
An Explosion of News: 
The State of Media in Afghanistan 
 

February 23, 2012

By Peter Cary

A Report to the Center for International Media Assistance



The Center for International Media Assistance (CIMA), at the National 
Endowment for Democracy, works to strengthen the support, raise the  
visibility, and improve the effectiveness of independent media  
development throughout the world. The Center provides information, 
builds networks, conducts research, and highlights the indispensable role 
independent media play in the creation and development of sustainable 
democracies. An important aspect of CIMA’s work is to research ways to  
attract additional U.S. private sector interest in and support for  
international media development. The Center was one of the of the main 
nongovernmental organizers of World Press Freedom Day 2011 in  
Washington, DC.

CIMA convenes working groups, discussions, and panels on a variety of 
topics in the field of media development and assistance. The center also 
issues reports and recommendations based on working group discussions 
and other investigations. These reports aim to provide policymakers, as 
well as donors and practitioners, with ideas for bolstering the effectiveness 
of media assistance.
 

Marguerite H. Sullivan
Senior Director

Center for International Media Assistance 
National Endowment for Democracy 

1025 F Street, N.W., 8th Floor 
Washington, DC 20004

Phone: (202) 378-9700 
Fax: (202) 378-9407

Email: CIMA@ned.org
URL: http://cima.ned.org



  Center for International Media Assistance         1

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

Peter Cary

Peter Cary is a consultant based in Fairfax, VA, who specializes in writing, editing, and 
investigative projects. He is a former managing editor, investigative editor, and Pentagon reporter 
at U.S. News & World Report magazine. Cary worked at several newspapers, including the 
Bergen Record and the Miami Herald, before joining U.S. News in 1987. He began his stint there 
as a national reporter, then became the magazine’s Pentagon correspondent and covered the 1991 
Gulf War. He co-wrote U.S. News’s book about that war, Triumph Without Victory, and then 
moved to the U.S. News investigative team, which he later ran as its editor. In his final years at 
U.S. News he was the managing editor for news and administration and helped launch several 
new business ventures. Cary authored a 2010 report for CIMA, The Pentagon, Information 
Operations, and International Media Development, and, more recently, an investigative article 
for the Center for Public Integrity on the Pentagon’s anti-roadside bomb program entitled, “The 
Manhattan Project that Bombed.” 

About the Author



2 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

Table of Contents

Preface 3

Executive Summary 4

After Taliban Rule, a Media Boom 8

The Funders and Their Projects                                                                                             24 

A Very Dangerous Place                                                                                                            30

The U.S. Military: A Two-Edged Sword                                                                              33 

Playing to the Audience                                                                                                            36

Business Sustainability                                                                                                              39

The Taliban Endgame                                                                                                                 42

Conclusion and Recommendations                                                                                     44

Endnotes                                                                                                                                            46
 



  Center for International Media Assistance         3

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

The Center for International Media Assistance (CIMA) at the National Endowment for 
Democracy commissioned this study of the state of Afghan news media. The report surveys the 
current media landscape, with particular attention to the hundreds of publications and dozens of 
broadcast outlets that have blossomed in Afghanistan following the ouster of the Taliban from 
power. 

CIMA is grateful to Peter Cary, a veteran journalist with extensive experience in newspaper and  
news magazine reporting and editing for his research and insights on this topic. We hope that this 
report will become an important reference for international media assistance efforts.

Preface

Marguerite H. Sullivan 
Senior Director 
Center for International Media Assistance



4 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

Executive Summary

After the ouster of the Taliban from power by U.S.-led coalition troops in November 2001, the 
media scene in Afghanistan exploded. Under the Taliban, only one government radio station 
was allowed to operate, and there were no independent media. Ten years later, the Afghan 
media scene is a lively place, with more than 175 FM radio stations, 75 TV channels, four news 
agencies, and hundreds of publications including at least seven daily newspapers. Internet cafes 
can be found in major cities, and 61 percent of Afghans have mobile phones, which some use to 
listen to radio. 

Afghanistan’s main cities are close to media saturation–Kabul has 30 TV channels and 42 
radio stations, and the smaller cities have 10 to 25 TV channels and approximately 20 radio 
stations each. Even the provincial capitals have local TV and radio. Foreign broadcasters such 
as the VOA, Radio Free Europe/Radio Liberty, the BBC, Deutsche Welle, and others augment 
indigenous media.   

Radio and TV are largely trusted as information sources and as 
a font of new ideas, and audiences say they influence their own 
opinions–they are a national communications channel. (Print 
media, especially newspapers, are not so well trusted and, with 
an Afghan male literacy rate of well below 50 percent, are not 
widely read.) 

As might be expected with such a new and varied industry, 
the quality of content ranges from very good to poor, and the 
economic viability of the new media ranges from potentially 
high to quite low. To address the weaknesses, training 
programs and university courses have been established to 
teach everything from journalism practices and ethics to media 
business management and advertising sales.  
 

The exponential media growth is due to the enthusiasm of Afghan entrepreneurs and to support 
from the United States, through the U.S. Agency for International Development (USAID) and the 
U.S. embassy, and from European governments and other nations.  It is also due to the work of 
many NGOs that they hired. Support from the United States, the biggest donor, has waxed and 
waned. From 2002 to 2005 USAID spend $23 million to launch news media outlets and train 
journalists, and from 2006 to 2010 funding totaled $20.64 million. That included a couple of 
lean years, 2007 and 2008, when spending was only $3.3 million each year. But with the Obama 
administration’s Afghan military surge of 2009 there also came a media spending surge.

USAID funded a $22 million project called the Afghanistan Media Development and 
Empowerment Project (AMDEP) for 2011, and a separate $7 million project to put news on 
cellphones was put to bid. Meanwhile, $183 million was allocated to the U.S. embassy in Kabul 

After the ouster of 
the Taliban from 
power by U.S.-led 
coalition troops in 
November 2001, 
the media scene 
in Afghanistan 
exploded.



  Center for International Media Assistance         5

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

for a wide array of media projects in 2010 and 2011. And the Defense Department budgeted $180 
million for information operations in Iraq and Afghanistan for 2011 alone, some portion of which 
went to support Afghan media.

The effectiveness of all this spending is difficult to gauge, but the smaller and more focused 
projects–such as creating new radio stations–tend to be seen as generally successful, while the 
value of the larger and broader projects–such as an anti-insurgency message campaign–is harder 
to judge.

Afghan entrepreneurs have used the support to launch successful media outlets. The prime 
example is the more than $2.7 million in USAID grants to the Mohseni family, Afghan 
expatriates who were urged to return to the country to use their business expertise in publishing 
yellow pages in Australia to launch a TV and radio network known as Moby Group. By 2011 
they had built a $20 million business that includes two TV channels, an FM radio broadcast, an 
advertising agency, a video and movie production company, and Internet cafes. Other private 
media groups with radio, TV, and print products have been 
started by Afghans with USAID support. 

Cellphone use has expanded rapidly also. The Ministry of 
Communications and Information says there are more than 
3,900 communications towers in the country, and more than 
14 million Afghans, or about half of the nation’s 29 million 
people, have cellphones. According to one survey, more than 
half of the subscribers use their cellphones to listen to the 
radio, and 10 percent use them to get news and information. 

The population with access to the Internet, however, is tiny–no more than 4 percent of Afghans–
and mainly urban, but it is growing. One study reported 20,000 Afghan bloggers in 2008.1 

Estimates of the number, type, and frequency of print publications vary substantially. Roughly 
800 publications are registered with the government, though only about 300 of them, including 
seven daily newspapers, are publishing. But few are commercially successful or last very long. 
In a study done for USAID and published in October 2010, Altai Consulting estimated the 
revenues of the Afghan media sector at between $75 million and $95 million annually, generating 
profits of between $30 and $50 million. Advertising income and paid programming accounts for 
60 percent of revenue, Altai estimated. However, not all media have developed the marketing and 
advertising skills to attract what ad money exists, and many Afghan media outlets–community 
radio stations are a good example–are only able to sustain operations with monetary support 
from the West, either through direct grants or through payments for the Western governments’ 
advertising and messaging. 

The NGO that has had the greatest presence in Afghanistan is Internews, a media development 
non-profit organization that operates world wide. Internews started working in Afghanistan for 
USAID in 2003 with a one-year $1.45 million grant. Eight years later the grant had been renewed 

The population with 
access to the Internet 
is tiny–no more than 
4 percent of Afghans–
and mainly urban, 
but it is growing.



6 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

and enlarged many times over, and Internews had much success to show: dozens of independent 
radio stations, a national public radio show, the training of thousands of journalists and managers, 
media advocacy and legal work, media training centers and more. It is now finishing the $22 
million AMDEP project, which extends and enhances its earlier efforts–the biggest one-year 
media project undertaken by any NGO in Afghanistan.

This said, the Western effort to create an independent media in Afghanistan is not without its 
critics. Some Afghan media managers and NGO media developers lament the lack of a long-term 
media development plan and sporadic annual funding by USAID. Others complain that the 
money and support pumped into fledgling media has created unreasonable expectations of 
commercial viability.  

In a lengthy report published in 2010, the congressionally-funded U.S. Institute of Peace, argued 
that the West should focus on creating socially constructive media content rather than institutions 
that the economy could not support. 

Some journalists decry the rapid growth of the 
entertainment sector, especially in TV, noting that its 
success is pushing aside more culturally valuable news 
and information programming.    

And despite the rapid and widespread development of 
the Afghan media, the industry overall gets low grades 
for its independence and its lack of an investigative 
reporting ethic. The national television and radio agency, 
RTA, has been a disappointment as it has remained an 
arm of the government and not evolved into a public 
service broadcaster. Reporters Without Borders ranked 
Afghanistan 147 out of 178 countries in terms of press 
freedom in 2010. However, Afghanistan has more press 
freedom than six neighboring nations, including Pakistan. 

Moreover, media owners and managers and their reporters live under constant pressure and 
threats both from the national government and the insurgency. Since 2001, 22 journalists have 
been killed in Afghanistan, though overall violence against journalists seems to be diminishing. 
A study released in 2011 said there were 67 “incidents of violence”–including beatings, arrests, 
injuries, and deaths–in 2009, but 26 in 2010. Threats come not only from the insurgency, 
warlords, and criminals but also from government security forces. 

The constitution of 2004 guarantees press freedom with limitations: for instance, content is 
prohibited that is contrary to the state religion of Islam. Four media laws have been passed since 
2002, and a committee that includes many journalists is working on a new, more press friendly 
version.

Reporters Without 
Borders ranked 
Afghanistan 147 out 
of 178 countries in 
terms of press freedom 
in 2010. However, 
Afghanistan has more 
press freedom than six 
neighboring nations, 
including Pakistan.



  Center for International Media Assistance         7

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

The presence of U.S. and coalition troops is itself a two-edged sword. On the one hand, the 
troops provide security and are a bulwark against a Taliban takeover. On the other hand, DoD’s 
involvement with independent media can be considered problematic, as its support can distort the 
marketplace, and its messages make the messengers suspect in the eyes of the people.

Thus the new, vibrant, and expanding Afghan media face significant risks. One is the business 
risk that many radio, TV, and print operations will not be able to exist if direct and indirect donor 
support dries up. Another is the national government’s continuing restrictions on the free press. 
A third is the physical danger faced by journalists daily. A fourth is that once U.S. forces draw 
down, the Taliban may gain considerable power and may eliminate or severely restrict press 
operations. 



8 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

After the defeat of the Taliban by U.S.-led coalition troops in November 2001, the media scene 
in Afghanistan exploded. Under the Taliban, only one radio station had been allowed to operate, 
and it broadcast only Taliban messaging and religious programming. Ten years later, the Afghan 
media scene is a lively place, with more than 175 FM radio stations, 75 TV channels, four news 
agencies, hundreds of print publications including at least seven daily newspapers.2 Internet cafes 
can be found in major cities, 61 percent of Afghans have mobile phones,3 and there are plans to 
turn mobile devices into a medium for news and information as well.

Media penetration is significant. Afghanistan’s main cities are close to saturation–for instance, 
Kabul has 30 TV channels and 42 radio stations, and the smaller cities have 10 or more TV 
channels and as many as 20 radio stations each. Even the provincial capitals have a local TV 
station and one to three radio stations.4 Augmenting indigenous media are broadcasts from the 
outside, such as the VOA’s Ashna TV and Radio Ashna, RFE/RL’s Azadi Radio, as well as the 
BBC, Radio Turkey, and Deutsche Welle.5 

Radio and TV have become the most trusted sources of 
information for topics important to Afghans, with the 
exception of religion. They are seen as a source of new 
ideas, and audiences say they impact their own opinions. In 
short, media, especially electronic media, are “the primary 
communication channel across the country.”6 A description 
of the main Afghan media elements reflects a huge variety 
of types of ownership, business models, emphasis, content, 
and viability in the media that exists today. 

Radio and Television Afghanistan (RTA)

Recognizing that a free and independent press is a cornerstone of any democracy, shortly after 
the defeat of the Taliban in November 2001 the international community turned its attention to 
building a media industry in Afghanistan. USAID’s Office of Transition Initiatives (OTI), which 
is designed as a quick reaction force to promote stability and civil society, attempted to revitalize 
the state-run broadcaster, Radio and Television Afghanistan, or RTA. Some progress was made, 
including the training of about 150 journalists at RTA by Internews, a non-profit doing media 
development work world wide,7 but OTI became frustrated at the resistance to change at RTA 
and eventually abandoned the effort to the BBC World Trust. Since then, UNESCO, the BBC, 
Deutsche Welle, and Canal France Internationale have all been involved in trying to transform 
RTA into less of an arm of the national government and more of a public service broadcaster, but 
their success has been limited. 

RTA has two AM radio stations, nine FM stations, and two TV channels in Kabul.8 It has 
branches in nearly all 34 provinces, and its broadcasts reach all provinces. Each province 

Radio and TV have 
become the most 
trusted sources of 
information for 
topics important to 
Afghans, with the 
exception of religion.

After Taliban Rule, a Media Boom



  Center for International Media Assistance         9

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

broadcasts RTA from 7 to 9 p.m., and each provides local programming. Its national staff in 
Kabul numbers about 1,600; each of the provincial branches employs about 30 people.9 

The latest Afghan Media Law stipulates that RTA belongs to the Afghan nation and is to operate 
under an independent directorate. But a tug-of-war continues: Should RTA become a national 
broadcaster, with its “independent board” under the control of the government, or a public 
broadcaster responsible to its own board independent of government? The picture is clouded 
because the Ministry of Information and Culture gives RTA a monthly stipend of $408,000, and 
additionally supports it with advertising, paid programming, and taxes on other TV antennas. 
The debate continues, with critics saying that the current RTA remains a state broadcaster 
uncomfortably friendly to the government of President Hamid Karzai.10

Military Radio

The International Security Assistance Force (ISAF; the U.S. 
and NATO military) operates Sada-e-Azadi, which broadcasts 
to the main areas of population from 34 FM repeaters. Its 
audience share is small–the Altai survey of 2010 puts it at 0.5 
percent. Some, apparently, object to its programming. “They 
[military media] need to respect our culture and traditions. 
No one trusts them because we all know they are only 
broadcasting for their own benefit,” one student in Kishim 
told Altai.11  

ISAF forces also operate radio stations at their forward 
operating bases. Because they are small and can be set up 
quickly they have come to be known as Radios in a Box, or 
RIABs. Typically, they broadcast music, news, public service programming, and ISAF messaging 
to the nearby population. Media development workers say that some of their messaging–such 
as guidance on what to do when approaching a military roadblock–is useful to the audience.12 
Critics note that their messaging is largely uncoordinated. RIABs number more than 100, but 
there is no data on their overall market share. Members of the Afghan media hope that at least 
some RIABs will be transferred over to Afghans as ISAF troops depart. 

Independent Local Radio and Community Radio

Afghanistan is a nation of 29 million people, and a majority live in its 37,000 villages.13 In those 
villages, radio receivers are widely available and, indeed, Afghans listened to foreign broadcasts 
on short-wave even during Taliban rule.

For the first year or so following the Taliban’s demise, it was thought that Afghanistan was not 
stable enough to support independent media, especially small media. But on February 14, 2003, 
USAID-OTI gave a $1.45 million grant to Internews for a 12-month project called “Building 
Independent Media in Afghanistan.” The project’s main goal was to create a group of locally 

In Afghanistan’s 
37,000 villages, radio 
receivers are widely 
available and, 
indeed, Afghans 
listened to foreign 
broadcasts on short-
wave even during 
Taliban rule.



10 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

owned and operated community, university, and commercial radio stations free from government 
control. (These would be separate from the 17 provincial stations already being operated by 
state radio, Radio Afghanistan.) The grant was renewed and augmented year after year, and by 
January 2012, 47 local independent radio stations–including several started by other NGOs, such 
as the now-defunct Canadian Institute for Media, Policy, and Civil Society (IMPACS)–had joined 
together in a national network.  

The stations run the gamut from classic community radio stations–that is, run by non-profits 
and staffed largely by volunteers–to successful, individually-owned commercial stations, and 
everything in between. They create local content and broadcast it locally. In addition, they feed 
their local material into a national news and information program called Salam Watandar, or 
“Hello Countrymen,” a three-hour show modeled loosely on NPR’s All Things Considered, which 
is then available for all of them to broadcast.  

To launch the stations, Internews and the other NGOs provided equipment–a transmitter, a 
tower, a generator, a studio–trained those who would run them and paid startup staff salaries. 
Ownership was transferred when the stations met management goals.14 Some of the smallest 
stations have a staff of three or four persons and operate on a shoestring. An example is Radio 
Nili Dai Kundi which is in the capital of Dai Kundi Province. Its operating expenses, said 
Michael Dwyer, Internews vice-president for Afghanistan programs, run about $500 to $1,000 
a month.15 Other stations are a bit larger, with more employees and bigger budgets. For instance, 
Radio Rabia Balkhi in Mazar-i-Sharif) has expenses of $3,000 to $5,000 a month, Dwyer said.

Revenue for the stations comes from a variety of sources. As part of the Salam Watandar 
network, the stations share 68 percent of the advertising sold into that program. (The program 
is in the process of becoming its own non-profit organization.) Other sources of income are 
commercial ads the stations sell themselves or sell through media buying organizations. The 
telecommunications companies are probably the most prolific advertisers, but there are others. 
And ISAF and the U.S. government pay the stations to run their ads and messages. The amount 
of local advertising the stations raise depends on their own business skills, the size of their 
markets, and the time they spend on the air.   
 
Not all of the community stations are small, and not all are commercially fragile. Sharq Radio in 
Jalalabad is probably the largest of the provincial ones. Started by Internews as one of its earliest 
projects, Sharq began broadcasting 12 hours a day, half in Pashto and half in Dari, Afghanistan’s 
official languages. Now it has turned into a small regional network with three radio stations, 
a TV station, a capacity to make feature films, a newspaper (Shaiq) and other related media 
businesses. Sharq TV broadcasts 18 hours a day, with 64 staffers and a monthly budget of 
$20,000.16 According to Internews’s final grant report of November 15, 2006, Sharq Radio  
earned enough even then to be self-sufficient.

The Killid radio network had its origins in an Internews-established station in Kabul. Killid 
split off from Internews early and became a non-profit under the umbrella of the Afghan NGO, 
Development and Humanitarian Services Afghanistan (DHSA), and has since set up stations 



  Center for International Media Assistance         11

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

in the main Afghan cities. The local stations employ about 25 people each and have expenses 
of about $6,000 a month. Killid positions itself as the main Afghan cultural station with high 
quality programming including news and music. It has aired numerous investigations into such 
areas as distribution of electricity and the awarding of public contracts.  

Rabia Balkhi was established by IMPACS, the Canadian NGO. It is managed by women, has a 
strong staff, and appears to be financially viable, broadcasting mainly stories on women’s issues. 
Monthly expenses are reported to be about $3,000. It does not aspire to grow beyond its region 
but is very good at what it does, Dwyer says.17 It broadcasts out of Mazar-i-Sharif.

Radio Ghaznawyan, a station in Ghazni, has taken off. It 
now has expanded into local TV, with no NGO support, 
as its owners spotted a ripe business opportunity in their 
province. 

A station in Khost, the Message of Peace, or Sol-e-
Paigham, is managed by a local businessman, Zaid Shah 
Angar. It is financially successful and plays a key role in 
the community. The station has a staff of 32 and monthly 
costs of about $5,000.18 The Voice of Peace came up 
with the idea of broadcasting live cricket games, since 
cricket is popular in eastern Afghanistan, and its phone-in 
support from its audience was heartening, Dwyer said. 
It broadcasts 14 hours a day, partly local news, partly 
featuring Salam Watandar, and partly cricket. The local 
community gave the station a certificate of appreciation 
for its community service.  

In October 2002, less than a year after the Taliban fell, a team from the NGO Comunica, which 
supports the development of new information technology, launched a fact-finding mission to see 
whether there was a future for community radio in Afghanistan. Community radio generally 
means locally-based non-profit radio that is often staffed by volunteers. Comunica concluded 
in its report that “community radio is not only a viable option for Afghanistan, it is also a 
low-cost and effective way of contributing to medium and long-term efforts for reconstruction, 
development, democracy, and nation-building.”19

To the extent it focuses on local issues and reports local news, community radio is important 
to local residents and performs a public service. However, it is at risk of being drowned 
out by commercial radio stations and TV with bigger news budgets and more entertaining 
programming. And, as will be seen below, sustainability for some stations is a major concern.

To the extent it focuses 
on local issues and 
reports local news, 
community radio is 
important to locals 
and performs a public 
service. However, it is at 
risk of being drowned 
out by commercial 
radio stations and TV. 



12 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

Commercial TV and Radio

By the end of 2010, Afghans living in Kabul were able to access 30 terrestrial television 
channels, of which more than 10 were also available on satellite, and 42 radio stations, five of 
which broadcast from outside Kabul. Two of the TV channels, Kabul RTA and ERTV (Ministry 
of Education), are government owned and run; the rest are private. 

Of the 42 radio stations in Kabul, RTA is government run, Sada-e-Azadi is a military station, 
and five (Azadi, BBC, Ashna/VOA, Deutsche Welle, and Voice of Turkey) are foreign-owned. 
The remaining 35 are private, commercial Afghan stations.20

Numerous other TV and radio stations broadcast to the rest of 
Afghanistan. USAID estimates about 75 TV channels and 175 
FM radio stations exist throughout the country. Some are single 
stations or channels, others are part of media groups, and there is 
much in between. Examples:

Moby Group

The growth in private, commercial radio and TV has been 
spectacular, and at  the top of the list is the Moby Group. It is 
run by the Mohseni family–brothers Saad, Said, Jaid and sister 
Wajma–though Saad Mohseni is the public face of the company. The Mohsenis are the children 
of an Afghan diplomat and lived in several foreign countries before the family settled in Australia 
shortly after the Soviets invaded Afghanistan. With the fall of the Taliban in 2002, the Mohsenis 
returned to Afghanistan and shortly thereafter launched a radio network. They had about 
$300,000 in capital, and USAID agreed to invest an additional $228,000. In 2003, their first 
station, Radio Arman, went on the air. 

By 2005, the Mohsenis had raised and invested an additional $4.5 million, and USAID 
contributed $2.5 million more. The business grew rapidly, and by late 2010 Moby Group owned 
Tolo TV and the Tolo News satellite channel, Arman FM Radio, a music recording company, 
a movie production arm, an ad agency, a magazine (Afghan Scene), and four Internet cafes. Its 
Pashto-only TV channel, Lemar, is very popular in the southern part of the country. Moby has 
annual revenues of about $20 million, and is growing 50 to 70 percent a year, Saad Mohseni has 
said.21 According to its website it has 400 employees. 

Moby’s Tolo TV is the most popular channel in Afghanistan, probably because it is the most 
daring and innovative. It has produced an Afghan soap opera, Raz Ha e Een Khana, (Secrets 
of the House) broadcast Indian soap operas, and launched Afghan Star, a talent show patterned 
on American Idol. The shows have been controversial.22 In 2005 Shaima Rezayee, a female 
co-host of a Tolo MTV-like music show, drew criticism for her western-style dress and on-screen 
behavior. The show was cancelled, and not long after Rezayee was shot dead in her home. In 
  

USAID estimates 
about 75 TV 
channels and 175 
FM radio stations 
exsist throughout 
Afghanistan.



  Center for International Media Assistance         13

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

another matter three years later, the attorney general brought criminal charges against Tolo and 
other stations broadcasting soap operas. (The charges were dropped two years later.) 

Tolo’s audience share hits 60 percent for its evening news show, but its tough news coverage has 
also gotten it into trouble with the Karzai government. One USAID official said that during a 
recent visit to Afghanistan he learned that there were six separate lawsuits filed against Tolo TV 
and Moby, filed by plaintiffs ranging from members of parliament to religious organizations.23 
Tolo TV has also raised the hackles of government officials with its forthright news reporting, 
and its journalists have been threatened and even arrested. But Saad Mohseni is a force in his 
own right, aided by his brash temperament, his media clout, and his relationships with foreign 
media moguls such as Rupert Murdoch. He does not hesitate to call top Afghan officials, 
including President Karzai, when he feels he is being treated unfairly. Mohseni claims that his 
entertainment shows give people, especially poor and underprivileged people, an outlet. The 
media, he says, “provides hope. New images. It’s escapism.”24 

Killid Group

Another large media organization is the Killid Group, which is owned by DHSA, an Afghan 
NGO operating since 1992. Killid publishes two magazines, Killid Weekly and Mursal Weekly, a 
women’s magazine, and owns Radio Killid FM.25 Launched by DHSA with support from USAID 
and the European Community (EC), Radio Killid started its broadcasting in Kabul in 2003. It 
expanded with equipment and training assistance from Internews, and set up semi-independent 
stations in Afghanistan’s main cities: Herat, Kandahar, Mazar-i-Sharif, Ghazi, Khost, and 
Jalalabad.26 The local stations have about 25 employees each and a budget of $6,000 a month. It 
promotes itself as Afghanistan’s cultural network and features long programs on Afghan writing 
and music and heritage. It also broadcasts popular music such as jazz and reggae. 

Ariana

The well-established Ariana TV, the second most popular TV channel, also broadcasts from 
Kabul, reaching 75 percent of the districts in Afghanistan. It is available through satellite 
in Europe, North America, and the Middle East. It broadcasts in Dari, Pashto, Uzbek, and 
English, with 52 programs and 9 hours of live programs each week. The Ariana Television 
Network /Afghan Wireless Communications Company has two satellite TV channels and an 
FM radio station. It is privately owned by Ehsan Bayat, who also founded the Afghan Wireless 
Communications Company and the Bayat Foundation. Its managers say the outlet has 275 
employees, including 25 journalists in Kabul and one in each province.27 28

Yak

Yak (“One” in Dari) is a new and ambitious radio and TV outlet based in Kabul. It is privately 
owned by Fahim Hashimi, a wealthy Afghan entrepreneur, who launched it in February 2010.  It 
has arranged to broadcast on antennas in 12 provinces, with an eventual goal of broadcasting 
to all provinces in the country. Yak produces more than 55 hours a week of original content. 



14 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

In late 2010, according to Altai Consulting, Yak employed 320 staffers, including 41 full-time 
journalists. Its costs before expansion were running $150,000 a month for salaries, $100,000 for 
copyright fees, $20,000 for satellite fees, $40,000 for generators and power, and other expenses 
for a total of $400,000. The station reported $150,000 to $200,000 in monthly ad revenue from 
businesses, mainly telecommunications and banks, and some additional revenue from public 
service announcements. Hashimi said the station’s  mission is to “counterinfluence warlords and 
fundamentalists,” but he insists it is not “pushing the West in Afghanistan.”29 

Others

There are many other smaller outlets as well. Saba TV, of Saba Media Organization, is supported 
by Coordination of Humanitarian Relief, an Afghan NGO. It is a two-channel TV station that 
broadcasts into Uruzgan province with a focus on human rights and education. It was established 
in 2008 and also operates Radio Nawa.30 Noor Television was established in 2007 and is 
supported by the politician Abdullah Abdullah. It is said to be influenced by Iran.31 Aria TV, 
launched in 2010, runs only programming for children and 
teenagers. Some of it is original, and some, like “Thomas 
and Friends,” “Pingu,” and “The Simpsons,” is produced 
by Western sources. 

News Agencies 

A significant amount of the content found in Afghan 
newspapers and on the radio is produced by news 
agencies. There are more than 11 of them, and most 
are based in Kabul. The most prominent, according to 
Altai, is Pajhwok Afghan News, or PAN. Pajhwok means 
“reflection” in English. According to its website, Pajhwok 
began in 2003 as a small project for reporting on that 
year’s loya jirga, a “grand assembly” of tribal elders and 
delegates, which set up a post-Taliban transitional administration.32 With aid from the Institute for 
War and Peace Reporting, and later from Internews and the Open Society Institute, PAN grew to 
have eight regional bureaus and a headquarters in Kabul. It has about 122 employees, including 
60 reporters, and produces about three dozen stories a day, published in Dari and Pashto, (about 
half are also published in English) as well as photos, audio, and video. Its revenue comes from 
NGO grants, news story sales, subscriptions, and advertising.33

Bakhtar News Agency, or BNA, is a government news agency, based in the Ministry of 
Information and Culture in Kabul. It employs about 150 people in Kabul and the provinces. 
Its main sources lie in the national government, the police, and the education and development 
departments.34  Other news agencies include Roz, Hindukush, the woman-owned Wakht, and 
Afghan Islamic Press, which is based in Peshawar, Pakistan. It is not clear exactly how much 
agency content is used by the press. It has been reported that about 90 percent of the content of 
Kabul’s two main dailies comes from agencies, but it is suspected that many of the media re-
purpose news found on the Internet.

A significant amount 
of the content found 
in Afghan newspapers 
and on the radio is 
produced by news 
agencies. There are 
more than 11 of 
them, and most are 
based in Kabul.



  Center for International Media Assistance         15

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

The International Scene

International broadcasting has long played an important role in Afghanistan, providing news 
of international events and covering the national government. Indeed, Radio Liberty began 
broadcasting into Afghanistan starting shortly after the Soviet occupation of 1985. The service 
covered Afghanistan by using stringers in Pakistan and other neighboring countries.

In 2002, RFE/RL created a new Afghanistan-only service called Radio Free Afghanistan. Also 
known as Radio Azadi (Freedom), it broadcasts in Dari and Pashto. Azadi started with two hours 
of original programming per day, having broadcasts alternate between the two languages, but 
programming has since expanded to 12 hours per day. One of its first services was to cover the 
2002 loya jirga.

RFA set high journalistic standards. Its critical coverage of the national government provided the 
Afghans with a media watchdog. A survey done for the BBC in 2008 rated Azadi second to the 
BBC in terms of listenership.35

During the Taliban reign, the Voice of America (VOA) only 
broadcast on short-wave, and it continued to do so until 2005-06 
when it also turned to FM as Radio Ashna (Friend) and began to 
share the airwaves with Azadi. These days Azadi broadcasts from 
7 a.m. to 7 p.m. and Radio Ashna broadcasts the other 12 hours  
The two share facilities and transmitters in five cities, but Azadi  
remains the more popular broadcast. In 2007, VOA began its TV 
broadcast, TV Ashna, which broadcasts six days a week for one 
hour through RTA.36

Like the VOA and RFE, the BBC has long had a presence on the 
airwaves in Afghanistan. Its reach is wide–it uses 20 FM antennas 
and transmitters and broadcasts to every city and province in the country. The BBC employs 
more than 50 people, including 35 journalists, in-country. The BBC broadcasts in Dari and 
Pashto, and in English after midnight. All its programming is produced in Afghanistan except its 
international news, which is produced in London. All three international stations also broadcast 
on shortwave to reach rural areas.37 

Other countries broadcasting into Afghanistan include Germany (Deutsche Welle) and Turkey 
(Turkey Radio.) Al-Jazeera, headquartered in Doha, Qatar, reaches Afghanistan by satellite and 
has a Kabul bureau. It was the only TV network allowed to cover the Afghan war in 2001.  

The Political Press

Afghan media outlets can be roughly divided into three categories: government-run, private, and 
political. In Afghanistan, the political media are thriving.

Afghan media 
outlets can 
be roughly 
divided into 
three categories: 
government-
run, private, 
and political.



16 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

Afghanistan, for instance, has numerous party-backed newspapers. Their pages are limited, their 
circulation is small (under 5,000) but they range the political spectrum from support of political 
mentors, to boosting ethnic groups, to anti-Pakistani or anti-Iran sentiments.  

As for broadcast outlets, in 2006 about one-eighth of them could be called “partisan,” but by 2010 
the proportion had increased to more than one-quarter. Similarly, in 2006 there were virtually no 
religious channels, but four years later roughly one-eighth of the broadcasters could be termed 
“religious.”38 

Politically-backed media are nothing new. Some, like Emrooz TV and Shemshad TV have fought 
a bitter rivalry with Tamadon TV, which supports Afghanistan’s Shiite leaders, for years. Such 
rivalries too often reflect the ideas of their foreign supporters, Iran and Pakistan. A TV journalist 
told Reporters Without Borders: “In what country can a powerful neighbour fund three TV 
stations? Iran’s influence has grown, but so has the influence of Pakistan and the  
United States.”39

A significant portion of the political media are either owned or 
run by what are called “warlords.” Some of  them are indeed 
the former regional commanders who fought the Russians, the 
Taliban, and each other, backed by their own militias. As donor 
funding dried up in the mid-2000s, the media turned even more 
to political parties or influential individuals, “including former 
warlords” for funding, said Aziz Hakimi.40  

It is now believed that the warlords could no longer raise militias 
and that they have done too well in peacetime to even want to. 
Still, during the fighting among warlords for control in the early 
1990s, civilians were killed, some indiscriminately, and for that 
some warlords subsequently were labeled war criminals. Now, 

however, many of them have taken respectable positions in society. Some are political leaders, 
some are even members of parliament. Most of their TV stations feature lively one-sided political 
talk trashing political enemies, sprinkled with religious, sports, and news programs.

A consensus from various press reports has the following “warlords” in the television business:  
Abdul Rashid Dostum, a former Northern Alliance commander, owns a TV station, Aiena 
(Mirror) based next to his home in Kabul.41 The station often features video of Dostum pursuing 
Taliban fighters on horseback during the pre-2001 fighting. 

Ayatollah Asif Mohseni, who is said to be backed by Iran, owns Tamadon (Civilization) TV. Haji 
Mohaqiq, an MP who is an advocate for the rights of Shiites, is also said to be backed by Iran. He 
runs Rah-e-Farda TV (Future Path). Burhanudin Rabbani, head of the political opposition, the 
Afghan National Front, owned Noor (Light), but he was assassinated in September 2011. Karim 
Khalili, also said to be influenced by Iran, runs Negah TV. Amanullah Guzar of the Northern  

A significant 
portion of the 
political media 
are either owned 
or run by what are 
called “warlords.”



  Center for International Media Assistance         17

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

Alliance owns Sepehr TV. The Tajik warlord Atta Muhammad Noor owns Arzo TV. Two 
different warlords, Haji Arif and Yunus Qannoni, have each been ascribed ownership of Noorin 
TV (Lights).42  

As one Afghan journalist told Foreign Policy: “You can’t be a self-respecting warlord these days,  
and not have your own television station.”43  

There is also an active political print press in Afghanistan. For instance, there are a variety of 
small (5,000 copies) regular newspapers backed by political parties. They include Cheragh, which 
supports the party of Rabbani; Mardom, the official voice of Asif Mohseni’s party; and Weesa, 
which is linked to the party of Mohaqiq.

Some journalists worry that the political press 
is warping the public’s view of the media. 
Faheem Dashty is chief editor of Kabul Weekly, a 
newspaper founded by Mujahideen commander 
Ahmed Shah Massoud, now deceased. “Most of 
the media are dependent on political parties, or 
individual politicians, governments, some foreign 
countries, and even some foreign intelligence 
services,” Dashty said. “Whenever there is an 
issue, a big issue–political, security, or whatever–
ordinary Afghans are getting their information 
through the media, but this information is fake. 
Mostly this information is based on the interests of 
this politician or that, or this political party or that, 
or this country or that. So of course this is a big 
danger.”44

Insurgent Media

The Taliban-driven insurgency has become increasingly active in the media realm, although 
much of that activity involves threatening phone calls and letters to journalists who have not 
portrayed the Taliban in ways they deem favorable. Perceived offenses by journalists would 
include not covering Taliban attacks or writing positively about government or ISAF defeats of 
Taliban forces. 

Insurgent media activities include postings on various insurgency websites, communications to 
the press criticizing the government and foreign military, “night letters” threatening civilians, 
and taking credit for certain military actions. They rely heavily on spokesmen to relay their 
messages. Some analysts believe they are most effective at the local level (especially in Pashtun 
areas) and much less so at the national and strategic level.45 Numerous so-called “pirate” stations 
broadcast religious and Taliban programming from Pakistan that targets Afghans.

Insurgent media activities 
include postings on various 
insurgency websites, 
communications to the press 
criticizing the government 
and foreign military, 
“night letters” threatening 
civilians, and taking credit 
for certain military actions.



18 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

In its survey of Afghans in 2010, Altai Consulting was able to identify one radio station openly 
run by insurgents (Shariat Ghag in Kunar district) and another station reportedly run by them 
(Amarat in Lashkar Gah). The insurgents are also said to broadcast from mobile radio stations in 
cars.46 

The Rule of Media Law

Afghanistan has had laws regulating the mass media since its 1964 constitution and its Press Law 
of 1965. Much–and, at the same time, little–has changed since then, as media law has continued 
to guarantee the independence of media from the government but at the same time required the 
media to respect and safeguard the state, the religion of Islam, and public order. 

In modern Afghanistan, the media enjoyed some periods of relative independence but was tightly 
controlled by the occupying Soviets and subsequent Soviet-installed Afghan government from 
1979 to 1992 and again by the Taliban from 1996 to 2001, which even banned the ownership of 
television sets.

With the defeat of the Taliban in late 2001, the elements 
of democracy were put into place, and in 2004 a new 
constitution, approved by the loya jirga, guaranteed the 
right of freedom of expression and the right to publish 
without censorship. However, as in the past, it forbade 
the publishing of articles contrary to the state religion, 
Islam.

Media laws were passed in March 2002, April 2004, 
and June 2006. A new law was passed by the lower 
house of parliament in August 2008, overriding a veto 
by President Karzai, but Karzai sent it to the Supreme 
Court to check its constitutionality–a move that in 
effect placed it in limbo. The law contained a proposal 
that would shift control of RTA from the government, 

making it independent, and critics said that was why Karzai, on the eve of elections, was holding 
up the law. Generally, journalists were said to view the 2008 law as an improvement over 
previous ones, but some provisions in the law still worried journalists, such as a prohibition on 
reporting that is “against national security.”47

In September 2009 the government finally approved and published the new Mass Media Law. 
Considered an improvement over previous laws, it still carried a large number of provisions 
troubling to independent media. For one thing, it allowed the government to maintain control 
over RTA.48  Beyond that, it carried the usual Afghan press prohibitions: works contrary to the 
principles of Islam and offensive to other religions; works libelous or offensive to persons; works 
contrary to the constitution; and works that promote religions other than Islam. It also required 
that all proprietors of mass media companies be licensed by the government.49   

With the defeat of 
the Taliban in late 
2001, the elements of 
democracy were put 
into place, and in 2004 
a new constitution 
guaranteed the right of 
freedom of expression 
and the right to publish 
without censorship.



  Center for International Media Assistance         19

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

Despite the laws that ostensibly protect press freedoms, the government continues to use the 
restrictive elements of the constitution and media law to harass and punish media organizations 
and reporters. It has threatened to ban television programs contrary to Afghan or Islamic values  
and has forced media professionals to pronounce that their programming is “informed by 
Islam.”50 Reporters have been arrested, jailed, and beaten by security forces.

By mid-2010, Altai reported, a Media Law Reviewing Committee had been formed to create new 
media legislation. The law being drafted had more than 50 articles in at least 10 chapters, and 
was the work of several journalists’ organizations, the Ministry of Information and Culture, and 
UNESCO. Afghan sources, however, say that the new legislation appears to be in political limbo.

At the same time, the government has steadfastly sought to limit reporting of “negative 
propaganda,” and coverage of Taliban attacks. In March 2010 Farida Nekzad, editor of the 
Wakht News Agency, which is supported by the National Endowment for Democracy, said she 
and other journalists were summoned to the National 
Directorate of Security where they were told they 
should not produce live coverage of insurgent attacks 
because the insurgents could benefit from the coverage. 
A presidential spokesman, however, said shortly after 
the meeting that the new rules would not amount to 
censorship.51

Whatever the mixed message, it is clear that the 
national media laws restrict journalism and media 
growth. Journalists say they practice self-censorship; 
watchdog journalism is limited. And to the extent that 
entertainment is restricted, commercial growth is held 
back.    

What’s in Print

Because Afghanistan has a male literacy rate variously 
estimated at anywhere from 30 to 43 percent and a female literacy rate of only one-third of that, 
most news and information is transmitted by radio, TV, and print plays only a small part in the 
media scene. With low readership and low circulation comes low ad revenue, which makes it hard 
for print publications to survive. 

Estimates of the number, type, and frequency of print publications vary substantially, depending 
on whose numbers are cited. Abdul Mujeeb Khalvatgar, executive director of Nai Supporting 
Open Media in Afghanistan, an indigenous Afghan media training NGO, said that Nai’s 
surveys found that while about 800 print publications were registered with the government, only 
about 215 private publications and 90 government publications were printed regularly. He said 
confusion over numbers existed because many publications had never printed or had gone out of 
business, and some had registered up to three different names for the same paper or magazine.52

Despite the laws that 
ostensibly protect 
press freedoms, the 
government continues 
to use the restrictive 
elements of the 
constitution and media 
law to harass and punish 
media organizations 
and reporters.



20 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

Papers may be founded to support an idea or a cause or even a business. They may be one-offs 
started by journalists or educators who want to give voice to their opinions. In Jaghuri, in Ghazni 
province, local professionals returning from university have started five papers in recent years, 
Altai reported. Such publications may publish weekly or monthly–or just once and then fold. 

Among the current newspapers, Sada-e-Azadi is published by ISAF every two weeks in Pashto, 
Dari, and English. The military distributes nearly one-half million copies free, a print run far 
exceeding that of other Afghan papers. 

Nai counts five government-run dailies, the Kabul Times, Anis, Haiwad, Islah Daily, and 
Afghanistan Times. Some were founded decades ago, others more recently, but all are published 
in Kabul, circulated within the city and to a lesser extent outside. Nai lists another 85 magazines 
and newspapers that are government owned and run; most are printed weekly or monthly by 
the provincial governments or municipalities. The government papers tend to report on official 
events and explain government policies, especially on the front page, while the inside pages 
are filled with random news and feature articles plucked from wire services. Their quality is 
considerably lower than the privately-owned papers.53 

Of the private papers, Daily Outlook and Daily Afghanistan,  
the main dailies published in Kabul, are published by the 
same person, Hussain Yassa. Daily Outlook circulates 4,200 
copies only in English; Daily Afghanistan prints 5,000 copies 
in Dari. They sell for about 20 cents and are distributed in 
30 of Afghanistan’s 34 provinces. About 90 percent of the 
content in both papers comes from news agencies. According 
to their owner, Yassa, their revenues cover their $42,000 
budget.54  

A number of small, private national dailies of four to 
eight pages are also published, with circulation in the low 
thousands. This includes the sole dailies in Khandahar and in 
Herat, with circulation runs of 5,000 copies or less. 

One of the more highly respected newspapers was Kabul Weekly. It printed 10,000 to 15,000 
copies per week before it closed in March 2011. Its articles were mostly in Dari and Pashto 
with some in English, and it was distributed in 22 provinces. Its owner, Fahim Dashty, said the 
paper broke even in 2005 but slipped since, and its income was only covering 70 percent of its 
expenses.55 

Two other newspapers are worth noting. Mandegar, a somewhat partisan paper supportive of 
Abdullah Abdullah and his Coalition for Change and Hope party that is critical of Karzai. It 
is reported to be quite readable and is popular with students. It claims a circulation of 12,000. 
Another is Hasht-e-Subh which means “8 a.m.” With a reported circulation of 15,000, mainly 
in the large cities, it is supportive of human rights. Its $65,000 to 75,000 monthly budget is only 

In Afghanistan, 
print media face a 
steep uphill battle. 
Television and 
radio are free, while 
papers can cost 
20 cents and are 
seen by many as an 
unnecessary expense.



  Center for International Media Assistance         21

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

one-third covered by its revenues, so it lives on support from donors, including the Open Society 
Foundations, the National Endowment for Democracy (NED), the Heinrich Boll Stifung (HBS), 
and the Afghanistan Independent Human Rights Commission (AIHRC).56 57 

The Dari Mandegar, Hasht-e-Subh, and Pashto Weesa, are widely read in government circles 
and civil society organizations, yet as with other print publications, their readership is small 
compared with the audience for radio and TV.

Afghanistan is also awash in magazines, though the distinction between a magazine and a 
monthly newspaper can be fuzzy. The Killid Group’s Killid, a 40-page weekly newsmagazine, is 
published in Dari, Pashto, and English. With a circulation of 20,000, Killid is the most popular 
and most widely-distributed magazine in Afghanistan.  Killid also publishes Mursal, meaning 
“Mural,” a 30-page magazine for girls and women with a focus on health and family matters.58

In Afghanistan, print media face a steep uphill battle. 
Television and radio are free, while papers can cost 20 cents 
and are seen by many as an unnecessary expense. Since 
so many Afghans get their news from radio, the next day’s 
newspaper can seem stale. Distribution networks are spotty, 
so most papers do not reach the provinces. In the cities, 
where most readers live, there is a plethora of competing 
publications. While the future of government-owned media is 
more or less guaranteed, truly independent commercial print 
media may find it hard to survive.59 

Cellphones

With the exponential growth of media across Afghanistan 
post-2001, there has also occurred a huge growth in 
the cellphone industry. By 2010, according to the U.S. 
Institute of Peace, there were five licensed cellular network 
operators, providing coverage to more than 70 percent of the 
population.60 

As of August 2011, Afghanistan, a country with 29 million people, had 16.8 million cellular 
phone subscribers, and the World Bank had forecast the number would reach 19 million by the 
end of 2011. Since 2007, the number of communications towers has doubled to nearly 4,000.61  

Not surprisingly, 40 percent of cellphone users are young (15-24 years old) and urban. For 
instance, 85 percent of Kabul residents use cellphones as opposed to only 26 percent of rural 
residents. While most cellphone usage is for voice phone calls, some Afghans also use their 
phone for text messaging, e-mail, or for playing games. About half use them to listen to the radio 
or play games.62 They cannot yet be used to access the Internet.

As of August 2011, 
Afghanistan, a 
country with 29 
million people, had 
16.8 million cellular 
phone subscribers, 
and the World Bank 
had forecast that 
the number would 
reach 19 million by 
the end of 2011.



22 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

Efforts are also underway to make more use of cellphones for dissemination of information. 
For instance, in October 2010 RFE/RL launched an interactive SMS service using its Radio 
Azadi service that within a year gained 400,000  subscribers.63 Subscribers get news through the 
service, but also use it to report news or voice opinions to Radio Azadi. The service also offers 
Interactive Voice Radio, by which cellphone users can call a number, choose a language and a 
news category, and then get news updates in that category several times a day.64 

USAID had a similar project underway that would make use of cellphones to disseminate news 
and information through audio feeds. It was dubbed “Mobile Khabar,” meaning “Mobile News” 
in Dari and Pashto, but it was cancelled on October 15, 2011, due to budget considerations and 
other reasons.

In the spring of 2008 the Taliban started attacking 
cellphone towers, claiming they were being used by ISAF 
to track their movement at night, and eventually took 
down 10 cellphone towers. Because of the attacks, and in 
order to protect their property and service, the four phone 
companies affected began turning off nighttime service. 
In July 2011, President Karzai became frustrated when 
he could not make a nighttime phone call to Kandahar, 
and he ordered the companies to turn on their towers or 
lose their licenses. The Taliban retaliated and destroyed 
30 towers in just one 20-day period, so some phone 
companies have kept their towers off at night. Meanwhile, 
a $68 million U.S. effort to create a parallel network of 
towers in Helmand province reportedly has not been 
successful.65  

The Internet

Approximately 20 Internet service providers in Afghanistan connect to satellite links from 
other countries. In rural areas, the Afghan government has provided access points to its District 
Communications Network where citizens can access the Internet. Meanwhile, an optic fiber 
project is underway with the objective of providing high-speed Internet access by creating a 
3,200 kilometer cable through the major cities and into the northern regions, but the project is 
progressing slowly.66 

As of 2010, Internet access in Afghanistan was estimated at close to 4 percent.67 Internet access 
is limited by technical difficulties, as well as low literacy rates. Still, a 2008 study counted 
20,000 bloggers in the country; falling subscription rates are expected to increase Internet use.68

  
At this point, Internet use is hampered by the cost and availability of access. Universities, cafes, 
and some work places are wired, but Afghans who would access the Internet must use satellite 
service to do so. Few Afghans can access the Internet in their homes, and the number of Afghans 

Few Afghans can 
access the Internet 
in their homes. 
And the number of 
Afghans who have 
access to the Internet 
through their work 
places, Internet cafes, 
university, and schools 
is also quite low.



  Center for International Media Assistance         23

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

who have access to the Internet through their work places, Internet cafes, university, and schools 
is also quite low. The Internet audience is younger and urban and male.

Internews is working to establish multimedia production centers in various parts of the country. 
They will expand the idea of citizen journalism by providing access to computers and the 
Internet, and training on social media blogging platforms to teaching civil society organizations 
how to make videos and information commercials.

Cellphones, or other mobile devices, are not typically used to access the internet. Until the end 
of 2011, the service available was mostly 2G, which does not support Internet access. In some 
areas of Afghanistan 2.5G service, which does support e-mail and rudimentary Web access, is 
available.

“Mobile access to the Web, that’s likely to be what changes the game. More than anything else 
that I can think of,” said Dwyer of Internews.69 



24 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

Following the ouster of the Taliban media growth might have occurred anyway, but the explosion 
that did result would not have happened without the infusion of massive amounts of funding from 
other nations. The aid took many forms; one of the most common was the contracting of NGOs  
to create and sustain media. Other aid included the purchase of production and transmission 
equipment (especially in radio and TV), direct grants to help existing media continue or expand, 
and payments to media for running government advertising or messages.

In terms of sheer money spent, the United States took the lead, but other contributors–some with 
cash, some with in-kind assistance–included the European Commission, the United Nations 
and its related agencies, the UK’s Department for International Development, and individual 
governments such as  Japan, Germany, Canada, Italy, and India.70 International NGOs that 
established a presence in Afghanistan included Aina and Droit de Parole (France), the BBC 

Service World Trust (now BBC Media Action), Institute for 
War and Peace Reporting (United Kingdom), Media Action 
International (Switzerland), the Baltic Media Center (Denmark). 
The United Nations Assistance Mission in Afghanistan and 
UNESCO have also played a part in media development. 

Funding from USAID directed toward media development 
and training totaled about $65 million from 2002 to 2011, but 
hundreds of millions of dollars more were spent on Afghan 
media activities by the State Department, the U.S. embassy, 
and the Department of Defense, as well as by VOA and RFE/
RL and foreign broadcasters to increase their reach into 
Afghanistan. 

Support from USAID came in two phases. In the first phase, support was channeled through 
OTI, an agency designed to deliver aid quickly and effectively to emerging democracies and 
countries emerging from conflict. One official at USAID compared OTI to the Marines, a 
quick reaction force that can seize the beachhead. Media is seen as a means of stabilization and 
reconciliation. By the end of 2005, one USAID official said, OTI had spent $23 million on media 
development in Afghanistan. (OTI originally had planned to spend about $8 million, but it was 
able to tap into an additional $15 million from a non-specific earmark by Congress for media 
work in Afghanistan.)71

In a November 2006 grant report, Internews reported USAID had obligated $7.8 million to 
Internews projects alone. Its accomplishments at the time were numerous: 31 new radio stations; 
the creation of the daily news and entertainment program Salam Watandar and Bakhabar, a news 
show; creation of an Afghan media and journalism training NGO; other training in journalism 
and business practices; supplying equipment; and technical support to Radio Killid.72 

The explosion in 
media growth after 
the ouster of the 
Taliban would not 
have happened 
without the infusion 
of massive amounts 
of funding from 
foreign nations. 

The Funders and Their Projects



  Center for International Media Assistance         25

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

The second phase began in 2006, when responsibility for Afghan media development was shifted 
to USAID’s Office of Democracy and Governance (ODG). If OTI was the Marines, establishing 
a media beachhead, ODG was the Army. Its movements perhaps were more bureaucratic, but its 
involvement could be more long-term. According to USAID, ODG’s funding for independent 
media from 2006 to 2009 totaled more than $20 million–$4.9 million in 2006, $3.3 million in 
each of 2007 and 2008, and $8.8 million in 2009.73

USAID’s strategy of developing independent media had several components: creating small, 
community-run radio stations, as well as small, medium, and large commercial stations. It also 
included training journalists and media owners and managers, advocating for more favorable 
media law and regulation, and helping protect journalists from harm.  
 
Afghan entrepreneurs attempting to develop commercially successful media are among those 
receiving USAID assistance, such as the $2.7 million in grants to the Mohseni family. 

Journalism Training

As the media sector boomed in Afghanistan, many Afghans with no journalism experience or 
training flocked into the field–in some cases out of professional interest and in some cases just to 
pay the rent. 

Nai Supporting Open Media in Afghanistan was founded in June 2004 by Internews and was 
nourished with subgrants from Internews and support from European nations. It began operations 
in Kabul and eventually set up training centers in Mazar-i-Sharif, Jalalabad, Khandahar, and 
Herat. According to its executive director, Abdul Mujeeb Khalvatgar, Nai has trained about 3,400 
journalists across Afghanistan in subjects ranging from basic reporting to investigative reporting, 
media management, business development, and computer literacy.

Nai’s goal is to become self-sustaining. To that end, it is looking at become an institute where 
students can obtain a two-year diploma, but for a fee. It is also considering using its studios to do 
commercial radio and TV production, and creating a “graduates club” to bring in new business. 
“I am very confident that we can make it,” said Khalvatgar.74  

A Surge in Media Funding

In 2009 President Obama inherited the conflict in Afghanistan and decided to flow more troops 
into the country the following year to accompany a new counter-insurgency strategy. With the 
surge of troops also came a surge of spending for “hearts and minds,” and media was part of 
that strategy. A $22 million USAID project called the Afghanistan Media Development and 
Empowerment Project (AMDEP) was funded to run from November 2010 to October 2011 to 
enhance and build on the media development work done before. In mid-2011 USAID also took 
bids on a $7 to 16 million project to develop news and information feeds to mobile phones.75 



26 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

Embassy funding for media work surged as well. In July 2010, Congress approved $33 billion 
to support the troop surge and another $4 billion for civilian-sector aid to Afghanistan and 
Pakistan.76 David Ensor, who was the director for communications and public diplomacy at the 
U.S. embassy in Kabul, said that he was allocated $183 million to spend over 18 months on new 
media projects. They included a 10-part reality series about the Afghan army, a popular TV 
police thriller called Eagle Four, a soap opera for young people set at an Afghan university, a set 
of live public affairs debates for TV, a mobile messaging service for cheap group texting, and 
other projects.77

Among other projects, in February 2010, the embassy announced it was taking bids to create four 
multimedia centers at Afghan universities for a total of  $7.7 million.78 In May 2010, the embassy 
announced it was giving grants from $500 up to $10 million for projects that could expand 
media engagement and build communication capacity.79 In 2011, the embassy offered American 
universities grants of $1 million each to enter into “journalism partnerships” with Afghan 
universities.  

At the same time, the U.S. military launched an enhanced 
communications strategy, which included creating anti-
Taliban messages and paying Afghan media to run them. 
(U.S. forces have a communications budget of about $100 
million for Afghanistan, one DoD official said in 2010;80 
for 2011, the military media budget for both Iraq and 
Afghanistan was said to be $180 million.)81 

Besides the military, the embassy, and USAID, other 
sources have pumped money into Afghan media. Direct 
and indirect grants came from the State Department’s 
Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor and 
its regional bureau; from Military Information Support 
Teams, which work with the embassy; as well as grants 
from the NED.82 

All told, the amount of money allocated for media development and support in Afghanistan has 
reached hundreds of millions of dollars. Yet it is difficult to gauge the effectiveness of all the 
projects. If a project is targeted and discrete–Internews’s creation of community-based radio 
stations, for example–success or failure is easy to calculate. On the other hand, when the U.S. 
embassy spends $183 million on media activities over 18 months, there is room for skepticism. 
Ensor said the shows all have public policy functions–the popular cop thriller was designed to 
raise respect for Afghan police, for instance–but he acknowledged in September 2011 that it was 
not yet clear whether the shows had had the desired effect. He said the embassy was hiring a 
consulting firm to weigh the programs’ effectiveness. 

All told, the amount of 
money allocated for 
media development and 
support in Afghanistan 
has reached hundreds 
of millions of dollars. 
Yet it is difficult to 
gauge the effectiveness 
of all the projects.



  Center for International Media Assistance         27

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

A bigger problem may be that the funding has been erratic. For example, Afghan elections in 
2004 and 2005 helped create a sense that the nation was stabilizing, USAID’s media budget for 
Afghanistan dropped off, and funding was cut not just by the United States but by Europeans as 
well. “Today, international donors have stopped direct funding of media projects and it is unlikely 
that most print and broadcast media will be able to survive the funding cuts,” wrote Aziz 
Hakimi, former director of the Killid Group, in January 2009; he added that the EC had ceased 
direct funding for independent media altogether. His warnings were dire: Media organizations 
“could collapse or be forced to seek support of powerful individuals and political parties and 
compromise their independence.” Of course in January 2009 Hakimi, could not have foreseen the 
U.S. troop surge nor the concomitant surge in spending for independent media.83 

AMDEP

Of all the media projects undertaken by USAID 
in Afghanistan, the Afghanistan Media Develop-
ment and Empowerment Project is by far the most 
ambitious. It was budgeted for $29 million, all to be 
spent in one year. Five of its components, worth $22 
million, were bid and awarded to Internews.

In an interview at Internews’s Washington, DC, 
office, Dwyer and Dawn Stallard, program officer 
for Afghanistan, acknowledged that the grant was 
“a huge amount of money.” However, Dwyer said, 
Internews had restructured its administration in 
order to manage it, adding three people in Washing-
ton, and assembling in Kabul a dedicated team and 
local partners. The AMDEP project was designed to 
run from November 2010 to October 2011, but it was 
extended at no cost to the government until the end 
of January 2012 as not all the work was finished.

They noted that AMDEP was advertised as a project with six component parts and that Internews 
was the lead agent for five of them. (The remaining one was the project called Mobile Khabar, 
which was later cancelled.) AMDEP, they noted, was a natural extension and expansion of the 
work they had done so far in their Building Independent Media in Afghanistan projects through 
2010. AMDEP would allow them to solidify and broaden what they had started. Under the 
contract, Internews was tasked with:

•	 Increasing the number of community-based radio stations that are part of the Salam 
Watandar network. By January 2012, there were 47 partner stations. Generally, 
though, USAID directed Internews to shift its emphasis in 2011 away from building 
new stations and toward upgrading and sustaining existing facilities. 

Funding has been erratic. 
For example, Afghan 
elections in 2004 and 2005 
helped create a sense that 
the nation was stablizing. 
USAID’s media budget for 
Afghanistan dropped off, 
and funding was cut not 
just by the United States 
but by Europeans as well.



28 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

•	 Adding more local TV. As of January 2012, one new TV station in Helmand 
province was awaiting shipment of antennas, and another hoped-for one in Parwan 
province was pending review of its business plan. Studio upgrades were underway 
at stations in Takhar, Kunduz, and Ghazni. Rasaa TV was joining 7 TV amid plans 
to use a U.S. embassy tower in Khandahar to broadcast their satellite signals.84    

•	 Spinning off Salam Watandar, the daily three-hour news and information program 
launched and supported by Internews, into its own NGO, aided by a $418,000 
subgrant. In January 2012, that was still in progress. Salam Watandar will continue  
sharing two-thirds of its advertising revenue with its participating stations. 

•	 Expanding the training facilities of Nai, the Afghan NGO established by Internews,  
from sites in Kabul, Jalalabad, and Mazar-i-Sharif to Khandahar and Herat as 
well.85 Using a subgrant of $2.7 million, Nai accomplished the expansion. Nai also 
was to improve the efficacy and usefulness of its training and develop ways to 
measure outcomes.   

•	 Creating multimedia production centers to train Afghans to text, blog, and create 
audio and video productions. The centers also serve as free Internet access points, 
and the training is free. AMDEP’s goal was to create 11 centers. By January 2012, 
the Welfare Association for the Development of Afghanistan (WADAN) using a 
$3.7 million subgrant, had created four of them.  

•	 Improving advocacy for journalists and solidarity among journalism organizations. 
The immediate goal was to strengthen journalist associations and train 
media lawyers. Internews partnered with Nai and the Annenberg School for 
Communication at the University of Pennsylvania for media law and training 
courses and for curriculum development. For this component, Dwyer said, “some 
bits were deferred, but we have made major progress.” 

•	 Increasing assistance to established broadcasters, especially in the areas of business 
management, processes, and business development. Dwyer said that about $1.5 
million would go to Altai for research and monitoring work and the development 
of broadcast ratings. Included in this work is research for placement for new radio 
and TV stations (terrain, audience, markets, etc.) and audience research toolkits for 
established stations. Support the Afghan government in its policies and regulations 
for media. Albany Associates International was awarded a $102,304 grant to 
provide technical assistance to the ministries that regulate and license the media.86   



  Center for International Media Assistance         29

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

Mobile Khabar

On July 29, 2010, USAID issued a request for proposals for an AMDEP project 
it called “Mobile Khabar.”87 The idea behind the project was to give users of 
mobile phones in Afghanistan audio access to news and information. And it 
could allow the mobile phone users to preselect the kinds of stories they want 
to hear by just punching in a code on their cellphones.

The program would derive revenue from commercials inserted between the 
news stories. The agency’s goal was for Mobile Khabar to be self-sustaining 
after several years and probably run by a non-profit.88

USAID originally saw several benefits to the program: greater opportunity for 
Afghans to access information, opportunities for more citizen journalism, and 
a greater reach for the media producing the information. The content would 
come from radio or TV programs, print news stories or news agency stories 
read aloud, and mobile blogs. It would provide a national audience for local 
news stories. 

As conceived, the project was to cost $7 million the first year with two 
one-year options taking it to $16 million total. It was put out to bid in July 
2010, and a $16 million contract was awarded in February 2011 to Motion 
Matters Corporation of Bristow, VA.89 However, the award was protested by 
a competing bidder, and both bidders were asked to resubmit bids; then, on 
October 16, USAID cancelled the project.90 Motion Matters CEO Naquib Hatami 
said he was told the cancellation was due to “budget issues.” USAID officials 
declined to discuss the project.

In late 2010 Radio Azadi, the Afghan voice of Radio Free Europe, created a 
similar interactive news and alert system for mobile phone users. In its first 
year it garnered 400,000 subscribers. Its features allow subscribers to send 
news and opinion messages back to Azadi, and Azadi says it has used some of 
that information to create news stories. 



30 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

On September 8, 2011, NATO acknowledged that a U.S. soldier killed an Afghan journalist 
working for the BBC when the soldier accidentally mistook him for a suicide bomber. As tragic 
as the death was, the circumstances were even more disturbing. Ahmad Omaid Khpulwak 
was at an RTA TV station in Tarin Kowst in Uruzgan province on July 28 when the station, 
the governor’s compound, and a market came under attack by insurgent gunmen and suicide 
bombers. The insurgents killed 19 people. One ISAF soldier combing through the compound 
found Omaid, as he was called, hiding in a bathroom and shot him too, thinking he was an 
insurgent.91 

“(The report) said he appeared to be holding up something that U.S. troops may have thought was 
a trigger for a suicide bomb but concluded it may have been his press card,” the BBC reported. 

On September 13, 2011, an RTA cameraman covering a major attack on the U.S. embassy was 
shot and wounded. At last report, his right leg was paralyzed. An Iranian TV cameraman, Farhad 
Taqadosi, went into shock after a stray terrorist rocket in the same 
attack hit his office. He was taken to a hospital where he later 
died.92 

In January 2011 an Afghan journalist and author, Razaq Mamoon, 
was disfigured when acid was thrown on him as he was walking 
in Kabul. His writings had been critical of Iran and of the Afghan 
government. 93 

Clearly, Afghanistan is a dangerous place to be a journalist. 

Attacks on journalists come from an insurgency intent on 
destroying elements of the government and offending democratic 
institutions, from government and security forces who don’t like what the press reports, and from 
utterly random sources that may not have targeted them at all, such as friendly fire and roadside 
bombs. They face threats and intimidation from local warlords, criminals, state institutions 
such as parliament and the ministries that oversee the media, and conservative elements and 
individuals. They also face lawsuits over programming. 

Intimidation and threats from government security forces and police are common. For instance, 
on August 26, 2011, three photographers, including one from Pajhwok news agency and one from 
the Associated Press, said they were insulted and beaten by police while covering a blast at Herat 
police headquarters. The photographers told Media Watch that rough treatment and beatings 
from police were not unusual–stemming more from the lack of police training, however, than 
from government instigation.94 

A Very Dangerous Place

Intimidation 
and threats from 
government 
security forces 
and police are 
common.



  Center for International Media Assistance         31

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

That said, some journalists have been victimized by Afghan’s national government and its 
restrictive media laws. Sayed Pervez Kambaksh, 23 at the time and a student journalist trainee, 
was sentenced to death for allegedly downloading an article that was critical of the treatment of 
women under Islamic law. In late 2008 his sentence was reduced on appeal to 20 years, and after 
intense international pressure he was secretly pardoned by President Karzai in September 2009 
and was reported to be living outside the country.95

In April 2008, the minister for information and culture, Abdul Karim Khurram, ordered Tolo 
TV and some other stations to take Bollywood soap operas off the air. The racy soap operas 
were said to be “anti-Islamic.” Tolo would not, and the attorney general brought criminal charges 
against the station. Tolo owner Saad Mohseni protested to Karzai, apparently to no avail, but in 
spring 2010 the charges were dropped.96  

In July 2010, the government shut down Emrooz TV, a station based in Herat known for its 
anti-Iranian and anti-Shiite positions, which was accused of endangering national unity. It also 
banned two other TV shows–one aired by Yak and the other 
aired by Tolo TV–for being “anti-Islamic.”97

Afghan reporters may easily find themselves caught in the 
middle of the conflict. The government is strongly opposed, 
and has even forbidden, reporting on Taliban attacks, claiming 
that such reports encourage the insurgency. On the other hand, 
reporters critical of the Taliban will find themselves threatened 
or attacked by insurgents. Kamran Mir Hazar, a journalist 
working for Internews’ Salam Watandar show and editor of 
KabulPress.org website, found himself detained and jailed by 
the Afghan National Directorate of Security police twice–once 
for five days–in 2007 for reporting critical of the government,98 
but upon his release he was threatened with death by the 
Taliban for alleged anti-Taliban reporting.99 

Others, of course, have been murdered. In September 2010, Sayed Hamid Noori, the vice 
president of Afghanistan’s Association of Independent Journalists, was found stabbed to death 
just outside his home in Kabul. The murderer has not been found, nor a motive established.100 

Zakia Zaki, a woman who owned Radio Sada-i-Solh or Peace Radio, was shot dead in her bed 
in July 2007 by gunmen who broke into her house in Jabal Saraj, one hour from Kabul. She 
had reportedly criticized local warlords.101 Her station was one of the first to be supported by 
Internews in 2002. Ajmal Naqshbandi, a “fixer” who arranged interviews for journalists, was 
captured by the Taliban with a reporter and driver in 2007. The driver was beheaded, the reporter 
was released, and Naqshbandi was also beheaded after an arranged prisoner swap went awry.102 

The government is 
strongly opposed, 
and has even 
forbidden, reporting 
on Taliban attacks, 
claiming that such 
reports encourage 
the insurgency.



32 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

Radio Zohra in Kunduz, has received phone calls from people purporting to be associated 
with the insurgency threatening them if they do not stop women’s programming, Dwyer said. 
“And one of the more outstanding things is the resilience of journalists and small media owners 
in the face of that kind of threat,” he said. “It’s kind of amazing at times. They might bend a 
little at times, according to their own understanding of what they can get away with at any one 
time, but there is a commitment to their cause that has prevailed. So Radio Zohra continues its 
programming.”103 

In a survey released in July 2011, Nai reported that 22 journalists–6 women and 16 men–had 
been killed in Afghanistan from 2001 to 2011. But if there is any good news, it is that the trend 
of attacks against journalists, even with insurgency-related violence up nationwide, seems 
to be diminishing. Nai tracks other incidents of violence, including threats, arrests, beatings, 
and kidnappings. According to Nai’s data, 2009 was the most violent year for journalists in 
Afghanistan, with 67 incidents reported. In 2010 there were 26 incidents. Nai recorded eight 
incidents in 2011: Through October 7, 2011, eight incidents had been recorded: three beatings, 
three threats, one arrest, and one death of a BBC journalist, apparently killed by the Taliban in 
Uruzgan province. Nai had not listed an Iranian cameraman who died later from injuries during a 
Taliban attack in Kabul in September 2011.104

The Committee to Protect Journalists recorded 24 work-
related deaths of journalists since the U.S. invasion in 
October, 2001, the death of one journalists’ driver, and 
two other deaths of journalists not confirmed to be work-
related.105  

In June 2011, however, the Committee to Protect 
Journalists warned of a new threat, this one from 
Afghanistan’s Council of Religions Scholars. The council 
had decried Tolo TV and a newspaper, Hasht-e-Subh, for 
“immorality” and “animosity toward Islam.” The council 
apparently was offended by some of Tolo’s Western-style programming and by an article in the 
paper that looked at radical religious training for girls. The council advises President Karzai on 
religious and cultural matters.106  

Afghan media developers and supporters note that the nation has more press freedom than other 
neighboring states, including Iran, Turkmenistan, Uzbekistan, Kyrgyzstan, Kazakhstan, and even 
Pakistan. But Reporters Without Borders has consistently graded the nation low in terms of press 
freedom. Its 2010 ranking among 178 countries is 147 (it was ranked 125th in 2005).107 Freedom 
House rated Afghanistan as “not free” and ranked it 163rd out of 196 countries in 2011.108 

“In areas where the rule of law is mostly undeveloped, any journalists doing a story that 
challenges anyone in power or any other vested interest is potentially at risk,” Dwyer said. 

If there is any good 
news, it is that the 
trend of attacks 
against journalists, 
even with insurgency-
related violence up 
nationwide, seems 
to be diminishing. 



  Center for International Media Assistance         33

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

In October 2010 CIMA published a report that examined the intersection of U.S. Department of 
Defense (DoD) information operations, including in Afghanistan, with the attempts by media to 
remain free and independent.109 The report concluded that the Pentagon had lost track and control 
over its information operations, and the lack of supervision had resulted in poor coordination and 
a number of scandals that directly affected independent media. The report recommended that the 
DoD name one office to take full oversight over all information and psychological operations. 
It further recommended that the Obama administration develop a media strategy in pursuit of 
national security. 

Three months later, on January 25, 2011, then-Secretary of Defense Robert Gates issued a 
memorandum that ordered a “realignment” of strategic communications and information 
operations in the DoD. He ordered that the Under Secretary of Defense for Policy become the 
principal staff adviser for all such operations to provide a “single point of fiscal and program 
accountability” and a “single entry point” for DoD components doing information operations. 
The memo officially changed the term 
“psychological operations” (PSYOP) to “Military 
Information Support Operations,” or MISO. 

The memo also created a new definition for 
information operations that makes it clear 
that it is a tool for war fighting–to “influence, 
disrupt, corrupt, or usurp the decision-making of 
adversaries.”110 

This should leave no doubt that Pentagon 
information operations and their sub-
components are military operations. Christopher 
Lamb, director of the Center for Strategic 
Research at the National Defense University’s Institute for National Strategic Studies, writing 
in July 2010, argued that what was then called PSYOP (now MISO) should not be expected to 
be benign, nor supportive of civil institutions. “This is no minor issue,” he wrote. “Military 
operations are conducted primarily and ultimately to defeat enemies of the United States. This 
means that in most, if not all, situations the purpose of psyop is to make military operations more 
effective, not look out for the interests of other parties.”111

The issue arises because of various roles that the DoD has played regarding media in 
Afghanistan. They include: setting up small radio stations at forward operating bases; buying 
air time at small and large radio and TV outlets to run messaging; doing infrastructure support 
for small radio stations; helping Afghan reporters get access to coalition troops to gain favorable 
press; printing billboards that support the local government; using broadcast equipment, as seen 
on YouTube, to help local leaders blast their message to farmers in their fields.112 

The U.S. Military: A Two-Edged Sword

“In areas where the rule of 
law is mostly undeveloped, 
any journalists doing a story 
that challenges anyone in 
power or any other vested 
interest is potentially at risk.”

— Michael Dwyer, Internews



34 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

Altai Consulting in its report to USAID takes note of the variety of foreign military operators 
in Afghanistan: Operation Enduring Freedom troops, ISAF forces, Special Operations Forces, 
Provincial Reconstruction Teams (PRTs), and District Stability Teams. Altai argues that there is 
little coordination among them. For instance, the military forces operate more than 100 Radios 
in a Box across the country, each run by its own base. ISAF’s Combined Joint Psychological 
Operations Task Force runs Sada-e-Azadi Radio and a newspaper. It has its own TV production 
studios and operates a website (http://sada-e-azadi.net/Joomla/). It uses them to broadcast 
information to residents, run information campaigns, and put out counter-Taliban messaging. 
“They are also among the major clients of advertising companies in Afghanistan,” Altai 
reports.113 

Much of the information operations activity is driven by the 
perception that the Taliban are winning the information war. 
There is argument within the military as to the effectiveness 
of Taliban messaging, and the problem is exaggerated, 
perhaps, but the successes of the Taliban include curtailing 
ISAF military activities such as bombing, artillery, and 
house-to-house searches; recruiting for the insurgency; and 
fomenting dissent among the population against the Afghan 
government.114 In 2007, al-Jazeera aired a segment about a 
new Taliban media production center, designed to create radio 
and video to court public opinion. Altai Consulting found at 
least one radio station openly run by insurgents.

The Pentagon’s answer is to fund more information operations activity. For instance, the DoD’s 
budget for 2011 included $180 million for psychological operations (which include a variety of 
communications and support) in Afghanistan and Iraq. The Pentagon asked for $300 million for 
military information support operations in its 2012 budget, but Congress cut the number back by 
$125 million.115 

Of the $180 million for MISO activities in Afghanistan and Iraq in 2011, more than 95 percent 
would be for “large service provider contracts as well as small contracts for local service 
providers that perform printing and other production activities,” a Defense Department official 
told the Washingon Post’s Walter Pincus.116 As the earlier CIMA report showed, the Pentagon 
has a mixed record with its use of contractors to do information operations–with some contracts 
resulting in embarrassing fiascoes. 

Another use of Pentagon money involves direct spending by Provincial Reconstruction Teams. 
These include representatives from DoD, the State Department, USAID, and sometimes the 
Agriculture Department or the Drug Enforcement Administration (DEA). They help Afghan 
communities improve their infrastructure or do other development.

Numerous reports leaked by WikiLeaks in its Afghan journal cite successful efforts by military 
members of PRTs to pay relatively large amounts of money to small radio stations for air time. 

In 2007, al-Jazeera 
aired a segment 
about a new Taliban 
media production 
center, designed 
to create radio 
and video to court 
public opinion.



  Center for International Media Assistance         35

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

In one document from August 2007, a PRT military member reports negotiating with Panjshir 
Radio to run 60 minutes a day of “coalition and IRoA [Islamic Republic of Afghanistan] 
messages/information operations.” If the funding is secured by the military, the radio station 
will receive $6,000 for a two month trial period, and the station will use it to buy equipment and 
improve programming.

Another document from November 2006, reports giving “12 hours of PSYOP radio content 
programming” to a radio station in Ghazni province for $3,900. The leaks portray a symbiotic 
relationship between some of the radio stations and the military funders. One leak in particular, 
stands out–a 2008 account of a meeting between military personnel and the director of a major 
Afghan news agency. In the meeting, the report says, the director “proposed a partnership with 
the PRT” and offered to run PRT articles and photos on his news service.117

Too much support for independent media–either through payments for messaging and advertising 
or infrastructure support–can create an unhealthy dependency, according to Hakimi, the former 
director of the Killid Group. Worse, he wrote in a recent article, mixing too closely with the 
Western military can put reporters in serious danger. 

Hakimi cites “the example of a small US military funded radio station that broadcasts, as part of 
the military’s psychological operations or ‘psy-ops,’ into the Kamdesh district of Nuristan, along 
the Pakistan border–the target of a US counter-insurgency effort to defeat Taliban-led militants. 
The journalists working for the radio station are unable to move outside the district centre, for 
fear of being killed by the Taliban, who see the radio station as a propaganda tool of the US 
military. The international military forces and their governments must be made to recognise the 
unacceptable risks their media policies create for Afghan journalists in the midst of the current 
conflict. This situation is simply untenable and morally unacceptable.”118

Sanjar Sohail, the publisher of the daily newspaper Hasht-e-Subh in Kabul, voiced similar 
objections in an interview in the British Journalism Review. Referring to the Voice of Freedom 
newspaper published by ISAF, he said: “You can buy this paper by the kilo in the bazaar and 
people use it to wrap their meat or bread. But it impacts on our job. We are trying to give people 
the truth but often they think we are lying, because of all that propaganda. What we need is a 
more responsible media.”119   

In February 2010, the United States Institute of Peace convened a meeting of more than 50 
media and Afghanistan experts, including military officers, to discuss the current state and 
future of Afghan media. When they turned to the issue of countering extremist propaganda, 
the report states: “There was general acknowledgement that extremist propaganda cannot be 
effectively dealt with through counter-propaganda. Instead, the provision of a robust and credible 
media environment that encourages an exchange of ideas around need and solutions is vital in 
mitigating extremist messages.”120 



36 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

Coupled with the exponential growth of media in Afghanistan has been a shift in audience and 
audience preferences. Simply put, as more media outlets emerge and present their offerings to 
the public, tastes and preferences change. Despite the rapid rise of radio as a communications 
medium, it is gradually being overtaken by television. 

In 2010, Altai Consulting conducted a week-long audience survey of 1,500 individuals to 
determine their media consumption preferences. Sixty-three percent of Afghans reported being 
regular listeners to radio, while 48 percent reported regular viewing of television. The highest 
TV usage is in urban areas, where 87 percent reported owning or having access to televisions, 
and 77 percent reported daily viewing. In rural areas, 
only 34 percent reported having access to television, and 
22 percent reported daily usage.121 These numbers track 
with, but are slightly higher, than those found in a BBC 
survey in January 2008.122    

Despite the large number of publications in Afghanistan, 
print usage remains low because of the country’s 
literacy rates. Thus only 13 percent of Afghans surveyed 
reported regular reading of print publications.

The audience for Internet remains low–measured in 
2010 at 4 percent–due to low literacy rates and the high 
cost of connectivity, which is primarily by satellite.  

Among the national TV channels, five dominate the audience–Tolo, Ariana, RTA, Lemar, and 
Yak, the entire group taking 82 percent of the national viewership. Tolo alone has 45 percent of 
the audience.  

When asked what types of shows they prefer and watch, 51 percent of those surveyed said 
“national news.” However, a tracking survey found that two-thirds of viewing time is spent 
watching entertainment, with serials consuming nearly half the viewing time. It is possible that 
the psychological effects of the survey prompted respondents to say they watched more news, but 
it is also possible that they have little choice: only entertainment programs are on during prime 
time, when most television is watched. 

Indeed, the three most preferred TV shows, according to the Altai survey, are Deal or No Deal 
and two serials, Kyunki and Kasauti Zindagi Kay, all broadcast by Tolo TV. Other serials and 
music shows fill out the top ten, with one news show, Dari News 20 broadcast by Ariana, in 
seventh place.123 

Playing to the Audience

Despite the large 
number of publications 
in Afghanistan, print 
usage remains low 
because of the country’s 
literacy rates. Thus only 
13 percent of Afghans 
surveyed reported 
regular reading of 
print publications.



  Center for International Media Assistance         37

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

It is worth noting that the population does not entirely trust or approve of television. Typical 
objections are that it is anti-Islamic, that it is superficial, and that it could be more useful. While 
attitudes are changing, the majority of Afghans still feel that children and women should not be 
allowed to watch TV without supervision.124

Radio front listenership is more diverse. About 40 percent of the audience share is spread among 
105 different stations, and RTA, the state-run national broadcaster, which is a network of 32 
stations, takes another 18 percent. Most of the stations are FM, but Radio Afghanistan, Azadi/
RFE, the BBC, and Ashna/VOA also broadcast on AM, which helps them reach distant rural 
areas. 

Radio listeners seem to be more serious than TV viewers. In the 2010 Altai study, 54 percent 
listed national news as their preferred programming, followed by music (45 percent), religion (30 
percent) and local news (24 percent). Thus national news and local news totaled 78 percent. In 
a survey done for the BBC in early 2008, the patterns 
were similar: 87 percent said they listened to the radio 
for news, 71 percent for music, 33 percent for radio 
dramas, 29 percent for health issues, and 28 percent 
for religious programs. A majority of Afghans (92 
percent) surveyed told the BBC World Service Trust 
that it was important for them to stay informed about 
Afghan current events, and 58 percent said it was “very 
important.”125  

Independent local stations, including classic non-profit 
community radio, can be quite popular. Close in, their 
FM signal quality can be very good and they transmit 
in the local language and dialect. In Panjshir province, for example, Radio Khurasan has a 54 
percent market share; seven others local stations have market shares ranging from 38 to 29 
percent. One, Sada-e-Nilli in Daykundi, a tiny station with a monthly budget of under $1,000, has 
a 29 percent audience share in its province.  

Perhaps the most important evaluation of media for developers is the issue of trust. Afghans 
are sophisticated media consumers and are healthily skeptical, having been fully exposed to 
propaganda during the era of Soviet occupation and under the Taliban regime. 

That said, the Altai study found that radio and TV–but not so much print media–are a trusted 
source of information. In a survey, for instance, Afghans were asked to choose their most  
trusted source of information from among a variety of sources, from relatives and shopkeepers 
to the various forms of media. In all categories except religion the respondents overwhelmingly 
chose radio and TV. For instance, 46 and 45 percent chose radio as their most trusted source  
for Afghan news and local news. Television, at 39 percent, was rated highest as a trusted source  
 
 

Afghans are sophisticated 
media consumers and 
are healthily skeptical, 
having been fully 
exposed to propaganda 
during the era of Soviert 
occupation and under 
the Taliban regime.



38 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

for international news. Even for religion, where 39 percent most trusted their local mullah, 26 
percent rated TV as the most trusted source for news on religious matters. Overall, when asked if 
they trust television, 46 percent said that they did, though 40 percent said “not much.”

Afghans said they find public service information campaigns useful, but they also indicated 
they did not hunger for more of them. Some said that the media aired “un-Islamic ideas.” One 
respondent, a male villager, told Altai, “The mullahs get annoyed because no one is going to the 
mosque to pray in the evenings, because everyone is watching serials.” Others complained of 
shows airing “sensationalistic debates, or programs against national unity.” 

That said, the survey found clear evidence that media overall are having a positive impact on 
Afghanistan. For instance, 30 percent or respondents said they often discuss what they learn 
from the media with friends and family, and 60 percent said they do that at least occasionally. 
Overall, the study found, media “are perceived as a source of new, positive ideas” and more than 
80 percent of those surveyed said the media “have had an impact on their own opinions.” Indeed, 
more than 20 percent said that both radio and TV have changed their minds on issues.126   



  Center for International Media Assistance         39

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

Most independent media in Afghanistan were launched and to some extent sustained with outside 
help and funding. The challenge now is to get the media to be able to sustain itself.

Some radio stations are making it already. For example, an Internews report said that as early 
as January 2006, nine radio stations were earning enough locally to be self-sustaining. Sharq 
Radio, Internews reported, had earned more than $8,000 its first several months of operation 
and by July 2004 was earning enough to be self-sufficient.127 For others, the income-expense 
ratio is tighter, but Dwyer said he believed that even if government and NGO support were 
withdrawn, the independent stations created by Internews could survive. “Maybe not be able to 
expand, but survive,” he said. The Altai report of 2010 prepared for USAID published a similar 
finding. Virtually all of the small local stations established since the fall of the Taliban are still 
broadcasting, it noted, and “these will most probably at least survive, if not thrive.”128 

However, the report also noted that small stations with 
very limited reach have trouble pulling in advertising 
and are certainly going to lose market share to larger 
regional stations with more polished content. Larger, 
regional radio stations have more opportunity to grow 
and obtain advertising.

Altai Consulting estimated the revenues of the total 
Afghan media sector at between $75 million and $95 
million annually, generating profits of between $30 and 
$50 million. (By contrast, advertising spending in the 
U.S. in 2010 was $151.6 billion.)129 Most of the growth in 
the Afghan private media sector, however, has been in 

the realm of entertainment, which, not coincidentally, attracts the most advertising. Spending on 
TV advertising alone was estimated to reach more than $30 million a year. However, the estimate 
of the amount spent on print advertising was less than $1 million. Advertising income and paid 
and sponsored programming accounts for 60 percent of revenue, Altai estimated.130 

Azis Hakimi, former director of the Killid Group, notes the “general lack of an advertising 
culture” in Afghanistan. He also points out that the recovering Afghan economy does not have 
enough companies or products that require advertising, making it “impossible” for the media 
to be supported solely by ads.131 A chart prepared by Altai shows the breakdown of current 
media revenue sources: advertising and paid programming, 60 percent; military, 19 percent; 
neighboring countries, 13 percent; other income including self-funding, 8 percent. 132 

Thus, for independent media to survive, grow, and thrive, there is still much to be done. 
Media must strive to develop other commercial means of support besides advertising and paid 
programming. Some larger regional radio stations already have diversified into television and 

Business Sustainability

For independent media 
to survive, grow, and 
thrive, there is still much 
to be done. Media must 
strive to develop other 
commercial means 
of support besides 
advertising and paid 
programming.



40 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

into other media services such as video and ad production and even print. Some media groups 
have emerged, including Moby, Ariana, and Killid. Some broadcasters have developed what 
might be called national networks; they include Yak, Killid, Ayna, and Watandar.

The biggest urban stations such as Moby Group’s Tolo TV, have done especially well by adding 
more TV and radio channels and other media businesses. Others are expanding too. Awa-Nama 
is an audio and video production house that started doing production and only recently has 
been integrated into a TV outlet, Channel 7. It was founded in 2002 and is now described as a 
“full media company” doing everything from development to production to media buying to 
monitoring. It does productions for Tolo, Ariana, and RTA, among others.133

The advertising sector is also growing, but it is disorganized 
and not yet highly professionalized–relying on personal 
contacts and non-standard ad rates, and replete with 
kickbacks and bribes. However, an ad buying and placement 
business is developing. A handful of organizations, such as 
the Afghan Radio Association, Cetena, MediaCom, Sayara, 
Wise Communications, and Lapis are able to create and sell 
advertising and place it in appropriate media.134 A portion of 
the AMDEP program being funded by USAID is dedicated 
to providing a rating system for radio listeners and TV 
viewers.135

Generally, media infrastructure in Afghanistan is underdeveloped. It is safe to say that 
infrastructure improvements can only help the media picture, but those improvements would 
have to be strategic and targeted. For instance, Kabul is well-covered with broadcast towers, but 
there are rural areas where signals do not yet reach. Unlike radio, community TV is only in its 
infancy, so a major investment in TV technology would be useful for expanding that sector. And 
sometimes smart use trumps high expenditure. The plan to use a U.S. embassy-built radio tower 
in Kandahar as a satellite signal repeater for Rasaa TV and 7 TV is a good example.

It seems likely that newspaper and magazine production and readership would grow if the print 
distribution network were better, but security plays a major role in distribution to areas in the 
south and east. In most places the market dictates where cellphone towers get built, but from time 
to time the Taliban launch campaigns to attack and destroy the towers.  

The government recently announced a push to begin 3G wireless service, and several companies 
have bid on the project. As of January 2012, there was 2.5 G service but no 3G. And 3G, when it 
becomes available, is also expected to be expensive. However, cheap smart phones are flooding 
in from China, so mobile access to the Web is not far off, and cost reductions are expected.

Besides wireless service, the government is working toward hard-wired Internet. The World 
Bank has given a $50 million grant to the Afghan government to complete a national fiber 
optic project, with connections to five neighboring countries. Even that cable will not cover all 

It is safe to say 
that infrastructure 
improvements can 
only help the media 
picture, but those 
improvements would 
have to be strategic 
and targeted. 



  Center for International Media Assistance         41

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

provinces, but it is expected that further fiber optic development and wireless will eventually 
reach all of the country.136 

Because broadcast frequencies were originally allocated on a case by case basis, the entire 
broadcast spectrum as allocated by the government needs to be restructured. A portion of the 
AMDEP grant overseen by Internews is dedicated to making improvements there. Media law in 
Afghanistan continues to develop, with four successive laws approved since 2002 and another 
one in the works. The latest version is being developed by a Media Law Reviewing Committee, 
consisting of numerous players: two Afghan journalists associations, the Ministry of Information 
and Culture, the UN Assistance Mission in Afghanistan, and UNESCO. While the version in 
draft form is considered an improvement over previous media laws, it is unclear whether it will 
be finalized and ultimately approved by Parliament.

Training journalists and especially owners and managers in business development has been 
a major effort undertaken by Internews. While the AMDEP project expands the number of 
training centers to five cities, Internews and Nai have made it a priority to shift training courses 
from mere delivery of information to more useful, hands-on training. Concurrently, efforts are 
underway to measure the outcomes of journalism business training to make sure that it is being 
put to use. Quality of content is constantly improving, and as many as 2,000 journalists are 
undergoing training in a media sector that employs about 10,000 people.137 

It is not yet clear, however, whether any planning is underway for dealing with the insurgency 
when it comes to media issues. And that remains the elephant in the newsroom. 



42 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

After being defeated and ousted by U.S. troops in 2001, the Taliban regrouped in Pakistan 
and then began a drive to retake the country. For those who hope for a free and independent 
press in Afghanistan, not to mention a free society, the developments of the recent months are 
worrisome–especially if past is prologue.

When the Taliban took control of Kabul on September 26, 1996, and created the Islamic Emirate 
of Afghanistan, it was clear that its brand of radically conservative Islam had no tolerance for a 
free press. According to a report by Reporters Without Borders in 2000, the Taliban immediately 
locked the doors of the national TV station and banned all television broadcasts. They allowed 
only one radio station, which they ran, and it broadcast only religious programming and 
propaganda–not even music. By 2000 there were only 10 print publications in the country, all 
published by the Taliban government.138 

A few foreign journalists continued to operate in 
Afghanistan, but at their peril. Forbidden: interviews of 
women; photographs and videos of all living creatures. 
Violations resulted in arrest, or worse.  

Ten years later, Afghanistan is a different country with 
a democratically-elected government and a constitution 
that guarantees press freedom. But as the Taliban and its 
brother organization, the Haqqani Network, grow bolder, 
the specter of the Taliban playing a significant role in 
Afghanistan’s future seems more and more real.

Moreover, the emergence of Western-style press and media entertainment brings with it a 
paradox. “The Taliban actually show some of these programs to people in the villages and say, 
‘these programs are anti-Islamic and they are infidels.’ In fact, these kinds of programs increase 
soldiers for the Taliban,” Abdul Karim Khurran, the former minister of information and culture, 
said in 2010.139 

Asked about the future, Afghans voice a mixture of optimism and pessimism. On an NPR radio 
show hosted in Washington by Kojo Nnamdi and in Kabul by Khalid Mafton, who is the media 
officer of the Open Society Foundations office in Kabul, a number of the Afghan participants, 
including members of the media, expressed concern about a Taliban takeover of their country as 
soon as U.S. and international forces leave.

None of the participants seemed to doubt that to the extent that the Taliban is able to establish 
ascendancy in Afghanistan, it is likely to revert to its old ways. One participant said she asked a 
taxi driver recently about the possibility of reconciliation. His answer, “We don’t want to see feet 
and hands hanging on the trees again,” made it clear that he was opposed.

The Taliban Endgame

None of the participants 
of an NPR radio show 
seemed to doubt that 
to the extent that 
the Taliban is able to 
establish ascendancy in 
Afghanistan, it is likely 
to revert to its old ways. 



  Center for International Media Assistance         43

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

But not everyone foresees the Taliban running the country. “We know if the Taliban come back 
there will be no independent media,” said Sanjar Sohail, publisher of a Kabul daily, “but the 
Taliban are perhaps not as strong as we think.”140 That said, some journalists think their influence 
is already being felt. They pointed to a call from the Ministry of Culture and Information in 
February 2012 for all female TV news presenters to wear headscarves and avoid heavt makeup as 
an effort to placate the Taliban during nascent peace negotiations.141

Naquib Hatami, a Pashtun and an Afghan by birth who visits the country frequently, said he 
believes that support for the Taliban is weakest among the youth, who are very tired of war and 
who do not support the insurgency. “The Taliban cannot win this war,” he said.142

Others are similarly sanguine, for a variety of reasons. Some U.S. officials, who asked not to be 
named, said that Afghan security is now strong enough to prevent a Taliban takeover of major 
cities and portions of the north and west. Others noted that progress is being made toward talks 
with the Taliban and the Haqqani network. “If we 
go this way, I am hopeful and I am optimistic for 
the future of Afghanistan,” said Abdul Mujeeb 
Khalvatgar, director of Nai.143 

Some say the key to maintaining media 
independence is to make sure that if the Taliban 
enter into peace talks, they do so under the 
framework of the constitution, which guarantees 
press freedoms. Some even suggest that the Taliban 
of old may not be the present Taliban, noting 
that they have gone from being media-haters to 
savvy media users. “The Taliban understand the 
importance of media and they have also moved with the times,” said Dawood Azami, BBC World 
Service news editor in Afghanistan.144

Indeed, in what may reign as one of Afghanistan’s great ironic moments, in March 2010, 
the Taliban issued a statement criticizing the Karzai government for its curbs on the press, 
lauding the “courageous efforts of the fact-finding and courageous journalists, reporters and 
photographers” and their reporting of Taliban attacks, which the government tried to restrict.145

 
The hope, of course, is that if the Taliban gain a measure of power, they might also respect 
the fact that Afghans now highly value their media. “There is not a lot of gain to be made in 
attacking and destroying facilities which have community support,” Internews’ Dwyer said.  “I 
mean I can’t think what’s going to happen in Afghanistan in 12 months or 24 months but what 
we’re hoping to do is build a media sector that is as resilient as possible and build as much 
community support for the role of media and journalists in Afghan society so that whoever is 
governing Afghanistan understands that the media are part of the landscape. It’s not something 
that can be turned off, just turned off.”146

Some say the key to 
maintaining media 
independence is to make 
sure that if the Taliban enter 
into peace talks, they do 
so under the framework 
of the constitution, which 
guarantees press freedoms. 



44 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

The effort of Western nations to create an independent media in Afghanistan is not without 
its critics. Some lament the lack of a long-term media development plan and the on-and-off 
annual funding by USAID. Still others believe that at least some of the hundreds of millions 
of dollars put into media activities in Afghanistan have been wasted, while direct grants to 
radio and TV have created unreasonable expectations of viability. “I think USAID has totally 
distorted the media marketplace,” said one U.S. government official whose agency also works in 
Afghanistan.147

The Congressionally-funded U.S. Institute of Peace said in its 2010 report that the new Afghan 
media had neither been able to counteract the effects of insurgent communications nor had it 
created a free press that would be able to survive after donor funding had ended. It suggested that 
the West should focus on creating socially constructive content rather than institutions that the 
economy could not support.148

Others decry the rapid growth of the entertainment sector, especially in TV, noting that it is 
pushing aside more socially valuable news and information. Not coincidentally, the highly 
popular entertainment sector also draws the most advertising support, which bolsters its 
commercial success to the detriment of serious radio, television, and print. This poses a dilemma 
for supporters of serious journalism.   

Still, the findings of this report show that the press in Afghanistan is lively and vibrant, growing 
fast, and considered by the Afghan people to be a valuable part of their culture. The issue is how 
to keep it on track and prevent its demise–either politically or commercially.

The overarching recommendation is that the United States and other partner nations develop 
a clear long-term policy to assure the continued existence and success of free and independent 
Afghan media. The U.S. government and partners should create a transparent and comprehensive 
media support plan and work with the Afghan government and Afghan media to implement it.

Among the components of this plan:

•	 Work with the Afghan government to create a fund, overseen by an independent 
committee, to support fragile but important media. 

•	 Commit to constant and level multi-year funding with a clear development plan in 
mind. Do not withdraw funding as U.S. troops withdraw from Afghanistan. 

•	 Continue to put pressure on the Afghan national government and its security 
apparatus to support and defend free media through improved media laws and police 
protections. 

Conclusion and Recommendations



  Center for International Media Assistance         45

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

•	 Devise ways to build the advertising industry in Afghanistan. For example, U.S. aid 
to Afghan businesses could stipulate that a portion of the grant go to advertising.  
U.S. contractors in Afghanistan could be required to advertise in Afghan media.  

•	 Work to consolidate advertising market practices, including an ad market rating 
system, audience indicators, and brokerage services.  

•	 Consider developing more socially constructive content in order to reach more 
people. Surveys show Afghans want more religious, educational, and cultural 
programs, as well as positive news about their country and its people. 

•	 If the Afghan government and ISAF enter into talks with the Taliban, make sure that 
media guarantees are part of the negotiations.  



46 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

1. Nick Fielding, Internet Media Strategy in Afghanistan, UK Department for International De-
velopment, July 2008, cited by Eran Fraenkel, Emrys Shoemaker, and Sheldon Himelfarb, 
“Afghanistan Media Assessment: Opportunities and Challenges for Peacebuilding,” United 
States Institute of Peace, December 2010.

2. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Synthesis Report,” October 13, 2010, http://www.
altaiconsulting.com/docs/media/2010/Afghan%20Media%20in%202010.pdf, 22.

3. InfoAsAid, Afghanistan: Media and Telecoms Landscape Guide, March 2011, 61. http://
www.infoasaid.org/sites/infoasaid.org/files/Afghanistan%20media%20and%20telecoms%20
landscape%20guide%20%20-%2010.03.11.pdf. 

4. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Main Findings,” October 13, 2010, http://www.
altaiconsulting.com/docs/media/2010/Afghan%20Media%20in%202010%20-%20Key%20
findings.pdf, 5, 10.

5. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010: Priority District Report Kabul City (Kabul),” 
October 13, 2010, 9, 11.

6. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Main Findings,” 24.

7. Ivan Sigal and Jan McArthur, “Building Independent Media in Afghanistan,” Internews 
Network Final Report, November 15, 2006, http://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PDACI368.pdf, 5.

8. InfoAsAid, “Media and Telecoms Landscape Guide,” March 2011, http://www.infoasaid.
org/sites/infoasaid.org/files/Afghanistan%20media%20and%20telecoms%20landscape%20
guide%20%20-%2010.03.11.pdf, 13.

9. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Synthesis Report,” 54.

10. Ibid., 26, 54.

11. Ibid., 119.

12. USAID official, interview with author, March 18, 2010. 

13. Bruce Girard and Jo van der Spek, “The Potential for Community Radio in Afghanistan,” 
Communica, http://communica.org/afghanistan/cr_afghan.pdf, 11.

14. Sigal and McArthur, “Building Independent Media in Afghanistan,” 19.

Endnotes



  Center for International Media Assistance         47

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

15. Michael Dwyer, vice-president for Afghanistan programs, Internews, interview with author, 
May 16, 2011.

16. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Synthesis Report,” 57.

17. Dwyer, interview with author, May 16, 2011.

18. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Synthesis Report,” 61.

19. Bruce Girard and Jo van der Spek, “The Potential for Community Radio in Afghanistan,” 
Communica, http://communica.org/afghanistan/cr_afghan.pdf, iii.

20. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Priority District Report, Kabul City,” October 13, 
2010,  http://www.altaiconsulting.com/docs/media/2010/06.%20Kabul%20-%20Kabul%20
City.pdf, 4, 5, 11.

21. Ken Auletta, “The Networker,” New Yorker, July 5, 2010.

22. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Synthesis Report,” 53.

23. Troy Etulain, Office of Democracy and Governance, USAID, interview with author, 
September 8, 2011.

24. Auletta, “The Networker.” 

25. Eran Fraenkel, Emrys Shoemaker, and Sheldon Himelfarb, “Afghanistan Media Assessment: 
Opportunities and Challenges for Peacebuilding,” United States Institute of Peace, December 
2010, http://www.usip.org/files/resources/PW68_Afghanistan_Media_Assessment.pdf, 17.

26. Killid Group website, http://www.tkg.af/english/about-us, January 10, 2012.

27. Fraenkel, Shoemaker, and Himelfarb, “Afghanistan Media Assessment: Opportunities and 
Challenges for Peacebuilding,” 17.

28. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Synthesis Report,” 52.

29. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Priority District Report, Kabul City,” 8.

30. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Synthesis Report,” 53.

31. Fraenkel, Shoemaker, and Himelfarb, “Afghanistan Media Assessment: Opportunities and 
Challenges for Peacebuilding,” 17.

32. Pajhwok Afghan News, http://www.pajhwok.com/en/about-us, January 19, 2012.



48 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

33. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Synthesis Report,” 47.

34. Ibid.

35. D-3 Systems, Inc. and Ascor-Surveys, “Afghan Media Survey: Report Prepared for the BBC 
Trust,” January 2008, http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/review_report_research/
ar2007_08/afghanistan_research.pdf, 16.

36. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Main Findings,” 19.

37. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Synthesis Report,” 59.

38. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Main Findings,” 11.

39. Reporters Without Borders, “Government Violates Media Law by Closing TV Station,” July 
30, 2011, http://en.rsf.org/afghanistan-government-violates-media-law-by-30-07-2010,38072.
html. 

40. Aziz Hakimi, “Overview of Media Development in post Taliban Afghanistan,” Internews, 
January 29, 2009, http://www.internews.org/articles/2009/20090129_soas_afghanistan.shtm. 

41. Chris Sands, “Afghanistan Media in Grip of Warlords, Government,” National, March 13, 
2009, http://www.thenational.ae/news/worldwide/south-asia/afghanistan-media-in-grip-of-
warlords-government?pageCount=2. 

42. Farooq Sulehria, “Warlords as Media Moguls,” TheNews.com, June 30, 2011, http://www.
thenews.com.pk/TodaysPrintDetail.aspx?ID=55247&Cat=9. 

43. Katherine Brown and Tom Glaisyer, “Warlord TV,” Foreign Policy, September 24, 2010, 
http://www.rawa.org/temp/runews/2010/09/24/warlord-tv.html. 

44. Sands, “Afghanistan Media in Grip of Warlords, Government.”

45. Tim Foxley, “Countering Taliban Information Operations in Afghanistan,” Prism, http://
www.ndu.edu/press/lib/images/prism1-4/Prism_79-94_Foxley.pdf, 87.

46. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Synthesis Report,” 76.

47. Emma Graham-Harrison, “Afghan Media Law Delay Raises Fears over Fair Poll,” Reuters, 
April 9, 2009, http://mg.co.za/article/2009-04-09-afghan-media-law-delay-raises-fears-
over-fair-poll. 

48. InfoAsAid, “Media and Telecoms Landscape Guide,” March 2011, http://www.infoasaid.
org/sites/infoasaid.org/files/Afghanistan%20media%20and%20telecoms%20landscape%20
guide%20%20-%2010.03.11.pdf, 10.



  Center for International Media Assistance         49

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

49. U.S. Department of State, Bureau of Democracy, Human Rights and Labor, “Report on In-
ternational Religious Freedom,” Afghanistan section, November 17, 2010, http://www.state.
gov/g/drl/rls/irf/2010/148786.htm.

50. Fraenkel,  Shoemaker, and Himelfarb, “Afghanistan Media Assessment: Opportunities and 
Challenges for Peacebuilding,” 17.

51. Abubakar Siddique, “Even the Taliban questions Afghan Media Ban,” Radio Free Europe 
Radio Liberty, March 3, 2010, http://www.rferl.org/content/Even_The_Taliban_Questions_
Afghan_Media_Ban/1973866.html.

52. Abdul Mujeeb Khalvtgar, interview with author, October 25, 2011.

53. Ibid.

54. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Priority District Report, Kabul City,” 14.

55. Ibid.

56. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Synthesis Report,” 64.

57. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Priority District Report, Kabul City,” 15.

58. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Synthesis Report,” 66.

59. Khalvtgar, interview with author, October 25, 2011.

60. Fraenkel,  Shoemaker, and Himelfarb, “Afghanistan Media Assessment: Opportunities and 
Challenges for Peacebuilding,” 17.

61. Special Inspector General for Afghanistan Reconstruction, “Quarterly Report to Congress,” 
January 30, 2011, http://www.sigar.mil/pdf/quarterlyreports/Jan2011/Lowres/Jan2011.pdf, 97. 

62. Fraenkel, Shoemaker, and Himelfarb, “Afghanistan Media Assessment: Opportunities and 
Challenges for Peacebuilding,” 18.

63. Paromita Pain, “Afghans Take to SMS Journalism,” Hoot, October 25, 2011, http://www.
thehoot.org/web/home/story.php?storyid=5551&mod=1&pg=1&sectionId=14.

64. Melissa Ulbricht, “Radio Azadi in Afghanistan Delivers News to Mobile Phones,” PBS, 
January 11, 2011, http://www.pbs.org/idealab/2011/01/radio-azadi-in-afghanistan-delivers-
news-to-mobile-phones007.html.  



50 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

65. Jon Boone, “Taliban Target Mobile Phone Masts to Prevent Tipoffs from Afghan Civilians,” 
Guardian, November 11, 2011, http://www.guardian.co.uk/world/2011/nov/11/taliban-targets-
mobile-phone-masts/print. 

66. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Synthesis Report,” 36.

67. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Main Findings,” 15.

68. Fraenkel, Shoemaker, and Himelfarb, “Afghanistan Media Assessment: Opportunities and 
Challenges for Peacebuilding,” 19.

69. Michael Dwyer, vice-president for Afghanistan programs and Dawn Stallard, program officer 
for Afghanistan, Internews, interview with author, September 28, 2011.

70. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Synthesis Report,” 75.

71. USAID official, interview with author, March 18, 2010.

72. Sigal and McArthur, “Building Independent Media in Afghanistan,” 11.

73. Brian Vogt, Office of Afghanistan and Pakistan Affairs (OAPA/TS), USAID, interview with 
author, September 21, 2011.

74. Khalvatgar, interview with author, October 25, 2011.

75. Vogt, interview with author, September 21, 2011.

76. Radio Free Europe/Radio Liberty, “U.S. Congress Approves Afghan War Funds, as Top 
CentCom Official Testifies,” July 28, 2010,  http://www.rferl.org/articleprintview/2111630.
html.

77. Joseph Marks, “In Afghanistan, Diplomacy Meets the TV Crime Drama,” Nextgov.com, 
September 12, 2011, http://www.nextgov.com/nextgov/ng_20110912_2630.php. 

78. FederalGrants.com, http://www.federalgrants.com/Afghan-University-Media-Operations-
Center-25050.html. 

79. “Embassy Kabul PAS Annual Program Statement,” Grants.gov, May 9, 2010, http://www.
grants.gov/search/search.do?mode=VIEW&oppId=54461 

80. David Ignatius, “Perils in the war of information,” The Washington Post, March 24, 2010.

81. Walter Pincus, “Fine Print: Contractors’ Roles in Psychological Operations Raise Concerns,” 
Washington Post, June 29, 2010, A17.



  Center for International Media Assistance         51

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

82. Troy Etulain, Office of Democracy and Governance, USAID, interview with author, 
September 8, 2011.

83. Hakimi, “Overview of Media Development in Post Taliban Afghanistan.”

84. Dawn Stallard, Internews program officer for Afghanistan, interview with author, January 
25, 2012.

85. Khalvatgar, interview with author, October 25, 2011.

86. Special Inspector General – Afghanistan Reconstruction, Report to the United States 
Congress, April 30, 2011, 109.

87. Agency for International Development, Overseas Missions, Afghanistan USAID-Kabul, 
Department of State, Afghanistan Media Development and Empowerment Project - Mobile 
Khabar - RFP 306-10-0031, FBODaily.com, July 31, 2010, http://www.fbodaily.com/
archive/2010/07-July/31-Jul-2010/FBO-02223212.htm.

88. Joseph Marks, “USAID Cellphone Program Aims to Enhance Afghan Media,” NextGov, July 
5, 2011. 

89. Vogt, interview with author, September 21, 2011.

90. USAID, “Afghanistan Media Development and Empowerment Project,” fedbizops.gov, 
October 15, 2011, https://www.fbo.gov/index?s=opportunity&mode=form&id=03614d9f3efab
86d3e7aba78948d3618&tab=core&tabmode=list&. 

91. Jason Ukman, “NATO: U.S. Soldier Accidentally Killed Afghan Reporter,” Washington Post, 
September 9, 2011.

92. Nai Suppoting Open Media in Afghanistan, Media Watch Report, Volume 76, September 
2011, 3-4.

93. Committee to Protect Journalists, “Prominient Afghan Reporter Attacked with Acid,” 
January 19, 2011. 

94. Nai Supporting Open Media in Afghanistan, “Media Watch Report,” Volume 75, August 
2011, 3-4. 

95. “Free at Last: Student in Hiding After Karzai’s Intervention,” Independent, September 9, 
2009, http://www.independent.co.uk/news/world/asia/free-at-last-student-in-hiding-after-kar-
zais-intervention-1782909.html. 

96. Auletta, “The Networker.”



52 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

97. Reporters Without Borders, “Government Violates Media Law by Closing TV Station,” July 
30, 2011, http://en.rsf.org/afghanistan-government-violates-media-law-by-30-07-2010,38072.
html.

98. “Web Journalists Detained Twice, Threatened by Security Agents,” Committee to Protect 
Journalists, July 4, 2007, http://cpj.org/2007/07/afghanistan-web-journalist-detained-twice-
threaten.php. 

99. Hakimi, “Overview of Media Development in Post Taliban Afghanistan,” 3.

100. BBC News South Asia, “Afghan Journalist Is Stabbed to Death,” BBC, September 6, 2010, 
http://www.bbc.co.uk/news/world-south-asia-11204165.

101. BBC News, “Afghan Woman Radio Head Shot Dead,” June 6, 2007, http://news.bbc.co.uk/2/
hi/6726117.stm.

102. BBC News, “Taleban Kill Afghanistan Reporter,” April 8, 2007, http://news.bbc.co.uk/2/
hi/6537097.stm. 

103. Dwyer, interview with author, May 16, 2011.

104. Nai Supporting Open Media in Afghanistan, “Violence Against Journalists in Afghanistan, 
2001-2011,” http://data.nai.org.af/.

105. Committee to Protect Journalists, “24 Journalists Killed in Afghanistan Since 1992, Motive 
Confirmed,” http://www.cpj.org/killed/asia/afghanistan/. 

106. Committee to Protect Journalists, “In Afghanistan, Religious Threat to Media  
Intensifies,” June 7, 2011, http://cpj.org/2011/06/in-afghanistan-religious-threat-to-media-
intensifi.php. 

107. Reporters Without Borders, “Press Freedom Index,” http://en.rsf.org/

108. Freedom House, “Freedom of the Press 2011: Global Press Freedom Rankings,” http://www.
freedomhouse.org/images/File/fop/2011/FOTP2011GlobalRegionalTables.pdf. 

109. Peter Cary, The Pentagon, Information Operations, and Media Development, Center for In-
ternational Media Assistance, November 23, 2010, http://cima.ned.org/publications/research-
reports/pentagon-information-operations-and-international-media-development. 

110. Secretary of Defense, Memorandum for Secretaries of the Military Departments, January 25, 
2011. 



  Center for International Media Assistance         53

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

111. Christopher J. Lamb, “Confused Chickens Come Home to Roost,” Institute for National 
Strategic Studies at the National Defense University, July 19, 2010.

112. YouTube, http://www.youtube.com/watch?v=qZ9jU8fnQlE. 

113. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Synthesis Report,” 75.

114. Tim Foxley, “Countering Taliban Information Operations in Afghanistan,” Prism, http://
www.ndu.edu/press/lib/images/prism1-4/Prism_79-94_Foxley.pdf, 87.

115. Walter Pincus, “Lawmakers Slash Budget for Defense Department’s Information Ops,” Wash-
ington Post, June 22, 2001, http://www.washingtonpost.com/blogs/checkpoint-washington/
post/lawmakers-slash-budget-for-militarys-information-ops/2011/06/22/AGVC3cfH_blog.
html.

116. Walter Pincus, “Fine Print: Contractors’ Roles in Psychological Operations Raise Concerns,” 
Washington Post, June 29, 2010, A-17.

117. WikiLeaks, Afghan War Diary, 2004-2010, http://cryptome.net/afg-war-diary.csv.7z. 

118. Hakimi, “Overview of Media Development in post Taliban Afghanistan,” 3.

119. Heidi Kingstone, “What if the Kabubble Bursts?” British Journalism Review, June 2011, 64.

120. Sheldon Himelfarb, “Media and Peacebuilding in Afghanistan,” United States Institute of 
Peace, March 30, 2010.

121. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010: Executive Summary,” http://www.altaiconsulting.
com/docs/media/2010/Afghan%20Media%20in%202010%20-%20Executive%20Summary.
pdf. 

122. D-3 Systems, Inc. and Ascor-Surveys, “Afghan Media Survey: Report Prepared for the BBC 
Trust,” January 2008. http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/review_report_research/
ar2007_08/afghanistan_research.pdf. 

123. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Synthesis Report,” Section II.

124. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Main Findings,” 21.

125. D-3 Systems, Inc. and Ascor-Surveys, “Afghan Media Survey: Report Prepared for the BBC 
Trust,” 12, 17.

126. Ibid., 22.



54 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an

127. Sigal and McArthur, “Building Independent Media in Afghanistan,” 21.

128. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Synthesis Report,” 179.

129. ZenithOptimedia, “Global Ad Expenditure Continues to Grow Despite Stock Market 
Turmoil,” Press Release, October 3, 2011.

130. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Synthesis Report,” 68-79.

131. Hakimi, “Overview of Media Development in post Taliban Afghanistan,” 8,

132. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Main Findings,” 8.

133. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Synthesis Report,” 48.

134. Ibid., 71-73.

135. Dwyer and Stallard, interview with author, September 28, 2011.

136. Stallard, interview with author, January 26, 2012.

137. Altai Consulting, “Afghan Media in 2010, Main Findings,” 9.

138. Reporters Without Borders, “The Taliban and the Media: A Country Without News or 
Pictures,” September 2000, http://www.omaid.com/english_section/in_the_press/talibanMe-
dia_ReportersWithoutBorders.htm. 

139. Auletta, “The Networker.”

140. Kingstone, “What if the Kabubble Bursts?” 64.

141. Reuters, “Afghan Government Asks for Headscarves, Less Make-Up on TV,” New York 
Times, February 14, 2012, http://www.nytimes.com/reuters/2012/02/14/arts/14reuters-afghani-
stan-headscarves-tv.html?_r=2&emc=eta1. 

142. Hatami, interview with author.

143. Khalvatgar, interview with author, October 25, 2011.

144. Kingstone, “What if the Kabubble Bursts?” 67.

145. Abubakar Siddique, “Even the Taliban Questions Afghan Media Ban,” Radio Free Europe/
Radio Liberty, March 3, 2010,  http://www.rferl.org/content/Even_The_Taliban_Questions_
Afghan_Media_Ban/1973866.html. 



  Center for International Media Assistance         55

CIM
A

 Research Report:  The State of M
edia in A

fghanistan

146. Dwyer, interview with author, May 16, 2011.

147. U.S. government official, interview with author, September 6, 2011.

148. Fraenkel, Shoemaker, and Himelfarb, “Afghanistan Media Assessment: Opportunities and 
Challenges for Peacebuilding,” 3.



56 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

St
at

e 
of

 M
ed

ia
 in

 A
fg

ha
ni

st
an



Advisory Council 
for the

Center for International Media Assistance

Patrick Butler 

Esther Dyson

Stephen Fuzesi, Jr. 

William A. Galston

Suzanne Garment

Ellen Hume 

Jerry Hyman

Alex S. Jones 

Shanthi Kalathil

Susan King 
 
Craig LaMay

Caroline Little

The Honorable Richard Lugar 

Eric Newton 

William Orme

Dale Peskin

Adam Clayton Powell III

Monroe E. Price 

The Honorable Adam Schiff

Kurt Wimmer 

Richard Winfield



Center for International Media Assistance 
National Endowment for Democracy 

1025 F Street, N.W., Suite 800 

Washington, DC 20004

Phone: (202) 378-9700 

Fax: (202) 378-9407

Email: CIMA@ned.org

URL: http://cima.ned.org


