
www.wan-ifra.org

Capturing Them Softly 
Soft Censorship and State Capture  
in Hungarian Media



PUBLISHED BY: 
WAN-IFRA 
96 bis, Rue Beaubourg 
75003 Paris, France 
URL: www.wan-ifra.org

WAN-IFRA CEO:
Vincent Peyrègne

RESEARCHERS:
Zsó!a Lehóczki, Attila Mong, Krisztina Nagy, 
Szonja Navratil, Gábor Polyák, Ágnes Urbán, 
Erik Uszkiewicz

EDITOR: 
Thomas R. Lansner

RESEARCH PARTNERS:
Center for International Media Assistance
National Endowment for Democracy
1025 F Street, N.W., 8th Floor
Washington, DC 20004, USA
URL: http://cima.ned.org

Open Society Justice Initiative
224 West 57th Street
New York, New York 10019, USA
URL: http://www.opensocietyfoundations.org

RESEARCH PARTNER HUNGARY:
Mérték Media Monitor
Székhely: 1042 Budapest, Árpád út 90-92.,
Hungary
URL: http://mertek.eu/

SUPPORTED BY:
Open Society Foundations
URL: http://www.opensocietyfoundations.org

SPECIAL THANKS TO: 
Darian Pavli and Mervit Ulvik at Open Society 
Justice Initiative for providing legal and policy 
advice; the interviewees and survey participants, 
and all colleagues who made this research pos-
sible.

DESIGN AND PREPRESS: 
Tereza Cenic, Ivan Cosic, Plain&Hill Serbia

Capturing Them Softly
Soft Censorship and State  
Capture in Hungarian Media

© 2013 WAN-IFRA



Note on Report Research and Methodology  .................................. 4

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media ................. 5

Key Findings ................................................................................... 6

Key Recommendations ................................................................... 7

Part One: Overview and Interviews ........................................................ 8

Effects of State Advertising on Market Competition ....................... 9

Selection of Media Sales Agencies ................................................ 10

Distribution of Media Spending .................................................... 11

Effects  of State Advertising on Content Quality ........................... 13

Recommendation and Remedies .................................................. 14

Conclusion ................................................................................... 16

Part Two: Background and Supporting Materials .................................. 18

Existence of Rules and Practices Governing  

State Advertising and State Subsidies to Media ............................ 19

State Media Funding and Subsidies and  

State Advertising in the Media ..................................................... 24

State-owned Media and Public Media and its Funding and In"uence 

on the Market .............................................................................. 32

APPENDIX A: General Regulatory Framework ...................................... 43

APPENDIX B: Fidesz’s Media Empire95 ................................................. 44

Endnotes ............................................................................................. 45

Table of Contents



4

Capturing Them Softly

Note on Report Research  
and Methodology 
“Soft censorship” is a term that covers a 
variety of actions intended to in!uence 
media output, short of legal or extra-
legal bans, direct censorship of speci"c 
content, or physical attacks on media 
outlets or media practitioners. The concept 
of soft censorship as indirect government 
censorship was elaborated in a 2005 paper 
by the Open Society Justice Initiative, which 
described three main forms: abuse of public 
funds and monopolies; abuse of regulatory 
and inspection powers, and; extra-legal 
pressures.1 

A 2009 report by the Center for International 
Media Assistance detailed soft censorship in 
several countries. 2

This report focuses primarily on "nancial 
aspects of of"cial soft censorship: pressures 
to in!uence news coverage and shape the 
broad media landscape or the output of 
speci"c media outlets or individual journalists 
through biased, and/or nontransparent 
allocation or withholding of state/
government media subsidies, advertising, 
and similar "nancial instruments.  

Soft censorship can cause pervasive self-
censorship that restricts reporting while 
maintaining the appearance of media 
freedom. Beyond the scope of this report are 
myriad forms of unof"cial indirect censorship 
that can also be posited, including those 
rising from cultural, religious or other social 
norms and traditions, or simple adherence 
to the societal narratives that in!uence 
institutional and individual reporting, and 

which might be promoted or imposed by a 
variety of non-state actors.

The report on the existence and extent of 
soft censorship in Hungary is part of the 
Soft Censorship Global Review, an annual 
report produced by the World Association 
of Newspapers and News Publishers (WAN-
IFRA) in cooperation with the Center for 
International Media Assistance (CIMA), 
with the support from the Open Society 
Foundations. It was prepared by the Mérték 
Media Monitor based on the methodology 
developed by WAN-IFRA. The "ndings are 
based on extensive desk research performed 
from May through July 2013 and in-depth 
interviews conducted in July 2013. 

The interviewees remain unnamed; the 
respondents asked con"dentiality because 
certain questions related to their present 
or previous employment and because their 
frank discussion of contentious issues could 
expose them to professional dif"culties in 
Hungary’s increasingly fraught media and 
political environment.

As noted in the text, the dearth of public 
information and opacity regarding both 
state media spending and media ownership 
structures in Hungary has led us to include 
highly credible anecdotal accounts of the 
operation of soft censorship in Hungary. 
We hope that other researchers and media 
freedom advocates will use this report as a 
starting point to further explore and expose 
the expanding and insidious threat soft 
censorship poses to Hungary’s media. 

1 The Growing Threat of Soft Censorship Worldwide. Open Society Justice Initiative, December 2005.   
http://www.opensocietyfoundations.org/reports/growing-threat-soft-censorship

2 A 2009 report by the Center for International Media Assistance, on which this report builds, de!ned soft censorship very 
similarly: “Soft, or indirect, censorship can be de!ned as the practice of in"uencing news coverage by applying !nancial 
pressure on media companies that are deemed critical of a government or its policies and rewarding media outlets and 
individual journalists who are seen as friendly to the government.” Soft Censorship: How Governments Around the Globe 
Use Money to Manipulate the Media. Center for International Media Assistance, January 2009.

http://www.opensocietyfoundations.org/reports/growing-threat-soft-censorship


5

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media

Hungary’s independent media today faces 
creeping strangulation. State capture of 
Hungarian media is unfolding slowly but 
surely, principally through the “soft censor-
ship” of "nancial incentives and in!uence 
that affect media outlets’ editorial content 
and economic viability. The process has ac-
celerated under the current government, 
which uses state advertising to bolster 
friendly media outlets, mainly those owned 
by leading businesspeople very close to the 
ruling party.

Most governmental media assistance funds 
and other support are allocated on similarly 
biased bases at both national and local lev-
els. Media outlets critical of government 
policies or supportive of opposition parties’ 
policies are denied almost all state advertis-
ing and other support, threatening their 
economic viability and seriously distorting 
the commercial media market.

Public-service media are also being sub-
verted and transformed into government 
mouthpieces. State media capture is part of 
the larger context of an emerging “elite” 
of business and political interests that is 
increasingly opaque and by many accounts 
corrupt. The withering of free, independent, 
and pluralistic media denies Hungarians in-
formation they require to make knowledge-
able decisions on their country’s politics and 
policies, and the situation bodes ill for Hun-
gary’s democracy.

As recommended below, transparent pro-
curement for all state advertising and the 
establishment of an independent body to 
administer and monitor all state funding to 
media could begin to reverse this troubling 
trend. Hungary must also ensure that its 
laws and practices conform to European laws 
and regulations designed to safeguard the 
integrity of public-service media.

Hungary Country Data  2012

Population    9.94 million      

Adult literacy rate     99%    

Gross national income (GNI) per capita US$ 12,380  

Urban/rural population    70 / 30% 

Mobile subscription penetration (SIM cards) 124%    

Internet access (households)   72% 

Corruption perceptions score  55/100   

Source: UN, World Bank, ITU, Transparency International

Country pro!le

5

Soft Censorship and State 
Capture in Hungarian Media



Capturing Them Softly

6

Key Findings

State capture is slowly but surely enveloping Hungarian media, principally through the “soft 

censorship” of !nancial incentives and in"uence that affect media otlets’ editorial content and 

economic viability. 

Allocation of state advertising spending is opaque and unfair; it is based on the political leanings 

of particular media outlets, and this distorts market competition signi!cantly. 

Biased advertising spending in"uences editorial policies in an indirect way, creating a newsroom 

atmosphere in which editors accept and journalists practice self-censorship. 

Market competition among media agencies is clearly distorted by the biased award of state 

contracts. 

Legal regulations and !nancial practices of Hungary’s current public-media !nancing permit 

improper state in"uence over public media and fail to comply with European Commission 

requirements regarding state support for public-service media. 

Only a transparent and steady funding framework that provides a reliable source of income for 

media organizations is capable of enhancing media independence and pluralism. 



7

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media

Key Recommendations

Public procurement for all state advertising should be simpli!ed and based on clear performance 

criteria wholly transparent to the public, subject to clear audit and reporting rules, and supervised 

by an independent body. 

All state media assistance should be allocated and administered by an independent body and 

subject to clear audit and reporting rules. 

The state’s roles of supporter of content production and advertiser must be clearly separated 

and subject to transparent review by an independent body; editorial integrity should be explicitly 

guaranteed. 

A media outlet should be awarded public funds only if its professional and ethical codes and its 

complaints procedures are public and are subject to review by an independent self-regulatory 

body or similar industry-wide umbrella initiative. 

Hungary must comply with European Commission requirements regarding state support to public-

service media. 



Capturing Them Softly

8

Capturing Them Softly

Part One:  
Overview and Interviews



9

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media

The respondents unanimously agreed that 
unfair and opaque allocation of state ad-
vertising funds signi"cantly distorts market 
competition. They believe that the situation 
has deteriorated during the past two to 
three years, which Transparency Interna-
tional characterizes as a slowly developing 
state-capture scenario.1

Private-interest groups and businesses close 
to the government are the main bene"-
ciaries of state advertising funds, and the 
importance of state advertising increased 
considerably since 2010 as its share in over-
all advertising spending rose. State entities 
are spending more money on advertising in 
absolute "gures, and their share expanded 
due to the contraction of the commercial 
advertising market during the "nancial and 
economic crisis. One media agency execu-
tive put the state share at around 10 to 15 
percent in the overall advertising market, 
saying that this level was well below its 10 
percent level before the crisis in a total ad-
vertising market, then about twice its 2013 
value.

Interviewees explained that market compe-
tition is distorted principally in two aspects. 
First is by the state’s biased use of media 
advertising agencies close to the ruling 
party. Second, these agencies place most 
state advertising in right-wing media or 
media outlets directly or indirectly owned 
by businesspeople close to the current gov-
ernment.

A key point made by most of our respond-
ents is that this system not only "nances 
loyal media and in!uences content; in ad-
dition, traditional "nancial corruption also 
seems to play an important role. As one 
media agency executive put it, the whole 
trail of state advertising spending is con-
structed to create a closed track in which 
money is channeled into companies (media 
advertising agencies, media houses, and 
outlets) owned by powerful individuals  
close to the government.

Another respondent explained the reasons: 
channeling state funds through the media 
market is an easy, cheap, and cost-effective 
way of corruption as opposed to, for exam-
ple, the infrastructure industry, in which, 
“at the end of the day, you will have to 
construct a bridge, a highway or a building. 
In advertising, you only need to place a bill-
board or an ad in a newspaper. The media 
market simply offers a more pro"table way 
of corruption.”

Several interviewees said that this system 
is an integral part of political "nancing. It 
bene"ts politicians, political activists, and 
the broad base of the parties. One inter-
viewee stated that this was one of the most 
important reasons why state advertising 
and the state’s role in media increased dur-
ing the last few years.

Effects of State Advertising 
on Market Competition



Capturing Them Softly

10

Market competition among media adver-
tising agencies is distorted. Although in 
most instances there is a legally de"ned 
public-procurement process, tenders are 
often on an invitation-only basis, and the 
outcomes indicate clear bias toward par-
ticular “friendly” agencies. Transparency 
International regularly criticizes the public-
procurement legislation, describing it as 
deliberately overcomplicated and overregu-
lated in order to facilitate corruption.2

There are reportedly three media advertis-
ing agencies that regularly win government 
advertising campaign tenders, effectively 
excluding other companies from this busi-
ness. “This is absolutely a closed track, open 
only to the government’s favorite media 
agencies,” commented a media agency 
executive. He added that the media agen-
cies now most favored with state contracts 
are believed to be indirectly owned by 
businesspeople close to the current govern-
ment, and they were, until recently, small 
players in the market. “Two of them, IMG 
and Bell and Partners, were not even on 
the map [of important agencies]; they were 
struggling to survive,” said one executive, 
who underlined that with the exception 
of the third company, Vivaki, which has a 
number of private customers, the favored 
agencies work almost exclusively for the 
government.

In January 2013, for example, the Budapest 
Business Journal reported that Bell and 
Partners was awarded a 400 million HUF 
(1.8 million USD) contract as the sole bidder 
in a “negotiated tender” with the state-
owned Hungarian Development Bank.3

Media advertising agencies that handled 
government campaigns during the previous 
government lost this segment of their busi-
ness entirely and were forced to downsize 
and lay off personnel. “They are treated as 
pariahs now,” said one executive. According 
to uncon"rmed industry reports, IMG twice 
sought to join the professional association 
of the media agencies, the Association 
of Hungarian Communications Agencies 
(MAKSZ), but was rejected when it failed 
to win approval of at least two-thirds of 
the current members. This refusal to accept 
IMG’s membership signaled the advertising 
market’s opinion of its business practices, 
one interviewee argued.

Media agencies play a key role in the non-
transparent and unfair allocation of gov-
ernment advertising spending. Their busi-
ness decisions are obscure, and statistics 
indicates that they favor right-wing media 
outlets. Several respondents mentioned 
that some private advertisers seem to fol-
low the state advertisers. Retail chains, 
including Lidl, Spar, and Aldi, have recently 
shifted their business to IMG. Large retail-
ers are motivated to be on friendly terms 
with the current government, whose stated 
policy is to limit super- and hypermarket 
licenses. The retailers’ media agency switch 
had no apparent relation to the actual 
advertising market; it seemed intended to 
nurture friendly relations with the current 
government.

The interviewees believe that the trend for 
private advertisers to follow state advertis-
ers in their choice of media agencies is most 
notable in sectors whose operations de-

Selection of Media Sales Agencies



11

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media

pend on state investments or state licenses, 
including telecoms, banks, and retail chains.

As one media agency executive observed, 
an analysis of government advertising cam-
paigns demonstrates a pattern that cannot 
be rationalized on the basis of effective-
ness in reaching target audiences. “In these 
campaigns, it is striking for me how much 
radio and outdoor spending is overrepre-
sented, knowing the fact that all but one 
nationally signi"cant radio stations and all 
important players in the outdoor market 
are owned by businessmen close to the 
government,” he said.

He also noted that another major charac-
teristic of state advertising campaigns is 
the high share of advertisements placed in 
print media owned by government-friendly 
businesses, most notably Metropol, which is 
distributed for free.

Another interviewee also mentioned the 
dominance of radio and outdoor advertis-
ing in state campaigns. He underlined that 
large amounts of state advertising pour 
into music radio stations that have suspi-
ciously high operating budgets, suggesting 
that funds beyond actual costs may be used 
to corruptly channel money to third parties 
through subcontractors.

Online spending is underrepresented in 
these campaigns. This may be because 
major online companies are not owned by 
businesspeople close to the government 
and because online advertising is based on 
more-transparent rules.

There have recently been attempts to in-
crease the market share of these owners in 

the online segment as well as in television. 
Two of the biggest online players, origo.
hu and index.hu, were on several occasions 
rumored to be in buy-out talks with right-
wing businessmen. In the television market, 
industry sources believe that the second-
biggest commercial station, TV2, will be 
soon acquired—probably through an inter-
mediary company with veiled ownership—
by government-friendly businesspeople.

Several respondents mentioned that the 
advertising tax proposed by the govern-
ment in early 2013 was clearly aimed at 
in!uencing negotiations on TV2’s possible 
buyout, since such a tax would reduce all 
television stations’ market values and make 
TV2 cheaper to acquire. In a broader sense, 
it would also further degrade overall media 
market conditions and facilitate media-sec-
tor expansion of business magnates close to 
the government.

One interviewee emphasized that the 
threat of a special advertising tax “"ts well 
in the line of all the other special taxes lev-
ied on the banking and the telecom indus-
tries. It is a carrot and stick approach; the 
role of the threat is to increase the feeling 
of dependence of these industries and to 
put the main private companies under pres-
sures so that they become subservient. In 
the case of the media industry, the aim is to 
create an atmosphere in which self-censor-
ship increases,” he said.

A media advertising agency executive who 
dealt with state advertising campaigns un-
der previous governments said that there 
have always been favored media outlets, 
but media agencies then had much greater 

Distribution of Media Spending



Capturing Them Softly

12

room for maneuvering. “Now, we have 
no choice. The expectations are clear, and 
sometimes we are explicitly told which 
newspapers to include and which to avoid 
in media plans.”

An interviewee working for a media agen-
cy said that in several cases, private adver-
tisers hoping to be on friendly terms with 
the government asked media agencies for 
“balanced” advertising spending, meaning 
they should include right-wing media out-
lets in their media plans—even when it was 
not commercially justi"ed.

Similarly, media outlets that consist-
ently criticize the government, particularly 
certain newspapers, are almost totally 
shunned by state advertisers and face in-

creasing dif"culties in gaining placements 
from private companies that fear retaliation 
if they advertise in media outlets viewed as 
unfriendly to the government. Klubrádió 
is an obvious example among newspapers 
close to the Socialist Party that are excluded 
from state and private campaigns.

A media executive mentioned another in-
stance in which a private multinational cable 
TV channel was reportedly offered a poten-
tially lucrative but plainly corrupt quid pro 
quo: use an outdoor advertising company 
owned by government-friendly business 
group for its own campaigns in exchange for 
a promise of a higher share of state advertis-
ing spending in media plans.



13

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media

Interviewees agreed that state advertis-
ing in Hungary affects the quality of me-
dia content indirectly. Biased advertising 
spending in!uences editorial content by 
creating a newsroom atmosphere in which 
journalists apply self-censorship. However, 
many people fear speaking out against 
abuses, and documented cases of individual 
abuse or direct pressure on journalists or 
media outlets are rare. Cases are unreport-
ed by the press, and the government lacks 
any motivation to facilitate a fair environ-
ment for state advertising spending. One 
interviewee said that this “clearly re!ects 
the general status of the society and the 
advertising market.” “There is a long tradi-
tion of corruption in the media market,” he 
added. “Content is for sale in exchange not 
only for state advertising but also for pri-
vate advertising money.”

The "nancial straits of many struggling 
media companies compound this trend. 
Journalists are keenly aware that state 
advertising spending can easily transform 
their companies from unpro"table to prof-
itable enterprises. “The crisis made the me-
dia industry much more vulnerable, much 
more dependent on state advertising than 
before,” one interviewee observed. “The 
general trend in Hungarian newsrooms is 
to avoid con!icts as much as possible with 
both private advisers and with the gov-
ernment. This is the kind of expectation 
editors-in-chief show to their staff because 

this is the expectation they get from their 
owners and management,” another re-
spondent commented. “It is very dif"cult in 
these circumstances for individual journal-
ists or editors with higher levels of integ-
rity and professionalism to go against the 
general environment in the newsrooms. 
Many quit their jobs. Some change careers, 
or "nd work at small non-pro"t outlets like 
atlatszo.hu.”

Another interviewee also emphasized the 
impact of the general, indirect, and soft 
pressures on newsrooms. “Media owners 
and the management try to put pressure 
on the editorial team, saying, ‘You can of 
course do whatever you want, investigate 
the topic if you want, but we will have less 
state [and likely, less private] advertising, so 
you will have to sack one or two journalists 
next year,’” he said.

Several interviewees mentioned what they 
believed was a notable attempt by a media 
outlet to seek favor with the government: 
TV2, the second-biggest commercial sta-
tion, hired a right-wing journalist as a spe-
cial advisor to its CEO after the elections, 
seemingly in hopes of winning a higher 
share of state advertising in exchange for 
friendlier presentation of government poli-
cies in its news coverage.

Effects  of State Advertising 
on Content Quality



Capturing Them Softly

14

“The best solutions would be to employ 
[presumably incorruptible] Scandinavians in 
all key positions,” one respondent suggest-
ed sarcastically, emphasizing the impor-
tance of Hungary’s historical, sociological, 
and cultural context of state intervention 
and corruption in media issues addressed 
during the interviews. Other interviewees 
highlighted the need to strengthen civil so-
ciety. As one noted, “People should reject 
these corrupt and abusive media practices. 
As long as they still read and buy these 
newspapers, as long as they do not realize 
that the taxpayers’ money is wasted, noth-
ing will happen.”

All respondents agreed that the govern-
ment was unwilling to ameliorate a situa-
tion that it had helped create and which 
bene"ted it and its "nancial backers im-
mensely. They also concurred—unsurpris-
ingly—that the array of bene"ciaries of 
corrupt and abusive state advertising allo-
cations and other state funding (state enti-
ties, media agencies, media owners, and 
even whole editorial teams) would strongly 
resist any reforms.

In this context, rapid improvement in Hun-
gary’s media landscape is improbable. In-
terviewees proposed small but signi"cant 
steps toward strengthening transparency. 
First, a public procurement process based 
on clear performance criteria that would be 
simple and wholly transparent to the pub-
lic should be established. One interviewee 
suggested it was also essential to appoint 
a highly credible individual, someone with 
unblemished personal integrity, to oversee 
the system.

Several interviewees pointed to the joint 
position paper that four Hungarian NGOs 
(the Hungarian Europe Society, Hungarian 
Civil Liberties Union, Eötvös Károly Public 
Policy Institute, and the Mérték Media 
Monitor), offered4 in response to the Eu-
ropean Commission’s Freiberga Report, 
“A free and pluralistic media to sustain 
European democracy.”5 In their report, the 
Hungarian groups endorsed the notion that 
“media corporations ought to have access 
to public funds only under the condition 
that the media outlet in question regulates 
its professional and ethical conduct and its 
complaints procedures in a publicly avail-
able document, monitored or created by a 
self-regulatory body or other industry-wide 
umbrella initiative. Such a solution would 
incentivize the spread of self-regulatory 
mechanisms and offers the possibility of 
!exible adaptation to the particularities 
of various media outlets and to potential 
changes in their respective media land-
scapes.”

The report also argues that “it must be en-
sured that the organization charged with 
allocating public funds have the requisite 
competence to assess whether the self-
regulation framework in question satis"es 
basic content-related and quality require-
ments. In determining the scheme for dis-
tributing public funds, it is important to 
consider that only a steady funding frame-
work that provides a reliable source of in-
come for media organizations is capable of 
enhancing and developing media pluralism. 
In designing the system, it is advisable to 
distinguish between public and privately-
owned media corporations, and within the 

Recommendation and Remedies



15

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media

latter category also between for-pro"ts and 
non-pro"ts.”

The signatories added, “The Hungarian ex-
perience has shown that concentrating all 
the available public funds available for sup-
porting the entire media market in a single 
organization is not a good solution … At 
the same time, proper legal safeguards must 
be in place to ensure the independence of 
decision-makers, and adequate institutional 
preconditions must be provided to ensure 
that professional considerations prevail. The 
current system in place in Hungary makes no 
distinction between support for nonpro"t 
media institutions and for-pro"t media com-
panies that pursue public-service objectives. 
One consequence is a tangled system of 
subsidies which, in its present form, fails to 
promote media pluralism.”

The report also stated that “apart from 
public subsidies for content production, the 
Hungarian media market is currently also 
substantially in!uenced by the state’s role as 
a procurer of advertisements. As far as the 
state’s engagement in media "nancing is 
concerned, therefore, its role as a supporter 
of content production and its position as 
an advertiser must be clearly separated and 
subject to transparent review. In the context 
of media pluralism, the problem of publicly 
funded advertising has thus far elicited scant 
attention, it was primarily addressed in the 
context of competition. In light of the pre-
vailing Hungarian conditions, we "nd it im-
portant that a proper regulatory framework 
clearly illuminate the role of the state in the 
advertising market.”6

The EC’s Freiberga Report suggested that 

any public ownership of media should be 
subject to strict rules prohibiting govern-
mental interference and guaranteeing inter-
nal pluralism and be under the supervision 
of an independent body representing all 
stakeholders. Hungary clearly does not meet 
such proposed guidelines. Public-service me-
dia enjoy only nominal independence; actual 
decision-making power rests with the Media 
Service Support and Asset Management 
Fund (MTVA), which is closely controlled by 
the government-dominated Media Author-
ity.7

The Hungarian NGOs’ paper reiterated that 
media corporations should have access to 
public funds only if the media outlets in 
question regulate their own professional 
and ethical conduct and its complaints pro-
cedures accord with a publicly available code 
monitored or created by a self-regulatory 
body or other industry-wide umbrella initia-
tives. This would incentivize the spread of 
self-regulatory mechanisms and encourage 
!exible adaptation to the speci"c needs 
of various media outlets and to potential 
changes in their positions in the media land-
scapes.

Any organization charged with allocating 
public funds must have the requisite com-
petence to assess whether a self-regulation 
framework satis"es basic content-related 
and quality requirements. In determining 
how public funds for media will be spent, 
it is important to consider only a steady-
funding framework that provides a reliable 
source of income for media organizations 
and is capable of enhancing media pluralism 
and diversity. 



Capturing Them Softly

1616

The Hungarian media market is substantially 
in!uenced by the state’s role as a leading 
advertiser. It is crucial that a proper legal 
framework clearly illuminate and regulate 
the role of the state in the advertising mar-
ket. As suggested by interviewees and in this 
report’s recommendations, only transpar-
ency and adherence to a transparent pro-
curement process can address the corruption 
that has taken root in this area.

There is no distinction today between sup-
port for nonpro"t media institutions and 
for-pro"t media companies that putatively 
pursue public-service objectives. It is crucial 
to analyze and understand the varied ca-
pacities and needs of national and local and 
public and privately owned media corpora-
tions, and within the latter category, also 

between for-pro"ts and nonpro"ts.Today’s 
tangled system of subsidies fails to promote 
media pluralism. The state’s role as support-
er of content production and its position as 
an advertiser must be clearly separated and 
subject to transparent review.

The Hungarian experience demonstrates 
that concentrating all public funds for sup-
porting the media market in a single gov-
ernmental organization invites malfeasance. 
Proper legal safeguards must be in place to 
ensure the independence of media funding 
decision makers, and adequate institutional 
capacities must be provided to ensure that 
professional—not political or partisan—con-
siderations prevail.

Conclusion



17

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media



Capturing Them Softly

18

PART 2:  
Background and  
Supporting Materials

Part Two:  
Background and  
Supporting Materials



19

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media

General framework
Since the Hungarian media system partially 
funds its operations with public funds, the 
general framework for the use of public 
funds applies to this area. Hungarian law 

does not contain specialized rules and pro-
cedures regarding state spending.

The most important applicable rules are 
listed and described in Annex A.

Freedom of information
An essential safeguard for transparency in 
the management of public funds is free-
dom of information that allows easy access 
to public records. Public data were made 
accessible to everyone in 1992, but this ac-
cessibility has been clawed back over the 
past few years. Conditions for access to 
public information were modi"ed by 2011 
legislation (Act CXII of 2011 on the Right 
of Informational Self-Determination and 
on Freedom of Information). The previous 
system governing freedom of information, 
which had worked well, was severely cur-
tailed with an amendment in 2013 (Act XCI 
of 2013).

Public-interest data8 are nominally publicly 
available and may be accessed by anyone. 
The law speci"es the data-request proce-
dure in detail, mindful of the interests of 
the person submitting the data request. 
A data request may be submitted in any 
form, including electronically, and the data 
manager is bound by strict deadlines.9

The person requesting the data is not liable 
for any costs related to accessing the data 
with the potential exception of the costs 
related to producing copies of the data. In 

cases of failures to satisfy data requests, 
the law provides for judicial remedies. In 
practice, the greatest impediment to the 
freedom of information is that such legal 
actions can become excessively drawn out. 
Data requests that concern mostly "nancial 
interests are in the overwhelming majority 
of cases refused, and the claimant has to 
go to court. The court disposition typically 
takes about two years.

In addition to providing for the possibil-
ity of data requests, the law also obligates 
those handling public information to make 
certain types of data publicly available on 
the Internet.10

Current regulations offer some well-spec-
i"ed exceptions to the public availability 
of public data. These exceptions are state 
secrets, personal data, data connected to 
decision-making processes, and business 
secrets. “Business secrets” could be taken 
to pertain to information on state subsidies 
for media outlets.

As of 2003, however, enterprises that use 
public funds or public assets may not invoke 
the business secrets exception in the range 
of their activities connected to public funds 

Existence of Rules and Practices 
Governing State Advertising and 
State Subsidies to Media



Capturing Them Softly

20

or public assets (Act XXIV of 2003). Data re-
lated to their use of public funds and public 
assets must be published. This provision has 
resulted in the publication of data related 
to government advertising spending and 
the budget of the public-service media, but 
in most cases, this has happened only after 
protracted legal actions.

In May 2011, the Hungarian Parliament 
sought to severely restrict freedom of in-
formation, arguing that it wished to reduce 
“abusive data request” practices. According 
to the bill, which was debated and adopted 
in a single day, “the ful"llment of a request 
to access public data may not result in data 

access of similar depth and scope as that 
provided to oversight bodies with oversight 
privileges regulated by separate laws.” The 
president of the republic was among those 
who found this curtailment of the freedom 
of information vague and disproportionate. 
He refused to promulgate the act and sent 
it back to parliament. Parliament then used 
a different formulation that was just as 
broad and even more vague than the previ-
ous bill; this version was promulgated by 
the president (Act XCI of 2013).11 The effect 
of the new regulation will depend—to an 
even greater degree than previously—on 
the intent and practice of those applying it.

General media subsidies
Subsidies of the Media Service Support and Asset Management 
Fund (Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelö Alap—MTVA)

The Media Service Support and Asset Man-
agement Fund is the trustee of the public 
media institutions and an important source 
of public funding to audiovisual services and 
products ("lms, documentaries, etc.). Subsi-
dies to public media are discussed below.

Subsidies for public-service broadcasting 
items, communal media providers, motion 

pictures intended for cinematic release, and 
contemporary musical compositions must 
be awarded by public tender through the 
Media Council. Apart the general objectives 
of state subsidies, there are no detailed 
rules concerning the funds. The law speci-
"es neither an amount nor a percentage 
of total funding each target area should 
receive.12

Cultural subsidies—National Cultural Fund 
(Nemzeti Kulturális Alap—NKA)

The NKA’s responsibility is to support 
cultural objectives, and media are not ex-
pressly mentioned as targets of support. In 

practice, however, both the public media 
and other media players receive support for 
producing content and to support their op-



21

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media

erations. Funds are awarded through public 
tenders, and payments are made from the 
minister’s discretionary fund.

The NKA’s primary source is a 90 percent 

share of the gaming tax on the "ve-num-
ber lottery operated by the Szerencsejáték 
Zrt company, but it is also entitled to other 
resources, including budgetary subsidies.

European Union resources in the media 
market: National Development Agency 
(Nemzeti Fejlesztési Ügynökség)
One way in which European Union funds 
disbursed by the National Development 
Agency (Nemzeti Fejlesztési Ügynökség) 
enter the media market is in the form of 
purchases of media coverage on the use 
of European Union funds in Hungary. Such 
procedures are conducted pursuant to 
Act CVIII of 2011 on public procurement. 
An example is the 2011 framework agree-
ment between the National Development 
Agency and the IMG Médiaügynökség (IMG 

Media Agency), which envisioned media 
purchases with a net value of 1 billion HUF 
(4.4 million USD).13

There is no legal bar to the National Devel-
opment Agency providing media corpora-
tions with subsidies for content production. 
There were speci"c instances of such sup-
port before 2010, but no examples were 
evident in more-recent data available.

Reductions in fees and fee 
discounts for media services
The Media Council14 sets the basic media 
service fee that media providers are obliged 
to pay. Only the principles pertaining to 
the calculation of the basic fee have been 
laid down in law. The speci"c fee structure 
or any discount scheme is no longer trans-
parent, because contrary to the previous 
practice, the council has failed since 2010 to 
publish the formula that serves as the basis 
for the fee calculation.

The possibility of reducing previously estab-
lished fees was enshrined in the transitional 
provisions of the Media Act 2010, but those 
rules have since been removed from the law. 
For the time being, the law does not rule out 
the possibility of lowering fees but does not 
provide a legal framework for doing so.

Based on the transitional provisions, the 
Media Council signi"cantly lowered the 



Capturing Them Softly

22

fees applicable to national radio stations 
and national television channels in 2011. 
The exact magnitude of the fee reduction 
is unknown, since the National Media and 
Infocommunications Authority (NMHH) 
has not released any pertinent information 
despite a public-data request to that ef-

fect. All judicial forums that have to date 
reviewed the request have ruled that infor-
mation about these fees is public data and 
must be released. The government con-
tinues to withhold the data, however, and 
legal proceedings are not yet concluded.

Value Added Tax
Value Added Tax (VAT) legislation man-
dates the most favorable (currently "ve per-
cent) VAT rate for newspapers published at 

least four times a week and other journals 
and magazines that are published at least 
once a year (Act CXXVII of 2007 Section 82).



23

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media

Rules to regulate provision and 
implementation of local/regional/national 
government advertising in media outlets
The 2010 media law contains special rules 
regarding government advertisements in 
audiovisual media services. The law distin-
guishes between three different categories 
of nonbusiness-related advertisements: 
public-service announcements, community 
facility advertisements (advertisements that 
promote a social objective), and political 
advertisements.15

In theory, government messages may be 
published in any of the three forms of ad-
vertisements. Following the logic of the 
regulation, nonpolitical messages are pub-
lished as public-service announcements or 
potentially as community facility advertise-
ments, while governmental messages that 
aim at political persuasion are published as 
political advertisements.

The strictest rules apply to political ads. 
Political advertisements may be published 
only during election campaigns or in con-
nection within a pending referendum. The 
March 2013 amendment of the Fundamen-
tal Law of Hungary signi"cantly restricted 
campaigning in audiovisual media. The 

Fundamental Law mandates that politi-
cal advertisements in media services may 
be broadcast free of charge only. Political 
advertisements produced by and in the 
interest of organizations that nominate 
national lists in the general elections for 
the Hungarian Parliament or in European 
parliamentary elections are permitted to 
advertise only during the campaign period 
leading to Hungarian Parliament or Euro-
pean Parliament elections. These political 
advertisements can be disseminated exclu-
sively through public-service media services 
under conditions that apply equally to all 
qualifying organizations.

In practice, the distinction between public-
service announcements and political adver-
tisements is ambiguous. Advertisements 
published in electronic media frequently 
contain no public-service information; 
rather, they communicate political slogans 
(e.g. “Hungary performs better!”) aimed 
at raising the government’s popularity. The 
Media Council has in the past investigated 
such practices, but it has not done so under 
the current government.16



Capturing Them Softly

24

Economic background
Hungarian media has suffered severely in 
the economic crisis since 2008. Advertising 
revenue in print media was 37.3 billion HUF 
(ca. 165 million USD) in 2012, a 46 percent 
decline over a four-year period. In televi-
sion, 2012 ad revenue was 48.7 billion HUF 
(216 million USD), down 38 percent since 

2008. Radio market data are not compa-
rable because of methodological changes, 
but the trend for the traditional media 
market is clearly negative over the last four 
years. Online media have grown 67 percent 
since 2008, however, to 33.6 billion HUF (ca. 
149 million USD). 

Print media

The print media market is dominated by 
three big international investors, Axel 
Springer, Ringier, and Sanoma.

The political newspaper market is heav-
ily in!uenced by the two largest parties, 
Fidesz and MSZP. The national newspaper 
market includes four political newspapers 
owned mainly by Hungarian investors 
(Magyar Nemzet and Magyar Hírlap are 
right-wing, Népszava is left-wing). The big-
gest, Népszabadság, is owned by Ringier 
and the Free Press Foundation (Szabad Sa-
jtó Alapítvány), which is controlled by the 
Hungarian Socialist Party Magyar Szocialista 
Párt, MSZP).

The regional newspaper market can be 
described as one of chain ownership, with 
Hungary’s 18 counties shared among four 
publishers. It achieves economies of scale, 
but the continuous decline in circulation 

questions the long-term sustainability of 
the current model. Regional newspapers 
are partly owned by international profes-
sional investors; Axel Springer and German-
owned WAZ Media Group af"liates own 
a majority of the titles. Inform Média has 
been owned by an Austrian investor, and 
Lapcom was bought from the Daily Mail 
by a Hungarian investor with offshore in-
terests at the beginning of 2013. There are 
reports of a possible sale of at least some 
of the Axel Springer portfolio because of 
the proposed merger of Ringier and Axel 
Springer.

The market of weekly magazines is more 
balanced. There are several left-wing, right-
wing, and liberal titles owned mainly by 
Hungarian investors. The biggest interna-
tional media companies do not publish any 
political magazines; they focus on enter-
tainment and thematic magazines.

State Media Funding and Subsidies 
and State Advertising in the Media



25

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media

Television broadcasting

There are about 100 Hungarian-language 
television channels in the country, but the 
market is dominated by two national com-
mercial channels. They avoid critical politi-
cal coverage, especially in the case of TV2, 
since its management (appointed in Octo-
ber 2010) is linked to Fidesz. Market-leader 
RTL Klub seems to be more independent in 
its news coverage. As discussed elsewhere, 
news reporting on public television is in!u-

enced by the ruling parties.

There are four news channels available in 
Hungarian: Hír TV is right-wing, Echo TV is 
far right, and ATV is left-wing. They have 
a strong impact on public issues, especially 
Hír TV and ATV. A Hungarian edition of 
Euronews was launched in May 2013; audi-
ence data were unavailable when this re-
port was written.

Radio broadcasting

The radio market was also dominated by 
two national commercial channels, but the 
MSZP-related Neo FM went into bankrupt-
cy in November 2012 because of a poorly 
calculated business model compounded 
by advertisers’ turn to the Fidesz-related 
competitor, Class FM. Three talk-radio sta-
tions have signi"cant roles (Klub Rádió, Info 

Rádió, and Lánchíd Rádió), although the 
Media Council has repeatedly threatened 
left-wing Klub Radio with the withdrawal 
of its frequencies.17 The public radio sta-
tions are competitive, but as is the case 
with public television, their news services 
echo governmental views.

Online media

Online content market is varied, although 
its impact is limited by Internet penetration 
of only 63 percent (age 15–69, 2012 Q2).18 
The market leader online portal, index.hu, 
is part of Central European Media and Pub-
lishing, which is owned by a banker with 
close ties to the right-wing. Its main com-

petitor, origo.hu, is owned by the former 
state monopoly Magyar Telekom, now a 
subsidiary of Deutsche Telekom. There are 
many independent news sources, and social 
networking sites are increasingly effective 
tools of news distribution.



Capturing Them Softly

26

State advertising in the commercial media
Based on the data of Kantar Media,19 be-
tween 2006 and 2012, the share of state 
advertising (including governmental institu-
tions, state-owned companies, etc.) in the 
overall advertising market did not change 
signi"cantly; it was 3.1 percent in 2006 and 
2.8 percent in 2012. The highest share of 
state-sector advertising in this period was 
4.3 percent in 2008, and the lowest was 2.4 
percent in 2010 and 2011.

Changes in the distribution of state adver-
tising have been signi"cant, however, as 
illustrated by the national commercial radio 
market. Until 2009, Sláger Rádió and Danu-
bius Rádió broadcast on national frequen-
cies. Both were music stations and similarly 
popular among listeners. Both were owned 
by foreign investors, and neither received 
special state preference: the two stations 

together had about 58 percent share in 
the radio sector’s state advertisement rev-
enues in 2008 (31 percent and 27 percent 
respectively). After a scandalous frequency 
tendering,20 Sláger and Danubius lost their 
frequencies. Two new stations, owned by 
Hungarian investors, replaced them.   was 
close to the Socialist Party, and Class FM 
was linked to business interests close to 
Fidesz.

After the 2010 election, the state advertis-
ers clearly preferred Class FM: in 2012, it 
received 58 percent of the state radio ad-
vertisements, while Neo FM received next 
to no state advertising. The two stations’ 
audience shares were practically the same, 
but Neo FM closed in November 2012 for 
"nancial reasons.21

Table 1: Sum and share of state advertising spending 
in the national commercial radio market

2008 2012

ad revenue 

(‘000 HUF)

share from 

the sectors’ 

state ad %

audience  

share %

ad revenue 

(‘000 HUF)

share from 

the sectors’ 

state ad %

audience  

share %

Sláger 1,034,880 31.29 — — — —

Danubius 907,974 27.45 — — — —

Neo FM — — — 8,280 0.33 15.9*

Class FM — — — 1,438,632 57.71 19.2

Source: Kantar Media, NMHH

*Neo FM’s closure on November 9, 2012 negatively affected its annual audience share percentage.



27

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media

The other illustrative example is the Buda-
pest talk radio market. Info Radio and Klub 
Radio are both regional radio stations focus-
ing on news and public affairs. Info Radio 
is considered more right-wing, but it is not 
evidently part of the Fidesz-related media 
empire owned by so-called “oligarchs.” Klub 
Radio is clearly a left-wing station, and in 
the last year, it became the symbol of the 
"ght for media freedom.22 The two stations 
have similar coverage (Budapest and its re-

gion), although Klub Radio had some other 
local frequencies. In 2008, Klub Radio had a 
6.6 percent share of the radio sector’s state 
revenues, while Info Radio had 5.2 percent. 
In 2012, in a different political climate, the 
share of Info Radio remained almost the 
same (5.9 percent), while state advertising 
on Klub Radio was practically zero. This is 
despite that in 2012, Klub Radio was much 
more popular among radio listeners than 
was Info Radio.

Table 2: Sum and share of state advertising spending 
at two regional (Budapest) talk radios

The newspaper market also demonstrates 
biased advertising spending by state insti-
tutions. In 2008, the two biggest national 
newspapers, the left-wing Népszabadság 
and the right-wing Magyar Nemzet, received 
12.7 percent and 7.4 percent share respec-
tively of overall newspaper state advertising 
revenues. By 2012, circulation had plummet-

ed (part of the general decline in the “politi-
cal” newspaper market), but Népszabadság 
remains market leader, and Magyar Nemzet 
is second. Despite this, Magyar Nemzet 
gained 22 percent of all state newspaper ad 
revenues, while Népszabadság gleaned just 
3 percent.

2008 2012

ad revenue 

(‘000 HUF)

share from 

the sectors’ 

state ad %

audience  

share %

ad revenue 

(‘000 HUF)

share from 

the sectors’ 

state ad %

audience  

share %

InfoRadio 171,820 5.19 — 146,247 5.87 0.6

Klub Radio 218,046 6.59 — 2,319 0.09 3.6

Source: Kantar Media, NMHH



Capturing Them Softly

28

Table 3: Sum and share of state advertising spending 
at the two biggest political newspapers

As these cases reveal, state advertisement 
spending that was relatively balanced and 
justi"able in terms of media outlets’ audi-
ence shares grew far more biased by 2012. 
State advertisers plainly prefer the right-
wing media companies, especially if they 
were close to Fidesz’s business interests. The 
denial of state advertising to left-wing me-
dia companies has been especially damaging 
in the context of declining commercial reve-
nues in traditional media sectors since 2008. 
State advertisers’ migration to the politically 
preferred media, regardless of their audi-
ence reach, has bolstered many media out-
lets most friendly to the government, and it 
has even assured the survival of some.

The strategy of commercial advertisers is 
not so well documented. There are private 

accounts of pressure on commercial adver-
tisers to advertise in favored media. Former 
managers of Neo FM have said that the lack 
of state advertising convinced commercial 
advertisers to avoid their radio station.23 
Companies in sectors with extensive state 
regulation, such as "nance, telecommuni-
cations, retail, and power supply, are par-
ticularly vulnerable. Commercial companies 
typically avoid any confrontation with the 
government and for the most part now re-
frain from advertising in opposition media. 
The migration of commercial advertisements 
from one media outlet to another can help 
legitimize, however disingenuously, similar 
choices by state advertisers. However, hard 
evidence of pressure on commercial enter-
prises to advertise in right-wing media out-
lets is dif"cult to obtain.

Concentration of state spending
An analysis of state advertisement spending 
was performed based on the Kantar Media 
database. The basic assumption was that 
market distortion caused by state advertising 
was more signi"cant in 2012 than it was in 

2008,24 that concentration of state ad spend-
ing was higher in 2012, and in the Fidesz era, 
the government-friendly media received a 
higher share of state money.25

2008 2012

ad revenue 

(‘000 HUF)

share from 

the sectors’ 

state ad %

circulation 

(2008 H2)

ad revenue 

(‘000 HUF)

share from 

the sectors’ 

state ad %

circulation 

(2012 H2)

Magyar Nemzet 368,175 7.39 56,546 873,783 22.35 40,232

Népszabadság 631,066 12.67 105,459 91,878 2.35 54,883

Source: Kantar Media, Matesz



29

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media

Table 4 includes the "rst three media brands 
in each sector in which state money was allo-

cated, and the shares are also calculated.

Table 4: Principal preferred media brands and their shares in state 
advertisement spending in the main media sectors (2008 and 2012)

The main conclusions from this analysis are:

The concentration of state ad spending 
has increased signi"cantly between 2008 
and 2012 in each sector:

 » the average share of the leading 
bene"ciary of state spending in-
creased from 26.6 percent (2008) to 
48.9 percent (2012)

 » the average overall share of the top 
three bene"ciaries of state spending 
increased from 58.9 percent (2008) 
to 74.4 percent (2012)

There was a clearly right-wing media 
outlet in the top list in 2008 (Magyar 
Nemzet), while no left-wing media out-

let was among the most preferred media 
brands in 2012.

In 2008, the most preferred media 
brands were mainly independent me-
dia owned by foreign investors (Sláger 
Rádió, RTL Klub, and origo.hu), all of 
which had large audience shares.

In 2012, the most preferred media brands 
were owned by businesspeople related 
to the Fidesz government (Metropol, Heti 
Válasz, Class FM, and Publimont), or, in the 
case of TV2, a management that favored 
Fidesz.

The data prove that the market-distorting 
impact of state advertising spending 
strengthened in 2012 as a higher share of 

2008

#1 #1 (%) #2 #2 (%) #3 #3 (%) Top3 %

Newspaper Metropol 12,8 Népszabadság 12,7 Magyar Nemzet 7,4 32,8

Magazine HVG 8,5 Nök Lapja 7,8 Szabad Föld 7,5 23,7

Radió Sláger 31,3 Danubius 27,4 Kossuth 10,2 69,0

Television RTL Klub 41,6 TV2 27,4 M1 17,1 86,2

Internet Origo 34,6 CEMP 23,1 Sanoma 20,4 78,1

Outdoor Europlakát 31,1 Epamedia 19,1 Hunaroplakát 13,4 63,5

Average  26.6     58.9



Capturing Them Softly

30

state money was allocated to media support-
ers of the government. These media brands 
were not purely loyal to the Fidesz, but they 
were mostly owned by so-called “oligarchs”, 

the main media owners of the Fidesz-related 
business group.

Case Study: State spending in the 
digital switchover campaign
State advertising on of the digital switcho-
ver campaign has been highly in!uenced 
by political favoritism. The public informa-
tion campaign promoting Hungary’s digital 
switchover can be considered a politically 
neutral topic. It is targeting the roughly 14 
percent of Hungarian households that still 
receive television channels via analog, terres-
trial broadcasting. Most are rural households 
with low economic and social status.26

The digital switchover had been planned 
for several years. The most intense stage of 
the campaign launched in early 2013. The 
Inter Media Group (IMG) media agency had 
won the public-procurement tender from 

the media authority to inform people about 
the digital switchover.27 IMG is well known 
for its political linkages as part of the busi-
ness interests of leading Fidesz supporter 
Lajos Simicska.28 In March 2013, the of"-
cial switchover date was announced;29 the 
analog network was to be switched off in 
two steps, on July 31 and October 31, 2013.

Kantar Media data was used to analyze state 
advertising placement in the switchover 
campaign. The data re!ect published adver-
tising prices and usually not discounted real 
costs, but the share of advertising awarded 
to various media outlets indicates clear polit-
ical preferences in the campaign’s spending.

2012

#1 #1 (%) #2 #2 (%) #3 #3 (%) Top3 %

Newspaper Metropol 49,0 Magyar Nemzet 22,3 Magyar Hírlap 5,5 76,8

Magazine Heti Válasz 20,8 Nök Lapja 9,2 Kiskegyed 7,0 37,0

Radió Class FM 57,7 Music FM 16,1 Kossuth 8,7 82,5

Television TV2 50,6 M1 20,7 RTL Klub 17,6 88,9

Internet CEMP 58,2 Origo-Adnetwork 14,1 Sanoma 8,0 80,3

Outdoor Publimont 57,1 Euro AWK 12,6 Publimont City Light 10,8 80,5

Average  48.9     74.4

Source: calculation based on Kantar Média database



31

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media

Table 5: Digital switchover campaign 
spending in 2013 (January-May)

As the table shows, most of the campaign 
spending went to media owned by Lajos 
Simicska, Zsolt Nyerges, and Károly Fonyó 
(please see the background in part 2, section 
3, under “Media enterprises under political 
control”). Publimont and Publimont City Light 
have about a 29 percent share of revenues. 
Second is TV2, the commercial broadcaster 
currently owned by Germany-based ProSie-
benSat1, whose CEO has a good relationship 
with Fidesz.30 TV2 may be sold soon, and 
there are reports that Infocenter.hu (related 
to Zsolt Nyerges and Lajos Simicska) may be its 
buyer.31 Károly Fonyó owns Metropol newspa-
pers, which received the third-highest share 
of the campaign’s revenues.

The switchover campaign advertising is 
quite concentrated; the top ten media out-
lets received 81.66 percent of the spending 
(although undisclosed discounting makes 
precise spending per outlet impossible to 
calculate). Yet it is evident that spending 
on the campaign is highly imbalanced: TV2 
has been awarded roughly triple the ad-

vertising that was awarded to the market 
leader and more-independent RTL Klub. 
The Fidesz-friendly political newspaper 
Magyar Nemzet has a 3.56 percent share, 
while the market-leader left-wing news-
paper, Népszabadság, has been excluded 
from the campaign. Even more interest-
ing is that Blikk, the most popular tabloid 
newspaper that reaches many readers in 
rural areas, received no advertisements.

Regional newspapers are not included in 
the top-ten list because of their low cam-
paign share despite the fact that regional 
media can better reach analog households 
in rural areas—the principal target group 
of the switchover campaign. Nineteen 
regional dailies published switchover ad-
vertisements, with a total share in the 
spending of 3.59 percent (almost the same 
as Magyar Nemzet alone). The combined 
circulation of the nineteen newspapers in 
2013 Q1 was approximately 524,000 copies; 
Magyar Nemzet’s circulation was 39,000 in 
the same period.32

Media brand Type Spending (‘000 HUF) Share of all campaign spending (%)

1 Publimont outdoor 164,832 24.84

2 TV2 /MTM-SBS/ television 109,119 16.44

3 Metropol newspaper 51,848 7.81

4 Class FM radio 45,338 6.83

5 RTL-KLUB television 36,939 5.57

6 CEMP Sales House Internet 34,130 5.14

7 EURO AWK outdoor 30,067 4.53

8 Publimont City Light outdoor 25,563 3.85

9 Magyar Nemzet newspaper 23,600 3.56

10 EPAMEDIA BB outdoor 20,441 3.08

Other 121,665 18.34

Total 663,542 100.00

Source: Kantar Media



Capturing Them Softly

32

Rules limiting state media ownership
Current regulations restrict and prohibit 
state ownership only in the context of line-
ar media services (so-called “push” services 
such as regular television programming, 
Internet, and mobile telephony);33 this does 
not extend to other content provider ser-
vices, “pull services” (e.g., on-demand ser-
vices, print and online press products). The 
law bans those who exercise public authori-
ty and other speci"ed of"cials from owning 
linear media services. However, the regu-
latory framework drawn from the exten-
sive rules on con!icts of interest does not 
extend to media ownership by enterprises 
and business elites who are closely aligned 
to speci"c political groups or parties.

The state’s in!uence in many media enter-
prises may be demonstrably powerful, but 
it is indirect, and it might shift according to 
the party in power. There are several me-
dia enterprises operating in the Hungarian 
media market that are formally in private 
ownership but are nevertheless obviously 
associated with a clearly identi"able po-
litical-interest group (please see in section 
3 below, “Media enterprises under politi-
cal control”). Characteristics common to 
these media outlets are the signi"cant role 
of state advertising in their budgets and 
their active promotion of the ruling party’s 
agenda.34

Media enterprises under political control
Several enterprising Hungarian journalists 
have sought to shed light on the opaque 
networks of interests that own media that 
strongly support the current government 
and bene"t greatly from its largesse.35 The 
right-wing media empire covers mainly 
print media and radio broadcasting, but 
they have interests also in television broad-
casting and the online sector. The role of 
outdoor advertising, which reaches many 
people who do not typically consume other 
media, is changing. Outdoor advertising 
was a commercial marketing tool for a long 
time, but it is now being used for political 
messages to in!uence public opinion.

The main "gures in the Fidesz-related 

media empire are Károly Fonyó, Zsolt Ny-
erges, and Lajos Simicska. This trio is often 
described in independent media as the 
“oligarchs.” They have extensive interests in 
different industries, including construction, 
infrastructure development, and logistics. 
This analysis focuses on Hungary’s media 
landscape and how these businesspeople 
support the current government. But their 
expansive economic and "nancial interests 
are worth noting; it adds context to their 
media activities, which help assure that the 
ruling party remains in power and contin-
ues to be friendly to their varied business 
endeavors.

Mr. Simicska, widely viewed as Hungary’s 

State-owned Media and Public Media and 
its Funding and In"uence on the Market



33

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media

most important business tycoon, was se-
lected by a media industry magazine36 as 
the country’s third-most in!uential media 
personality in 2013. The high school peer 
of current prime minister Viktor Orbán, the 
ex-treasurer of Fidesz played an important 
role during the "rst Orbán-government be-
tween 1998 and 2002 as the head of the tax 
authority and a special advisor to the presi-
dent of the state-owned Hungarian De-
velopment Bank (Magyar Fejlesztési Bank, 
MFB). He is now the main owner of Közgép, 
a huge infrastructure company that is a fa-
vorite for government contracts37 and has 
interests in various other companies, some 
held opaquely through intermediaries.

Number "fteen on the list of the most-in-
!uential media personalities is Zsolt Nyerg-
es, an ex-lawyer who worked with Simicska 
during the "rst Orbán-government. Strong-
ly aligned to them is Károly Fonyó, number 
eight on the media personalities list, who is 
also seen as close to the right-wing Fidesz. 
He is the CEO of an outdoor advertising 
company, Mahir Cityposter, which is among 
the business interests of Lajos Simicska, and 
part owner of another outdoor company, 
Euro AWK, a regular bene"ciary of gov-
ernment advertising. He also acquired the 
biggest free distribution daily newspaper, 
Metropol, in 2011.38

Also important is Gábor Széles, a busi-
nessperson ranking seventh among the 
richest people in Hungary. Széles backs 
Fidesz and has organized several marches 
in support of the government.39 He owns 
a right-wing daily newspaper, Magyar Hír-
lap, and a cable TV channel, Echo TV. A 

free newspaper, the weekly Helyi Théma, is 
owned by Tamás Vitézy, a pro-government 
businessperson and relative of Prime Minis-
ter Orbán; it is delivered directly to house-
holds by the state-owned Hungarian Post.40

The business group with infrastructure and 
media companies owned by Zsolt Nyerges 
and Lajos Simicska is a rare example among 
crisis-stricken Hungarian companies; it is 
hugely pro"table due mainly to govern-
ment contracts.41 The most valuable among 
their media interests42 are the biggest play-
ers of the Hungarian outdoor advertising 
sector, Euro Publicity, Mahir Cityposter, and 
Publimont. According to an investigative 
article by the industry magazine, Kreativ 
Online,43 Publimont alone got 70 percent 
of all state outdoor advertising spending in 
2011, but its commercial market share was 
only 24 percent (Mahir Cityposter and Euro 
Publicity data were not available). The arti-
cle also reported that these media compa-
nies do not offer the most ef"cient way for 
advertising on the market.

Additionally, the TV production company 
Hung-Ister Zrt., owned by Nyerges and 
Simicska, is the most important subcontrac-
tor of the state lottery company.44 They 
also own two radio stations (Lánchíd Rádió 
and Class FM), a television news station (Hír 
TV), and two newspapers, the weekly Heti 
Válasz and the daily Magyar Nemzet—all of 
which have become disproportionate ben-
e"ciaries of state advertising contracts.

The constellation of right-wing media out-
lets is visualized in Annex B: “Fidesz’s Media 
Empire.”



Capturing Them Softly

34

Print media

Magyar Nemzet is the second-biggest 
political newspaper (average circulation 
about 40,000). Its publisher is owned by 
Gábor Liszkay and Pro-Aurum Co., a com-
pany that is linked to Lajos Simicska.45

Metropol is the only free daily and the 
most-circulated newspaper in Hungary 

(about 352,000 copies). The publisher is 
owned by Károly Fonyó.

Heti Válasz is a political weekly (average 
circulation about 16,000). It is published 
by Infocenter.hu Media Co. and Mahir, 
two companies belonging to Zsolt Ny-
erges and Lajos Simicska.46

Radio broadcasting

Class FM is the only national commercial 
station since the broadcasting license of 
its main competitor, Neo FM, was sus-
pended in 2012.47 The broadcaster (Ad-
venio Co.) is owned by Zsolt Nyerges.

Music FM is a regional station in Bu-
dapest, and the broadcaster (Prodo 
Voice Studio Co.) is also linked to Zsolt 
Nyerges.48

Lánchíd Rádió, a talk radio station in 
Budapest and in several regions of the 
country, was a big winner in the fre-
quency tendering in the last years.49 
Lánchíd Rádió is owned by Infocenter.
hu and Gábor Liszkay. 
 

Television broadcasting

Hír TV is a news channel available in 
about 80 percent of TV-owning house-
holds. It is owned by and Gábor Liszkay 

and Pro-Aurum Co., as is the daily news-
paper Magyar Nemzet.

Outdoor50

Publimont, owned by Lajos Simicska 
and Zsolt Nyerges, is the main bene"-
ciary of governmental campaigns.

Euro-AWK is co-owned by Károly Fo-
nyó.

Mahir Cityposter, Euro Publicity, and A 

Plakat are also linked to Lajos Simicska 
and Zsolt Nyerges.

Other government-friendly investors in the 
Hungarian media include Tamás Vitézy, 
mentioned earlier. Central European Me-
dia & Publishing, owned by banker Zoltán 



35

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media

Spéder, runs the market-leader news portal 
Index.hu, the Info Rádió talk radio station 
in Budapest, and Napi Gazdaság, a daily 
business newspaper. Gábor Széles owns 
news media outlets that are editorially on 
the far right: a political newspaper, Magyar 
Hírlap, and Echo TV, which covers news and 
public affairs. TV2, the second-most popu-
lar television channel, is owned by ProSie-
benSat1, but its top management is seen as 
very close to the Fidesz party.

Favoritism is also seen in selection of media 
agencies through which advertising budg-
ets of public institutions and state-owned 
companies are spent. Inter Media Group 
Ltd. (IMG), Bell and Partners Ltd., and Vi-
vaki Hungary Ltd. are the usual winners 
of the tenders, even those chosen by the 
public-procurement process. These agencies 
have close links to the current government, 
and their media planning decisions are not 
transparent.

Public-service media
The legal regulations and "nancial practices 
of Hungary’s current public-media "nanc-
ing scheme make it subject to improper 
state in!uence and fail to comply with Eu-
ropean Commission requirements regard-
ing state support for public-service media.51 
Public-service media are not transparent in 
"nance, their supervisory responsibilities 
are unclear, their decision-making processes 
are incoherent, and political in!uence on 
them is extremely strong. Annual report-
ing requirements for "nancial resources 
assigned to public-service tasks are not 
regulated by law. Annual reports regard-
ing "nancial aspects of public-service media 
made public under the previous (1996) me-
dia law are no long published.

In 2011, the formerly separate public-service 
broadcasters (Magyar Televízió, Duna Tel-
evízió, and Magyar Rádió) and the Hungar-
ian News Agency were integrated into one 
organization, Media Support and Asset 
Management Fund (Médiaszolgáltatás-
támogató és Vagyonkezelö Alap, MTVA).52

The assets and production capacities of the 
previously autonomous public-media insti-
tutions were transferred to the MTVA, as 
were the vast majority of their employees. 
The rules concerning the delineation of 
competencies and responsibilities between 
the media institutions that succeeded the 
previously autonomous organizations and 
the MTVA remain unclear. Furthermore, 
the organizations tasked with controlling 
public-service activity and providing social 
oversight have no in!uence over the opera-
tions of the public media since they play no 
role in controlling the activity of the real 
decision-making body, MTVA.

The license fee system that formerly funded 
public media was abolished in 2002, and 
it is now heavily "nanced by the central 
budget. State support of the MTVA was 
58.7 billion HUF (260 million USD) in 2011,53 
64.8 billion HUF (287 million USD) in 2012,54 
and 68.6 billion HUF (304 million USD) in 
2013.55 Commercial revenues are also al-
lowed; the net sales revenue was 4.8 bil-



Capturing Them Softly

36

lion HUF (21 million USD) in 2011. Financial 
statements for 2012 were not available.

The White Report database calculates that 
the total size of Hungary’s commercial me-
dia market in 2011 is 260.7 billion HUF (1.156 
billion USD).56 Against this estimate, state 
support of MTVA was equal to 22.5 percent 
of the entire commercial media market, 
including all the sectors.

MTVA runs four television channels (MTV, 
M2, Duna TV, and Duna World), but they 
are relatively marginal players in audience 
share, holding only 13.7 percent as of 2013 
Q1. Commercial channels had 77.8 percent, 

with the remainder spread across other 
channels and DVD/video viewing.57

In the radio market, the role of public-
service broadcasting is more signi"cant. 
Audience share of the three main public 
radio channels totaled 27.1 percent: Kossuth 
talk station, 19.8 percent; the broadcaster 
of pop music, Petö", 6.4 percent; and just 
under 1 percent for Bartók, a classical mu-
sic station.58 The editorial integrity of the 
news programs of Kossuth dramatically 
deteriorated since 2010, and its main news 
programs are now considered government 
mouthpieces.

The national news agency
The new media law has also revised the 
function and "nancial system of the na-
tional news agency, Magyar Tavirati Iroda 
(MTI), by the repeal of the January 1, 2011, 
Act No. CXXVII of 1996 on the National 
News Agency and the integration of MTI 
into public service media.

This occurred in parallel with the centrali-
zation process of the public-service media. 
News of"ces of the various service pro-
viders were shrunk to a minimum. MTI’s 
responsibilities were expanded to not only 
produce news reports; it also had the ex-
clusive right to produce news programs for 
other public-media service providers. MTI 
was also authorized to operate an integrat-
ed news portal of public-media service pro-
viders and to offer other online press prod-
ucts of the public-media service providers 
as well as their on-demand media services 

accessible via the Internet.59 Ensuring the 
breadth and balance of media coverage is 
left entirely up to the MTI as the central 
news source from which individual public-
media service providers obtain content.

Funds for the national news agency have 
been provided by the MTVA, the owner 
of the assets and payer of the staff of the 
three public-service media organizations 
and of MTI since January 2011. MTI’s fees 
were abolished, and it became a nonpro"t, 
private, limited company albeit still budget-
funded, with its news services free to all 
media providers.

Precise "nancial data of this sole news 
agency in Hungary are not known, since 
funds for news production are provided by 
the MTVA. It is known that MTVA budget 
estimates have risen year by year. More de-



37

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media

tailed information of the distribution of the 
budget and actual costs of news produc-
tion are unknown to the public; the written 

annual reports of the national news agency 
have not been accessible since 2009.

Examples of abuses of state advertising 
and state ownership: public media 
turned into a propaganda machine
Since 2010, a number of well-documented 
cases have demonstrated that self-censor-
ship practices have become prevalent in 
public media and that these institutions 
abuse public funds to create politically bi-
ased content to support the political goals 
of the current government. Atlatszo.hu, 
the investigative journalism and anticorrup-
tion watchdog, reported several prominent 
cases since 2010.60 Examples include:

Refusal to broadcast an interview with 
a civil rights activist: On December 10, 
2010, amid controversies surrounding 
the approval of the new media law, 
Balazs Denes, the head of Társaság a 
Szabadságjogokért (the Hungarian Civil 
Liberties Union, TASZ), reported during a 
conference that his recording of an in-
terview regarding International Human 
Rights Day that morning at Kossuth, a 
channel of the Hungarian Public Radio, 
was abruptly ended by a reporter who 
said that “in the present situation” it was 
out of the question that Denes could 
mention the media law among human-
rights issues. The reporter "rst warned 
him that if he continued, “everybody 
would be soon sacked from the radio.” 
The recording was halted. Hungarian 
Radio never investigated the affair.61

The manipulation of news about Mem-
ber of the European Parliament (MEP) 
Daniel Cohn-Bendit: In 2010–2011, 
a German green-liberal, MEP Daniel 
Cohn-Bendit, became the target of the 
public-service stations’ (Kossuth Radio, 
M1, M2) smear campaign due to his 
vocal criticism of the Hungarian gov-
ernment. The news programs—using 
almost Stalinesque propaganda meth-
ods—aired reports about pedophilia 
allegations from the 1960s (transcript62 
and video63), and during a press confer-
ence in April 2011, a reporter confront-
ed the MEP with the revived accusa-
tions. The news coverage aired during 
the prime-time broadcast was edited 
to indicate that Mr. Cohn-Bendit had 
avoided answering the question. How-
ever, an independent video64 con"rmed 
that the politician had responded to 
the accusations. The report was made 
by a young reporter, Dániel Papp, who 
was soon named as editor-in-chief at 
MTVA.65

Blurring the photograph of a former 
chief justice: In December 2011, the face 
of Zoltán Lomnici, the former president 
of the country’s supreme court, was 
digitally removed from a news report 



Capturing Them Softly

38

with a technique normally used to pro-
tect the identity of people facing crimi-
nal charges. According to press reports, 
removing Mr. Lomnici from the report 
had been politically motivated. Televi-
sion insiders also suggested that person-
al differences between Mr. Lomnici and 
senior management at one of Hungary’s 
public television stations were to blame. 
After a swift investigation, the public 
broadcaster announced it had issued 
reprimands to three unnamed employ-
ees. Several public-service journalists and 
union activists went on a hunger strike 
in front of the company’s headquarters 
in December 2011 to protest manipula-
tive news coverage, alleging there was a 
standing order not to show Mr. Lomnici 
in the news. Soon after the incident but 
of"cially unrelated to it, a director at the 
Hungarian press agency, Gábor Élö, was 
dismissed66 but was soon nominated as 
the editor-in-chief of the online portal 
of a pro-government daily newspaper,67 
Magyar Nemzet. The editor-in-chief of 
MTVA’s news production, Dániel Papp, 
the same person who played a key role 
in the Cohn-Bendit controversy, was 
transferred to another position at the 
same level.68 These changes indicated 
that the dismissal served only as window 
dressing. The politically loyal editors 
remained at the institutions or got well-
paid jobs in a right-wing media com-
pany.

Misrepresentation of an opposition rally: 
On January 3, 2012, during an important 
antigovernment rally,69 a reporter of the 
public-service TV M1 main evening news 

program (Híradó) chose an empty spot 
cordoned off by the police as the back-
ground for his live coverage, which im-
plied that the demonstration had been 
only sparsely attended. The incident be-
came an instant Internet hit, with the re-
porter as the target of derisive memes.70

Apologetic interview with the president: 
One of the most notable political scan-
dals of 2012 was the plagiarism case of 
the Hungarian president, Pál Schmitt. An 
independent website, HVG.hu, the on-
line edition of the most important Hun-
garian print weekly, HVG, revealed that 
Mr. Schmitt’s doctoral thesis had been 
copied from other sources. The president 
denied the allegations until the univer-
sity decided to strip him of his doctorate 
in May. Following the announcement, he 
gave a memorably apologetic interview 
to the public TV. During the interview, 
the reporter discarded journalistic stand-
ards and used questions and comments 
simply to support the president’s argu-
ments. The interview was remarkable, 
as the full transcript reveals,71 and it was 
notable enough to rate an article in the 
Economist’s blog.72 A few days later, the 
president announced his resignation.

The press agency using unveri"ed sourc-
es to discredit an MP: In May 2012, the 
Hungarian press agency MTI published a 
news piece in which, as the article put it, 
“the real face” of József Ángyán, a Fidesz 
MP, would be shown.73 Mr. Ángyán is 
known for his outspoken criticism of the 
government and his own party. The MTI 
article based its allegations on a blog 



39

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media

created a couple of hours earlier that 
had only a single post bearing the title 
“Whose mercenary is Mr. Ángyán really?” 
The blog post was full of unveri"ed and 
false allegations against Mr. Ángyán, and 
the head of the press agency "nally had 
to apologize.74 The author of the blog 
post remains unknown.

Prominent writer censored on the public 
radio Kossuth: In January 2013, Peter Es-
terházy, a famous and prominent writer, 
claimed that the public radio censored 

his monthly arts review to exclude com-
ments encouraging listeners to attend 
the "nal productions at the National 
Theater managed by Róbert Alföldi, 
who was about to step down after his 
contract was not renewed. Conservatives 
often criticized provocative performanc-
es the National Theater offered under 
Alföldi’s leadership. The public-service 
broadcaster apologized to Esterházy but 
denied that the omission was censorship. 



Capturing Them Softly

40

Private media under pressure: new business 
elites, state subsidies, and advertising
Due to the hidden nature of soft censorship 
and the indirect way it operates in Hungary, 
properly documented cases of outright de-
nial of state advertising or direct pressure 
on content are absent. However, besides the 
anecdotal evidence mentioned in in-depth 
interviews, there are some cases that imply 
such practices. These include:

A right-wing journalist employed as spe-
cial advisor by TV2: In an unusual move, 
the second-biggest terrestrial commer-
cial television station, German-owned 
TV2, employed a journalist from pro-
government cable news channel Hír TV 
as special news policy advisor to TV2’s 
CEO in 2011. Press reports suggested that 
TV2 believed the journalist’s presence at 
the station would aid its ability to gain 
state advertising and program sponsor-
ship.75

TV2 as the preferred station of the prime 
minister: Since his election, the prime 
minister has favored TV2 for his commer-
cial television interviews. Since May 2010, 
Viktor Orbán has given eight extended 
interviews to TV2 but none to its main 
competitor, RTL Klub. Of the interviews 
given to TV2, especially interesting are the 
two (since Orbán became prime minister) 
broadcast by the station’s most-important 
celebrity magazine, Frizbi. These interviews 
were unusually intimate; the program host, 
Peter Hajdú, used "rst-name terms with 
the prime minister, which is rare in main-

stream Hungarian journalism.76 No tough 
or confrontational questions were raised. 
The latest interview during the 2012 Christ-
mas holidays77  ended with an intimate 
question about the prime minister and his 
family’s Christmas after he received the TV 
crew in his home.78

Heti Válasz journalist in row with editor-
in-chief over censored article: An online 
row broke out in 2012 between András 
Stumpf, a prominent editorialist of the 
right-wing weekly Heti Válasz, and his 
editor-in-chief, Gábor Borókai, after his 
article discussing the plagiarism case of 
the president was removed from the 
weekly’s website. The editorialist argued 
that his article went through all the nec-
essary editing phases before online pub-
lication, while the editor-in-chief main-
tained that a tacit agreement said that 
all articles on dignitaries should have his 
"nal approval, which he clearly would 
not offer.79

Weeklies "ght over state funding: 
In 2012, the liberal weekly Magyar 
Narancs revealed that since 2007, two 
pro-government weeklies, Heti Válasz 
and Demokrata, had received consider-
able advertising money from Fidesz-
ruled Budapest district municipalities 
for public-relations articles that were 
disguised as editorial content80 Mag-
yar Narancs complained that under 
socialist-led governments, advertising 



41

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media

spending was more evenly distributed, 
but since the latest right-wing victory, 
pro-government weeklies were getting 
a much bigger share.81 In a similar dis-
pute the same year, the editor-in-chief 
of Heti Válasz criticized leftist Klubrádió 
for being the favorite of socialist-liberal 
governments,82 and the editor-in-chief 
of the liberal weekly, 168 óra, hit back, 
lambasting Heti Válasz for receiving gov-
ernment funds.83

Socialist Party protesting Közgép adver-
tisement: In 2012, the Socialist party pro-
tested an advertisement placed by the 
infrastructure company owned by the 

ex-treasurer of Fidesz, Lajos Simicska, in 
the leftist daily Népszava, whose editor-
in-chief had to explain in an article why 
the daily had accepted the contract.84 
“We did not jump out of the money’s 
way,” he said.85

Journalists get direct funding from par-
liamentary party groups: Based on free-
dom-of-information requests, an online 
newspaper, 444.hu, revealed in 2013 that 
several journalists’ companies were un-
der contract with parliamentary groups 
of parties to work on web pages or pro-
vide consultancy services to them.86 

Local media under tight control
The local media landscape has been little 
analyzed in Hungary. It is considered the 
long tail of the media market. In interna-
tional comparison, even the national market 
is small, and the economic force of local mar-
kets is not signi"cant. Local media products 
and services are typically free to audiences 
and "nanced via advertisement revenues 
and/or municipal support.

Based on the White Report database, local 
media market revenues in 2011 were 21 per-
cent of the total market and valued at HUF 
54.2 billion (USD 240 million).87 This includes 
the regional newspaper publishers owned 
by international investors. The Hungarian 
regional newspaper market is built on chain 
ownership, with four publishers offering a 
total of eighteen titles. Excluding these in-
ternational investors, overall revenue in 2011 

for the 334 Hungarian-owned local media 
companies included in this data was only 
HUF 20.8 billion (USD 92 million), a 9 percent 
share of the overall media market.

The ownership structure of these local com-
panies is varied. In some cases, local media 
companies are operated by the municipality 
itself, and "nancial results are not available 
since they are part of the municipal budget. 
When municipalities have founded separate 
companies to run media outlets, "nancial 
results are available. Independent owners 
can also enter the local media market, but 
it is in their interest to be loyal to the local 
political power or at least to avoid con!icts, 
since critical journalism may discourage both 
of"cial and commercial advertising.

The anticorruption investigative journalism 
site, Atlatszo.hu, published a series of arti-



Capturing Them Softly

42

cles describing abuse of public funding for 
local media in some of Hungary’s biggest 
provincial cities. These articles show that 
in most cases, local municipalities in these 
towns own local media empires ranging 
from TV stations and print publications to 
online portals that regularly receive signi"-
cant public funding and advertising. Local 
politicians reward loyal media and journal-
ists with lucrative contracts and often inter-
fere with content in direct or indirect ways. 
Some examples from various municipalities 
are:

Debrecen:88 The Fidesz-majority city 
municipal government provides regular 
and signi"cant funding (ranging from 
80 to 120 million HUF, ca. 355 to 532 
thousand USD) to local, independently 
owned media companies and also to its 
own outlets. According to Atlatszo.hu’s 
evaluation, municipal-owned media 
serves as propaganda tools for the local 
government and the long-time mayor, 
Fidesz MP Lajos Kósa. Independently 
owned outlets are also loyal or apoliti-
cal on key issues and appear to tailor 
editorial content to be eligible for pub-
lic funding.

Miskolc:89 The local, Fidesz-ruled mu-
nicipality owns an important media 
company whose media outlets include 
a freely distributed weekly, an online 
portal, and radio and television sta-
tions. Its yearly revenues from direct 
funding from the city, advertising by 
city companies, and private advertising 
are approximately HUF 200–300 million 
(USD 887 thousand to 1.3 million). The 

company’s large share of municipal ad-
vertising distorts the local market and 
has weakened privately owned com-
petitors. Journalists whose articles the 
ruling party does not like are denied 
access to information or have occasion-
ally been sued.90

Pécs:91 The Fidesz-ruled city’s munici-
pal media companies with a budget of 
HUF 140 million (USD 620 thousand) 
have a portfolio consisting of an online 
portal, a freely distributed weekly, and 
a television station. Its editor-in-chief 
previously worked for pro-government 
media outlets and was also employed 
as the campaign manager of the cur-
rent mayor. The main competitor to the 
municipal media company is an outlet 
that was owned by a company indi-
rectly linked to the ex-treasurer of the 
Socialist Party, László Puch.

Szombathely:92 According to press re-
ports, the Fidesz-majority city council 
broke a contract with the company 
publishing the local municipality’s 
newspaper after it ran an advertise-
ment paid for by the Socialist Party 
that harshly denounced Prime Minister 
Orbán and leading businessman and 
Fidesz supporter Lajos Simicska, who, 
the advertisement charged, “steal eve-
rything.”



43

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media

Act CXCV of 2011 on the state budget (abbreviated as áht in Hungarian), has as its objective the 
establishment of the conditions for a transparent functioning of the state budget. This law delin-
eates the state’s "nancial management system, the rules pertaining to the central budget’s plan-
ning and implementation, and the operations of the various budgetary subsystems.

Act CLXXXI of 2007 on the transparency of publicly funded subsidies, which extends to subsidies 
allocated by budgetary subsystems, European Union funds, and other funds "nanced based on 
international agreements. It also lays down the fundamental rules of tenders and the order appli-
cable to awarding subsidies.

Act LXVI on the State Audit Of"ce (Állami Számvevöszék, ÁSZ): The State Audit Of"ce is parliament’s 
principal "nancial and economic controlling body. It is responsible for overseeing the management 
and use of public funds as well as the handling, protection, and exploitation of national assets. Pursu-
ant to general rules, the ÁSZ is authorized to review the "nancial management of the Media Author-
ity, the Media Support and Asset Management Fund (Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelö 
Alap, MTVA) and other state bodies that provide essential funding for the media market.

Pursuant to law, the State Audit Of"ce is parliament’s chief "nancial and economic comptroller body. 
It is subordinated to parliament in the discharge of its responsibilities but is independent of all other 
organizations in performing its auditing activity. It performs general-competence audits concerning 
the responsible management of public funds and state and municipal assets.93 The State Audit Of"ce’s 
current president previously served as a member of parliament for the larger governing party. A re-
view of the government’s advertising expenditures and media subsidies is not on the current auditing 
agenda, nor has it appeared on any previous auditing agendas during the current government term.

Government Decree No. 355/2011(XII.30): While the State Audit Of"ce is subordinated to parlia-
ment in the discharge of its responsibilities, there is also a Government Control Of"ce (Kormányz-
ati Ellenörzési Hivatal, KEHI) established by Government Decree No. 355/2011. (XII.30), which func-
tions as a body under the government. The president of the control of"ce serves at the pleasure 
of the prime minister.94

The Criminal Code: The specialized rules and procedures regarding state spending on advertising 
are not available to us. The Criminal Code contains certain types of offenses involving the use of 
public funds. The new Criminal Code, which came into effect in July 2013, lists all the potential 
abuses under the heading “Budgetary Fraud.”

Act CVIII of 2011 on public procurement: As typical forms of state communication, public-procure-
ment notices must be published in compliance with the provisions of Act CVIII of 2011 on public 
procurement. The law provides that the notices shall be sent electronically to the Procurement 
Authority (Közbeszerzési Hatóság), and they must adhere to the prescribed layout. Pursuant to 
the related regulation by decree, 92/2011 (XII.30) decree of the Ministry of National Development 
(NFM), the notices must be published in the Of"cial Journal of the European Union or, if the value 
of the procurement is below the union threshold, then in the Public Procurement Bulletin. The 
law does not make provisions regarding any other mode of publication.

APPENDIX A  
General Regulatory Framework



Capturing Them Softly

44

APPENDIX B  
Fidesz’s Media Empire95



45

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media

1 www.transparency.hu/National_integrtity_study

2 www.transparency.hu/Governments__amendments_come_and_go_-_public_procure-
ment_fraud_stays_the_same?bind_info=index&bind_id=0

3 www.bbj.hu/business/bell-and-partners-wins-tender-to-provide-mfb-with-communica-
tions-and-pr-services_64617

4 Joint Position Paper to the High Level Group on Media Freedom and Pluralism Created 
by the European Commission on the Hungarian Media Law and its Application, mertek.
eu/en/article/opinion-on-the-report-of-the-high-level-group-on-media-freedom-and-
pluralism-a-free-and

5 “A free and pluralistic media to sustain European democracy.” The High Level Group on 
Media Freedom and Pluralism, January 2013. ec.europa.eu/digital-agenda/en/high-level-
group-media-freedom-and-pluralism

6 mertek.eu/sites/default/"les/"les/opinion_hungary.pdf

7 See part 2, section 3: “Public-Service Media.”

8 According to the effective statute, “public-interest data” designates any type of data 
and information—regardless of the method or format in which they were recorded—
that is handled by and/or refers to the activities of any body or person that discharges 
state or municipal government functions or other public duties provided for by the rel-
evant legislation, including data generated in the performance of their respective public 
duties, regardless of how these data are handled or of the way in which they were col-
lected. This includes in particular data “regarding powers and competencies, organiza-
tional structures, professional activities and the evaluation of such activities covering 
various aspects thereof, such as ef"ciency, the types of data held and the regulations 
governing operations, as well as data relating to "nancial management and to contracts 
concluded.”

9 Fifteen plus "fteen days.

10 The data should be accessible by anyone without requirement of personal identi"cation 
and completely devoid of restriction. It should be available for printing and for copying 
in all its details without any loss or distortion of data. Its downloading, printing, copy-
ing, and network transmission should also be free of charge. The data to be published 
are speci"ed by the so-called publication lists. The general publication list applicable 
to all bodies that handle public data is contained in the act on freedom of information, 
and it includes organizational and personnel data as well as data regarding the respec-
tive organizations’ activities, operations, and "nancial management.

Endnotes

http://www.transparency.hu/National_integrtity_study
http://mertek.eu/en/article/opinion-on-the-report-of-the-high-level-group-on-media-freedom-and-pluralism-a-free-and
http://mertek.eu/en/article/opinion-on-the-report-of-the-high-level-group-on-media-freedom-and-pluralism-a-free-and
http://mertek.eu/en/article/opinion-on-the-report-of-the-high-level-group-on-media-freedom-and-pluralism-a-free-and


Capturing Them Softly

46

11 Access to data concerning the comprehensive and substantive review—extending to in-
dividual invoices—of the "nancial management of bodies with public-service functions 
is governed by other legislation.

12 atlatszo.hu/2012/10/04/mertek-mediaelemzes-mecenasok-kertek/

13 Exchange rate: 225.5 HUF/USD

14 The Media Council is part of the National Media and Infocommunications Authority 
(NMHH) but is vested with autonomous discretionary powers within that authority. 
NMHH is a convergent communications authority responsible for both telecommunica-
tions and media. The NMHH’s president is appointed by the prime minister, and the 
president of the republic serves as chairperson of the Media Council.

15 Public-service announcements mean any announcements released free of charge, made 
by an organization or person ful"lling state or local governmental responsibilities that 
convey certain, speci"c information of public concern intended to attract the attention 
of the viewers or listeners, which does not qualify as political advertisement (Media Act 
2010 Section 203 Nr 27). Community-facility advertisements shall mean any communica-
tion or message made in the public interest, other than political advertisement, without 
any commercial interest and hence not for advertising purposes, published in return for 
payment or free of charge, aimed at in!uencing the viewer or the listener of the media 
service to achieve a goal of public interest (Media Act 2010 Section 203 Nr 64). Political 
advertisement shall mean any program published for a fee or free of charge, the pur-
pose of which is to enhance or advocate support for a political party or political move-
ment, or the government, or which promotes the name, objectives, activities, slogan, or 
emblem of such entities, which is displayed and/or published in a manner similar to that 
of an advertisement (Media Act 2010 Section 203 Nr 55).

16 See mertek.hvg.hu/2013/06/03/cinkelt-cimke/

17 A summary on the Klubrádió case is found at: www.mertek.eu/en/article/summary-of-
the-case-of-klub-radio

18 nrc.hu/kutatas/internet_penetracio

19 Kantar Media research company uses so-called “list prices” (gross advertising expendi-
ture) in its database. It is based on the public price a media outlet offers to media agen-
cies for a thirty-second advertising spot, a full page or half page ad space, or a banner. 
Kantar Media monitors rate-card pricing for media operators and also the ads sold (sec-
onds, pages, sites), so it provides monthly data on ad expenditures by advertising cat-
egory, advertising company, and brand. It gives reliable data about the shares (e.g., the 
way the advertiser spends the campaign budget in different media), but the exact sums 

http://mertek.hvg.hu/2013/06/03/cinkelt-cimke/


47

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media

may not re!ect actual spending. The advertisers do not pay the list price; the media 
companies give signi"cant discounts to attract advertisers. Kantar media monitors the 
big- and middle-size media operators, but local media outlets are not included in the 
database.

20 www.bloomberg.com/news/2012-04-04/hungary-sued-for-political-interference-in-
radio-frequency-bids.html

21 mertek.eu/en/article/bankruptcy-of-neo-fm

22 See more about the Klub Radio case: mertek.eu/en/article/summary-of-the-case-of-klub-
radio and mertek.eu/en/article/on-lex-klub-radio-the-legislative-machinery-will-not-rest

23 m.origo.hu/itthon/20120620-a-neo-fm-mediaszolgaltatasi-dijtartotasa-mediatanacs.html

24 The year 2008 was used chosen as closest to 2012 in the governmental cycle. There were 
parliamentary elections in 2006 and 2010.

25 Indoor and cinema advertising are not included in the calculation because of the small 
share of state spending in these sectors.

26 nmhh.hu/dokumentum/151795/dig_atallas_2012_tavasz_webre_vegleges.pdf

27 kozbeszerzes.hu/data/hirdetmeny/portal_20781_2012.pdf

28 hvg.hu/itthon/20130306_Simicska_IMG_tortenete_kozbeszerzesek

29 nmhh.hu/cikk/156728/Uj_korszak_a_magyar_televiziozasban__Indul_a_digitalis_atal-
las_lakossagi_szakasza

30 atlatszo.hu/2013/05/23/"desz-tv-a-2010-es-kormanyvaltas-hatasa-a-teves-es-radios-piacra/

31 hvg.hu/gazdasag/20130517_Nyerges_Tv2_Infoncenter_vasarlas

32 Circulation data are based on matesz.hu database (Hungarian Audit Bureau of Circula-
tion). Circulation of one regional newspaper (Nógrád Megyei Hírlap) is not available, so 
it is not included in the calculation. Fejér Megyei Hírlap has a special local version for 
Dunaújváros, a middle-sized Hungarian town. Both newspapers are included in the cal-
culation.

33 Directive 2007/65/EC of the European Parliament and of the Council of 11 Decem-
ber 2007 amending Council Directive 89/552/EC on the coordination of certain provisions 
laid down by law, regulation, or administrative action in member states concerning the 
pursuit of television broadcasting activities de"nes the notion of “audiovisual media ser-
vices” by making a distinction between linear services, which are traditional television 
services; the Internet and mobile telephone services, which “push” content to viewers; 

http://mertek.eu/en/article/summary-of-the-case-of-klub-radio
http://mertek.eu/en/article/summary-of-the-case-of-klub-radio
http://mertek.eu/en/article/on-lex-klub-radio-the-legislative-machinery-will-not-rest
http://m.origo.hu/itthon/20120620-a-neo-fm-mediaszolgaltatasi-dijtartotasa-mediatanacs.html
http://act
http://act


Capturing Them Softly

48

and nonlinear services, i.e., on-demand television, by which viewers “pull” content from 
a network (“video-on-demand,” for example). Please see: europa.eu/legislation_summa-
ries/audiovisual_and_media/l24101a_en.htm

34 Article 43 Mttv. (3) The following organizations shall not be entitled to provide media 
services: a) political parties or undertakings established by political parties; b) state and 
public administration bodies, unless provided otherwise by legislation applicable in the 
event of an extraordinary or emergency situation; c) undertakings in which the Hungar-
ian state has a qualifying holding; d) undertakings in which any of those listed under 
Paragraphs (1) to (2) hold a direct or indirect ownership stake, or have acquired the right 
to in!uence its decisions pursuant to a separate agreement or by other means; or a per-
son, an organization otherwise subject to acquisition restrictions. (4) An undertaking 
shall not be entitled to provide local linear media service in a reception area of which 
at least twenty percent falls within the limits of local government jurisdiction, if any lo-
cal government representative or employee, the Mayor, Deputy Mayor, the Mayor of 
Budapest, the Deputy Mayor of Budapest, or any close relative thereof holds an of"ce 
in the Board of Directors, management or the Supervisory Board of such an entity, or in 
the Board of Trustees of a Foundation or a Public Foundation. (5) Having regard to Point 
d) of Paragraph (3), any business entity in which a close relative of a lord mayor, deputy 
lord mayor, mayor or deputy mayor, the chairman or deputy chairman of the county 
assembly, or any local or county government representative has a direct or indirect own-
ership interest, or have acquired the right to in!uence their decisions on the basis of an 
agreement or in any other way, it shall have no entitlement to provide linear media ser-
vices if at least twenty per cent of the area covered by the media service in question falls 
within the territory of the community affected.

35 atlatszo.hu/2012/12/19/a-nemzeti-egyuttmukodes-mediarendszerenek-arckepcsarnoka/

36 www.mmonline.hu/cikk/valtozasok_a_mediaelitben

37 atlatszo.blog.hu/2013/05/28/havi_6_milliard_forint_kozpenz_a_kozgepnek; magyar-
narancs.hu/belpol/kozgep-82915; 
m.cdn.blog.hu/in/infoporn/postimage/kozgep-chart_1337617620.png; www.mfor.hu/cik-
kek/Kozel_50_milliardnyi_kozbeszerzest_nyert_meg_iden_eddig_a_Kozgep.html.

38 www.kreativ.hu/media/cikk/kozteruleti_penzosztas_az_orban_korszakban

39 www.magyarhirlap.hu/belfold/bekemenet_magyarorszagert.html

40 nol.hu/belfold/20091106-azert_a_mehek_dolgoznak_am?ref=sso

41 www.reuters.com/article/2012/04/16/us-hungary-idUSBRE83F0KG20120416;  index.hu/
belfold/2013/05/07/tobb_mint_3_milliardot_kerestek_a_kozgep_tulajdonosai/; atlatszo.
blog.hu/2013/05/28/havi_6_milliard_forint_kozpenz_a_kozgepnek

http://atlatszo.blog.hu/2013/05/28/havi_6_milliard_forint_kozpenz_a_kozgepnek
http:///h
http:///h
http:///h
http:///h
http:///h
http:///h
http:///h
http:///h
http:///h
http:///h
http:///h
http:///h


49

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media

42 atlatszo.hu/2012/12/19/a-nemzeti-egyuttmukodes-mediarendszerenek-arckepcsarnoka

43 https://review.wizehive.com/voting/view/dja2013/14511/1244528/0, www.kreativ.hu/me-
dia/cikk/kozteruleti_penzosztas_az_orban_korszakban#

44 atlatszo.hu/2011/09/12/holdudvartartas-ketharmaddal-simicskaekat-uldozi-a-szerencse/; at-
latszo.hu/2011/08/15/frontbaratsag-egymilliard-folott-partszivattyu-a-szerencsepenzeken/

45 atlatszo.hu/2012/12/19/a-nemzeti-egyuttmukodes-mediarendszerenek-arckepcsarnoka/

46 atlatszo.hu/2012/12/19/a-nemzeti-egyuttmukodes-mediarendszerenek-arckepcsarnoka/

47 mertek.eu/en/article/bankruptcy-of-neo-fm

48 magyarnarancs.hu/belpol/juventus-frekvencia-78063

49 mertek.eu/sites/default/"les/reports/report_on_tender_procedures.pdf

50 www.kreativ.hu/media/cikk/kozteruleti_penzosztas_az_orban_korszakban

51 Communication from the Commission on the application of State aid rules to public-
service broadcasting 2009/C 257/01

52 Act of CLXXXV of 2010 on the Media Services and Mass Media mediatanacs.hu/doku-
mentum/1454/act_clxxx_on_media_services_and_mass_media.pdf

53 Act 2010 CLXIX on the 2011 Central Budget of the Hungarian Republic www.complex.
hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1000169.TV

54 Act 2011 CLXXXVIII on the 2012 Central Budget of Hungary net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_
doc.cgi?docid=A1100188.TV

55 Act 2012. CCIV on the 2013 Central Budget of Hungary net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.
cgi?docid=A1200204.TV

56 The White Report media browser was launched in 2011 by Mrs. White Media Consulting. 
It seeks to report on the entire Hungarian commercial media market, and it provides 
data searchable by sector, type, content, etc. www.whitereport.hu/

57 www.agbnielsen.com/Uploads/Hungary/stat_shr_negyedeves.pdf

58 mediatanacs.hu/dokumentum/158578/orszaggyulesi_beszamolo_2012_mediatanacs.pdf

59 Article 101 (4) of the Mttv.

60 atlatszo.hu/2013/06/05/onok-kertek-hogyan-lett-a-kozmediabol-propagandagepezet/

61 hirszerzo.hu/hirek/2010/12/10/20101210_"desz_emberi_jogok

62 freehungary.hu/comments/143.html

http:///h
http:///h
http:///h
http:///h
http:///h
http:///h
http:///h
http:///h


Capturing Them Softly

50

63 https://www.youtube.com/watch?v=TenJegrBTSE&feature=youtu.be

64 index.hu/kultur/media/2011/04/08/a_hircentrum_meghamisitja_a_hireket/

65 index.hu/kultur/media/2011/04/08/foszerkesztoi_posztot_ert_a_hamisitott_cohn-bendit-riport/

66 www.origo.hu/itthon/20111215-menesztettek-az-mti-hircentrum-igazgatojat-lomnici-ki-
takarasa-miatt.html

67 index.hu/kultur/media/2012/04/16/az_mno.hu_foszerkesztoje_lett_a_kozmediabol_kiru-
gott_elo_gabor/

68 hvg.hu/itthon/20111223_mtva_kinevezes

69 www.nytimes.com/2012/01/03/world/europe/rare-opposition-protests-in-hungary.html?_r=0

70 www.hir24.hu/vizioblog/2012/01/04/hulyet-csinalnak-a-tuntetoket-nem-talalo-mtv-s-
riporterbol/

71 thecontrarianhungarian.wordpress.com/2012/03/31/it-was-honest-manly-work-hungari-
an-president-pal-schmitt-refuses-to-resign/

72 www.economist.com/blogs/easternapproaches/2012/03/hungarys-resilient-president

73 hvg.hu/gazdasag/20120502_angyan_jozsef_vm

74 www.nepszava.hu/articles/article.php?id=554214

75 atlatszo.hu/2013/05/23/"desz-tv-a-2010-es-kormanyvaltas-hatasa-a-teves-es-radios-
piacra/

76 comment.blog.hu/2012/12/24/hajdu_petert_berendelte_orban

77 www.miniszterelnok.hu/interju/orban_viktor_interjuja_a_tv2_frizbi_cimu_musoraban

78 www.miniszterelnok.hu/interju/a_btk.-szigoritas_megoldja_a_problemat

79 www.emasa.hu/cikk.php?id=9524

80 emasa.hu/cikk.php?page=pro"t&id=9593

81 www.emasa.hu/cikk.php?id=9605

82 hetivalasz.hu/jegyzet/aggodom-49551/

83 www.168ora.hu/velemeny/nehez-idok-heti-valasz-borokai-gabor-allami-hirdetes-96693.html

84 hvg.hu/itthon/20120725_Kozgep_Nepszava_MSZP

85 hvg.hu/itthon/20120725_Kozgep_Nepszava_MSZP

http:///h
http:///h
http:///h
http:///h
http:///h


51

Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media

86 444.hu/2013/05/16/ujsagirok-sportolok-es-celebek-a-frakciok-"zetesi-listajan/

87 www.whitereport.hu/

88 atlatszo.hu/2013/02/05/a-helyseg-kalapacsa-media-es-birodalom-debrecenben/

89 atlatszo.hu/2013/04/08/marketing-es-media-a-helyi-nyilvanossag-miskolcon/

90 www.eszakhirnok.com/miskolc/24189-kriza-kontra-eszakhirnokcom.
html#axzz2WggQl8KT

91 atlatszo.hu/2013/02/27/vazallusmedia-pecsett-ejtoernyosok-alfuggetlenek-es-a-nagy-
volvo-balhe/

92 magyarnarancs.hu/kismagyarorszag/simicska-miatt-sztornoztak-a-lapot-82755

93 With its determinations and suggestions based on the experience gathered in the con-
text of its audits, the State Audit Of"ce helps parliament and parliamentary committees 
as well as the work of the audited organizations. Based on its determinations, the State 
Audit Of"ce may initiate proceedings with competent institutions against the audited 
organizations and responsible persons. The State Audit Of"ce reviews the "nancial 
management of institutions that dispose funds from the central budget and the "nan-
cial management of municipal governments, among other organizations. During an au-
dit, the auditor is entitled to access all documents and may make copies of them even if 
they contain information the law has designated as secrets. The State Audit Of"ce sends 
the audit’s determinations to the body under review, initiates criminal or other proceed-
ings when indicated, and requests the suspension of state subsidies for the organization 
under review.

94 Pursuant to the law, the Government Control Of"ce performs, independently of the 
government, impartial fact-"nding, auditing, or advisory activities that also draw con-
clusions and put forth suggestions, primarily in the context of reviewing the use of 
public funds, managing and conserving national assets, and ef"ciently, economically, 
and successfully discharging public responsibilities. The scope of its auditing jurisdiction 
does not extend to parliament and certain other bodies, some of which are controlled 
by parliament, while others are autonomous constitutional bodies. During an audit, the 
Control Of"ce is entitled to access all documents of the body under review and may 
perform unannounced, on-the-spot investigations. Based on its audit, the Control Of-
"ce obliges the audited body to implement necessary measures, and it may also initiate 
criminal proceedings if it determines abuses have taken place. The Control Of"ce may 
assess a "ne if it encounters a failure to cooperate.

95 http://image.kreativ.hu/original/140767.png

http://image.kreativ.hu/original/140767.png


© WAN-IFRA, World Association of Newspapers and News Publishers 

December 2013

The contents of this report may be used in whole or part by publishers in the execution of their business. 

Use of any part of the content or intellectual property herein for the purpose of representation or consulting 

requires prior written consent of the author. Any reproduction requires prior consent of WAN-IFRA.


	Note on Report Research 
and Methodology 
	Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media
	Key Findings
	Key Recommendations

	Part One: 
Overview and Interviews
	Effects of State Advertising on Market Competition
	Selection of Media Sales Agencies
	Distribution of Media Spending
	Effects  of State Advertising on Content Quality
	Recommendation and Remedies
	Conclusion

	Part Two: 
Background and 
Supporting Materials
	Existence of Rules and Practices Governing State Advertising and State Subsidies to Media
	State Media Funding and Subsidies and State Advertising in the Media
	State-owned Media and Public Media and its Funding and Influence on the Market
	APPENDIX A 
General Regulatory Framework
	APPENDIX B 
Fidesz’s Media Empire95
	Endnotes


