
Africa’s Media Boom:  
The Role of International Aid
BY MARY MYERS

October 2014



Africa’s Media Boom:  
The Role of International Aid
© 2014

CONTENTS

Introduction    .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 1

The African Media Explosion, Post 1989   .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 2

Catalysts of Change    .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 6

Donor Support to the Media    .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .11

Donor Motives    .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 23

Dueling Assessments    .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 25

Lessons Learned    .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 30

Endnotes   .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 32

ABOUT THE AUTHOR

Mary Myers  is a freelance consultant, based in the 
United Kingdom . Her specialties are media in Africa, 
communications for development, radio serving the 
poor, monitoring and evaluation, and gender issues . 
A freelancer since 1996, her background, prior 
to that, was in project management with various 
UK-based NGOs such as Christian Aid and SOS Sahel . 
From 2002-2003, she was a communication adviser 
to the UK’s Department for International Development . In 2004 she 
completed her PhD at Reading University—her thesis was on radio 
and rural women in Eritrea . She still often works for DFID and has also 
recently worked with other clients such as the World Bank, Internews, 
Swiss Development Cooperation, BBC Media Action, International 
Development Research Centre (Canada), Search for Common Ground, 
Farm Radio International, and others . She is the author of four 
previous CIMA reports—Voices from Villages: Community Radio in the 
Developing World; Funding for Media Development by Major Donors 
Outside the United States; Is There a Link Between Media and Good 
Governance? What the Academics Say and Is There a Link Between 
Digital Media and Good Governance? What the Academics Say.

Photos on Pages 6, 15, 17 and 27 were taken by the author  
in the Democratic Republic of the Congo and Chad .

ABOUT CIMA

The Center for International Media Assistance 
(CIMA), at the National Endowment for Democracy, 
works to strengthen the support, raise the visibility, 
and improve the effectiveness of  independent 
media development throughout the world . The 
center provides information, builds networks, 
conducts research, and highlights the indispensable 
role independent media play in the creation and 
development of sustainable democracies . An 
important aspect of CIMA’s work is to research ways 
to attract additional U .S . private sector interest  in 
and support for  international media development .

CIMA convenes working groups, discussions, and 
panels on a variety of topics in the field of media 
development and assistance . The center also issues 
reports and recommendations based on working 
group discussions and other investigations . These 
reports aim to provide policymakers, as well as 
donors and practitioners, with ideas for bolstering 
the effectiveness of media assistance .

Center for International Media Assistance 
National Endowment for Democracy

1025 F STREET, N .W ., 8TH FLOOR

WASHINGTON, DC 20004

PHONE: (202) 378-9700

FAX: (202) 378-9407

EMAIL: CIMA@ned .org

URL: http://cima .ned .org

Mark Nelson
SENIOR DIRECTOR

ADVISORY COUNCIL FOR THE CENTER FOR 
INTERNATIONAL MEDIA ASSISTANCE

Esther Dyson
Stephen Fuzesi, Jr.
William A. Galston
Suzanne Garment
Mark Helmke
Ellen Hume
Jerry Hyman
Alex S. Jones
Shanthi Kalathil
Susan King

Craig LaMay
Caroline Little
William Orme
Dale Peskin
Adam Clayton Powell III
Monroe E. Price
Rep. Adam Schiff
Kurt Wimmer
Richard Winfield



1A f r i c a ’s  M e d i a  B o o m :  T h e  Ro l e  o f  I n t e r n a t i o n a l  A i d   #Afromedia

And so in September 1991 Radio Bamakan went on the air .  It was Mali’s 

first officially sanctioned independent radio station, the first of hundreds 

of  independent radio stations that crowd the Malian airwaves today—

and it was started with foreign money . 

This anecdote illustrates the role of media assistance in sub-Saharan 

Africa’s media liberalization-process as it ramped up in the early 1990s . 

It  is the subject of this report, which explores these questions:

■■ How much of a catalyst were foreign donors in this mushrooming of 

Africa’s news media? 

■■ What were the motives and mechanisms of this aid?

■■ What difference did it make at the time, and subsequently?

■■ Was media proliferation necessarily a good thing—did it  lead to 

pluralism and genuine freedom?

This study also looks at what key lessons have been learned by donors 

25 years on and the implications of these lessons for the future of media 

development in Africa .

Introduction

I
n 1991 in Mali, as the dictator Moussa Traoré was toppled by a popular 

revolution, a little known Italian NGO decided to help start a radio station: 

“During [Mali’s] bloody crisis in March of 1991… Italian civilians living in Mali 

told some of their Malian friends involved in the associative movements that 

they were in a position to provide them with necessary equipment to set up a 

radio station,” according to an account by the Panos Institute. “As a result the 

person in charge of Italian health cooperation, a member of the Italian NGO 

‘GAO’ and [the] Terra Nova Coordinator in Mali got together…with a number of 

Malian intellectuals ..to obtain… the broadcasting equipment and the Italian NGO 

sent a technician to Bamako to install the radio and train Malian technicians.”1



2 C E N T E R   F O R   I N T E R N AT I O N A L   M E D I A   A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

Economics, technology, and socio-political forces all played major 

roles in this boom of Africa’s media . But one of the untold stories of 

these changes is the role of donor aid in this process . After the fall 

of communism in 1989, Western governments, non-governmental 

organizations (NGOs), foundations, and other donors began a concerted 

effort to provide assistance to the media to develop them along Western 

lines .4 It has been estimated that at  least $600 million was spent 

worldwide on media assistance by the U .S . government and media 

foundations alone during the decade after 1989 .5

Globally, donor assistance to media in the developing world appears to 

be increasing year by year and is estimated to amount to an annual total 

of $650 million .6

In 1985, according to the NGO Article 19, there were only 10 commercial 

broadcasters in Africa . Today there are more than 2,000 private and 

community radio stations in sub-Saharan Africa and more than 300 

independent TV stations .7 As Professor Kwame Karikari, executive 

director of the Media Foundation for West Africa, puts it, “Since the 

1990s the independent media have grown like the savannah grass after 

prolific rainfalls following a long drought .”8 The pattern of pluralism 

now extends all over sub-Saharan Africa, with only a very few stubborn 

exceptions still remaining (Eritrea, Zimbabwe, and Equatorial Guinea 

are such cases where the state still retains a firm grip on information 

and expression9) . Apart from these outliers, almost every country in 

sub-Saharan Africa has seen an enormous rise in the numbers and 

diversity of private and independent newspapers and TV and radio 

channels in the last 25 years . 

The African Media Explosion, Post 1989

T
his year, 2014, marks 25 years since the fall of the Berlin Wall and the 

symbolic end of the Cold War in 1989. It also marks the anniversary 

of the beginning of an extraordinary proliferation of media outlets in 

sub‑Saharan Africa, which swept across the continent, freeing Africa’s press 

and liberating the airwaves from monopoly by the state. The early 1990s has 

been called the “springtime of media proliferation in Africa”2 and Africa’s 

“democratic rebirth.”3

3
6

0
b

 /
 S

h
u

tt
er

st
o

ck
.c

o
m



3A f r i c a ’s  M e d i a  B o o m :  T h e  Ro l e  o f  I n t e r n a t i o n a l  A i d   #Afromedia

This boom started in the early 1990s and has continued steadily until 

now, but there was a distinct  jump in the early years, those immediately 

following the end of the Cold War, for example:

■■ In Benin, 80 new publications were registered in the space of a few 

months after military rule was overturned at the polls  in 1991 . In 

Cote d’Ivoire,  in just six years, 178 newspapers swamped the Ivorian 

market, whereas during the previous 26 years (1964–1990), there 

had been only four newspapers .10 

■■ In Nigeria, the Nigerian Broadcasting Commission, newly established 

in 1992, issued licenses to 114 new applicants for radio, TV, and cable 

services in its first four years of operation .11 Now Nigeria has 100 

radio and 150 TV stations .12 

■■ In Madagascar, whereas before 1991 the state broadcaster had a 

monopoly, a decade later there were 90 private radio stations and 15 

private TV stations,13 and today there are estimated to be 250 radio 

stations in the country .14 

■■ In Tanzania, before multiparty politics was introduced in 1992 there 

had been only two government-owned newspapers—one published in 

English and the other in Swahili,15 but by 2000 there were more than 

60 private newspapers, 10 private radio stations, and 15 private TV 

stations—almost all concentrated in Dar es Salaam .16 

■■ The pattern in Uganda was very similar: Broadcasting was opened 

up to private investors in 1992 and within eight years 22 private 

radios and four TV stations were on air, mostly owned by Ugandan 

nationals .17 

■■ In Mali, whereas before the fall of Traoré in 1991, there had been a 

monopoly on broadcasting by the state,  it took only two years for 

11 brand new commercial and community radio stations to fill the 

independent information void, with an additional five community 

radio projects in the pipeline at the time .18 Now Mali  is among the 

leaders of African media pluralism, with more than 200 radio stations 

spread across this sparsely-populated desert country .

In 1985… there were only 10 commercial broadcasters in Africa. 
Today there are more than 2,000 private and community radio stations 
in sub‑Saharan Africa and more than 300 independent TV stations.



4 C E N T E R   F O R   I N T E R N AT I O N A L   M E D I A   A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

While media still have a long way to go in reaching the poorest and 

remotest parts of the continent, from today’s perspective, the expansion 

of the mass media in Africa has since been joined by the boom in 

mobile phones and Internet . But it was in the crucial period of the early 

1990s that the media explosion really began . One country after another 

introduced legislation that gave the local media the freedom it  lacked 

in previous decades, so that “what was once a media desert [became] 

a landscape flourishing with newspapers, radio and TV stations,” in the 

words of Goran Hyden and Michael Leslie .19 

Those were heady times for free expression in Africa . As former 

journalist, activist, and scholar Eugénie Aw expressed it  in 1992, “Africa 

is watching the birth of a new movement for change . Some call  it 

democratization, others, exasperation . People across the continent are 

reclaiming the right to participate, the right to a decent life, and the right 

to freedom of expression .”20

Writing in 1995 media studies scholar Louise Bourgault describes it 

thus: “After years of muffled expression… many would-be journalists 

have… simply gone ahead and begun to publish… So eager have been 

political writers to have their say that they have used their own funds to 

get out their news sheets . Throughout the continent, newspapers have 

sprung up overnight .”21 

Commentators, analysts,  investors and donors hailed a new era of 

empowerment,  interactivity and optimism for political accountability and 

democracy . Independent radio was seen, in particular, as the medium 

that would bring a new era for information and participation for Africa’s 

rural masses:

“In the coming years radio broadcasting will follow in the footsteps 

of this unstoppable movement of change in our countries and will be 

freed from the shackles of the State . Radio has the ability to address 

“ Africa is watching the birth of a new movement 
for change. Some call it democratization, others, 
exasperation. People across the continent are 
reclaiming the right to participate, the right to a 
decent life, and the right to freedom of expression.”

 — EUGÉNIE AW (1992)



5A f r i c a ’s  M e d i a  B o o m :  T h e  Ro l e  o f  I n t e r n a t i o n a l  A i d   #Afromedia

people in the language they speak every day… This is a very important 

factor,” said Samba Touré, director of the CIERRO training institute 

in Ouagadougou.22

In the prevailing optimistic political and economic mood, options were 

seen in binary terms. As activist and author Lynne Muthoni Wanyeki 

put it: “the end of government monopoly equals freedom, and the 

introduction of free-market competition equals consumer choice 

and pluralism.”23 

At the time, foreign donors played a crucial role, although often behind 

the scenes, as the example from Mali above illustrates. Not only were 

most of the alternative and community media outlets in Africa founded 

and supported by foreign aid, but even the state media—notably 

government radio networks—were given significant outside support 

to become more public-service-oriented and to expand to reach more 

language groups and rural areas across their respective countries, once 

the competition from small independent broadcasters became stronger. 

By the end of the 1990s the following states had taken steps to 

legalize competitive broadcasting: Angola, Benin, Burundi, Botswana, 

Republic of Congo, Cote-d’Ivoire, Cameroon, Gabon, Ghana, Guinea, 

Madagascar, Malawi, Mali, Mozambique, Namibia, Niger, Nigeria, 

Senegal, South Africa, Tanzania, Togo, Uganda and Zambia.24

Countries that took steps to legalize  
competitive broadcasting in the 1990s

■■ Angola
■■ Benin
■■ Burundi
■■ Botswana
■■ Republic of Congo
■■ Côte d’Ivoire
■■ Cameroon
■■ Gabon  
■■ Ghana
■■ Guinea
■■ Madagascar
■■ Malawi

■■ Mali
■■ Mozambique
■■ Namibia
■■ Niger
■■ Nigeria
■■ Senegal
■■ South Africa
■■ Tanzania
■■ Togo
■■ Uganda
■■ Zambia



6 C E N T E R   F O R   I N T E R N AT I O N A L   M E D I A   A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

INTERNATIONAL POLITICS

Looking back to the end of the Cold War historians agree that the early 

1990s marked a turning point for the dictatorships that had defined 

sub-Saharan African politics since the independence wave of the 1960s . 

As author Martin Meredith says: “Africa, by the end of the 1980s was 

renowned for its Big Men, dictators who strutted the stage, tolerating 

neither opposition nor dissent, rigging elections, emasculating the 

courts, cowing the press .”25 

But a new “wind of change” meant that countries such as Tanzania, 

Ethiopia, Benin, Mozambique, and Guinea, which had been tied in 

with China and the Soviet Bloc, replaced socialism with a free market 

and made steps towards multiparty democracy . In August 1992 the 

Carter Center at Emory University in the United States reported that 

30 African regimes were “in political transition .” By 1996, 37 out of 48 

African states in sub-Saharan Africa held multiparty elections .26 Popular 

Catalysts of Change

T
o allow the pattern of media growth and liberalization to start, African 

rulers had to loosen their grip on the media and the political, economic, 

and technological conditions had to be right. 

P
h

o
to

: M
ar

y 
M

ye
rs



7A f r i c a ’s  M e d i a  B o o m :  T h e  Ro l e  o f  I n t e r n a t i o n a l  A i d   #Afromedia

dissent, student protests and public demonstrations played a major 

role in what has been called the “clamour for democracy .”27 One after 

the other, military rulers and autocrats like Kamuzu Banda of Malawi, 

Moussa Traoré of Mali, Mathieu Kérékou of Benin, and Kenneth Kaunda 

of Zambia were either forced out of office or pressured into allowing 

freedom of association, opposition parties, and elections and into 

liberalizing their economies . 

As local  leaders and citizens pressed for democracy, Western 

governments helped the process, urging for the observation of human 

rights,  including freedom of the press, and making their promises 

of aid and loans conditional upon such changes . As academic Thad 

Dunning writes, “Once competition with the Soviet Union for African 

clients had receded, Western donors could much more credibly 

threaten to withdraw aid if democratic reforms were not enacted by 

recipient states .”28 

The World Bank urged bilateral donors to become far more selective 

and to direct their aid only to countries pursuing sound and sustained 

reform programs: “Ultimately, better governance requires political 

renewal . This means a concerted attack on corruption from the highest 

to the lowest levels . This can be done by setting a good example, and 

by strengthening accountability, by encouraging public debate, and by 

nurturing a free press .”29 

Britain’s foreign secretary, Douglas Hurd, announced in 1990 that 

countries that “tend toward pluralism, public accountability, respect for 

the rule of  law, human rights, market principles, should be encouraged” 

and that governments that ”persist with repressive policies” on the other 

hand “should not expect us to support them in their folly with scarce 

aid resources .”30

Also in 1990, French President François Mitterrand made a speech at 

the Franco-African summit held at La Baule in western France, attended 

by 33 African delegations,  in which he linked French economic aid to 

democratization and in which he specifically mentioned the need for 

“the clash of  ideas and resources for the media .”31 

In Malawi  in 1992, President Banda was refused more aid by the UK, the 

World Bank, the EU and the United States unless human rights were 

respected and a political  liberalization agenda announced .32 In Zambia 

in 1996, donors including the United States, Britain, and Japan reduced 

their aid after expressing unhappiness over President Chiluba’s souring 

of relations with the independent press .33 In Ghana, pressure came from 

the International Monetary Fund (IMF) and the World Bank, which made 

democratic and liberal reform a condition for continued loans .34 At the 

“Once competition with 
the Soviet Union for 

African clients had receded, 
Western donors could much 

more credibly threaten to 
withdraw aid if democratic 
reforms were not enacted 

by recipient states.”

THAD DUNNING



8 C E N T E R   F O R   I N T E R N AT I O N A L   M E D I A   A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

time, President Rawlings of Ghana was keen to “project an image of a 

politically democratic national environment to external donor agencies 

and potential  investors,” which partly explains “the absence of explicit 

content regulations or guidelines as well as the relatively hassle-free 

process of reviewing and approving [media license] applications .”35

Thus we see that the influence of foreign donors had a role to 

play in media expansion from the very start of the wave of media 

liberalization—in this case in the shape of threats to withhold aid 

from governments .

ECONOMIC AND POLITICAL FORCES

At the same time, donor-supported activities to help establish plural 

media systems in Africa were dwarfed by the private efforts of 

thousands of  local entrepreneurs, politicians, and religious groups36 who 

set up private media outlets once the political and economic conditions 

were right . In almost all countries the commercial media were generally 

backed by domestic business people with an eye to advertising profits . 

One of the reasons that most investors were local business people was 

that governments tended to make citizenship a condition of granting 

licenses . Restrictions on foreign ownership meant that in most cases 

multinational  investors were unable to buy direct control of media 

entities and were therefore unwilling to invest .37 An important near-

universal characteristic of the private media as they emerged from the 

late 1980s was that they were set up with a small amount of capital, 

with the exception of the bigger economies of Kenya, South Africa, 

and Nigeria .38 

Tanzania illustrates how local ownership predominated: In the first eight 

years of  liberalization (1992–2000) the names of private media owners 

in Tanzania were all Tanzanian .39 Three business groups dominated at 

the time40—IPP Media (Reginald Abraham Mengi), Habari Corporation 

(Jenerali Ulimwengu and Giddeon Shoo), and Business Care Services 

(Richard Nyaulawa) . Their business interests were not limited to media 

but included cosmetics, soft drinks,  insurance, and banking and, 

tellingly, their political affiliations tended to be in favor of the ruling 

party . The political  leanings of media owners were significant . Many 

“independent” newspapers and broadcasters in the early 1990s took 

sides once multiparty participation in politics was allowed, publicizing 

and championing opposing political parties . The new private media 

profited from printing or broadcasting the party manifestos of political 

candidates . Incumbent governments often withdrew advertising by state 

enterprises from opposition newspapers, thereby effectively weakening 

opposition voices through economic means .

Many “independent” 
newspapers and 
broadcasters in the early 
1990s took sides once 
multiparty participation 
in politics was allowed, 
publicizing and championing 
opposing political parties. 



9A f r i c a ’s  M e d i a  B o o m :  T h e  Ro l e  o f  I n t e r n a t i o n a l  A i d   #Afromedia

There were few exceptions to the nationalism rule, and these tended to 

be countries where the media market was more lucrative . For example in 

Kenya and South Africa, foreign-owned companies, such as the Nation 

Media Group (a major shareholder was the Agha Khan and is now the 

Agha Khan Fund for Economic Development), the Standard Media 

Group (in the 1990s, part of the British company Lonrho’s business 

empire), and the Argus group (the largest South African newspaper 

conglomerate, formerly owned by Tony O’Reilly of Ireland ), tapped into 

the superior buying power of the expanding urban populations of these 

two countries .

The link between profit and party politics was ever present, and many 

opposition politicians and political candidates (many of whom were also 

rich businessmen) set up newspapers and radio stations to publicize 

themselves and their parties . Côte d’Ivoire provides a case in point: In 

the period between 1990 and 1996, nearly 100 political organizations 

and 178 daily newspapers and periodicals were born .41 Zio Moussa, a 

media analyst from Ivory Coast, rhetorically asks: “does what is referred 

to as the springtime of the media, which was also the springtime of 

political parties, not explain, to some considerable extent, the much 

decried content of the Ivorian media? The perfect synchronisation 

between the two springtimes is startling and raises questions on the 

partisan political commitment,  in other words, the exploitation, of the 

thousand petals of the media’s springtime .”42

He paints the following picture:

To express the proximity-subservience of Ivorian newspapers 

with and by political parties and politicians, Ivorians group them 

by colour: those which are for Laurent Gbagbo’s Ivorian Popular 

Front (FPI), are the blues; those for the Democratic Party of Côte 

d’Ivoire-African Democratic Rally (PDCI-RDA) of Henri Konan 

Bédié, the greens… such classification is obviously not scientific 

and limited. It nonetheless expresses a certain reality: the Ivorian 

consumers of news… are not ignorant of the relationships of 

dependence between the media and power blocs.43 

Market forces meant that the private media houses naturally favored 

urban elites and concentrated on political  intrigue and cheap, 

entertaining and tabloid-type content to maximize audiences . Generally 

speaking, the rural majority did not have the buying power to make 

advertising on rural radio worthwhile for commercial companies, nor 

were rural people literate or rich enough to buy newspapers .

The link between profit 
and party politics was ever 
present, and many opposition 
politicians and political 
candidates (many of whom 
were also rich businessmen) 
set up newspapers and 
radio stations to publicize 
themselves and their parties. 



Media Use in Selected Sub-Saharan African Countries
WEEKLY USE OF RADIO AND TELEVISION (NATIONAL DATA)

Ethiopia 
1995

Ghana 
1995

Côte d’Ivoire 
1992

Kenya 
1996

Namibia 
1994

Nigeria 
1996

Senegal 
1992

South Africa 
1995

Tanzania 
1995

Zambia 
1996

Zimbabwe 
1994

100%

90%

80%

70%

60%

50%

40%

30%

20%

10%

0%

RADIO

TELEVISION

10 C E N T E R   F O R   I N T E R N AT I O N A L   M E D I A   A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

TECHNOLOGY

Other global forces were in play: The sheer force of technical innovations 

in communications technologies rapidly made reforms in ownership and 

access an imperative that states could not resist .44 Satellite technology 

and, later, the advent of the Internet opened up huge new possibilities for 

freedom of expression, and lower prices for hardware made entry into the 

media world significantly more affordable . For instance, for the first time 

it was possible to set up a small radio station for as little as $15,000 45 

or less, and once FM licenses started to be granted by governments, it 

was possible for private entrepreneurs and donor-funded community 

initiatives alike to potentially reach millions of people in their local 

languages, with a radio signal from a cheap, simple studio with a staff of 

perhaps only four or five people . While radio remained dominant in Africa, 

television ownership and viewership figures also started to increase 

markedly in the 1990s, as equipment costs fell and there was more viewer 

choice . The chart above shows media use in selected sub-Saharan African 

countries in the mid-1990s, with radio being the highest, followed by use 

of TVs . Considering the poverty of the majority of Africa’s population, 

household media equipment ownership was relatively high .

SOURCE: Graham Mytton, African Broadcast Cultures: Radio in Transition



11A f r i c a ’s  M e d i a  B o o m :  T h e  Ro l e  o f  I n t e r n a t i o n a l  A i d   #Afromedia

SUPPORT FOR REFORM

Donor money from Canada, Britain, and Germany supported the 

initial domestic impetus for Ghana’s government to liberalize the 

media in the early 1990s . In 1993 and 1994 two important national 

conferences chaired by the University of Ghana on the promotion and 

privatization of radio and TV broadcasting, were backed by Canada’s 

International Development Research Centre, the Panos Institute 

(then based in the UK), and Germany’s Friedrich Ebert Foundation . 

Forwarding their recommendations on legal, technical, and financial 

matters to parliament, the Ghanaian academics, media professionals, 

and government representatives at these conferences eventually saw 

their recommendations enshrined in the 1996 Ghanaian National 

Communications Authority Act . By 1998 more than 45 FM radio stations 

had been authorized, and 29 were on air .46 

In Mali  in 1993 President Konaré signed the Bamako Declaration on 

Radio Pluralism, issued by the Colloquium on Radio Pluralism in West 

Africa, which was organized by the West Africa Journalists’ Association 

and the Panos Institute, an NGO with various branches in Europe and 

the global South, and essentially funded by the governments of Britain, 

France, and the Nordic countries . This official backing was significant 

because it gave strength to diverse groups to start up their own small 

FM stations all over Mali .47

In Zambia USAID initiated the U .S .-Zambia Democratic Governance 

Project in the early 1990s which was a package of reforms expected 

of the Zambian government in the aftermath of the 1991 multiparty 

elections that brought President Chiluba to power . This package 

included a media component estimated at about $15 million to be 

spent over five years,  involving legal reforms to abolish or modify 

restrictive press laws; the use of strong diplomatic signals as 

disincentives for using extra-legal measures to harass the press; and 

Donor Support to the Media
In the early 1990s donors to Africa not only used the stick to withhold aid 

but also the carrot of financial support to encourage liberal policies that 

would favor a free media. The following stories from Ghana, Mali, Zambia, 

and Nigeria illustrate the way in which support was given to help locally‑driven 

processes guarantee greater press freedom and establish codes of ethics for 

more professional journalism practice.



12 C E N T E R   F O R   I N T E R N AT I O N A L   M E D I A   A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

the ending of state monopoly over media enterprises via privatization 

and commercialization exercises .48 This project  in Zambia was,  in 

size and scope, “unlike any other the U .S . government had previously 

implemented,”49 but it set the pattern for other similar media support 

projects elsewhere in Africa . 

In Nigeria Radio Democrat International (later renamed Radio Kudirat, 

after the assassinated wife of the popular opposition politician, M .K .O . 

Abiola) was launched in 1996 and run by a London-based group that 

opposed the dictatorship of General Sani Abacha, who was in power in 

Nigeria from 1993 to 1998 .50 Backed by, among others, Nigerian Nobel 

laureate Wole Soyinka, the programs were funded by Worldview Rights, 

a media NGO . The station used commercial airtime on South African 

transmitters,51 and was run under the aegis of a foundation registered 

in Norway . As one of  its founders put it, “By setting up the radio, we… 

wanted to achieve three broad objectives: provide an alternative to the 

heavy dose of propaganda of the then military regime, empower the 

people and also reach the military class by promoting dialogue as the 

most viable option out of the political quagmire .”52 

After broadcasting for three years, the radio station closed down in 

1999, when parliamentary and presidential elections were finally held in 

Nigeria and a civilian government was sworn in . 

SUPPORT FOR SUSTAINED CHANGE

Once the process of media liberalization had been launched in many 

sub-Saharan African countries, donors supported efforts to sustain it 

in various ways . However, these economic and technological forces and 

political reforms, such as multiparty elections, did not automatically 

mean that the press was more free everywhere . Indeed, Peter Kareithi, 

an exiled Kenyan journalist, described the state of the African press 

during the transition period of the 1990s this way: “African leaders 

are practising managed change so that they can control the agenda 

of [political] reformation . Africans can never go back to treating their 

presidents like demigods . This does not mean that there is freedom for 

journalists . It means that journalists will be writing things that they were 

never able to write before but at greater risk .”53

Where there seemed, initially, to be gains in terms of democracy there 

were many reverses just a few years later . For instance, in Cote d’Ivoire 

media started to flourish in 1990 when opposition parties were legalized, 

Once the process of media 
liberalization had been 
launched in many sub‑Saharan 
African countries, donors 
supported efforts to 
sustain it in various ways. 
However, these economic 
and technological forces 
and political reforms, such 
as multiparty elections, did 
not automatically mean 
that the press was more 
free everywhere.



13A f r i c a ’s  M e d i a  B o o m :  T h e  Ro l e  o f  I n t e r n a t i o n a l  A i d   #Afromedia

but a year later a draconian press law was passed that “authorized 

the suspension or seizure of publications for those who disparage the 

head of state, give away national secrets or deride the nation .” In 1994 

both Nigeria and Zaire increasingly cracked down on the opposition 

press in the run-up to elections . In Benin only a year after elections 

in 1991, the new regime attempted to re-impose censorship; and in 

Tanzania,  in 1992, “one month after recommending multiparty politics 

for the country, the government was attempting to devise new ways of 

managing the free flow of  information by empowering the Tanzanian 

director of  information to assume the controlling role previously held by 

SHIHATA, the party newspaper,” according to Bourgault .54 

Therefore, donors found themselves working around the edges of 

a media environment where growth was exuberant but chaotic . 

Competition and inadequate legislation meant that only the most 

economically fit survived and grave dangers still  lurked in the form of a 

repressive state . War and civil conflict was another huge factor in several 

African countries during the 1990s, putting a brake on development and 

upsetting the hoped-for progress of democracy across many countries . 

In supporting independent media, donors’ strategies included 

projects to:

■■ promote peace 

■■ counter market failures and promote the interests of women, 

minorities, and rural audiences

■■ help organize journalists into unions to resist exploitation by 

media bosses 

■■ ensure that public-service content and development issues 

were covered 

■■ help nudge governments into passing legislation that left media free 

■■ uphold the rights of  journalists and, at the same time, to reign in 

media excesses and hate speech, which threatened to aggravate 

pre-existing ethnic and other tensions .

In particular, there was direct support from donors for independent 

media outlets, notably for community radio; support for legal, structural 

and enabling measures to help independent journalism, and many 

journalist training courses .



14 C E N T E R   F O R   I N T E R N AT I O N A L   M E D I A   A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

SUPPORT IN MANY FORMS

Donors supported the African media in various ways during the 1990s . 

It  is difficult to know exactly how much money was put into the African 

media sector by donors in the 1990s . Often financial provision for media 

was incorporated under larger projects such as election support or 

general aid to civil society and channeled through many different NGOS, 

such as groups advocating for freedom of expression . In some cases, 

donors clearly supported opposition media and in others, donors saw 

support to the media as an adjunct to ensuring that the new-found 

parliamentary and democratic processes were able to function better . 

Bilateral donors, NGOs, and UN agencies not only funded media, 

defined as news-based journalism, but also often funded equipment for 

a community radio, for example, under wider development programs, 

in areas such agriculture or a HIV/AIDS awareness . Therefore,  isolating 

media assistance, when it was hardly ever identified as such, and was 

embedded within many different budget lines,  is almost impossible . 

However, as an indication, USAID evaluation advisor, Krishna Kumar’s 

research shows that U .S . funding by USAID to media assistance 

programs amounted to $264 million between 1985 and 2001, or about 

$16 .5 million per year worldwide on media assistance programs during 

that period .55 If this sum had been shared equally among all aid-

recipient countries (which numbered up to 80 eligible developing and 

transitional states during any one year), media assistance by USAID 

would have amounted to around a few hundred thousand dollars in any 

one country per year . But it was not shared equally, and we also know 

that the bulk of worldwide media assistance during the 1990s was spent 

in countries of the former Soviet bloc, and not so much in sub-Saharan 

Africa .56 Nevertheless, as noted above, a little could go a long way, 

considering a complete radio station could be set up in sub-Saharan 

Africa for only $15,000 . 

As is the case today, the biggest funders in the media sector in the 

1990s were probably the United States and the European Union, but 

individual European countries, Japan, and private foundations also 

played a significant role . For instance, estimates show that Nordic 

countries’ assistance to journalism training in East and Southern Africa 

amounted to $2–4 million over the decade of the 1990s .57 

Approximate cost to 
set up a complete 

radio station in 
sub-Saharan Africa 

in the 1990s

A Little Goes 
A Long Way

$15,000



15A f r i c a ’s  M e d i a  B o o m :  T h e  Ro l e  o f  I n t e r n a t i o n a l  A i d   #Afromedia

EXAMPLES OF DONOR SUPPORT 

Community radios were supported strongly by donors 

after the airwaves were liberalized in many countries in 

the early 1990s . Growth of community radio was notable 

especially  in Burkina Faso, Mali, Mozambique, Senegal, 

and South Africa .58 In South Africa, 79 community stations 

were licensed in 1995 alone, most with financial backing 

from international NGOs, although most of these stations 

were off the air again within the first year, due to economic 

pressures . In Mali, community radios grew at a rate of two 

new stations per month throughout the 1990s . Almost all of 

these were donor-backed .59 In Mozambique, “Strengthening 

Democracy and Governance through Development of the 

Media in Mozambique” was the title of a major UNESCO/UNDP media 

development project that ran for eight years, created “to support 

Mozambique’s process to become a multiparty democracy after the 

peace accord in 1992 .”60 UNDP coordinated six bilateral donors—

Denmark, Finland, Ireland, Norway, Portugal, and Sweden—who spent 

more than $14 million to establish eight community radio stations, 

provide training and support to independent newspapers, and help the 

state broadcaster to decentralize .61

Donor money supported many “firsts” during this period . For example, 

the first community radio in Uganda, Kagadi-Kibaale (KKCR 91 .7 FM) 

was started in Kibaale in western Uganda in 1992 with Swedish money 

as part of a wider East Africa Community Media Project .62 The first 

community radio in Namibia, Radio Katatura, began broadcasting 

in 1995 with backing from the Danish NGO IBIS, the Friedrich Ebert 

Foundation, the Swedish International Development Agency, the Open 

Society Institute and UNESCO .63 The first community radio station in 

Kenya, Radio Mang’elete, was set up in 1994 under an East Africa-wide 

donor-initiative led by EcoNews and subsequently heavily dependent on 

funding from Sweden . And Oxfam financed the establishment of the first 

community radio station in Senegal, Radio Penci-Mi,  in 1995 for the sum 

of $60,000 .64 

It  is  interesting to note that while community radio was a priority 

for many donors,  it was not a priority for the U .S . government at the 

time .65 Kumar writes, “Although community radio stations can promote 

grassroots democracy and development, USAID has largely ignored 

them . It  is recommended that the Agency reconsider its position and 

invest in promoting community radio stations, particularly  in Africa” .66

P
h

o
to

: M
ar

y 
M

ye
rs



16 C E N T E R   F O R   I N T E R N AT I O N A L   M E D I A   A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

Some private radio stations also received donor funding, despite the 

fact that commercial enterprises usually do not receive such aid . For 

example, Radio Phoenix in Lusaka, Zambia, was set up as a commercial 

radio station but also got financial help from USAID in the form of 

a grant for civic education under the USAID/Southern University 

Democratic Governance Project .67 Aside from donor money, Phoenix 

began its life  in 1996 with advertising and sponsorship from Daewoo, 

Toyota, Philips Electrical, Zambia National Breweries, Honda Zambia, 

and a number of wholesale pharmaceutical companies .68

In West Africa, the French Foreign Ministry and the Organisation 

Internationale de la Francophonie declared their  interest  in extending 

their support to private sector media, seeing it as fulfilling a public 

service role and also as a source for significant employment 

opportunities . A representative of France’s foreign ministry said in 1996: 

“Our strategy is… geared towards improving the health of press and 

radio businesses… We offer all-round support to the media profession, 

which means private radio as well as public radio…These days when a 

government asks for our help our answer is that there needs to be a 

balance with the private sector as well .”69

Semi-independent radio stations were set up by donors or through 

international NGOs in several countries, notably in war zones . For 

example Radio Agatashya was set up by the Swiss NGO Fondation 

Hirondelle  in 1994 in direct response to the misinformation and 

hateful propaganda of Radio Television Libre Milles Collines (RTLM) 

in Rwanda during the genocide . Radio Gulu in northern Uganda,which 

later became the successful commercial Mega FM, was originally 

set up with a large grant from the UK’s Department for International 

Development (DFID) intended primarily for its peace-building potential, 

in the late 1990s . In Burundi, during the internal conflict that ravaged 

the country in the mid-1990s, several radio stations were sponsored 

by donors, partly to counteract the partisan hate-speech in the written 

press and the national radio station and partly to ensure balanced 

reporting for people stuck in war zones . Marie-Soleil Frère, a scholar 

of media in Francophone Africa, acknowledges the role of the EU and 

the U .S .-based NGO, Search for Common Ground, in supporting Radio 

Bonesha and Radio Isanganiro respectively: “Coverage outside the 

capital [was] absolutely crucial, because the rural regions [were] the 

site of chronic violence, massacres of civilian populations, and fighting 

between armed forces and rebels .” This, she writes, required a large 

investment: “Burundian radio stations have benefited from funding, 

mainly from foreign donors,” which has enabled them to operate despite 

a lack of traditional revenue sources such as commercial advertising or 

contributions from local partners .70

“Our strategy is… 
geared towards improving 

the health of press and 
radio businesses… These 
days when a government 

asks for our help our 
answer is that there needs 

to be a balance with the 
private sector as well.”

FRANCE’S FOREIGN 
 MINISTRY (1996)



17A f r i c a ’s  M e d i a  B o o m :  T h e  Ro l e  o f  I n t e r n a t i o n a l  A i d   #Afromedia

NEW AND OPPOSITION NEWSPAPERS

Donors occasionally got involved with direct funding 

for independent newspapers . For example,  in 

Mozambique, the Norwegian Development Agency 

(NORAD) provided money for the first  independent 

newspaper in 1992 . It was called Mediafax and 

appeared at first only by fax . Published by a 

cooperative of  journalist formerly employed by 

the state media, Mediafax became a commercial 

success but would not have been launched without 

international donor support .71  In several countries, 

notably in war zones like Burundi, moderate 

newspapers that tried to maintain a neutral and 

moderate tone in the mid-1990s survived thanks 

to financial support and equipment from donors 

through human rights NGOs such as Reporters Without Borders .72

In some cases direct support was given by donors to overtly political, 

opposition newspapers specifically to nudge the democratization 

process along . For example, Lars Rudebeck of Uppsala 

University writes: 

Once in the early 1990’s, I was sitting in the air-conditioned 

office of a European chargé d’affaires to a small sub-Saharan 

country. This official told me that… he… had taken a few thousand 

dollars of his country’s aid budget to pay for the printing bills of a 

courageous opposition newspaper, at a sensitive stage of the still 

ongoing transition towards democracy in that African country. If 

those bills had not been paid at that particular moment, the paper 

would most probably have been forced to close down…To my mind 

[this] is… one of the most intelligent, useful and cost-efficient 

examples of democratisation aid that I have ever come across.73

INTERNATIONAL STANDARD-SETTING AND ADVOCACY

In 1995 UNESCO adopted the “Windhoek Resolution,” born out of a 

seminar coordinated by UNESCO in Namibia in 1991 . This seminar was 

donor funded and formulated the Windhoek Declaration on Promoting 

an Independent African Press . This set African—and even international—

standards for independent media at the time and established May 3 

as World Press Freedom Day . The Windhoek Declaration affirmed that 

“the creation, maintenance and fostering of an independent, pluralistic 

and free press are essential to the development and maintenance of 

democracy in a nation, and for economic development .”74

P
h

o
to

: M
ar

y 
M

ye
rs



18 C E N T E R   F O R   I N T E R N AT I O N A L   M E D I A   A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

During the 1990s donors funded other conferences and inter-African 

meetings aimed at strengthening the liberalization trend and lobbying 

for greater media freedoms—for example, the International Conference 

on Radio Pluralism in Bamako, Mali,  in 1993; the International 

Conference on Deregulation of Broadcasting in Africa in Abuja, 

Nigeria (1996); the first conference of the West African Independent 

Broadcasters Association in Banjul, Gambia (1996); and several 

meetings of the African section of the World Association of Community 

Radio Broadcasters (AMARC) .75

UNESCO played a large role in supporting initiatives such as these, as 

well as in setting up and sustaining regional professional bodies .

PROFESSIONAL INSTITUTIONS

Professional Associations, Journalist Organizations, and Resource 

Centers emerged in the 1990’s, mostly with considerable donor help 

from, among others, UNESCO, the European Union, the Ford Foundation, 

the National Endowment for Democracy, and the Friedrich Ebert 

Foundation .76 Examples include: 

■■ Ghana’s International Press Centre, which was founded by the 

Ghana Journalists’ Association in 1993 . It received the support of the 

International Federation of Journalists (IFJ) through the Media for 

Democracy in Africa project, financed by the European Union .

■■ The Centre de Ressources pour la Presse (CRP) in Republic of 

the Congo created in 1994 with the support of UNESCO and 

Ouest Fraternité, a French NGO, providing journalists with access 

to computing resources, basic documentation, workshops, and 

training sessions .77

■■ The Maisons de la Presse of Rwanda and Burundi were established 

in the ’90s with donor funding (including from USAID) and so were 

private press journalists’ associations (e .g ., the UJPB in Bénin), 

organizations for publishers in the private press (AEPT in Chad), 

organizations for protection of press freedom (Journaliste en Danger 

in the DRC) .

■■ In Burundi,  in 1995, when the number of privately owned newspapers 

had increased quickly due to liberalization, the Association 

Burundaise des Journalistes (ABJ) was helped by UNESCO to create 

a code of ethics and professional practice to try to counteract the 

“excesses” of the newly liberalized partisan press . This code was 

adopted by 240 Burundian media professionals . 

May 3 established as 
World Press Freedom Day 

In 1995 UNESCO adopted the 

“Windhoek Resolution,” born out of 

a seminar coordinated by UNESCO 

in Namibia in 1991. This seminar was 

donor funded and formulated the 

Windhoek Declaration on Promoting 

an Independent African Press. This 

set African—and even international—

standards for independent media at 

the time and established May 3 as 

World Press Freedom Day.



19A f r i c a ’s  M e d i a  B o o m :  T h e  Ro l e  o f  I n t e r n a t i o n a l  A i d   #Afromedia

Marie Soleil Frère writes that such press centers and journalists 

associations were “all  important as they enabled the development 

of a common feeling of professional  identity and solidarity between 

journalists who are then more likely to collectively demand improvement 

of their status, defense of their rights and protection of their  interests . 

Professional solidarity is also essential  in countries where journalists are 

particularly harassed or threatened .”78

WATCHDOG / SELF-REGULATION BODIES

The first  independent press regulator in Francophone Africa was formed 

in Cote d’Ivoire in 1995 . Baptised OLPED79 (observatory for press 

freedom, ethics and professional standards),  it was formed thanks 

to donor money from the United States, Canada, France, the EU, and 

the Friedrich Ebert Foundation .80 Frère credits OLPED for playing a 

pioneering role in the whole of francophone Africa .81  It was followed by 

the creation of ODEM82 in Benin in 1998, (observatory for professional 

conduct and ethics in the media), of CRED83 in Senegal (council for 

respect of ethics and professional conduct), of ONAP84 in Burkina Faso 

(national press observatory) , all of which also benefitted from core 

funding from donors, notably from the European Union’s Media for 

Democracy in Africa program .85

JOURNALIST TRAINING SCHEMES, INSTITUTIONS AND INSTITUTES

Capacity building was a priority  in the context of new-found pluralism . 

As Karikari puts it: “The emergent private media [of the 1990s] 

confronted a severe demand for personnel  in all sections of media work 

and management… the rescue operation was initiated by government 

and donor agencies which mounted training programs for the new cadre 

of  journalists” but, he notes “even then the growth of the new [private] 

media seems to be too fast for… response from the donor community .”86

Press centers and journalists associations were “all important as they enabled the 
development of a common feeling of professional identity and solidarity between 
journalists who are then more likely to collectively demand improvement of their 
status, defense of their rights and protection of their interests.”



20 C E N T E R   F O R   I N T E R N AT I O N A L   M E D I A   A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

Prominent international organizations involved in media training in 

Africa during the 1990s included the BBC, the Thomson Foundation, 

the European Journalism Centre, Deutche Welle’s training institute, 

the World Association of Newspapers, and the International Center for 

Journalists . Major foundation support was provided by The Freedom 

Forum, the John S . and James L . Knight Foundation, Open Society 

Foundations, and others .87

Local journalist associations were often funded with one-off grants, 

such as the Uganda Journalists Association, which received a U .S . 

government grant for $350,000 for media training in the mid-1990s .88 

Much of the journalism training undertaken involved short courses 

outside of academic institutions, which were generally regarded by 

donors as inadequate by international standards .89 However three 

African institutions stand out in terms of excellence in journalism 

education in the 1990s: the Inter-African Center for Rural Broadcasting 

Studies of Ouagadougou (CIERRO) in Burkina Faso, the Department 

of Journalism and Communication (DJC) at Makerere University in 

Uganda, and the Nordic-SADC Journalism Centre (NSJ) in Mozambique . 

All were founded and/or depended heavily on international donor 

money . CIERRO was financed in major part by the German Agency for 

Technical Cooperation (GTZ) for more than a decade, although it now no 

longer exists . The DJC at Makerere was, and still  is, sustained partly by 

donors such as the Friedrich Ebert Foundation and UNESCO . The NSJ’s 

principal founding partners were the Southern African SADC countries, 

and the Nordic countries represented by the Danish government, which, 

along with Sweden and Norway, have provided the NSJ millions of 

dollars over the years .90

Linked with training, but mainly doing advocacy and press-freedom 

work, was the Media Institute for Southern Africa (MISA) based in 

Windhoek, Namibia . This is an institute that, along with those centers 

mentioned above, was also founded in 1992, at the time of the post-Cold 

War boom; it was set up almost entirely with donor money to monitor, 

investigate, and report on media freedom violations in the southern 

Africa region . With chapters in 11 countries in southern Africa, MISA 

was founded with financing from Swedish International Development 

Cooperation Agency (Sida), through a trust fund, and other long-

term funders included UNESCO, Norway, Denmark, Australia, and 

Germany .91, 92 Millions of dollars have been spent by donors on this 

institution to help ensure diversity and pluralism in Africa’s media .



21A f r i c a ’s  M e d i a  B o o m :  T h e  Ro l e  o f  I n t e r n a t i o n a l  A i d   #Afromedia

AID TO STATE MEDIA

As the competition from small  independent broadcasters became 

stronger, donors backed some state broadcasters to establish regional 

stations, with the rationale of expanding public service broadcasting . 

For example:

■■ In Niger, the state radio station (ORTN) was awarded a multimillion 

dollar grant from international donors for a decade-long initiative 

ending in 1999 to decentralize its radio network and establish six 

regional FM stations in Niger’s provincial capitals . The donors 

involved included the UN’s FAO (Food and Agriculture Organization), 

ACCT (French for agency of cultural and technical cooperation), 

Oxfam and the GTZ . Until the further liberalization of the Niger’s 

airwaves in the late 1990s brought greater competition in rural areas 

from private radio stations, these ORTN regional stations were the 

most popular broadcasters in their respective areas .93 In Zambia 

the ZNBC (Zambia National Broadcasting Corp .) relied in the 1990s 

on technical assistance from donor countries such as Japan, which 

helped to construct the Mass Media complex where ZNBC is now 

housed; South Africa, which donated TV cameras; and China, which 

assisted with transmitters .94

■■ Namibia signed an agreement with the European Union to expand 

the transmitter network of  its state broadcaster, NBC, shortly after 

independence in 1990, which, by the end of the decade ensured 

almost total coverage of Namibia’s territory with over 30 FM 

transmitter stations .

■■ In Gambia, the UN Development Programme (UNDP) and the 

European Economic Community offered to finance the rural radio 

network of the state radio, Radio Gambia .95

SPONSORSHIP

In the story of African media pluralism, donors also have played—

and continue to play—the role of sponsors of airtime . NGOs and UN 

agencies (as well as national government departments) regularly pay 

private media outlets to run or broadcast public service advertising 

and campaigning messages on their behalf . These may be news about 

a vaccination campaign or advice on anything from road safety to 

farming . In many cases, the revenue that media outlets gain from this 

is substantial . For instance Radio Television Mwangaza, a commercial 

station in Lubumbashi, Democratic Republic of Congo, relies on these 

kinds of partnerships with donors like UNICEF for up to 25 percent of  its 

operating budget,96 even though it  is nominally a commercial outfit . At 

V
la

d
 G

al
en

ko
 /

 S
h

u
tt

er
st

o
ck

.c
o

m



22 C E N T E R   F O R   I N T E R N AT I O N A L   M E D I A   A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

Jozi FM in South Africa—a community radio run along commercial  lines, 

revenues from public service announcements cover 15 percent of  its 

budget .97 Thus,  in the eyes of hard-pressed media managers who need 

to sell airtime, messages by NGOs about agriculture or health start to 

assume the same utility as advertisements by big companies for soap 

powder .

In a survey of 15 radio stations of all types (public, commercial, and 

community) across Africa for Farm Radio International  in 2008, 

Christopher Yordy found that for all stations,  loans and grants from 

NGOs and international organizations are by far the preferred source of 

funding; at most,  international donors tended to cover a greater portion 

of start-up expenses while other revenue sources, such as airtime sales, 

advertising, and fundraising, tended to cover operating expenses .”98 He 

goes on to note that “commercial radio stations tend to rely on private 

capital for startup [but replace] this with revenues from airtime sales 

once the station establishes operations .”99 

Even state radio stations, such as the regional network of the ORTN 

of the Republic of Niger, rely heavily on sponsored advertising by 

international donors . As journalist and media consultant, Christine 

Nimaga Ceesay shows in her case-study of ORTN during the 1990s, 

“the potential of radio as an educational tool… opened up a new 

source of  income for the permanently underfunded local stations . The 

donor agencies constitute a big market in an economy like Niger, even 

if the usefulness of a market that depends on outside investments 

is debatable .”100



23A f r i c a ’s  M e d i a  B o o m :  T h e  Ro l e  o f  I n t e r n a t i o n a l  A i d   #Afromedia

But the indirect  investment in the media environment and in public 

service media was made by foreign government donors . As we have 

seen, this  investment took many forms and was normally behind 

the scenes, although it did occasionally  involve directly setting up 

newspapers or radio stations where judged necessary . 

The return on investment for donors was obviously not financial but 

arguably political . Looking back over the decade of  liberalization, Kumar 

(2004) concludes that USAID’s media assistance was unashamedly 

a tool of foreign policy: “Independent media building has served U .S . 

national  interests  . . .  In many countries, support to independent media 

created political space that enabled the United States to pursue specific 

foreign policy goals, such as holding of elections, promotion of human 

rights, or political reconciliation .” 101

USAID articulated its rationale for support to the media sector as 

follows: “a free and independent media, unrestrained by abusive 

government restrictions,  is a key component to building vibrant 

democracies .”102 Folu Folarin Ogundimu, journalism scholar, writes about 

USAID’s motives in supporting the media in Zambia:

[US]AID’s Zambia Democratic Governance project appears 

consistent with a US government strategic objective to 

encourage a worldwide movement toward multi-partyism, 

structural adjustment and free market systems in the aftermath 

of the collapse of the Soviet empire. Indeed, AID administrator, 

Brian Atwood, said in testimony before Congress in 1996 that 

AID objectives had six key purposes: a) creation of demand 

for American exports b) strengthening of foreign markets 

c) helping countries get their policies right d) helping create 

capital markets e) helping countries privatize and deregulate 

their economies and f) helping develop human capacity through 

education and health programs.103 

Donor Motives

L
ooking back at how the media markets opened up in sub‑Saharan Africa in 

the early 1990s, it is clear that most direct investors were local business 

people and the motive was profit (and often that profit was linked to political 

power), with the exception of some large‑market countries where foreign business 

also invested.

USAID articulated its 
rationale for support 
to the media sector as 

follows: “a free and 
independent media, 

unrestrained by 
abusive government 
restrictions, is a key 

component to building 
vibrant democracies.”



24 C E N T E R   F O R   I N T E R N AT I O N A L   M E D I A   A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

But it was not only the U .S . government that articulated its support 

for media growth as part of the democratization agenda . Japanese 

aid to media in Africa changed markedly in the early 1990s, too . As 

outlined by Japan’s International Cooperation Agency (JICA) official, 

Tomizawa Ryuichi, “The governance side of what JICA has been doing on 

investigative journalism and ethics, and working with non-state media, 

only started once the Cold War had ended .”104 Prior to that, records 

show that JICA concentrated mainly on technical equipment and training 

to state broadcasters .105

From the European Union’s perspective, the rationale for media support 

was arguably slightly different and focused more on the promotion 

of free speech as a human right . Richard Youngs shows that the EU’s 

total overseas democracy assistance during the late 1990s was higher 

than that of the United States (he puts it at nearly $900 million USD 

in 1999 and the U .S . contribution to “government and civil society” at 

almost $600 million in the same year) and most grants given were 

through NGOs: “By the end of the 1990’s in most regions 80%-90% 

of democracy and human rights expenditure was allocated to NGOs… 

the overwhelming majority of media projects have taken the form of 

funding for freedom-of-expression NGOs .”106 Youngs says, “While it might 

be naïve to believe that, despite their claims to the contrary, European 

governments did not in fact approach democracy-building through the 

lens of their own forms of democracy, the US was more explicit and 

forceful  in pushing replica features of American democracy—strong 

checks and balances, two moderate parties, privately owned media, 

decentralised union bargaining .”107

Taken together the influence of the West (or the North) was fairly 

homogeneous in terms of  its  liberal  ideology and is summed up by 

journalism scholar Francis P . Kasoma: “The influence which donors 

exerted on the press in Africa at the turn of the decade and throughout 

the 1990s was as real and decisive as that which they exerted on 

Africa’s political and economic life… Behind the notion of a free press by 

the North is the understanding that the press so promoted will enhance 

and safeguard liberal democratic  interests .”108



25A f r i c a ’s  M e d i a  B o o m :  T h e  Ro l e  o f  I n t e r n a t i o n a l  A i d   #Afromedia

A dramatic increase in numbers was certainly achieved in most 

countries in Africa in the decade after the Cold War, but whether 

real  liberalization was achieved is debatable . From there it  is another 

large step to assert that media liberalization (if achieved) did (or will 

eventually)  lead to democracy .

Nevertheless, there are several analysts who take that very step . For 

instance, Francis P . Kasoma sees an unequivocal causal  link between 

democracy and a free press: “multiparty democracy would not have 

come to Africa in the 1990s and certainly could not last without the 

enabling role of the independent media .”109 He writes that “experience 

has shown that, whenever the press has been muzzled, dictatorship 

by civilian (as opposed to military) governments has crept in . It  is not 

by accident that the three countries in Africa that have maintained 

democratic governance, namely Botswana, Senegal and Mauritius, 

are also the countries which have consistently maintained a free and 

independent press .”110 

Communications scholar Isaac Blankson, writing in 2007, also looks 

back at the 1990s with a decidedly positive view: “[T]he democratic 

and liberal reforms and the development of media independence and 

pluralism have transformed the African citizenry from being passive… 

to show[ing] interest and participat[ing]  in civic and state matters… 

Africa’s emerging independent media have begun to assume center 

Dueling Assessments

W
as the 1990s African media boom ultimately a success? Did the 

proliferation of independent media outlets after the Cold War mean 

genuine pluralism, diversity, better quality, and a more informed public? 

There are arguments for and against. But before entering into them, it must be 

emphasized that a simple increase in numbers of non‑state media outlets does 

not necessarily mean genuine liberalization. Plurality must not be mistaken 

for diversity. Where the media are genuinely liberalized it means that they are 

released from the strictures and control of the state; that they start to comprise 

different types of ownership models (commercial, community, public, etc.); 

and that they offer the public a large and wide choice of media content, as well 

as representing a diversity of opinion, including the voices of minorities and 

marginalized groups within society.



26 C E N T E R   F O R   I N T E R N AT I O N A L   M E D I A   A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

stage in the democratic process .”111 Blankson cites many positive 

examples, such as the Senegalese elections of 2000, where “media 

reported several  instances of vote buying, ballot stuffing, and other 

irregularities that embarrassed President Diouf and prevented more 

extensive fraud”112 and in Ghana, where “the presence of a large number 

of private radio stations throughout the country and the immediacy 

with which they reported irregularities”113 prevented the incumbent 

government from rigging the 2000 presidential elections, which it 

consequently  lost .

Blankson also describes how investigative reporting by individual 

journalists have exposed serious corruption, human rights violations, 

and fraud among prominent politicians in Nigeria, Ghana, and Chad . 

He concludes: “Africa’s emerging independent media are shaping 

the democratic process and civic engagement . Through a variety of 

programming formats and investigative reporting, the media are holding 

officials accountable for their decisions and actions .”114 

Karikari also offers a positive view: “Weak though they may often be, 

the media, especially the independent outlets, have made remarkable 

contributions to peaceful and transparent elections in Benin, Cape 

Verde, Ghana, Mali, Namibia, South Africa and Zambia; to post-conflict 

transitions and the restoration of peace in Liberia, Mozambique and 

Sierra Leone; and to sustaining constitutional rule in times of political 

crises in Guinea, Kenya and Nigeria . And many continue to push to open 

up the space for freedom in suffocating environments .”115 

Arthur A . Goldsmith, a foreign policy scholar, says that after the end 

of the Cold War, Western aid concentrated much more directly on the 

promotion of democratic values . “The watershed year was 1989 . Over 

the next ten years, eighteen African countries moved up at  least one 

category in the Freedom House ratings… [in the] direction of political 

pluralism and multiparty elections .”116

In 2001 journalist Thomas L . Friedman wrote in the New York Times: 

“Fact: The four most democratic countries in West Africa today—Benin, 

“ Weak though they may often be, the media, especially the independent outlets, have made 
remarkable contributions to peaceful and transparent elections… to post‑conflict transitions 
and the restoration of peace …and to sustaining constitutional rule in times of political crises….
And many continue to push to open up the space for freedom in suffocating environments.

 — PROFESSOR KWAME KARIKARI,  
Executive Director of the Media Foundation for West Africa



27A f r i c a ’s  M e d i a  B o o m :  T h e  Ro l e  o f  I n t e r n a t i o n a l  A i d   #Afromedia

Ghana, Mali and Senegal—all have private, flourishing 

FM talk radio stations . Sure, all of Africa will get the 

Internet one day, but for now, the real  information 

revolution here will be based on cheap FM transmitters 

and even cheaper radios .”117

Joining these positive assessments, a comprehensive 

2006 study for USAID came to similar conclusions 

and (perhaps not surprisingly) attributed success to 

USAID’s democracy-building efforts,  including media 

support  initiatives . Professors Steven E . Finkel, Aníbal 

Pérez-Liñán, and Mitchell A . Seligson examined the 

effects of U .S . foreign assistance on democracy 

building from 1990 to 2003, measured in terms of point-improvements 

allocated by Freedom House, and found that U .S . democracy and 

governance programs led to statistically significant improvements 

in democracy worldwide . The researchers found that the amount 

of democracy and governance assistance given to the area of “free 

media” (along with support to elections and civil society) was one of 

the variables that had “statistically significant effects, and these effects 

were often of reasonable magnitude .”118

However, the contrary argument has been asserted just as strongly by 

other academics and analysts . Perhaps the weightiest argument on the 

negative side is that proliferation of private media houses, co-existing 

as they did with local, paternalist power structures and immature 

democratic politics, produced a largely co-opted media that was unable 

to perform a watchdog role . 

This view is put succinctly by scholar Arthur-Martins Aginam, who argues 

that private media are often an integral part of the system in power and 

pursue their own interests, rather than the needs of citizens .”119 Such 

media outlets, Aginam concludes, “are content to follow the government 

line and… are driven by the bottom line… offering music and other 

entertainment programming aimed at maximizing audiences .”120 

Media academic, Paul van der Veur spells out the problem thus: “In 

principle private media can play an important role in the development of 

democracy by informing and educating the public . In practice, Africa’s 

independent broadcasters are often unable to fulfil this function in part 

because media owners are members of the ruling elite… Owners are 

unwilling to jeopardize their  investments by offending government or 

the socio-political elite .” This means music and entertainment dominate, 

rather than political expression that contradicts the state and holds it to 

account, and so “radio in Kampala ends up sounding very much like that 

emanating out of Accra .”121

P
h

o
to

: M
ar

y 
M

ye
rs



28 C E N T E R   F O R   I N T E R N AT I O N A L   M E D I A   A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

Media scholar Fackson Banda also wonders about the supposed 

virtues of  liberalization: “Technically, broadcasting liberalisation is 

supposed to achieve pluralism of views, information and opinion . In 

practice,  it has offered more access and a stronger voice to the rich 

and powerful, and is serving commercial  interests more than rural and 

marginalised groups .”122

Another media scholar, Francis Nyamjoh, is equally negative about the 

role of the media in the democratization process, particularly  in his 

native Cameroon . On the one hand he blames globalization and the 

forces of  international capital, and on the other he blames “the tendency 

among African journalists and media to serve ethnic, religious and 

regional  interests .”123

Another argument raised in some quarters against donor support 

of the African media during the post-Cold War period (or,  indeed, 

subsequently)  is the charge of neo-colonialism and Western political-

cultural  intervention . For instance academic James Miller asserts, 

“Media assistance during and after the Cold War has been closely bound 

up with geopolitical considerations of the West .”124 He argues that “[It] 

seeks to universalize some very specific media forms and practices 

that arose out of quite particular historical conditions in North America 

and Western Europe… media assistance donors may be overconfident 

in believing that it necessarily promotes democracy .”125 However, Miller 

concedes, “At the same time many media assistance practitioners and 

their NGOs are motivated by the most genuine sense of altruism; no 

doubt in at  least some cases, their efforts… do in fact contribute to more 

modern and democracy-inducing journalism .”126

Several strongly critical voices have fundamentally questioned the whole 

point of aid and the conflation of development with the democracy 

agenda . For instance academic Rita Abrahamsen writes, “the rebirth 

of political pluralism on the African continent in the early 1990s… 

soon gave way to a more sombre mood, as the democratic project 

was abandoned, aborted or subverted in country after country .”127 She 

goes on to say, “the good governance discourse is merely the latest 

reproduction of the ‘dream of development’ and similarly entitles the 

North to develop and democratise the South in its  image .”128 

Ultimately, a verdict on whether the 1990s media liberalization drive 

by international donors was a success perhaps depends on whether or 

not one subscribes to the idea that Africa is currently  in the process of 

democratizing and the extent to which this process—if  it  is happening 

at all—is the product of pressures from the West . However, to enter any 

further into those debates is beyond the scope of this report . 

Ultimately, a verdict on 
whether the 1990s media 
liberalization drive by 
international donors was 
a success perhaps depends 
on whether or not one 
subscribes to the idea that 
Africa is currently in the 
process of democratizing 
and the extent to which this 
process—if it is happening 
at all—is the product of 
pressures from the West. 



29A f r i c a ’s  M e d i a  B o o m :  T h e  Ro l e  o f  I n t e r n a t i o n a l  A i d   #Afromedia

It  is more fruitful to ask where the African media would be without 

international donor aid . This report has illustrated the various ways 

international donors helped to develop and diversify the African media 

during the post-Cold War era of  liberalization . While the amount of aid in 

question was relatively small, the effect was nevertheless tangible . And 

while different donors, both governmental and non-governmental, may 

have aided the media sector in a relatively piecemeal and haphazard 

way, taken together, there was some coherence to the way it was done 

and the effect it had . Some donors may have romanticized the notion 

of deregulation as the answer to promoting openness, freedom, and 

ultimately democracy, but meanwhile they were working hard, through 

specialized NGOs, to uphold freedom of speech . To do this, they 

were setting up institutes like MISA to document violations against 

journalists; ensuring that there were trained journalists in newsrooms 

by funding training centers like the one at Makerere University; setting 

up hundreds of vernacular radios serving minorities and counteracting 

the rural-urban divide; and funding the elaboration of  internationally 

recognized ethical standards underpinning the whole profession, such 

as the Windhoek Resolution of 1995 .

The efforts of media donors and donor-funded local NGOs were 

arguably a kind of David against a big commercial Goliath . If  it were not 

for donor funding during the big expansion period for the African media 

in the 1990s, the media landscape in Africa today would probably look 

even more urban-biased, commercial, and entertainment-focused than 

it  is now . Without the many hundreds of community radios across the 

continent, the sheer numbers that make for the pluralism that we see 

today, would look decidedly less impressive . Without donor aid, the 

African media would probably be far more constrained by states and by 

partisan interests . Furthermore, thanks to the training, protection and 

advocacy work by professional agencies and freedom-of-expression 

organizations funded largely by donors, the many African journalists 

who now speak out against vested interests would be in much shorter 

supply and in greater danger . 

The last word should go to Fackson Banda,129 often critical of foreign, 

especially Western,  influences on Africa . He concedes the following: 

“Donor funding has promoted aspects of media development, but also 

created dependencies and unsustainability… On the other hand, much 

media—some that today is even commercially viable—and much that is 

positive in the media environment would be less advanced if  it were not 

for external resources .”130

The efforts of media donors 
and donor‑funded local 
NGOs were arguably a 
kind of David against a big 
commercial Goliath.  If it 
were not for donor funding 
during the big expansion 
period for the African 
media in the 1990s, the 
media landscape in Africa 
today would probably 
look even more urban‑
biased, commercial, and 
entertainment‑focused than 
it is now. 



30 C E N T E R   F O R   I N T E R N AT I O N A L   M E D I A   A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

For instance, in 2003 Ross Howard wrote his paper International Media 

Assistance: A Review of Donor Activities and Lessons Learned.131 A year 

later, Krishna Kumar wrote an analysis of USAID’s Media Assistance: 

Policy and Programmatic Lessons and in 2007 Lise Rakner et . al . 

produced a working paper entitled Democratisation’s Third Wave and 

the Challenges of Democratic Deepening: Assessing International 

Democracy Assistance and Lessons Learned .132 

Howard has four succinct recommendations for media donors, which 

still resonate today:133 

■■ Develop more appropriate impact assessment methodologies .

■■ Establish strategic coordination mechanisms .

■■ Do not concentrate exclusively on the privatization of the media .

■■ Allow more time and focus on sustainability .

It  is perhaps the third recommendation, about not concentrating 

exclusively on the privatization of the media, which is the single biggest 

lesson that was learned—and learned quickly—by donors in Africa 

during their  involvement in the African media boom: namely that 

Africa is not Central and Eastern Europe . The strategies that donors 

successfully used to help the new independent media of the former 

Soviet bloc to develop in the 1990s did not apply so dramatically and 

successfully  in Africa, mainly because of the sheer poverty of the media-

consuming public . In countries such as Poland, the Czech Republic, 

and others in that region, the private business model worked to a 

large degree, as these countries moved from centrally planned statist 

economic systems to market-based systems .134 

However,  in Africa, the market-based model—which assumed that many 

independent news-media outlets would emerge, sustain themselves 

financially, and serve a public service and watchdog function—did 

Lessons Learned

T
he 1990s marked the period in which donors arguably “discovered” 

media assistance, but it was not until the early 2000s that there were 

attempts to codify it, to systematically learn from experience, and to 

set standards for all donors. 



31A f r i c a ’s  M e d i a  B o o m :  T h e  Ro l e  o f  I n t e r n a t i o n a l  A i d   #Afromedia

not happen . Donors in sub-Saharan Africa therefore found they had 

to work around the edges of a highly energetic but impoverished and 

politically-charged media arena, where, unfortunately, only the least 

public-service oriented outfits could survive financially on their own, 

and where regulation was either non-existent or heavily influenced by 

the state and/or other partisan interests . As we have seen, working 

around these other big forces was exactly what donors did . In so doing, 

donors probably contributed substantially to the African media boom in 

a positive way and helped redress some of the imbalances and market-

failures that would have resulted if  left unchecked .

Twenty-five years later, media assistance has gradually become more 

professionalized as a sector . Most donors now work with carefully 

thought-through “theories of change” rather than acting on their gut 

instincts and reaching into their bottom drawer for a few dollars for an 

opposition newspaper . Considering the media sector as part of the wider 

political economy of a country is becoming more widespread in donor 

circles and, although there is still room for improvement, there is much 

greater recognition today that supporting a healthy media is a matter 

of encouraging a wider enabling environment . This requires attention 

not just to the media outlets themselves but to the laws on free speech, 

broadcasting regulations, etc . A historical overview such as this is a 

reminder that change takes time and that donors should be committed 

to media development for the long haul .

Twenty‑five years later, media assistance has gradually become 
more professionalized as a sector. Most donors now work with 
carefully thought‑through “theories of change” rather than acting 
on their gut instincts and reaching into their bottom drawer for a 
few dollars for an opposition newspaper. 



32 C E N T E R   F O R   I N T E R N AT I O N A L   M E D I A   A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

Endnotes
1  Panos Institute Institut Panos, Radio Pluralism in West 

Africa (Paris:  l’Harmattan, 1993) .78

2  Zio Moussa, “The Media and Political Crisis  in Côte 
d’Ivoire,” (Legon, Ghana: Media Foundation for West Africa, 
2012) .1 . Note : Moussa’s use of the phrase ‘springtime of 
the media’  is somewhat tongue in cheek .

3  Francis P . Kasoma, “The role of the independent media in 
Africa’s change to democracy,” Media, Culture and Society 
17, no . 4 (1995) .

4  L .B . Becker and T . Vlad, “Non-US Funders of Media 
Assistance Projects,” (Athens: University of Georgia, 
2005) .

5  Ellen Hume, Media Missionaries: American support for 
Journalism Excellence and Press Freedom around the 
Globe (Miami: Knight Foundation, 2004);  ibid .

6  Mark Nelson and Tara Susman-Peña, “Rethinking Media 
Development,” in The Media Map Project (Internews, 
2012) .

7  Estimated figure compiled for 42 countries from IREX 
Media Sustainability Index http://www.irex.org/project/
media-sustainability-index-msi-africa, author’s own 
research in Central Africa, and BBC estimates .

8  Kwame Karikari, ‘African media breaks ‘culture of silence’: 
Journalists struggle to give voice, expand freedoms’ 
Africa Renewal: August 2010, 23 http://www.un.org/
africarenewal/magazine/august-2010/african-media-
breaks-%E2%80%98culture-silence%E2%80%99-
0#sthash.t9yDt99X.dpuf 

9  IREX Media Sustainability Index http://www.irex.org/
project/media-sustainability-index-msi-africa   
Accessed 28 May 2014

10  Moussa, “The Media and Political Crisis  in Côte d’Ivoire .”

11  Chris Ogbondah, “Media Laws in Political Transition,” in 
Media and Democracy in Africa, ed . G Hyden, M Leslie, 
and F Ogundimu (New Brunswick: Transaction, 2002) .

12  Project document : Nigeria Stability and Reconciliation 
Programme (NSRP), Media Strategy, 20th July 2012, 
iMedia :  Inverness, UK, internal document .

13  Pascal Andriantsoa and Nancy Andriasendrarivony, “Media 
proliferation and democratic transition in Africa: The case 
of Madagascar “ World Development 33, no . 11 (2005) .

14  Alerte Infos: 20 ans de la Radio Forces Vives : Raliarison 
Jean Victor promu Officier de l’Ordre national http://
www.madaplus.info/20-ans-de-la-Radio-Forces-Vives-
Raliarison-Jean-Victor-promu-Officier-de-l-Ordre-national_
a2903.html accessed 2 April 2014

15  G Hyden and C Okigbo, “The Media and Two Waves of 
Democracy,” in Media and Democracy in Africa, ed . 
G Hyden, M Leslie, and F Ogundimu (New Brunswick, 
London: Tansaction Publishers, 2002) .

16  Lynne Muthoni Wanyeki, ed . Up in the Air? The state of 
broadcasting in Eastern Africa (Lusaka: Panos Southern 
Africa, 2000) .

17  Ibid .

18  Panos, Radio Pluralism in West Africa.

19  G Hyden, M Leslie, and F Ogundimu, eds ., Media and 
Democracy in Africa (New Brunswick, London: Tansaction 
Publishers, 2002) . 11

20  Eugénie Aw, “Pluralist responses for Africa,” in A Passion 
for Radio, ed . Bruce Girard (Montreal: Black Rose Books, 
1992) . 141

21  Louise Bourgault, Mass Media in Sub-Saharan Africa 
(Indiana University Press, 1995) . 208

22  quoted in Aw, “Pluralist responses for Africa .”

23  Wanyeki, Up in the Air? The state of broadcasting in 
Eastern Africa .

24  Paul van der Veur, “Broadcasting and Political Reform,” in 
Media and Democracy in Africa, ed . G Hyden, M Leslie, 
and F Ogundimu (New Brunswick: Transaction, 2002); 
Francis B Nyamnjoh, Africa’s Media: Democracy and the 
Politics of Belonging (London and New York: Zed Books, 
2005) .

25  Martin Meredith, The State of Africa (London: Simon and 
Schuster, 2005), p . 379 .

26  Bourgault, Mass Media in Sub-Saharan Africa; Ogbondah, 
“Media Laws in Political Transition .”; Meredith, The State 
of Africa .

27  Nyamnjoh, Africa’s Media: Democracy and the Politics of 
Belonging.

28  Thad Dunning, “Conditioning the Effects of Aid : Cold 
War Politics, Donor Credibility and Democracy in Africa,” 
International Organization 58, no . 2 (2004) . 413

29  World Bank, “Sub-Saharan Africa: from Crisis to 
Sustainable Growth,” (Washington D .C .: World Bank, 
1989) .6

30  Quoted in p .31 Rita Abrahamsen, Disciplining Democracy: 
Development Discourse and Good Governance in Africa . 
(London: Zed Books, 2000) . 31 .

31  See http://www1.rfi.fr/actufr/articles/037/article_20103.
asp for the La Baule speech (accessed 14th July 2014)

32  Julius Ihonvbere, “Overcoming a One-Man Dictatorship: 
Political Liberalization and Democratization in Malawi,”  in 
Political Liberalization and Democratization in Africa, ed . 
J . Ihonvbere and J . Mabuku (Westport: Praeger, 2003) .

33  Kasoma 1997 quoted in Nyamnjoh, Africa’s Media: 
Democracy and the Politics of Belonging.

34  E . Gyimah-Boadi, “Ghana: The challenges of consolidating 
democracy,” in Sate, conflict and democracy in Africa, ed . 
R Joseph (Boulder: Rienner, 1999) .



33A f r i c a ’s  M e d i a  B o o m :  T h e  Ro l e  o f  I n t e r n a t i o n a l  A i d   #Afromedia

35  Carla W . Heath, “Negotiating Broadcast Policy: Civil 
Society and Civic Discourse in Ghana,” Gazette 61, no . 6 
(1999) . 516

36  Religious groupings such as the Catholic Church were 
also a substantial force in terms of  international donor 
aid at the time . The money, power and influence of both 
local and international religious groups of all types on 
African radio has been detailed by Etienne Damome 
in Radios et Religions en Afrique Subsaharienne: 
Dynamisme, concurrence, action sociale, (Pessac, Presses 
Universitaires de Bordeaux, 2014)

37  Balancing Act, African Broadcast and Film Markets 
(London: 2008)

38  Kwame Karikari, “Overview,” in Fifty Years of African 
Journalism, ed . Elizabeth Barratt and Guy Berger 
(Joahnnesburg: The African Editor’s Forum, 2007) .

39  Odile Racine-Issa, “Le Developpement des Medias: 
L’Exemple de la Tanzanie,” Afrique contemporaine, no . 196 
(2000) .

40  By 2000, apart from the state broadcaster,  in Tanzania 
there were 5 private radio stations, 5 religious radio 
stations, 6 private terrestrial TV channels and about 
50 private newspapers . Community radio had not yet 
come to Tanzania .

41  Moussa, “The Media and Political Crisis  in Côte d’Ivoire .”

42  Ibid p . 10

43  Ibid p . 11 

44  Kwame Karikari, “African media since Ghana’s 
independence,” in Fifty Years of Journalism, ed . Elizabeth 
Barratt and Guy Berger (Johannesburg: The African 
Editors’ Forum, Highway Africa, Media Foundation for West 
Africa, 2007) .

45  For example,  in Mali, Radio Bamakan’s studio and 
transmitting equipment cost a total of 8 million CFA 
francs in 1991 ($16,500 USD by today’s exchange rate) 
(Panos, 1993)

46  Heath, “Negotiating Broadcast Policy: Civil Society and 
Civic Discourse in Ghana .”

47  Mary Myers, “The Promotion of Democracy at the Grass-
roots: The Example of Radio in Mali,” Democratization 5, 
no . 2 (1998) .

48  Folu Folarin Ogundimu, “Donor-driven initiatives and media 
training in Africa,” Journalism and Mass Communication 
Educator 52, no . 3 (1997) .

49  Ibid (no page numbers)

50  Personal Communication, Richard Dayo Johnson, Director 
Radio Services, Radio Continental, Lagos, 15th May 2014

51  Jonathan Marks, 3rd February 2013, Critical Distance 
Weblog, http://criticaldistance.blogspot.co.uk/2013/02/
mn09011997-radio-kudirat.html

52  Dr . Kayode Fayemi quoted in online article from 
The Nation newspaper, Nigeria, 12/06/2011 . http://
platformnewswire.blogspot.co.uk/2011/06/radio-kudirat-
managing-underground.html 

53  Quoted in Bourgault, Mass Media in Sub-Saharan Africa. 
p . 223

54  Ibid . 214–215

55  Krishna Kumar, “USAID’s Media Assistance: Policy and 
Programmatic Lessons,” (Washington D .C .: USAID Buerau 
for Policy and Program Coordination, 2004) .

56  Becker and Vlad, “Non-US Funders of Media Assistance 
Projects .”; Hume, Media Missionaries: American support 
for Journalism Excellence and Press Freedom around 
the Globe.

57  Ullamaija Kivikuru, An arm of democracy for promoting 
human rights or simple rhetoric? Media developments 
and communication competence in Eastern and Southern 
Africa in the 1990s (Helsinki: Swedish School of Social 
Science, 2000) .

58  van der Veur, “Broadcasting and Political Reform .”

59  Myers, “The Promotion of Democracy at the Grass-roots: 
The Example of Radio in Mali .”

60  See http://www.mediamoz.com/ (accessed 
13th July 2014)

61  Ibid .

62  Mwalimu Musheshe, “The Demand for Accountability,”  in 
Whose Voices? Proceedings of a conference in Uppsala 
University, ed . Lars Rudebeck and Mia Melin (Uppsala: 
Collegium for Development Studies, 2007) .

63  David Lush and Kandjii Kaitira, “Namibia,” in Up in the Air? 
The state of broadcasting in Southern Africa, ed . Aida 
Opoku-Mensah (Lusaka: Panos, 1998) .

64  At today’s exchange rate (2014)

65  This policy has since changed, for instance USAID 
currently funds a large community radio support project 
through Internews in the Democratic Republic of Congo .

66  Kumar, “USAID’s Media Assistance: Policy and 
Programmatic Lessons .” p . 13

67  Ogundimu, “Donor-driven initiatives and media training 
in Africa .”

68  Ibid .

69  Interview with Robert Lombaerts, Director of the Media 
Division of the Audiovisual Department of the French 
Ministry of Cooperation,  interviewed in Radio Actions: 
Bulletin pour le pluralisme radiophonique en Afrique de 
l’Ouest, no . 8 August 1996 .

70  Marie-Soleil Frère, The Media and Conflicts in Central 
Africa (Boulder: Lynne Rienner, 2007) . p  .33 .

71  Helge Ronning, “Lusophone Africa: 50 years of media,” in 
Fifty Years of Journalism, ed . Elizabeth Barratt and Guy 
Berger (Johannesberg: The African Editors’ Forum, 2007) .

72  Frère, The Media and Conflicts in Central Africa.



34 C E N T E R   F O R   I N T E R N AT I O N A L   M E D I A   A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

73  Lars Rudebeck and Mia Melin, “Proceedings of a 
conference and workshop in Uppsala September 20–21, 
2007” (paper presented at the Whose Voices? Media and 
Pluralism in the Context of Democratisation, Uppsala, 
Sweden, 2007) . p . 7

74  For the full text of the Windhoek Declaration and the 
story of  its  inception, see Elizabeth Barratt and Guy 
Berger, eds ., Fifty Years of Journalism: African Media 
Since Ghana’s Independence (Johannesburg: The African 
Editors’ Forum, 2007) .

75  Davies Hanson, The Media and Democracy: A Pragmatic 
Approach, (African Press Series, Accra, Ghana, 2000)

76  Boafo, Kwame, ‘Trends on the African media scene a 
decade after the Windhoek Declaration’, UNESCO, no date 
http://www.unesco.org/webworld/wpfd/presskit_docs/
kwame_boafo.rtf

77  Frère, The Media and Conflicts in Central Africa .

78  Ibid p . 42

79  OLPED is the Observatoire de la liberté de la presse, de 
l’éthique et de la déontologie

80  Zio Moussa, “L’Olped, pionnier de l’autorégulation des 
médias en Afrique,” (Paris: GRET, 2001) .

81  Marie-Soleil Frère, “Francophone Africa: Fifty Years of 
Media,” in Fifty Years of Journalism, ed . Elizabeth Barratt 
and Guy Berger (Johannesburg: The African Editors’ 
Forum, 2007);  ibid .

82  ODEM is the Observatoire de la déontologie et de 
l’ethique dans le medias

83  CRED is the Conseil pour le respect de l’éthique et de 
la déontologie

84  ONAP is the Observatoire nationale de la presse

85  Frère, “Francophone Africa: Fifty Years of Media .”

86  Karikari, “Overview .”

87  L . B . Becker and W . Lowry, “Independent journalism 
training initiatives: their  impact on journalists and 
journalism education,” in Professional Education 
Section of the International Association for Media and 
Communication Research (Singapore2000) .

88  Hume, Media Missionaries: American support for 
Journalism Excellence and Press Freedom around 
the Globe.

89  Becker and Lowry, “Independent journalism training 
initiatives: their  impact on journalists and journalism 
education .”

90  John Mukela, “The NSJ: The long road from Harare to 
Maputo,” in Fifty Years of Journalism, ed . Elizabeth Barratt 
and Guy Berger (Johannesberg: The African Editors’ 
Forum, 2007) .

91  MISA website: http://www.misa.org/governance

92  Source: ‘The Courier’ no 159, 1996, ‘Campaigning 
for free expression in the SADC region’ by 
David Nthengwe . http://gsdl.bvs.sld.cu/cgi-bin/
library?e=d-00000-00---off-0demo--00-0----0-10-0-
--0---0direct-10---4-------0-1l--11-kn-50---20-about-
--00-0-1-00-0-0-11-1-0gbk-10&a=d&c=demo&cl=-
CL1&d=HASH01c03974f2b4f05a69294335.8.2

93  Christine Nimaga Ceesay, “Radio in Niger,” in African 
Broadcast Cultures, ed . Richard Fardon and Graham 
Furniss (Oxford: James Currey, 2000) .

94  Banda, “Zambia .”

95  Panos, Radio Pluralism in West Africa .

96  Marie-Soleil Frere, Le Paysage Mediatique Congolais 
(Paris: France Cooperation Internationale, 2008) .

97  Jean Fairbairn, “Community Media Sustainability Guide,” 
(Arcata and Washington: Internews, 2009) .

98  Christopher Yordy, “The Economics of Rural Radio in 
Africa,” (Ottawa: African Farm Radio Research Initiative 
(AFRRI), Farm Radio International, 2008) . 50

99  Ibid .

100  P . 108 Ceesay, “Radio in Niger .”

101  From p . xiii of Krishna Kumar, 2004 ‘USAID’s Media 
Assistance : Policy and Programmatic Lessons’ Bureau 
for Policy and Program Coordination, Evaluation 
Working Paper no . 16 . USAID Office of Development 
Evaluation and Information (DEI), Bureau for Policy and 
Program Coordination http://pdf.usaid.gov/pdf_docs/
PNACU777.pdf

102  USAID 2000, quoted in M .E . Price, B . Rozumilowicz, and 
S .G . Verhulst, Media Reform: Democratizating the Media, 
Democatrizing the State (London: Routledge, 2002) .

103  Accessed online : no page numbers . Ogundimu, 
“Donor-driven initiatives and media training in Africa .”

104  Tomizawa Ryuichi, Deputy director General and Group 
Director for Governance, Industrial Development and 
Public Policy, Japan International Cooperation Agency 
(JICA), personal communication, January 2014 .

105  JICA ‘JICA’s Assistance to the Mass Media’—handout 
dated May 23rd 2013, from Industrial Development and 
Public Policy Department, Law and Justice Division, JICA .

106  Richard Youngs, “European Approaches to Democracy 
Assistance: Learning the Right Lessons?,” Third World 
Quarterly 24, no . 1 (2003) . 123

107  Young, “Democracy Promotion: The Case of European 
Union Strategy,” (Brussels: Centre for European Policy 
Studies, 2001) .http://www.ceps.eu/files/book/77.pdf 
accessed 15th July 2014, 49 .

108  Francis P . Kasoma, “The Press and Multiparty Politics in 
Africa” (University of Tampere, 2000) . 56

109  Kasoma , “The role of the independent media in Africa’s 
change to democracy .” 552

110  Ibid . p . 551



35A f r i c a ’s  M e d i a  B o o m :  T h e  Ro l e  o f  I n t e r n a t i o n a l  A i d   #Afromedia

111  Isaac Blankson, 2007 Negotiating Democracy: Media 
Transformations in Emerging Democracies, Suny Press : 
Albany 20

112  Ibid . p . 21

113  Ibid . p . 21

114  Ibid . p . 22

115  Kwame Karikari African media breaks ‘culture of silence’ 
Journalists struggle to give voice, expand freedoms. 
From Africa Renewal: August 2010 http://www.un.org/
africarenewal/magazine/august-2010/african-media-
breaks-%E2%80%98culture-silence%E2%80%99-
0#sthash.t9yDt99X.dpuf accessed 24th April 2014

116  Arthur Goldsmith, 2001, ‘Foreign Aid and Statehood in 
Africa’ International Organization 55 (1) 123-48 131

117  See http://www.nytimes.com/2001/05/01/opinion/
foreign-affairs-low-tech-democracy.html (accessed 1st 
June 2014) .

118  Finkel Steven E . et al ., “Effects of U .S . Foreign Assistance 
on Democracy Building: Results of a Cross-National 
Quantitative Survey,” (Washington D .C .: USAID, 2006) .
http://pdf.usaid.gov/pdf_docs/Pnade694.pdf 3 .

119  Arthur-Martins Aginam, “Neoliberalism, nongovernmental 
organizations, and communication in Sub-Saharan 
Africa” in Global communications: toward a transcultural 
political economy, ed . Paula Chakravartty and Yuezhi Zhao 
(Lanham (USA): Rowman and Littlefield, 2008) . 225

120  Ibid . 257

121  van der Veur, “Broadcasting and Political Reform .” 101

122  Banda, “Zambia .” 106

123  Nyamnjoh, Africa’s Media: Democracy and the Politics of 
Belonging.57

124  Miller, J . (2009) . “NGOs and ‘modernization’ and 
‘democratization’ of the media: Situating media 
assistance .” Global Media and Communication 5(1): 
9-33 .27

125  Ibid . p . 16

126  Ibid . p . 27 

127  Abrahamsen, Disciplining Democracy: Development 
Discourse and Good Governance in Africa.ix

128  Ibid . p . xi

129  Banda is currently programme specialist  in the Division 
of Freedom of Expression and Media Development at 
UNESCO, he was formerly a broadcaster and journalist 
in Zambia, then executive director of Panos Institute 
Southern Africa and professor of  journalism at Rhodes 
University, South Africa .

130  Fackson Banda, “Central Africa: 50 years of media,” in Fifty 
Years of Journalism, ed . Elizabeth Barratt and Guy Berger 
(Johannesberg: The African Editors’ Forum, 2007) .

131  Ross Howard, “International Media Assisstance: A Review 
of Donor Activities and Lessons Learned,” in Working 
Paper 19 (Netherlands Institute of International Relations, 
2003) .

132  Lise Rakner, Alina Rocha Menocal, and Verena Fritz, 
“Democratisation’s Third Wave and the Challenges 
of Democratic Deepening: Assessing International 
Democracy Assistance and Lessons Learned,” (London: 
Overseas Development Institute, 2007) .

133  Howard, “International Media Assisstance: A Review of 
Donor Activities and Lessons Learned .” 25–26

134  Mark Nelson and Tara Susman-Pena, “Rethinking Media 
Development,” (Washington D .C .: Internews, 2012) . 
https://internews.org/sites/default/files/resources/
Internews_1-9_Rethinking_Media_Dev-2014-01.pdf



Center for International 
Media Assistance
NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY

1025 F STREET, N.W., 8TH FLOOR

WASHINGTON, DC 20004

PHONE: (202) 378-9700

EMAIL: CIMA@ned.org

URL: http://cima.ned.org


	COVER: Africa’s Media Boom:The Role of International Aid
	About this Publication
	About CIMA
	Contents
	About the Author
	Advisory Council for the Center For International Media Assistance

	Introduction
	The African Media Explosion, Post 1989
	Catalysts of Change
	Donor Support to the Media
	Donor Motives
	Dueling Assessments
	Lessons Learned
	Endnotes



