
CCTV’s International Expansion:  
China’s Grand Strategy for Media? 
 

By Anne Nelson

October 22, 2013 

A Report to the Center for International Media Assistance 



The Center for International Media Assistance (CIMA), at the National 
Endowment for Democracy, works to strengthen the support, raise the  
visibility, and improve the effectiveness of independent media  
development throughout the world. The Center provides information, 
builds networks, conducts research, and highlights the indispensable role 
independent media play in the creation and development of sustainable 
democracies. An important aspect of CIMA’s work is to research ways to  
attract additional U.S. private sector interest in and support for  
international media development. 
CIMA convenes working groups, discussions, and panels on a variety of 
topics in the field of media development and assistance. The center also 
issues reports and recommendations based on working group discussions 
and other investigations. These reports aim to provide policymakers, as 
well as donors and practitioners, with ideas for bolstering the effectiveness 
of media assistance.
 

Don Podesta
Interim Senior Director

Center for International Media Assistance 
National Endowment for Democracy 

1025 F Street, N.W., 8th Floor 
Washington, DC 20004

Phone: (202) 378-9700 
Fax: (202) 378-9407

Email: CIMA@ned.org
URL: http://cima.ned.org

Design and Layout by Valerie Popper  

Photos by Anne Nelson 



  cima.ned.org                     #China                                3

Anne Nelson

Anne Nelson is an international media consultant and educator who has worked with 
a number of major foundations, media organizations, and start-ups in recent years. 
She created and teaches a course in new media and development communications 
at Columbia University’s School of International and Public Affairs. A prize-winning 
journalist, she served as the director of the Committee to Protect Journalists, where she 
helped to found the International Freedom of Expression Exchange (IFEX). She received 
a Guggenheim Fellowship for her research on her 2009 book, Red Orchestra, which 

describes practices of mass media propaganda and resistance samizdat in Nazi Germany. She is a graduate 
of Yale University and a member of the Council on Foreign Relations. She has lectured in many international 
settings, including Beijing, Shantou, and Hong Kong.  Her publications are posted at academia.edu. She tweets 
as @anelsona and is a frequent contributor to PBS Mediashift, TechPresident, and other publications. She is the 
author of many previous CIMA research reports.

The author would like to thank W.Y., C.L., and David Wertime for their assistance in translation and research.

About the Author



4        Center for International Media Assistance 

Table of Contents
Preface										                   5

Executive Summary								                  6

Introduction									                   7

CCTV in the Americas 								                  9

CCTV and the Chinese Communist Party: Parallel Paths		         11

CCTV’s Evolution in the International Sphere 				           14

The Paradox of Chinese Journalism						             20

Where–and Who–Is the Audience?						             23

Foreign Policy Priorities								              25

		  The Scramble for Africa 						             26

		  China’s Back Yard: The Asian-Pacific Region			          28

		  CCTV English and CCTV-America:  
		  Contrasts in Editorial Process					            29

Digital Limitations 								               31

Conclusion										                 32

Endnotes										                  33



  cima.ned.org                     #China                                5

Preface
The Center for International Media Assistance at the National Endowment for Democracy commissioned this 
study of China’s international broadcasting operations. The report traces the rise and spread of  CCTV and 
analyzes China’s strategy of advancing its foreign policy objectives through media.   

CIMA is grateful to Anne Nelson, a veteran journalist, journalism educator, and international media consultant, 
for her research and insights on this topic. We hope that this report will become an important reference for 
international media assistance efforts.

 
Don Podesta  
Interim Senior Director 
Center for International Media Assistance



6        Center for International Media Assistance 

In recent years, China has achieved a dominant position in many reaches of the global economy. Now it has set 
its sights on the global information system. 

Some date this initiative to 2001, when Chinese broadcasting official Xu Guangchun announced a new “going 
out” policy to expand state broadcasting into Western languages. Over the past decade, this idea has grown into 
an ambitious plan to expand China’s global broadcasting footprint. This effort has been designed to enhance 
China’s image and convey its perspective to the world, taking advantage of the disruptions affecting Western 
state broadcasters and Western media markets in general.

China Central Television has come a long way since its founding as a domestic party propaganda outlet in 1958. 
The domestic service has been supplemented by an international service, boasting three major global offices 
in Beijing, Washington, and Nairobi, and more than 70 additional international bureaus.1 The quality of CCTV’s 
journalism depends on both the region in which it’s produced, and the subject matter’s sensitivity in Beijing. 
On one hand, CCTV produces sophisticated long-form reports on complex international issues such as climate 
change; at the same time, its reporting on the Chinese Communist Party echoes the party line. 

CCTV’s biggest impact may be in regions where China is directing its international investments. The Nairobi 
operations complement extensive investments in African infrastructure, many of them in communications; China 
is also pursuing critical investment in Latin America and Southeast Asia.

CCTV’s Washington bureau illustrates its ability to hire world-class international journalists and to allow them 
to do their jobs, as long as their reporting does not cross party lines. CCTV effectively reports to the Chinese 
Communist Party (via the state broadcasting agency), and the party will determine both its initiatives and its 
no-go areas for the foreseeable future.

In an era when Voice of America and BBC World Service budgets are battered by funding cutbacks and partisan 
politics, China is playing the long game. CCTV’s content is defined by the same ideological directives and 
limitations that govern the country’s university debates, feature films, and microblogs. The limitations have been 
exercised for decades; what’s new is their implication for global media markets. 

Executive Summary



  cima.ned.org                     #China                                7

In April 2013 the Beijing International Film Festival made headlines when prize-winning director Feng Xiaogang 
used his acceptance speech to denounce government censorship. But the bigger story was the growth in China’s 
burgeoning media industry and its impact on global markets. Movie box office receipts in China grew 30 percent 
in 2012, elevating its ranking to one of the highest in the world. 

Chinese companies are currently exploring partnerships with Hollywood powerhouses such as Paramount 
and DreamWorks, hoping to marry the economic might of the Chinese marketplace with the appeal of 
American culture. 

The Chinese initiative is unlikely to dislodge American popular culture from its global dominance. U.S. music, 
film, and television benefit from a melting-pot culture that melds international influences and connects to the 
rest of the world. In contrast, the representations of Chinese culture that are transmitted through government 
channels are still too insular and provincial to translate on a mass global basis. Over the twentieth century, the 
United States also established primacy in the realms of media technology and infrastructure and in marketing 
and distribution. 

But that dominance may be challenged in regions of Chinese influence. As China rolls out its grand strategy to 
advance its global political and economic position, there are signs that it is making media a critical part of the 
package. In this integrated approach, media infrastructure is married to investment in the developing world, and 
news and entertainment content is distributed through channels designed to further public diplomacy. 

International news may be a linchpin in this effort, and it is one in which China’s Western competitors work at a 
disadvantage. The twenty-first century free market has been tough on international news production. Foreign 
reporting–especially television–requires money, and China is among few countries that are expanding their 
investment in the field. 

The small group of countries that maintain a strong investment in international broadcasting include Qatar, 
whose al-Jazeera network has become a familiar player on the international broadcasting scene and is currently 
rolling out a massive new U.S. operation with former ABC newswoman Kate O’Brian at the helm. Another 
example is Russia, whose RT (the network formerly known as Russia Today) was founded in 2005 to improve the 
country’s image abroad. It is financed by the Russian government and currently broadcasts in Arabic, English, 
Russian, and Spanish. Iran’s Press TV, launched in 2007, presents a highly politicized English-language 24-hour 

Introduction



8        Center for International Media Assistance 

news service. (Sample headline: “Zionists seek clash of civilizations.”2) TeleSur, based in Caracas, is available in 
Spanish and Portuguese. It is owned by a consortium of Latin American governments, the largest shareholder of 
which is Venezuela. It has served as a mouthpiece for the policies of Hugo Chavez, and its future will depend on 
the direction of post-Chavez Venezuela. 

Many Americans are familiar with U.S. international broadcasting, which are managed by the Broadcasting Board 
of Governors (BBG), the best-known of which are the Voice of America (VOA) and Radio Free Europe (RFE). Some 
European nations have their own international information services, notably France 24 and Deutsche Welle. The 
BBC’s World Service, long considered the gold standard of international broadcasting, has undergone massive 
cutbacks in recent years. (The BBC encompasses both the national broadcaster, which has an independent board 
of governors and a budget based on license fees for radio and television sets, and the BBC World Service, which 
is underwritten and directed by the British Foreign Office.)

Within this crowded field, CCTV is unique in its extensive resources and its ties to the Chinese government: the 
most dynamic economic power in the world today, and one with an ever-growing appetite for global influence. 



  cima.ned.org                     #China                                9

The new China Central Television headquarters for the Americas occupies several floors of a sleek new office 
building on New York Avenue in the heart of Washington, DC. The CCTV offices are elegant expanses of glass 
and chrome that hum with an energy only found in thriving enterprises–increasingly rare in U.S. newsrooms. 

Sharp, young reporters and producers peer into their screens in the vast, light-filled newsroom. In one area of 
the facility they generate stories in English; in another, in Chinese. The English-language staff has gravitated 
to CCTV from world-class news organizations–including ABC, CBS, CNN International, and the BBC–working 

alongside interns from leading U.S. universities. For 
those seeking a career in television news, CCTV is 
an enchanted isle of hiring in an ocean of lay-offs. 

CCTV’s English-language broadcasting operations 
have gone by a number of different names, 
including CCTV International and CCTV-9, and the 
confusion isn’t surprising. The path to international 
expansion has not been entirely smooth, with 
various stages of growth, retrenchment, and 
rebranding along the way. Some of CCTV’s 
promotional material refers to its international 
channels–currently broadcasting in English, 
Spanish, Russian, Arabic, and French–collectively 
as “CCTV International.” In April 2010 the 

English channel was rebranded as “CCTV News (English).”CCTV functions with resources of time and money 
that haven’t been seen in U.S. broadcast news for decades. U.S. broadcasters have been cutting staff, closing 
international bureaus, shrinking sound bites, and virtually abandoning the documentary form. This has been 
true of domestic networks and international broadcasters alike. Over the past two years, CNN cut dozens of staff 
positions and closed its documentary unit, moving towards an “acquisition model,” purchasing an increasing 
amount of content produced outside the organization. 3 In the realm of U.S. state broadcasting, a combination 
of restructuring and budget sequestration sharply reduced broadcasts by the Voice of America in Asia, Latin 

CCTV in the Americas 

CCTV America studio, Washington DC



10        Center for International Media Assistance 

America, and other regions.4 In Britain, the BBC World Service announced in 2011 that budget cutbacks would 
result in the loss of 650 positions, anticipating that this would cost the service 30 million listeners worldwide.5

But for China Central Television, the sky’s the limit, and nowhere is that more evident than in its new Washington 
office. One eyewitness is Jim Laurie, an independent consultant who was recruited to help shape the new 
Washington bureau. Laurie was previously an award-winning ABC News correspondent and a professor at 
University of Hong Kong’s prestigious Journalism and Media Studies Centre. In a recent interview, Laurie 
described CCTV’s weekend current affairs budgets: “American television tends to produce two-to-three minute 
segments. We produce 20-minute pieces. We don’t have budget problems, we’ve got the cash. We just sent 
people to Greenland for a story on global warming, and did 12 minutes on gang violence in Central America.”6 

In December 2012 CCTV–America aired Greenland Melting, a 40-minute documentary on the impact of climate 
change. The investigators featured in the program created a companion website that features scholarly articles, 
graphs, and NASA data sets. 7 CCTV’s field reports on Latin American gang violence ran up to 12 minutes, ranging 
from an investigative piece on prison conditions in El Salvador to a human-interest story about a Brazilian girl 
killed in crossfire. Laurie acknowledges that CCTV has a ways to go to build a credible English-language news 
service, but he believes it is moving in the right direction.8

CCTV’s Washington bureau has a staff of 30 covering its Chinese-language service, and more than 100 in its 
English-language operation, 70 of them non-Chinese. It currently has 12 Latin American bureaus–doubled over 
the past year–at a time when no U.S. television network has any.9 

The network’s home base is a sprawling Rem Koolhas skyscraper in Beijing, a shiny Erector Set of a building 
whose odd shape won it the local nickname of dà kùcha, or “the big boxer shorts.” These headquarters oversee 
the regional centers for the Americas in Washington, and for Africa in Nairobi. CCTV now boasts some 70 
international bureaus of varying sizes, a number that has been increasing by the month. 10 

CCTV’s budget is the product of domestic advertising, fueled by the booming Chinese economy. This makes 
CCTV answerable only to the Chinese Communist Party, which determines the allocation of its profits. With 
no need to satisfy owners, investors, or shareholders, the party decided years ago that these profits would be 
harnessed to an international broadcasting enterprise.



  cima.ned.org                     #China                                11

The history of CCTV has closely tracked policy trends in the Chinese Communist Party. Beijing Television made 
its first propaganda broadcast in 1958 at the outset of the disastrous Great Leap Forward. It was renamed China 
Central Television in 1978, a year of sweeping economic reform. Over time, CCTV evolved to include more and 
more news. Public expectations of a more independent approach to news also rose, but progress was slow. A 
1993 report by the Committee to Protect Journalists (CPJ) found that “Censorship is embedded in the entire 
process of producing a news story.”11 

 CCTV personnel have publicly chafed at state control and joined calls for reform on various occasions; CPJ noted 
that in 1989, CCTV staff appeared among the protesters at Tiananmen Square. CCTV journalists were chagrined 
by the government’s response to the 2003 SARS outbreak, when it eroded their credibility by blocking attempts 
to report on the epidemic. As a recent CCTV article pointedly observed, “As dangerous and new as SARS was, 
it was the government and people who made the disease more serious. The government, in particular, was 
criticized for failing to alert the public in a timely fashion.”12  

Media scholar Ying Zhu, author of “Two Billion Eyes: the Story of China Central Television,” links the expansion 
and improvement of state broadcasting to the SARS epidemic.13 But Laurie believes that earlier events were 
equally important, including the entry of Phoenix Television from Hong Kong into the mainland market and 
CCTV’s difficulties in covering the September 11 attacks and the wars in Afghanistan and Iraq. 

CCTV operates under the supervision of the State Administration of Radio, Film and Television (SARFT), which in 
turn answers to the xuānchuán department of the Chinese Communist Party. The department title was formerly 
translated as the “propaganda department,” but that has changed in recent years. “Chinese people don’t like the 
word ‘propaganda,’ because they associate it with Nazi Germany,” commented one Chinese journalist. “So the 
English translation is now usually ‘Department of Publicity.’ But that’s not what it really means. ‘Xuānchuán’ has 
the sense of ‘leaders sending linear messages to the masses.’”14  

One of the architects of CCTV’s global expansion was Li Changchun, an electrical engineer who served as 
propaganda chief of the Chinese Communist Party from 2002 until January 2013. John Jirik, a professor of 
journalism at Lehigh University and a former editor at CCTV, writes that Li envisioned the global CCTV not as a 
rival to the Voice of America and the BBC World Service, but rather as a challenge to CNN. “Li was not arguing 
that CCTV-9 should be developed as a global news channel with editorial subjection to commercial oversight 
but independence from direct political oversight. On the contrary, from what is known about how the PRC 

CCTV and the Chinese Communist Party:  
Parallel Paths



12        Center for International Media Assistance 

leadership views media like CNN, apparently it views them as little different from PRC media, i.e. as incidents of 
direct political power.”15 Jirik describes the PRC’s goal as providing “an oppositional discourse to the dominant 
hegemony” of, presumably, both Western nations and Western news organizations.

Ying Zhu writes, “Shows need to be both ideologically inoffensive and commercially successful.” She reports that 
the SARFT provides the central government’s daily administrative oversight, including censorship of sensitive 
content, while the propaganda department issues guidelines and “thought directives.”16 

On a domestic level, this guidance can be calibrated to create events, cover them as stories, and then make them 
go away. This is particularly the case when the government seeks to generate “popular protests” in response to 
international events. According to one prominent Chinese journalist, “The party asks news outlets, mostly state-
owned to ‘look at the big picture’–Japan and the island controversy, for example–and give hints when it’s time 
to quiet down a story; say if you’ve got too many protesters on the street and workers aren’t showing up for their 
jobs in the factory.”17 

Although the Communist Party regularly takes advantage of its ability to manipulate the CCTV news agenda, 
there are also signs of growing emphasis on journalistic professionalism. In late 2011, Hu Zhanfan, the editor 
of the Guangming Daily, was appointed to head the network.18 The official he replaced, Jiao Li, was a party 
functionary without a professional background in journalism, who was abruptly ousted amid accusations of 
corruption and complaints about his penchant for heavy-handed propaganda.19 For some, this was exemplified 
by the “Go Grassroots Campaign,” which sent journalists to cover ways in which rural villagers’ “lives were 
transformed due to certain policies.”20 Some CCTV journalists hoped Hu’s appointment would open the way to 
improving the quality and independence of their reporting.

However, the supervisory bodies in charge of CCTV are still deeply entrenched in traditional party culture. Liu 
Qibao was appointed as head of the Party Propaganda/Publicity Department in November 2012. Qibao, almost a 
decade younger than Li Changchun, is an economist by training.

CCTV’s financing differs from the Voice of America and BBC World Service radio, which are funded by taxpayers. 
CCTV was initially an entirely government-funded domestic service. It began to experiment with advertising in 
1979, amid the government’s program of marketization. Now CCTV (including its international service) is almost 
entirely supported by domestic Chinese advertising. Clients include both domestic businesses such as Bank of 



  cima.ned.org                     #China                                13

China and e-commerce giant Alibaba, and international advertisers such as Proctor & Gamble and Volkswagen.21 
Domestic Chinese ad revenues peak during the “golden hour” of the 7 p.m. Xinwen Lianbo news broadcast.22 

CCTV advertising revenues hit a record high of $2.5 billion in 2012. Reuters reported that ad spending has been 
rising about one-and-a-half times the rate of growth in gross domestic product in recent years. 23 In fact, CCTV’s 
extraordinary domestic revenues are cited by insiders as one motivation for the international expansion: “The 
domestic market is almost saturated, so we’re seeking growth points in the global market.”24

By comparison, U.S. television network CBS reported $2.7 billion in ad commitments for 2012. 25 But whereas 
U.S. commercial networks channel advertising dollars towards shareholders, CCTV’s growing profits are 
placed at the disposal of the party hierarchy, which deploys them to fuel its global strategies on the economic 
and political fronts. 

However, China’s media strategists may be staring at some handwriting on the wall. State broadcasting has 
evolved from a narrow propaganda outlet to an advertising bonanza, but digital media are offering audiences a 
broad new range of options, which are bound to erode CCTV’s domestic revenues over time. This was reflected 
in the State Administration of Radio, Film and Television’s 2013 annual report on the development of China’s 
audio-visual new media. There has been a demographic shift, concentrating broadcast viewership in the 
population over 40; younger audiences are more likely to watch online. The impact on advertising has been 
striking. The report found that online advertising grew 120 percent for three straight years over the past five 
years, “significantly surpassing the increase in the television market.”26 

The Chinese have an obvious interest in building overseas markets in many sectors, and their entry into movie 
production and distribution shows they have added culture to the list. Global broadcasting is surely in the mix, 
but its capacity to generate revenue is not yet apparent. 

 



14        Center for International Media Assistance 

CCTV made its initial foray abroad in 1990, when it opened a new channel directed at East Asia. Its early efforts 
were directed at Taiwan and overseas Chinese.27 

This coincided with improvements in programming. The 1990s have been called the “golden age” of CCTV 
under the leadership of president Yang Weiguang, who was “tasked with overseeing the first decade of CCTV’s 
transformation from state-funded proselytizer to commercial broadcaster.”28 Innovations abounded, especially 
in the realm of documentaries and current affairs programming, and both the party and the public responded 
with enthusiasm.

In 1992, Yang decided to establish CCTV-4, an international Chinese-language channel that enjoyed critical 
support and satellite services from the Propaganda Ministry. According to Laurie, “Initially English channel 9 was 
distributed in the U.S. as part of a Chinese package of channels including CCTV-4” through cable operators, with 
the assistance of Rupert Murdoch and the News Corporation. “That meant that if Americans wanted to see the 
English channel they would have to pay for a higher tier on many cable or satellite systems. Beginning in 2010, 
CCTV began to negotiate deals to make the rebranded CCTV News a stand-alone channel on the basic service.” 

John Jirik dates the current blueprint for CCTV’s global expansion to 2001, when SARFT director Xu Guangchun 
announced the new “going out” initiative, designed to convey China’s perspective to the rest of the world. As the 
plan took shape, Chinese television was expected to expand overseas as “China’s CNN, only cleverer.”29 

 Chinese multi-language global and regional broadcasting services grew over the next decade. Spanish and 
French channels were added in 2004; Arabic and Russian in 2009. 30 

A 2011 government blog listed the government’s ambitious expectations for state broadcasters, who were asked to: 

●● enter into cooperative agreements with overseas broadcasters; 

●● develop strong overseas marketing and distribution teams and agencies; 

●● improve their understanding of media laws, regulations and policies in target regions  
and countries; 

●● and study the culture and audience tastes, the politics, history, economy, etc. of target 
countries and regions to “help with the government’s policy-making.”31 

CCTV’s Evolution in the International Sphere 



  cima.ned.org                     #China                                15

One test of such policies came in 2008 with the Sichuan earthquake. Whereas CCTV coverage of the 2003 SARS 
epidemic had been discredited by the limitations of government censorship, the 2008 earthquake established 
CCTV-International as a global player. CCTV had preferential, and often exclusive, access to the affected zones, 
and its footage was rebroadcast by many other networks, among them BBC and CNN. 

According to Ying Zhu, “CCTV now broadcasts around the world through ten transponders on eight satellites, 
and in collaboration with a number of overseas TV organizations, CCTV-4 has ‘infiltrated’ local cable networks in 
many countries and regions in Asia, Africa, North America, Europe and Oceania.”32 

CCTV’s English-language service is now available in the U.S. and other markets on a number of cable and satellite 
systems and has a live-streaming feed on the Internet.33

The grand strategy propelling CCTV’s international development has been prompted by China’s economic 
expansion, as described in an influential speech by then-Party Secretary General Hu Jintao to the 17th Party 
Congress in 2007. 

Hu held office from 2002-2012, cautiously navigating political waters and presiding over a period of rapid global 
expansion. It can be hard to characterize the individuals who make up the Chinese Communist Party’s top 
leadership–they are overwhelmingly middle-aged men with short black hair and glasses, who favor dark suits 
and red ties. Their careers also move in lockstep, from municipal offices to regional posts and on to the national 
level, many of whom lack experience in the world beyond.34 Among his peers, Hu was known as a circumspect 
technocrat who believed in soft power and promoted it by ornamenting party rhetoric with traditional 
aphorisms. 

As China scholar Orville Schell pointed out in 2007, “Hu quoted Confucius to party officials, declaring that 
‘harmony is something to be cherished.’ He and Premier Wen Jiabao regularly proclaim an aspiration to hexie 
shehui, or a harmonious society. And they often use another slogan, heping jueqi, or peaceful rise, a phrase 
designed to soothe foreigners worried about the double threat of China’s fireball economy and rapidly 
modernizing military.”35

In contrast, Hu’s remarks at the Party Congress addressed the government’s pervasive fear that China’s economic 
expansion had been undermined by negative public perceptions. Both at home and abroad, critical aspects 
of the country’s image were slipping out of party control. CCTV was a serious concern. The government 



16        Center for International Media Assistance 

broadcaster was increasingly regarded as out-of-date, known for its staid production values, inept presentation, 
and aging demographics. Some young Chinese even ridiculed it as “Hee Hee TV.” Chinese audiences were 
gaining ever-greater access to Western media, and viewers balked at the censorship of information that could be 
obtained otherwise through social or foreign media. 

The party leadership also wanted to see its economic muscle reflected in international prestige and influence, 
and sought tangible results in settings ranging from public opinion polls to votes in the UN Security Council. This 
desire struck a chord in the Chinese public, where many believed that the Western media conducted a conspiracy 
to smear China through unsympathetic or inaccurate reporting. Students even launched a website in 2008 called 
“Anti-CNN” to protest perceived Western bias in reporting the government crackdowns during the Olympics.36 

Hu took the party’s defensive posture even farther in a 2012 essay stating, “We must clearly see that international 
hostile forces are intensifying the strategic plot of Westernizing and dividing China, and ideological and cultural 
fields are the focal areas of their long-term infiltration … The international culture of the West is strong while we 
are weak.”37 

The policy came to be known as “soft power”–a concept developed by Harvard professor Joseph Nye to describe 
the influence the United States and other nations exercise through the reach of their popular culture.38  

Hu called for a two-pronged effort. First, the government should reinforce Chinese cultural values at home 
to bolster party ideology in the face of growing foreign influences. The party would need “to step up the 
development of the press, publishing, radio, film, television, literature and art, give correct guidance to the 
public and foster healthy social trends.” 

Second, Hu called for a media export strategy, tying the international development of “the cultural industry” 
to an effort to “nurture key enterprises and strategic investors, create a thriving cultural market and enhance 
the industry’s international competitiveness.”39 In other words, what was good for the Chinese media business 
would be good for Chinese business. 

The initiative included a number of non-media elements as well, such as the establishment of hundreds of 
Confucius Institutes to teach Chinese language and culture abroad, and growing the number of foreign students 
in China–which has multiplied almost sevenfold over the past decade. According to CNN, the number of 
international students in China grew 10 percent in 2011 to 290,000.40 In the United States, the Wall Street Journal 



  cima.ned.org                     #China                                17

reported, there were about 190,000 Chinese students in 2011-2012, a 23 percent increase over the previous year, 
representing 25.4 percent of all foreign students in the United States.41

The film industry was another priority. In 2012, China became the second largest movie market in the world, and 
the Chinese media conglomerate Dalian Wanda bought the U.S. theater chain AMC Entertainment, creating the 
world’s biggest chain of movie houses. Dalian Wanda has now set its sights on additional chains in Europe.42 
These acquisitions could alter the balance of international movie distribution, as Chinese companies enter into 
international coproduction and the Chinese government subsidizes Chinese movie production and limits foreign 
films in China to 20 a year.43 

But broadcasting lies at the heart of the soft power initiative. According to Nye, China has invested $8.9 billion in 
“external publicity work,” much of it focused on the new 24-hour news operations. (This figure is hard to confirm, 
and appears to include the costs of hundreds of international Confucius Institutes as well as media operations.) 

On January 8, 2011, CCTV’s director of research and development, Li-Sheng Zhang, laid out a detailed blueprint 
for China’s five-year plan for the media industry.44 

The problem, he argued, is that more than 70 percent of the news consumed by viewers worldwide is produced 
by Western media. China’s rising status has established China’s “right to speak,” but that right was not reflected 
in the international news agenda: “The West is strong, while we are still weak.” 

CCTV needed to “thoroughly implement the scientific concept of development” and “strive to build a world-
class media … Our country can’t just compete in the international economic market, it must also enter the 
international ideological and cultural market.” 

To accomplish these goals, Zhang said that China needed to advance in its 

●● channel coverage; 

●● dissemination of results; 

●● agenda-setting ability; 

●● and the internationalization and industrialization of the media. 



18        Center for International Media Assistance 

Zhang reported that CCTV based its work on the central government’s 
“2009-2020 Master Plan for the Construction of China’s Major Media as 
an International Dissemination Force.” 

 At the same time, several related programs–namely the “Cultural 
Industry Promotion Plan” and the “National Intellectual Property 
Strategy Outline”–were designed to promote” the establishment of 
export-oriented leading cultural enterprises, and encourage … full 
media convergence as an important direction of development.” 

The dissemination takes place across many different media platforms, 
both old and new. It includes the U.S. distribution of the China Daily, 
as well as the paper’s ambitious “China Watch” paid supplements. The 
China Daily website describes China Watch as “a monthly publication 
distributed to millions of cosmopolitan readers as an insert in The 
Washington Post, The New York Times and The Wall Street Journal in  
the US, and across Europe with International Herald Tribune and The 
Daily Telegraph.”45

The media program in developing countries has been broad and 
diverse. The Chinese government has bankrolled a “Professional 

Program for Caribbean Journalists” to tour China, courting editors and 
reporters from countries such as Jamaica, Suriname, and Grenada.46 President Xi Jinping’s 2013 visit to the Congo 
was preceded by journalist exchanges between the two countries and marked by the donation of a new library 
from the China State Council Information Service to Ngouabi University. The collection includes more than 300 
videos and 10,000 books–all of them relating to China–that will be regularly updated.47 

Although Chinese digital platforms have been slower to take off internationally, Zhang promised they would 
play a central role in the plan, highlighting the importance of Internet Protocol Television (IPTV), which combines 
video access with voice telephone service and broadband Internet access, as a tool for leapfrog development: 
“Process reengineering has become a new focus of media competition. To seize this opportunity, CCTV will also 
usher in a period of rapid development.” 

The China Daily for sale in New York City



  cima.ned.org                     #China                                19

The new master plan has required some major restructuring of the state broadcasting agency. In 2009, CCTV 
undertook a number of steps to reduce costs, improve efficiency, and expedite newsgathering, including the 
creation of a news center and the unification of its management structure. The number of correspondents 
expanded from 19 in 2009 to 50 in 2010. 

At the same time, Zhang issued a challenge to international competitors. “CCTV is not high status among 
international media. World-class media is evaluated by four indicators: international influence, ability to run 
operations, ability to scale, and new media influence. CCTV is only beginning to influence international public 
opinion, and it cannot yet set the international agenda.”

Zhang kept revenues in sight, stating, “In 2008-2009, Time Warner’s overall income was 320.9 billion yuan, the News 
Corporation 207.8 billion, NBC 177.9 billion. CCTV’s domestic income is relatively large, but it is still only 24 billion.” 

The plan, he explained, would require a firm grasp of markets and media convergence: 

To strengthen external communication for overseas audiences, we need more research 
to understand the needs of the audience ... While building the perfect high-end services, 
including Internet TV, mobile TV, IPTV, video-gaming, and an e-commerce platform, thereby 
actively building a mature profit model, the effective integration of industry resources, a 
bigger and stronger television industry, and further optimize the industrial structure, changes 
in capital market growth, and the implementation of the overseas strategic plan to expand 
overseas business.48 



20        Center for International Media Assistance 

It’s not difficult to find old-style party propaganda on CCTV. A viewer in mid-2013 could watch extensive 
coverage of the Pyongyang Marathon and be fed an ample diet of flag-raising and ribbon-cutting ceremonies. 

Yet it would be a mistake to perceive CCTV as limited to such fare. CCTV’s English-language news and 
documentaries are dramatically improving. A new generation of broadcast journalists has emerged, such as 
senior U.S. correspondent Wang Guan. These reporters, some trained in China and some in the United States, 
often approach their stories with far more independence and professionalism than their predecessors–even if 
they do have to respect certain “no-go areas.”49 

New hires from Western broadcasting companies are making their mark, such as Anand Naidoo, the Peabody 
Award-winning reporter from CNN, who has broadcast important stories on industrial pollution and climate 
change,50 and former BBC correspondent Stephen Gibbs, who offered nuanced reporting on the 2013 
Venezuelan elections. 

The quality of the reporting on any given story appears to correspond to its relationship to Beijing and the 
Communist Party. Environmental reporting fits in to the Chinese Communist Party’s current emphasis on 
building a green export economy. Reporting on Taiwan is clearly more sensitive than stories from South 
America. Venezuela may receive special treatment, given its relationship with China’s ally Cuba, but it is not a 
major subject of interest.

Editorial content is influenced by other factors as well. By all accounts, Beijing pays less attention to–and exerts 
less censorship on–the foreign-language service than to Chinese-language broadcasts. CCTV insiders question 
whether this could change with the ascension of Li Keqiang, the first premier to speak English. It is rumored that 
he watches English-language news, and there is nervous anticipation as to what he will make of CCTV’s English-
language news stories. 

Another factor concerns an internal divide. The rifts in the power structure are many and complex (and 
beyond the scope of this report), but one pertinent split can be observed between two camps in particular: 
the Western-looking (and often Western-educated) sector that dominates the international business class, 
the Foreign Ministry, and the international press corps; and the far more provincial and inward-looking cadres 
that control the army and the Communist Party. The two sectors seem to have reached an accommodation in 
which the internationalists are allowed to liberalize in certain areas, as long as the process does not conflict 

The Paradox of Chinese Journalism



  cima.ned.org                     #China                                21

with the Communist Party elite’s economic interests and medium-term goals. This tension explains many of the 
paradoxes one can observe in CCTV and other Chinese institutions. The signs of liberalization may be real–but so 
are the limits and the backlashes.

These factors have all contributed to CCTV’s many facets. Ying Zhu quoted a journalist from the domestic side 
who joked that he served a “trinity of masters: the party-state, the market, and an increasingly lively public.” 
CCTV’s international programming is, for the moment, exempt from advertising pressure and audience ratings. It 
may serve the party-state, but this is a master whose attention is often turned elsewhere. 

CCTV may be able to experiment in its international coverage, but in the end, its reporting has to conform to the 
network’s core values. According to Ying Zhu, specific guidelines were laid out for Newsprobe (Xinwen Diaocha), 
a leading investigative news program. Journalists were expected to display “a spirit of questioning, a perspective 
of equality, a sense of balance, and an attitude of equilibrium.” 

Equality and balance, Zhu noted, “refer to qualities–objectivity, impartiality, fairness, thoroughness, accuracy–
generally understood as crucial for journalists, but ‘equilibrium’ is something else. Equilibrium, in the Chinese 
lexicon, is about promoting unity, order, and a fundamental faith in the national project.”51 These guidelines 
are applied to the Chinese news programs but, according to Laurie, have not been communicated to the 
English channel. 

It can be easy to detect which subjects have a direct impact on Beijing’s political or economic agenda. One 
example is the coverage of the Chinese Communist Party’s 18th Party Congress. On a November 16, 2012, CCTV 
Washington reporter Mike Walter, a former CBS local anchor in Washington, contributed a historical timeline 
to a package called “What the Party Congress Really Meant.” Walter’s assessment of the Great Leap Forward 
in 1958 was that “it failed,” while the 1966 Cultural Revolution “caused chaos.” But he avoided the mention of 
“Tiananmen Square” altogether, stating merely, “following some domestic turmoil in 1989, Jiang Zemin takes 
over soon after the Shanghai stock market will open.”(sic)52 

China is developing genuine new liberalization measures (many of them in the economic and cultural spheres), 
but information and intellectual development in China are still severely constricted by the Communist Party. 

There are suggestions that these constrictions are tightening. In May 2013, Chinese professors began to 
report that the Communist Party had recently informed them that they were banned from holding classroom 



22        Center for International Media Assistance 

discussions on seven topics: “press freedom, universal values, civil society, civil rights, judicial independence, 
historical mistakes of the Chinese Communist Party, and the authoritarian-capitalistic class.”53 Many China 
experts see these trends as part of a broad effort to tighten controls over information and the media. As David 
Wertime, founder of the online magazine TeaLeafNation, points out, “Academics are also the same folks who 
tweet on [the Chinese social media platform] Weibo, write op-eds, etc., and the academic restrictions have a 
more widespread chilling effect.” 

According to an Associated Press story, the ban on the subjects–called the “Seven Don’t Mentions”–coincided 
with the closing of the microblog accounts of liberal intellectuals and human rights lawyers critical of 
government corruption and detentions. 

According to the AP:

[V]eteran journalist Gao Yu said that an edict, or the rumors of one, could be related to a 
broader ideological strategy laid out by the party’s new leadership in an unpublicized meeting 
earlier this year that identifies seven key “problems” propaganda officials should tackle. She 
said they include the concept of democracy and constitutionalism, civil society, neoliberalism 
and the Western concept of the press. The strategy was laid out in a document issued by the 
general office of the party’s central committee, the contents of which were briefly leaked 
online, Gao said. She said she verified details of the document with retired, high-ranking 
propaganda officials. Measures recommended in the document include efforts to ‘”better 
broadcast’ the party’s voice and “strengthen the party’s leadership of the media.”54

These developments suggest that the party’s control of CCTV content will not diminish for the foreseeable future. 



  cima.ned.org                     #China                                23

In the meantime, who’s watching? The answer is not entirely clear, since no reliable rating systems appear to be 
in place. Much of the language applied to CCTV’s audience is misleading, intentionally or otherwise. In 2009, for 
example, the South China Morning Post reported, “CCTV says its channels reach 838 million overseas subscribers 
in 137 nations.” But “reaching subscribers” can be a different metric than “viewership”: Manhattan’s Time-Warner 

cable placed CCTV on Channel 134 (sandwiched between 
CNN International and Russia Today), on a roster of nearly 
2,000 channels. CCTV has devoted little effort to informing 
potential U.S. viewers that its service exists, or where to find 
it. (CCTV’s additional branding challenge in the United States 
is the common use of its initials to signify “closed circuit 
television” surveillance.) 

In 2011 Thomson Reuters reported that it had reached 
an agreement to “distribute China Central Television’s 
(CCTV) content and scripted footage to more than 700 
broadcasters across the US, Europe, Asia and Africa … and 
will span political, economic, social, cultural, sports, and 

entertainment news categories. ‘The extension of this relationship allows CCTV to broaden its reach into the 
global broadcasting community while simultaneously satisfying our clients’ increasing appetite for news from 
China,’ said Christoph Pleitgen, managing director, Reuters news agency. ‘We hope these mutually beneficial 
relationships continue to present themselves in all corners of the world.’”55 There are now indications that the 
Thomson Reuters project has stalled (reportedly because Reuters sought to distribute CCTV content as raw 
video under the Reuters brand). Various international partnerships have been floated, but they are still in an 
experimental stage. 

Surprisingly, most of CCTV’s English-speaking audience is in China. It is estimated that there are some 10 million 
mainland Chinese who know English well enough to understand a basic broadcast (and hundreds of millions 
more who are learning English), and they provide a ready-made audience for CCTV English content. CCTV News 
(English) is one of 42 channels that are widely available in China, of which 34 are Chinese-language, available in 
most, if not all, mid-size to major markets. When Chinese cities remove the English-language channel from their 
cable systems, it’s usually on the basis of ratings rather than censorship. 

Where–and Who–Is the Audience?

CCTV newsroom in Washington, DC. 



24        Center for International Media Assistance 

CCTV is concentrating its efforts on expanding audiences outside China, but insiders acknowledge that 
few resources have been devoted to measuring international audiences. “YouTube gives some idea of our 
analytics,” said one. “The audience is mostly in the U.S., then Canada, then Europe, then Africa, then the 
Philippines.” Tallies of YouTube viewers and Facebook “likes” are still recording negligible results.56 This is 
a problem across the international broadcasting spectrum. There is no global equivalent of the domestic 
Nielsen ratings system, and international broadcasters who commission sophisticated audience research 
often keep the findings closely guarded. 

CCTV has ties to more than 20 channels online. It has also created a number of CCTV YouTube channels. But it 
is not always easy to tell which of the channels labeled CCTV are official projects of the network, and which are 
posted (or pirated) by users. The CCTV-9 Travelogue Channel, for example, is linked and branded to cctv.cntv.cn, 
with some 4000 subscribers.57 The CCTV-13 Chinese Music Channel, with over 5,400 subscribers, appears to be a 
vehicle for segments of Chinese entertainment programs, music videos, and recordings of traditional music. 

The big numbers for CCTV content on YouTube appear on individually posted content, such as the blockbuster 
Spring Festival broadcast, a national event that could be compared to the Thanksgiving Day Parade and the 
Super Bowl rolled into one. Estimates of the viewership start at 400 million and range upward (compared to the 
Super Bowl’s peak of 111 million) –though the Festival broadcast’s audience has been declining in recent years.58 
The 2013 event featured Celine Dion singing “Jasmine Flower” in phonetic Chinese with popular singer Song 
Zuying, with a corps of dancers in neon green tutus. Several of the uploads received more than 150,000 views, 
with ads appearing from Walmart, Pantene, and Prudential Insurance.59 

At this point, CCTV is not receiving significant income from YouTube ad revenue, and it has fallen behind al-
Jazeera and RT in exploiting YouTube as a platform. 



  cima.ned.org                     #China                                25

CCTV’s international footprint–both in terms of coverage and outreach–corresponds to a menu of China’s 
foreign policy priorities. 

In the United States the primary CCTV objective is U.S. coverage for a global audience; far fewer resources 
have been devoted to promoting the programming and building the U.S. audience. The Washington bureau 
had about 100 employees as of March 2013, 30 Chinese and 70 non-Chinese (largely U.S., plus British and 
other nationalities). 

The Washington center oversees bureaus in New York, Toronto, Chicago, San Francisco, Los Angeles, Houston, 
and Miami, with another slated to open in Atlanta. CCTV bureaus in Latin America include Mexico City, Buenos 
Aires, Sao Paulo, Rio de Janeiro, Bogota, Lima, and Havana, with more on the way.60 By way of contrast, none of 
the U.S. broadcast networks maintain a bureau in Latin America, and CNN has three (in Buenos Aires, Havana, 
and Mexico City).61

Based on sporadic viewing over March and April 2013, it can be said that CCTV’s Latin American programming 
consists of a fairly bland menu emphasizing news from China, Chinese culture, sports, and food, combined with 
cursory coverage of the region and world affairs, and some Chinese-language entertainment programs with 
Spanish subtitles.62 The coverage emphasized two favored partners in Latin America: Cuba and Chavez-era 
Venezuela. Chinese programming is among the scant foreign news fare that is available on Cuban television, 
and Cuban viewers report that in the post-Soviet era, Russian programming has almost disappeared from Cuban 
broadcasts, while Chinese content has risen sharply.63 Cuba is China’s biggest trading partner in the Caribbean, 
but its value is more strategic than economic.64 

According to a recent report by McKinsey, China’s clout as an investor–both in Latin America and on a global 
scale–is unlikely to diminish: “The value of the country’s domestic financial assets–including equities, bonds, 
and loans–has reached $17.4 trillion and now trails only that of the United States and Japan. In cross-border 
capital flows, China has defied global trends: foreign direct investment (FDI), cross-border loans and deposits, 
and foreign portfolio investments in equities and bonds are up 44 percent over their 2007 level. Since 2009, 
Chinese loans to Latin America have exceeded those of both the Inter-American Development Bank and the 
World Bank. Total foreign investment into China reached $477 billion at the end of 2011, exceeding the 2007 
peak of $331 billion.”65

Foreign Policy Priorities



26        Center for International Media Assistance 

Chinese trade and investment in Brazil and Mexico rose over 30 percent in 2012.66 Chinese companies are also 
investing heavily in Latin American mining operations. It is still early to discern the connections between CCTV’s 
Latin American operations and its investments in the region, but they may emerge with time. 

The Scramble for Africa 

China is already a major player in Africa, and the region has been identified as a media priority. CCTV opened its 
third global bureau, after Beijing and Washington, in Nairobi. CCTV’s African activities are tightly woven into a well-
publicized, sweeping plan to consolidate China’s influence over African natural resources and economic policies. 

China’s role in African media development was outlined in the Beijing Action Plan of 2006, and developed over 
the next six years. The plan described a broad arena of political and economic cooperation, including the news 
media. It called for China and its African partners to encourage their national media to “play a positive role in 
enhancing mutual understanding and friendship,” enable journalists’ exchanges and workshops, and offer 
Chinese support for the training of African broadcast journalists.67

China initiated its media presence in Nairobi in 2005, when it opened the Nairobi office for China Radio FM. 
CCTV Africa’s Nairobi center was opened in January 2012, with programming in English, Chinese, and Swahili.68 
The programming began with an hour of original content a day and soon expanded to three, anchored by 
prominent local journalists covering African politics, environment and wildlife, and business and economics.69 
The Chinese began to raid Kenyan newsrooms for large numbers of anchors and journalists; according to some 
reports, doubling local salaries.70 As of 2012, the Nairobi center employed about 60 people, 50 of them Kenyans, 
and oversaw a dozen bureaus across the region.71

The Nairobi center coincides with a much larger African media initiative. According to a 2012 CNN report, the 
Xinhua news agency has opened 20 bureaus on the continent, launched a China African news service, and 
joined forces with Safaricom to launch a mobile newspaper in Kenya. Analyst Jinghao Lu from the research 
firm Frontier Advisor told CNN: “CCTV’s expansion in Africa is mainly one step of this whole national engine 
into Africa.” According to CCTV local anchor Mark Masaai, the mission of the project is to “change the narrative 
about Africa … to show the potential and the solution [to Africa’s problems] and not just point out blatantly the 
bad side, the problems, the crises that we have.”72 This philosophy is not so distant from the CCTV principle of 
“harmony”–and could appeal to autocrats in the region who seek to avoid challenges to the status quo. 



  cima.ned.org                     #China                                27

China has an increasing stake in the African status quo. The Economist Intelligence Unit reported: “Between 2007 
and 2012 the value of China’s annual exports to the continent more than doubled, from U.S. $37.3 billion to U.S. 

$85.3 billion. Its imports from Africa meanwhile rose 
even faster, surging from U.S. $36.3 billion in 2007 
to U.S. $113.2 billion in 2012.”73 These imports were 
principally oil and a few other commodities. China is 
also seeking offshore low-wage labor, and has created 
special economic zones in countries that include 
Egypt, Ethiopia, Nigeria, and Zambia. 

But China has experienced public relations problems 
in Africa, many based on the practices of importing 
low-paid Chinese workers, and bundling development 
projects with Chinese construction and finance 
packages to undercut Western rivals. This is especially 
the case regarding large infrastructure projects.

The best-known examples of this are in energy 
projects and port facilities. But there is evidence 
that China is building out African communications 
infrastructure as well. This is particularly critical in the 
realm of last-mile technology. In July 2012, the Kenyan 
media reported the Chinese government’s offer of 
a “concessional loan of $72 million, for the National 
Optic Fibre Backbone Infrastructure Project and 
E-Government, which will provide optic fibre, linking 
all urban areas of Kenya,” along with a package of 
road construction and power projects.74 The Chinese 

construction firms ZTE and Huawei have been named as two of the three foreign contractors involved. (The third 
is French company Sagem.)75 China has also provided broadcasting infrastructure, such as the 10,000 kilowatt FM 
transmitter installed to boost radio signals–and carry China Radio International programming–in Liberia.76

The world through China’s eyes, Kampot, Cambodia  



28        Center for International Media Assistance 

China’s outreach extends to African journalists, such as the March 2013 “Experience China” program in the 
Republic of Congo, corresponding to the final stop of President Xi’s four-nation tour. The program, which 
reflects parallel programs in other countries, invited reporters from Congolese media to China for interviews and 
sponsored a Chinese-Congolese collaboration for a “China Special Edition” in the Brazzaville News, the country’s 
leading paper.77 

China’s Back Yard: The Asian-Pacific Region

China’s approach to Southeast Asia differs radically from its media production in Africa. CCTV’s African service 
is experimenting with the use of local languages and talent. So far, there is no suggestion that these practices 
extend to Southeast Asia. Cable systems in Cambodia and Thailand carry various CCTV channels, but these are in 
Chinese, and appear to be directed at the overseas Chinese audience. 

Instead, the emphasis is all on infrastructure, which has its own far-reaching implications. Chinese companies 
with ties to the government are signing agreements to develop large-scale communications projects. In 
April 2013 Cambodian head of state Hun Sen announced that Cambodia was in talks with China to buy a 
telecommunications satellite for $300-400 million.78 

In June 2013 the government of Papua New Guinea signed a $300 million deal with the Chinese 
telecommunications corporation ZTE, to design, build, and launch a new satellite.79 As in Africa and Latin 
America, these agreements usually fit within a broader context of mining, lumber, transportation infrastructure, 
energy, and agricultural investments. 

 One expert with long experience in the region noted that the Chinese investments arrive with hidden agendas. 
“Chinese investment brings with it a long-term expectation that business associates/beneficiaries will therefore 
look favorably on any new ventures or initiatives. Their practice often revolves around early softening with lots of 
investment and few conditions and eventually a time will come that reveals what they are really looking for–the 
right to install telecommunications infrastructure and return significant investment over longer period of time.” 

He added that the problems in transparency and government leave some countries especially vulnerable to 
this approach. “Pacific nations such as Papua New Guinea and other countries don’t have the same level of 
diligence systems in place to fully appraise whether there are other dimensions, besides commercial, to Chinese 



  cima.ned.org                     #China                                29

investment that they need to be taking into account.”

These agendas might include anything from surveillance technology to the direct provision of programming 
promoting China’s economic and foreign policies. (This feature is common to many nations’ international 
broadcasting, but it could be especially sensitive in areas where China is making vast investments and 
acquisitions of natural resources.) There is no bright line between investment in communications infrastructure 
and entry into the field of content. In Liberia, the Chinese acquisition of a radio station was a prelude to 
developing a full menu of programming for the Liberian public. It will be important to see whether a similar 
pattern evolves in the Asia-Pacific region. 

CCTV English and CCTV-America:  
Contrasts in Editorial Process

The programming on CCTV News (English) and CCTV-America is fairly new and evolving rapidly, so is too early 
to define. But based on reviewing its broadcasts over the winter and spring of 2013, it appears that it has several 
salient characteristics.

1.	 CCTV’s services stress coverage of major international stories, especially as defined by the U.S. 
media, with the addition of the “Beijing angle.” For example, on April 15, it gave heavy coverage 
to the Boston Marathon bombing, with a follow-up story on the Chinese government’s 
expression of sympathy.

2.	 CCTV has chosen to focus on several spheres of influence, notably regions in which China has 
extensive economic interests and in which Western news coverage has been diminishing. 
These are principally Sub-Saharan Africa, Latin America, and the Asia-Pacific region. 

3.	 CCTV provides additional–and largely favorable–coverage to individual countries of strategic 
interest to China. These include Cuba, and Chavez-era Venezuela. There have also been “soft” 
stories on North Korea, though the coverage may be growing more critical as relations with 
Beijing chill. 

4.	 CCTV’s content has a common template, which features traditional breaking news (elections, 



30        Center for International Media Assistance 

bombings, and natural disasters), business and economics, plus an emphasis on nature and 
environmental documentaries (such as one recent CCTV Africa program on a campaign to 
rescue South African vultures from extinction).80 

But the editorial approach also appears to vary with the region. CCTV’s Washington office includes a large 
number of journalists from respected U.S. and British news organizations, some of whom occupy influential 
editorial positions. Jim Laurie is one; another is Humberto Duran, a senior producer from CNN International and 
CCN Español who oversees Americas Now, which covers Latin American news in English. The English-language 
broadcasts out of Washington often have the look, feel, and subject matter of CNN International (although 
insiders say that al-Jazeera is regarded as the favored model), and their journalists are subject to far less pressure 
from Beijing than their Chinese-language counterparts. These factors present a convincing argument that the 
Chinese media are capable of creating adept Western-style news productions. 

CCTV-Africa productions, on the other hand, include more overt propaganda content, much of it highlighting 
Chinese aid, development projects, and exchange programs in Africa. In 2012, CCTV-Africa’s bureau chief Song 
Jianing explained the mission to Agence France Presse: “We opened this bureau in order to be able to tell the 
real Africa story, the real story of China and the real story of Sino-African relations.” Both CCTV managers and 
their African counterparts have been critical of what they consider the Western media’s tendency to depict Africa 
as “the continent of endless calamities.”81 CCTV Africa is also copying the success of al-Jazeera’s African coverage 
by hiring prominent Africans to cover Africa, an approach that was pioneered by al-Jazeera, though Western 
news organizations have been slow to follow. 



  cima.ned.org                     #China                                31

Despite Beijing’s official emphasis on digital media, CCTV staff complain that the operation has been slow to 
adapt to new technology. It has fallen far behind on the development of mobile platforms for news, they say, 
and there is a chronic lack of coordination between CCTV’s digital operations, based in Beijing, and its overseas 
broadcasting outlets. CCTV’s online operation is “typically staffed by young graduates of the foreign language 
schools with no background in journalism,” stated one insider. “Our biggest problems involve finding stuff 
online and finding our audience.”82

The CCTV English site (http://english.cntv.cn/01/index.shtml) illustrates the problem. The design is out of date, 
and the English is often ungrammatical, editorially far below the standards broadcast on CCTV News. The 
program highlights can be questionable, such as this sample:

“In 2012, CCTV will produce a series of high-standard documentaries with the international horizon, modern 
communication methods and large investments which can enter the international market. Currently, ten topics 
have been selected, such as South-to-North Water Division Project, the Journey of Chinaware, Peking Opera, the 
Original Voice of China and Charming Slovenia.”83

In the summer of 2013, CCTV Beijing confirmed that it would expand Washington’s programming to five hours 
per day by the end of the year, and new online initiatives, mobile applications, and other aggressive new digital 
measures will also be rolled out by January 2014.84

Digital Limitations 



32        Center for International Media Assistance 

Foreign policy analysts have been talking about China’s “grand strategy” for years, noting the country’s 
deliberate integration of political, economic, diplomatic, and military agendas in the international arena. There 
can be little doubt that Beijing considers news dissemination and media development to be two more pieces 
on the board. Whereas Beijing makes long-term strategic investments in media, many Western countries have 
left their news industries to the mercies of brutal economic conditions and technological disruption. Western 
news broadcasters that only recently set the global agenda are now struggling to survive under hostile market 
conditions. U.S. networks have closed most of their foreign bureaus. Global broadcasters such as CNN and the 
BBC are cutting staff and international reporting. State broadcasters, including the Voice of America, the BBC 
World Service, and Deutsche Welle, are under increased pressure to defend their services. In some cases, abrupt 
shifts to digital platforms have left millions of broadcast audience members in the lurch. 

At the same time, few local markets in developing countries can provide an advertising base that can support 
quality local news production–to say nothing of regional and international coverage. 

What’s at stake? Will China’s massive investments in international news operations translate into gains in 
political, economic, and diplomatic influence? There is no clear answer to this question, but it does appear that 
the Chinese have given it far more consideration than their Western counterparts. As one U.S. military officer 
with long experience in Africa commented, “The U.S. government can’t plan past six months from now. The 
Chinese think a hundred years in advance.”85 

As Western news operations are buffeted by the winds of economic uncertainty and technological disruption, 
the Chinese are playing the long game. It won’t take a century to see which approach–improvisation or 
strategy–gains the upper hand. 

Conclusion



  cima.ned.org                     #China                                 33

Endnotes
1.	 Interview with author, CCTV Washington bureau, March 2013.  

2.	 “Zionists seek clash of civilizations,” Press TV, http://www.presstv.ir/detail/2013/05/07/302345/zionists-seek-
clash-of-civilizations/, accessed May 8, 2013. 

3.	 “Layoffs at CNN as Network Transitions to Acquisition Model for Documentary Programming,” MediaBistro, 
March 22, 2012, http://www.mediabistro.com/tvnewser/layoffs-at-cnn-as-network-transitions-to-acquisi-
tion-model-for-documentary-programming_b117576. 

4.	 “VOA Reducing Radio Frequencies,” InsideVOA, March 26, 2013, http://www.insidevoa.com/content/voa-
reducing-radio-frequencies/1629194.html. 

5.	 “BBC World Service cuts will cost it 30 m listeners worldwide,” The Guardian, January 26, 2011, http://www.
guardian.co.uk/media/2011/jan/26/bbc-world-service-cuts. 

6.	 Interview with author, March 29, 2013. 

7.	 See website http://www.greenlandmelting.com/index.html.

8.	 “Can China Gain Journalistic Credibility?,” New York Times Room for Debate, July 12, 2010, http://www.ny-
times.com/roomfordebate/2010/07/12/can-china-gain-journalistic-credibility/not-happening-soon. 

9.	 Interview with author, CCTV Washington offices, March 2013. 

10.	 Interview, CCTV Americas, March 29, 2013. 

11.	 Committee to Protect Journalists, “Don’t Force Us to Lie,” 1993, p. 22; 56. 

12.	 “Ten years after SARS, what has China learned?,” CCTV-English, March 4, 2013, http://english.cntv.
cn/20130403/107419.shtml. 

13.	 Ying Zhu, Two Billion Eyes: The Story of China Central Television, The New Press, 2012, p. 1. 

14.	 Interview with author, March 2013.  

15.	 John Jirik, “The PRC’s ‘going out’ project: CCTV International and the imagination of a Chinese nation,” 2008, 
p. 10. 

16.	 Zhu, p. 4.  

17.	 Interview, March 2013.  

18.	 The Guangming Daily is a prestigious party-owned newspaper based in Beijing with a national distribution. It 
is known for its coverage of science, technology and education.  

19.	 “Top mainland press official Jiao Li dismissed amid corruption claims,” South China Morning Post, October 
29, 2012, http://www.scmp.com/news/china/article/1063495/top-mainland-press-official-jiao-li-dismissed-
amid-corruption-claims. See also “New leader for China’s largest TV network,” New York Times, November 25, 
2011, http://www.nytimes.com/2011/11/26/world/asia/cctv-chinas-largest-tv-network-names-hu-zhanfan-
as-head.html?_r=0. 

20.	 “Reporting from the grassroots in vogue,” China Daily Asia Pacific, October 20, 2011, http://www.chinadaily-



34        Center for International Media Assistance 

apac.com/article/reporting-grassroots-vogue.  

21.	 “CCTV’s Ad Sales Auction Draws Record Bids,” Wall Street Journal, November 9, 2011, http://online.wsj.com/
article/SB10001424052970204190704577025770417699372.html. 

22.	 “CCTV auction raises record 15b yuan,” Global Times, November 18, 2012, http://www.globaltimes.cn/con-
tent/745088.shtml. Until recently, another major source of revenue producer was the Spring Festival Gala – 
billed as “the most watched television show on earth” with seven times the viewership of the Superbowl. But 
protests over the commercialization of the event led CCTV to make the program “ad-free,” and seek revenues 
through sponsorships and product placement. 

23.	 “China’s CCTV advertising sales hit 19-year high at $2.5 bln,” Reuters, November 19, 2012, http://www.reuters.
com/article/2012/11/19/china-cctv-adsales-idUSL4N08Z10Z20121119. 

24.	 Interview, CCTV Washington, March 29, 2013.  

25.	 “CBS Earnings Preview: Cable Networks and Ad Revenues in Focus,” Forbes.com, February 14, 2013, http://
www.forbes.com/sites/greatspeculations/2013/02/14/cbs-earnings-preview-cable-networks-and-ad-reve-
nues-in-focus/. 

26.	 “Blue Book of China Audio-Visual New Media: The New Media Are Taking Control,” Chinascope (citing Xinhua, 
June 13, 2013), http://chinascope.org/main/content/view/5559/108/. 

27.	 Zhu,  p. 170. 

28.	 Ibid., p. 11. 

29.	 “The PRC’s ‘going out’ project’ CCTV International and the imagination of a Chinese nation,” John Jirik, p. 42, 
http://cas.lehigh.edu/CASWebAdmin/Uploads/Documents/Jirik_lecture.pdf. 

30.	 Zhu, p. 173. 

31.	 “CCTV Television Transmission,” Sina News, January 13, 2011, http://news.sina.com.cn/m/2011-01-
08/145421782330.shtml. 

32.	 Zhu, p. 171. 

33.	 The “American Idol” competition model is popular. One example is “Chinese Bridge,” in which hapless 
foreign students expose their Chinese language skills before a pitiless panel of judges. http://news.cntv.
cn/20110826/118558.shtml. 

34.	 See infographic, http://www.ibtimes.com/chinas-politburo-standing-committee-their-paths-power-info-
graphic-1142349. 

35.	 “Hu Jintao,” by Orville Schell, Time, December 19, 2007, http://www.time.com/time/specials/2007/person-
oftheyear/article/0,28804,1690753_1695388_1695753,00.html. 

36.	 “Online Politics in China,” New Media and Development Communication website, Columbia School of Inter-
national and Public Affairs, 2008, http://www.columbia.edu/itc/sipa/nelson/newmediadev08/The%20Pres-
ent%20Development%20of%20Online%20Politics%20in%20China.html. 

37.	 Joseph S. Nye, “Why China is Weak on Soft Power,” New York Times, January 17, 2012.  

38.	 See “Seeking Currency in Soft Power,” James Fallows, The Atlantic Online, June 18, 2012.  



  cima.ned.org                     #China                                 35

39.	  “Hu Jintao calls for enhancing “soft power” of Chinese culture,” ChinaView (Xinhuanet), October 15, 2007, 
www.chinaview.cn, 2007,10-15. 

40.	 “China in soft power push with foreign students, CNN, March 29, 2013, http://www.cnn.com/2013/05/29/
world/asia/china-soft-power-foreign-students. 

41.	 “ Chinese Students Struggle for Returns on Education in U.S.,” Wall Street Journal blog, March 27, 2013, http://
blogs.wsj.com/chinarealtime/2013/03/27/chinese-students-struggle-for-returns-on-education-in-u-s/. 

42.	 Chinese Mogul in Talks to Buy European Cinemas,” Wall Street Journal, April 7, 2013, http://online.wsj.com/
article/SB10001424127887323916304578405032456910270.html. 

43.	 Nye, op. cit. 
 

44.	 “CCTV research director Zhang Lisheng: Innovation and development, building a world-class media,” SINA 
blog, January 8, 2011, http://news.sina.com.cn/m/2011-01-08/145421782330.shtml. 

45.	 “About China Daily,” ChinaDaily.com, accessed September 12, 2013, http://www.chinadaily.com.cn/cd/intro-
duction.html. See also “State-run papers from China and Russia buy convincing advertorial sections on the 
WaPo’s website,” Nieman Journalism Lab, December 1, 2010, http://www.niemanlab.org/2010/12/state-run-
papers-from-china-and-russia-buy-convincing-advertorial-sections-on-the-wapos-website/. 

46.	  “Caribbean journalists wooed with paid trips to China,” China Media Bulletin No. 13, Freedom House, March 
10, 2011, http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-13#6. 

47.	 “Experience China event in Republic of Congo,” CCTV.com, March 22, 2013, http://english.cntv.cn/program/
newsupdate/20130322/103558.shtml. See also “Republic of Congo Gets Library Dedicated to China,” allAfri-
ca.com, April 3, 2013, http://allafrica.com/stories/201304051289.html. 

48.	 Sina News, op. cit. 

49.	 Wang Guan, presentation at Columbia Graduate School of Journalism panel, January 31, 2013.  

50.	 George Black, “For Relevant Environmental News, Give China a Try?,” On Earth, March 13, 2013, http://www.
onearth.org/article/for-relevant-environmental-news-give-cctv-a-try. 

51.	 Zhu, p. 58-59. 

52.	 “CCTV Wang Guan on What 18th Party Congress Really Meant,” CCTV-America, November 16, 2012, https://
www.youtube.com/watch?v=8FN3BWDfqeg. According to Jim Laurie, the phrasing “was a subject of much 
internal debate at the time. In a postmortem the next day the failure to mention Tiananmen was actually 
criticized.” [email correspondence, July 11,2013.]  

53.	 “China Bans 7 Topics in University Classrooms,” Chronicle of Higher Education, May 20, 2013, http://chronicle.
com/article/China-Bans-7-Topics-in/139407/. See also: “Chinese ban human rights, political discussions at 
universities,” Asahi Shimbun, May 12, 2013, http://ajw.asahi.com/article/asia/AJ201305120046. 

54.	 “China tightens grip on discourse, ideology,” Asahi Shimbun, May 15, 2013, http://ajw.asahi.com/article/asia/
AJ201305150013. 

55.	 “CCTV content strengthens Reuters broadcast news file,” Reuters.com, January 18, 2011, http://us.mobile.
reuters.com/article/huginPressRelease/idUS120855+18-Jan-2011+HUG20110118. 

56.	 Views for videos on CCTV’s international YouTube Channel http://www.youtube.com/user/CCTVcomInterna-
tional rarely exceed 3000. As of April 15, 2013, CCTV America’s’ Facebook page had 575 “likes,” which grew to 



36        Center for International Media Assistance 

2673 as of September 12, 2013. 
  

57.	 CCTV-9 Documentary YouTube Channel, http://www.youtube.com/user/cctv9documentary/about, accessed 
August 2, 2013. 

58.	 Jingyang Chen, “Spring Festival Gala and Super Bowl Difference: Advertising,” US-ChinaToday, University of 
Southern California, February 21, 2013, http://uschina.usc.edu/w_usci/showarticle.aspx?articleID=18710&As
pxAutoDetectCookieSupport=1. 

59.	 “Celine Dion performs in Chinese On China’s CCTV’s New Year’s Gala,” YouTube, https://www.youtube.com/
watch?v=szkl60mtdJ0, accessed August 2, 2013. 
 

60.	 Interview, CCTV producer Jim Laurie, Washington, March 29, 2013.  

61.	 “Student Handout: “Were You Listening?” CNN.com, http://www.cnn.com/tour/learning/scavenger.hunt.key.
html. 

62.	 See CCTV Español, http://espanol.cntv.cn/endirecto/index.shtml. 

63.	 Interviews with author, Havana, March 2013.   

64.	 “Regional Focus: China-Latin America,” The China Analyst, April 2012, http://www.thebeijingaxis.com/tca/
editions/the-china-analyst-apr-2012/125. 

65.	 “Ten Forces Forging China’s Future,” Executive Briefing, McKinsey Quarterly, July 2013, http://www.mckinsey.
com/insights/asia-pacific/ten_forces_forging_chinas_future?cid=other-eml-alt-mip-mck-oth-1308. 

66.	 “China Latin America Trade Up,” Latin American Business Chronicle, May 11, 2012, http://www.latinbusiness-
chronicle.com/app/article.aspx?id=5668. 

67.	 Douglas Farah and Andy Mosher, “Winds from the East: How the People’s Republic of China Seeks to Influence 
the Media in Africa, Latin America, and Southeast Asia,” Center for International Media Assistance, September 
8, 2010.  

68.	 Financially Viable Media in Emerging and Developing Markets: Kenya, WAN-IFRA/AMI, 2012, p. 30.  

69.	  “About CCTV Africa,” http://cctv.cntv.cn/lm/cctvafrica/01/index.shtml, accessed September 12, 2013.  

70.	 Annie Claire Bergeron-Oliver, “Want a future in journalism? Go to Kenya,” Huffington Post, April 22, 2012, 
http://www.huffingtonpost.ca/annie-claire-bergeron/east-africa-media_b_1438978.html. 

71.	 “CCTV: Africa’s true image or China’s strategic vehicle?” AFP, published in Africa Review, August 13, 2012, 
http://www.africareview.com/Arts-and-Culture/CCTV-in-Africa/-/979194/1478142/-/ffjlftz/-/index.html. 

72.	 “Chinese media make inroads into Africa,” CNN, September 5, 2012, http://edition.cnn.com/2012/09/05/busi-
ness/china-africa-cctv-media. 

73.	 The Economist Intelligence Unit, April 9, 2013. 

74.	 “Kenya signs cooperation deals with China,” Capital FM (Nairobi), July 22, 2012, http://www.capitalfm.co.ke/
business/2012/07/kenya-signs-cooperation-deals-with-china/. 

75.	 “National Optical Fibre Backbone Infrastructure, Kenya ICT Board, June 27, 2011, accessed through http://
www.scribd.com/doc/61206393/National-Optical-Fibre-Backbone-Infrastructure-NOFBI-Routes-27-6-2011. 



  cima.ned.org                     #China                                 37

76.	 “Liberia Broadcasting System (LBS) Goes Nation-Wide,” Executive Mansion, November 19, 2008, http://www.
emansion.gov.lr/2press.php?news_id=950&related=7&pg=sp . 

77.	 “Feeling China in Republic of Congo,” CCTV English, March 13, 2013, http://english.cntv.
cn/20130315/104573.shtml. 

78.	 “Cambodia’s conglomerate in talks to buy communications satellite from China,” Xinhua, April 10, 2013, 
http://english.peopledaily.com.cn/90778/8202558.html. 

79.	 E-mail interview with author, Western aid official. 

80.	 “Faces of Africa: Kerri’s Flight to Freedom,” CCTV, April 22, 2013, http://www.youtube.com/
watch?v=YsjlsQcnv10. 

81.	 AFP/Africa Review, op. cit.  

82.	 Interview with author, March 2013.  

83.	 “Developing a More Attractive CCTV in 2012,” CCTV.com, March 16, 2013, http://english.cntv.cn/english/
special/AD/20120316/109810.shtml.

84.	 “ZTE says govt did approve MoU,” The National (Papua New Guinea), June 7, 2013, http://www.thenational.
com.pg/?q=node/51111. 

85.	 Sebastian Junger, “Enter China, the Giant” Vanity Fair, July 1, 2007. 





Advisory Council 
for the

Center for International Media Assistance

Esther Dyson

Stephen Fuzesi, Jr. 

William A. Galston

Suzanne Garment

Mark Helmke

Ellen Hume 

Jerry Hyman

Alex S. Jones 

Shanthi Kalathil

Susan King 
 

Craig LaMay

Caroline Little

Eric Newton

William Orme

Dale Peskin

Adam Clayton Powell III

Monroe E. Price 

Adam Schiff

Kurt Wimmer 

Richard Winfield



Center for International Media Assistance 
National Endowment for Democracy 

1025 F Street, N.W., Suite 800 

Washington, DC 20004

Phone: (202) 378-9700 

Fax: (202) 378-9407

Email: CIMA@ned.org
URL: http://cima.ned.org


