdoor 2,625,986 12.2% 34.6%

3 Metropol
MTG Metro Gratis 

Kft.
Daily 1,753,375 8.1% 34.5%

4 Class FM Advenio Zrt. Radio 1,397,497 6.5% 15.2%

5 RTL Klub RTL KLUB Television 944,388 4.4% 2.1%

6 JCDecaux BB JCDecaux Outdoor 698,828 3.2% 12.0%

7 M1 Magyar Televízió Television 674,943 3.1% 4.2%

8 Magyar Nemzet
Nemzet Lap-és 

Könyvkiadói Kft.
Daily 666,179 3.1% 44.3%

9
Origo-Adnetwork 

Portfólió
Origo Adhouse Internet 597,876 2.8% 13.1%

10 EURO AWK EURO AWK
Outdoor 

advertising
574,026 2.7% 27.7%

Source: Kantar Media 



Articles of asphyxiation

12

Also influential is the state’s intervention 

in the media agency market. This market is sig-

nificant because media agencies decide place-

ment of advertisements—sometimes including 

state advertising—in various media. They exert 

a direct impact on media outlet’s revenues; in 

Hungary, as noted in our previous reports, the 

agencies play a decisive role in the skewed dis-

tribution of state advertising. Since 2010, almost 

all contracts for placing state advertisements 

have been won by three media agencies. The 

largest share of state advertising was distributed 

by the Inter Media Group (IMG), which is tied 

to Fidesz ally Lajos Simicska, and before 2010 

was not a significant player in the media agency 

market.9

5.2 Paid “News” / Captured Channels
“Paid News”—in which media outlets are 

paid to produce guided editorial content that 

appears as independent news—has scant ap-

plicability in Hungary. The government and 

political parties (especially the current governing 

parties) do not need to pay for specific report-

ing, because they have built their own media. 

Through market changes, “captured channels” 

have been established through which political 

interests can control content of news reporting. 

5.3 Bribery and Payments
Unofficial bribery and other payments to 

influence news content are of little relevance in 

the current Hungarian context. Partisan media 

has become systemic. Direct ownership of me-

dia companies by interests aligned with political 

factions, and the ruling party’s efforts to control 

public broadcasters’ news content, mean that 

overtly corrupt practices are not needed to 

shape news coverage and editorial policies.

5.4 Other Regulatory and Administrative Pressures 

Radio Licensing

A fundamental transformation of Hungary’s 

radio market took place from 2010-2014. A ma-

jor change was in the national commercial radio 

market.  A year after a national commercial 

radio went bankrupt in 2012, the National Me-

dia Council granted its licenses to public radio 

stations.10 Media Council actions caused stations 

that had previously competed successfully to 

reduce their operations or disappear completely. 

This marked the end of any competition in the 



13

Soft Censorship in Hungary

national commercial radio market.11 At the same 

time, new players began gaining strength due 

to the media authority’s license tender practices. 

Favored recipients were radios owned by right-

wing media empires and radios with religious 

content. Decision-makers wanted religious pro-

grams to strongly penetrate the local radio mar-

ket. Rather than having local media convey local 

contents on local frequencies, the media au-

thority is promoting through its policies centrally 

broadcast religious programming for wide dis-

semination. This major media policy intervention 

cannot be regarded legitimate in the absence of 

public planning, debate and assessment. 

The Advertising Tax 

During the current parliamentary term, 

governmental intervention in the media market 

started with the introduction of a tax on adver-

tising revenue that took effect in July 2014.12 It 

covers electronic, print and online press prod-

ucts, as well as outdoor and Internet advertis-

ing. Originally, the applicable rate of the tax rose 

progressively. Advertising revenue under 0.5 

billion HUF (circa 1.6 million EUR)13 was untaxed. 

Income over between 0.5 billion but less than 

and 5 billion HUF (between 1.6 million and 16 

million EUR), was taxed at one percent. Above 

five billion HUF (16 million EUR), the rate was 10 

percent, and increased by another 10 percent 

for each additional five billion, up to a maximum 

rate of 40 percent (rising to 50 percent from 

2015), on advertising income over 20 billion HUF 

(64.2 million EUR). 

The original advertising tax was an open 

intervention in the market competition between 

RTL Klub and TV2. It severely distorted the mar-

ket, especially the market for television, since 

it imposed a disproportionate impact burden 

on television market leader RTL Klub, one of 

the commercial channels broadcasting nation-

ally.14 The other leading national commercial TV 

provider, TV2, has operated at a loss for several 

years, and the law allowed it to reduce its tax-

able income by 50 percent of its losses. The 

continuously profitable RTL Klub, by contrast, 

had no such recourse as a result of an amend-

ment to the advertising tax regulations that was 

aimed specifically at pre-empting its ability of to 

write off losses. 

In its original form, the advertising tax was a 

blatant intervention in market competition be-

tween RTL Klub and TV2. RTL Klub’s initial ad-

vertising tax payment in August 2014 comprised 

80 percent of the new tax’s total collection. 

Profits of the international RTL Group declined 

because of the tax, and its Hungarian branch 

was no longer profitable. The discriminatory 

character of the tax was reinforced by that fact 

that no other media company in the Hungar-

ian market records HUF 20 billion revenue, and 

faced the corresponding 40 percent tax rate. 

The top tax rate rose to 50 percent in 2015, and 

RTL faced an even greater tax burden.15

RTL complained to the European Commis-

sion about the advertising tax. As a result—and 



Articles of asphyxiation

14

because of the diplomatic dimension of the 

issue—the government reviewed the regula-

tions. The proposed new regulation replaces 

the existing structure with a 5.3 percent flat tax 

paid on an advertisement income over than HUF 

100 million.16 The new regulation ends explicit 

discrimination against RTL Klub, but imposes 

a substantial burden on smaller media outlets 

exempt from the original tax. 

Imposition of additional financial burdens 

like the advertising tax sharply decreases com-

petitiveness of Hungarian media against global 

media players operating in the Hungarian mar-

ket that are not subject to such national regula-

tions. They also—especially considering Hun-

gary’s small and vulnerable market—diminish 

media capacity to provide pluralistic and high-

quality content, and perhaps even to survive.

Sale of TV2

Other changes have reduced market trans-

parency. In December 2013, an official an-

nouncement confirmed what had been rumored 

for months: the German television channel ProS-

iebenSat1 was selling its Hungarian subsidiary, 

MTM-SBS Ltd., owner of Hungary’s second larg-

est commercial television channel, TV2. Alleged 

details of the sale had been circulating, with the 

press speculating on various scenarios involving 

the sale of TV2. Unanticipated was that MTM-

SBS Ltd. would be bought by the company’s 

general manager, Zsolt Simon, and its financial 

director, Yvonne Dederick. The terms were 

apparently very favorable to these buyers; Pro-

SiebenSat1 agreed to a so-called “vendor loan” 

that allows TV2’s buyers to pay off the purchase 

over an extended period.17

Several articles regarding the 2014 events 

at TV2 and discussions in the media profession 

indicated widespread disbelief that the two 

executives could make this acquisition on their 

own. The most widely credited scenario was 

that the government’s film commissioner, the 

movie producer Andy Vajna, who is close to the 

prime minister, was involved, and is now said to 

have influence over the station.18

Sunday Trading Ban

Beginning in March 2015, most stores 

have been forced to close on Sundays. The law 

targets supermarkets and other retail chains, 

with small family-owned shops still allowed to 

trade. This has strongly affected sales of news-

papers published on Sundays, because many 

fewer shops are open and shopping patterns 

quickly changed. Some Sunday titles are now 

distributed on Saturday, despite more intense 

competition. The competitive position of some 

newspapers has been adversely affected.



15

Soft Censorship in Hungary

The Bonus Act

The Parliament intervened in the media 

agency market, as well.19 Since July 2015, the 

law has limited media agency fees to 15 percent 

of the advertising cost charged by media out-

lets.  According to the law, the media agency 

must not receive any other gifts or financial 

benefits, and the agency must pass all price 

reductions to the advertiser. Further, the law 

has regulated cross-ownership between media 

agencies and publishers, requiring transparency 

regarding ownership structures and forbidding 

transactions between cross-owned parties. 

The intent and effects of the new law are not 

yet clear. Yet it is certainly reshaping the media 

agency and advertising market, and has dis-

placed businesses aligned with the “Simicska 

Empire” of media holdings, whose owners have 

apparently lost influence on the ruling party.20

National Communications Office 

In 2014, the government created the Na-

tional Communications Office. This new body 

will coordinate the communications of public 

bodies funded by the central budget and state 

institutions, process public contracts associ-

ated with these activities, and monitor delivery. 

The centralization of state advertising spending 

makes it easier for government to influence the 

market positions of all media companies, includ-

ing those of right-wing media. In August 2015, 

the Office signed the first framework contracts 

for HUF 25 billion (80 million EUR) with three 

media agencies that will exclusively provide 

media agency services for all state institutions 

and enterprises. None of the selected agencies 

belongs to the Simicska Empire, but have other 

affiliations,21 that redraw the political alignment 

of the media agency market.

The Fidesz Media Empire

TV2’s terms of sale, described earlier, are 

among several signs that the pro-government 

media empire is undergoing significant changes. 

Conflicts among various pro-Fidesz interest groups 

are growing. The Hungarian media market is domi-

nated by investors who are commonly referred 

to as the “oligarchs”. Most prominent are Károly 

Fonyó, Zsolt Nyerges, and Lajos Simicska. These 

Fidesz-aligned investors have significant stakes in 

the radio and television markets, as well as outdoor 

advertising. This seemingly stable situation was 

upset in the spring of 2014 when Prime Minister 

Viktor Orbán apparently decided to curb their influ-

ence.22 Numerous articles in the Hungarian press 

dealt with the new situation, and it was a matter of 

speculation how much the media portfolio known 

as the “Simicska Empire” and other government-

aligned media companies would actually suffer. It 



Articles of asphyxiation

16

was evident at its inception that the 2014 advertis-

ing law would have a detrimental, albeit lesser, 

effect on the market positions of right-wing media 

as well as RTL Klub. Soon after the advertising tax 

was imposed, editorial offices of some right-wing 

media outlets began trimming staff. For the first 

time, right-wing media joined criticism of the Fidesz 

government’s media policies.23

In January 2015, it was reported that Prime 

Minister Viktor Orbán announced at a closed meet-

ing that the government’s communication strategy 

would be transformed. The government would 

henceforth use public funds to bolster public ser-

vice media rather than supporting media outlets 

that have proved themselves as loyal allies over the 

years, the prime minster was reported as saying.24  

This implies that state advertising purchases will be 

directed to the state-owned Media Service Support 

and Asset Management Fund (MTVA—Médias-

zolgáltatás-támogató és Vagyonkezelö Alap). As 

the article quoted Orbán, other media “should not 

count on any significant amounts of state advertis-

ing in the coming period, they will have to learn to 

stand on their own two feet”. The prime minister’s 

personal engagement in the partisan allocation 

of state institutions’ advertising spending, and his 

acknowledgement that political pressure is brought 

to bear on editorial offices, clearly demonstrates 

the perilous and deteriorating situation of Hungar-

ian media. This development reinforces the belief 

that the media market has become an important 

arena in conflicts among competing interests with-

in the ruling party.



17

Soft Censorship in Hungary

6. Conclusion

Pressures on free and independent media 

in Hungary are accelerating. The Fidesz govern-

ment is enacting new and broader laws and 

regulations aimed at making Hungary’s media 

pliant to its wishes. Some editors and journalists 

who have published news that displeases the 

government, as at Origo.hu, have lost their jobs. 

Allocation of state advertising remains opaque 

and unfair, based on the political leanings of 

particular media outlets, and significantly dis-

torts market competition. The new advertising 

tax at first seemed targeted at a specific media 

outlet, RTL Klub. In its revised form, it is a seri-

ous financial burden for all media.

Even at media companies not captured by 

partisan political interests, potential receipt or 

denial of state advertising and other contracts 

influences editorial policies, and creates news-

room environments in which editors accept 

and journalists practice self-censorship. Among 

media advertising agencies, market competi-

tion is increasingly shaped by biased award of 

state contracts. The country’s public broadcaster 

is subject to rising political interference, some 

overt, and also through regulations and finan-

cial practices that fail to comply with European 

Commission requirements.

This assault on free media is the most egre-

gious part of a wider government campaign 

to weaken civil society that is choking public 

debate and imperiling Hungary’s democracy. 

Absent intensified and sustained international 

pressure, there appears little prospect that the 

current government will change course and 

adopt the recommendations listed above to re-

store Hungary’s media to its proper role of pro-

moter and defender of democratic processes. 



Articles of asphyxiation

18

Endnotes

1.	 Available at http://www.mertek.eu/en

2.	 Hungarian Spectrum: “House cleaning at Magyar Nemzet” (15 September 2014). Available at: https://hun-

garianspectrum.wordpress.com/2014/09/15/house-cleaning-at-magyar-nemzet/

3.	 444.hu: “Deutsche Telekom, Hungarian government collude to silence independent media” (5 June 2014). 

Available at: http://444.hu/2014/06/05/deutsche-telekom-hungarian-government-collude-to-silence-inde-

pendent-media/

4.	 The Economist: “The Lazar-affair” (14 June 2014). Available at: http://www.economist.com/news/

europe/21604214-freedom-expression-under-threat-lazar-affair

5.	 Medium: “In Hungary, telling the truth is getting more and more difficult” (6 January, 2015). Available at: 

https://medium.com/@direkt_36/in-hungary-telling-the-truth-is-getting-more-and-more-difficult-heres-our-

plan-to-change-that-e8985cdb65a6

6.	 Gasping for Air—Soft Censorship in the Hungarian Media in 2014: Chapter Four. Mérték, January 2015. 

Available at: http://www.mertek.eu/en

7.	 Communication from the Commission on the application of State aid rules to public service broadcasting 

2009/C 257/01; please also see: Gasping for Air—Soft Censorship in the Hungarian Media in 2014, Chapter 

Six. Mérték, January 2015. Available at http://www.mertek.eu/en

8.	 Gasping for Air—Soft Censorship in the Hungarian Media in 2014: 34-35. Mérték. January 2015. Available 

at http://www.mertek.eu/en

9.	 Kreativ: “How did the Orbán-Simicska media empire function?” (9 April, 2015). Available at: http://www.

kreativ.hu/databanya/cikk/how_did_the_orban_simicska_media_empire_function

10.	 Gasping for Air—Soft Censorship in the Hungarian Media in 2014, page 41. Mérték. Available at: http://

www.mertek.eu/en

11.	 Licensing decisions are described in detail in Gasping for Air—Soft Censorship in the Hungarian Media in 

2014, Chapter 5. Mérték. http://www.mertek.eu/en. The biggest loser of the Media Council’s tenders was 

Rádió 1, which shrunk from a successful national network to a local radio station. The company that oper-

ated the network went out of business. Operations of Juventus Rádió, a major Hungarian music radio, also 

narrowed considerably, and the owners sold the station in autumn 2013. As a result of the Media Council’s 

actions, the talk radio Klubrádió, which is critical of the government, also lost its network (although not its 

license for Budapest).

12.	 Act XXII on the Advertising Tax

13.	 1 EUR = 310 HUF (as of May 2015)

14.	 Gasping for Air—Soft Censorship in the Hungarian Media in 2014, pages 15-16. Mérték, January 2015. 

Available at http://www.mertek.eu/en



19

Soft Censorship in Hungary

15.	 Gasping for Air—Soft Censorship in the Hungarian Media in 2014, pages 14-15. Mérték, January 2015. 

Available at http://www.mertek.eu/en

16.	 Reuters: “Hungary’s revamped advertising tax rate will be 5.3 pct” (7 May 2015. Available at: http://www.

reuters.com/article/2015/05/07/hungary-advertising-tax-idUSL5N0XY4M020150507

17.	 Forbes: “Jó idöben, jó helyen kelllenni. Interjú a TV2 új tulajdonosaival, Yvonne Dederickkel és Simon Zsolt-

tal” [One needs to be in the right place at the right time. Interview with the owners of TV2, Yvonne Deder-

ick and Zsolt Simon], Forbes, n2 2014, 64-68.

18.	 VS.hu: “Itt a kapcsolat a Fidesz és a TV2 eladása között” [Here is the link between Fidesz and the sale of 

TV2] (20 January 2014). Available at: http://vs.hu/kozelet/osszes/itt-a-kapcsolat-a-fidesz-es-a-tv2-eladasa-

kozott-0120 and Magyar Narancs: “Egy kis figyelmesség a fönök fája alá” [A little something for the boss 

under the Christmas tree] (16 January 2014). Available at:  http://magyarnarancs.hu/belpol/egy-kis-figyelm-

esseg-a-fonok-faja-ala-88295

19.	 Act LXXII of 2015 on Establishing the Central Budget of Hungary for Year 2016 in the official gazette of 

Hungary (on 18 June 2015).

20.	 Balázs Román: Átalakul-e a reklámipar a bónusztörvény miatt? [Will be the advertising market transformed 

owing to the bonus act?], Kreatív Online, 12.06.2015, http://www.kreativ.hu/media/cikk/atalakul_e_a_

reklamipar_a_bonusztorveny_miatt

21.	 444.hu: Köztük oszt ki az állam 25 milliárdot kommunikációs munkákra [Among these firms shares the 

state 25 billions for communications work] Available at: http://444.hu/2015/08/07/ok-harman-osztoznak-az-

allami-cegek-25-milliardjan/

22.	 Magyar Narancs: “Csak egy maradhat talpon, Orbán Viktorvs. Simicska Lajos” [Only one will be left 

standing, Viktor Orbán v. Lajos Simicska] Number 36 2014 and Index.hu: “Ki kivel van az Orbán–Simicska-

háborúban?” [Who’s on whose side in the Orbán-Simicska war?] (26 September 2014). Available at:  http://

index.hu/belfold/2014/09/26/ki_kivel_utkozik_az_orban-simicska-haboruban/

23.	 Magyar Nemzet: “Egy szimbolikus összegröl” [On a symbolic amount], (3 June 2014) and “Heti Valasz: 

Rossz eszköza reklámadó” [The advertising tax is the wrong instrument] (5 June 2014)

24.	 VS.hu: “Orbán elengedte a kormánypárti sajtó kezét” [No more handholding from Orbán for the pro-

government media] (15 January 2015). Available at:  http://vs.hu/kozelet/osszes/orban-elengedte-a-korman-

yparti-sajto-kezet-0115



© WAN-IFRA, World Association of Newspapers and News Publishers 

October 2015

The contents of this report may be used in whole or part by publishers in the execution of their business. 

Use of any part of the content or intellectual property herein for the purpose of representation or consulting 

requires prior written consent of the author. Any reproduction requires prior consent of WAN-IFRA.


