
97

The gradual takeover of 
the Czech media system

MARTINA VOJTĚCHOVSKÁ
Professor, Department of Media Studies, Metropolitan University 
Prague, and editor-in-chief of MediaGuru.cz.

Changes in the ownership structure of mainstream Czech dailies 
are transforming what had been a relatively stable Czech media 
environment over the previous 20 years. Newspapers are now 
owned by major national business groups with political ties. This 
text discusses the developments in the ownership of Czech print 
media and illustrates the changes that the evolving ownership 
structure brings in terms of media content, media legislation, and 
public service media. It argues that changing ownership patterns 
have made media more dependent on the political and business 
elite and concludes that legislative changes are desirable with a 
view to protecting media pluralism in the country.

This essay is a chapter from Anya Schiffrin, ed., In the Service of Power: Media Capture and
the Threat to Democracy (Washington, DC: Center for International Media Assistance, 2017)



98

In the Service of Power: Media Capture and the Threat to Democracy

The most important development in the Czech media landscape of the last 
couple of years has been the sell-off of local media outlets by foreign investors 
who had taken over much of the Czech media market after the establishment of 
the Czech Republic in 1993 (Benda 2007), following the breakup of the former 
Czechoslovakia. It is too early to tell whether the recent takeover of local media 
outlets by owners with political ties will result in full-blown media capture, but 
signs are ominous. Supporters of media freedom hope that 2016 legislation 
regarding media ownership and conflict of interest will help address some of the 
potential problems. 

The international ownership of Czech media that began in 1993 came primar-
ily from neighboring German-speaking countries, with some participation from 
northern and western Europe media entities in other Central European countries 
such as Poland, Hungary, and Slovakia. Among the daily press, ownership shifted 
almost exclusively to international companies, which resulted in the shaping of 
the new Czech media system according to western models of journalism. The 
post-Communist media phase placed greater emphasis on independent reporting, 
developing public service media, reducing state intervention, and liberalizing the 
media market (Trampota 2009).

Three international publishing companies—Ringier AG, Rheinisch-Bergische 
Verlagsgesellschaft and Verlagsgruppe Passau—gradually gained critical mass in 
the Czech newspaper market.1  The Verlagsgruppe Handelsblatt became the last to 
join the group of international newspaper owners in Hungary with its economic 
daily, Hospodářské noviny. From the 1990s onward, Zdeněk Porybný, editor-in-
chief and main shareholder of the Právo daily, was the only Czech owner. In the 
wake of the political transition started in 1989, political parties were not involved 
in daily newspaper ownership, the exception being Haló noviny,2 a daily with a 
small circulation. To their readers, newspapers claimed to be independent of polit-
ical parties. Over time, newspaper publishers came to include local entrepreneurs 
who were also active outside the media industry. This was, in part, the result of 
their media activities expanding from periodicals to newspapers, which were 
mainly financial and news magazines.3

A major change occurred in 2008 when Handelsblatt4 exited the Czech market. 
The German publisher justified its decision to sell its business in the Czech market 
by announcing its intention to focus mainly on the development of online media. 
In hindsight, the departure took place at the onset of the impact of a global eco-
nomic crisis, which reduced advertising revenues and the paid circulation of daily 
newspapers, resulting in the rapid expansion of Internet news services.

Local owners return to the fold
The key turning point in the ownership structure of Czech dailies occurred in 2013, 
coinciding with a major political change in the Czech Republic, and resulting in a 



99

The gradual takeover of the Czech media system

radical re-alignment of the political, economic, and media power in the country. 
Andrej Babiš’s Agrofert,5 the Czech Republic’s third largest business, announced the 
purchase of the Mafra media group from Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft 
in June 2013. Among others, Mafra publishes the major national dailies Mladá 
fronta Dnes and Lidové noviny.6 The acquisition took on an entirely new dimension 
because, two years earlier, Andrej Babiš had founded the ANO political movement, 
with the aim of competing in Czech parliamentary elections in autumn 2013.7 
ANO obtained the second highest number of votes in that election,8 which earned 
ANO a place in the government and gave Andrej Babiš the positions of Minister 
of Finance and Deputy Prime Minister.9

The departure of Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft was followed by that of 
other international owners of Czech newspapers. Switzerland-based Ringier Axel 
Springer AG exited the market before the end of 2013.10 Its place was taken by J&T, 
a Czech-Slovak investment group, or to be precise, its members Daniel Křetínský 
and Patrik Tkáč.11 As a result, they became the owners of Blesk, the biggest Czech 
daily. The last of the Big Three international newspaper owners, Germany’s 
Verlagsgruppe Passau, which controlled the regional newspaper market and part 
of the magazine market, sold its holdings in the Czech Republic in August 2015.12 
The new owner was Penta, a Czech-Slovak investment group, which had tapped 
the Slovak media market earlier in 2014 and announced its media expansion in 
Central and Eastern Europe.13

As a result, the ownership structure of Czech newspapers changed completely in 
a matter of two years. For Czech newspapers, owned primarily by international 
media companies for 20 years, 2013 marked a radical shift to ownership by large 
Czech-Slovak business groups, some of which were involved in politics. This also 
signified transition to a different type of ownership; from what Jeremy Tunstall 
and Michael Palmer call “pure” media owners, whose holdings are restricted to 
media, to what they call to industrial/media owners, whose holdings extend into 
industries other than media (Tunstall and Palmer 1991). While the former news-
paper owners were active exclusively in the media business (creating content, 
publishing, and distributing), the new owners operate in other business sectors 
(industrial chemistry, agriculture, food processing, health care, banking, real estate, 
etc.) as well. Their media income accounts for a mere fraction of the overall reve-
nue they generate across the range of their activities, and if their media activities 
underperform financially, they can subsidize them from their other business activ-
ities.14 The recession affected the economic performance of newspaper publishers 
and accelerated the departure of international owners from the Czech market. The 
decrease in advertising revenue, caused by cuts in companies’ marketing expen-
ditures, was considerable. The aggregate turnover of the top Czech publishers 
decreased by CZK 3 billion, or 20 percent between 2008 and 2011. In addition, 
newspapers faced the growth of news services on the Internet and a decrease in 
paid circulation after 2008. 



100

In the Service of Power: Media Capture and the Threat to Democracy

The changes in the ownership structure must also be viewed in the context of 
broader changes in Central and Eastern Europe. The gradual withdrawal of inter-
national owners from the region became apparent in 2009 (Štětka 2015) as media 
owners sought to focus on their home markets and/or on strategic sectors, par-
ticularly in new media and Internet services, to counter declining revenues from 
newspaper publishing.15 The Czech-Slovak business groups also offered favorable 
prices for the media assets, and economic benefits resulting from the sales proba-
bly played a role. 

The new owners of Czech media can be described as important economic enti-
ties closely connected to political parties. Agrofert holds a specific position among 
them since it is connected through its owner to the executive political power of 
the Czech Republic. The direct involvement of an active politician of such stature 
is a new occurrence in the modern-day development of print media in the Czech 
Republic. In addition, interest in media ownership shows no sign of diminishing 
among the new owners, who want to extend their reach to other segments of the 
sector. This applies primarily to the large magazine publishers and strong commer-
cial TV companies.

Overview of Czech newspaper owners (2016)

Owner
Media  
Company

Newspapers
Non-Media  
Business

Readership 
share of  
newspapers

Agrofer  
(Andrej 
Babiš)

Mafra Mladá fronta 
Dnes, Lidové 
noviny, Metro

chemistry, agriculture, 
food processing, forestry 
and timbering, renewable 
resources and fuels, 
technologies

33%

Czech Media 
Invest (Daniel 
Křetínský, 
Patrik Tkáč)

Czech News 
Center

Blesk, Aha!, 
Sport, E15

banking, financial services, 
energy business, real estate

38%

Penta (Marek 
Dospiva, 
Jaroslav 
Haščák)

Vltave-Labe-
Press

Deník healthcare, financial 
services, retail, 
manufacturings, real estate

17%

Zdeněk 
Bakala

Economia Hospodářské 
noviny

corporate finance, M&A, 
corporate management, 
public relations and 
marketing

4%

Zdeněk 
Porybný, Ivo 
Lukačovič

Borgis Právo none 8%



101

The gradual takeover of the Czech media system

Transformation of Czech newspaper ownership, 1994-2016

94%

6%

59%

8%

33%

1994–2013

industrialist

2016

pure media politician/
industrialist

Source: Media project 1994-2016, Stem/Mark, Median

The regional trend toward media ownership by oligarchs
It’s too early to know the full implications of the transition to national ownership 
of media in the Czech Republic, but it’s clear that it is part of a larger trend across 
Central and Eastern Europe. A growing share of the media has become the prop-
erty of local oligarchs. As a result of the interconnection between economic and 
political elites, the characteristics of the Czech media sector are changing. 

The following section seeks to analyze the impact that the new ownership is having 
on the media and its role in a democratic society. Using the example of the Czech 
Republic, I highlight specific manifestations of these changes to illustrate the risks 
that the integration of media outlets in a political-economic alliance present for 
the media sector and the world at large. 

Departure of media professionals
After Andrej Babiš, the leader of ANO and owner of Agrofert, announced 
the acquisition of Mafra, some of the journalists employed by Mafra’s dailies 
responded by terminating their employment. Both editors-in-chief of the key dai-
lies, Mladá fronta Dnes and Lidové noviny, decided to leave their managerial posi-
tions at the newspapers and start their own media projects. They reasoned that it 
would be difficult to exercise their profession with integrity and credibility with a 
political player as owner. Other experienced journalists, who had been covering 
developments in key institutions of Czech society, left with them. The departure 



102

In the Service of Power: Media Capture and the Threat to Democracy

of journalists who upheld the principles of independent journalism affected the 
content of both dailies. The new owner also found it crucial to appoint loyal jour-
nalists to the top positions in the two dailies and he set up a mechanism that would 
allow him to influence the content in accordance with his interests. The owner’s 
direct involvement in editorial meetings is not necessary to influence the content; 
instead, this is done through a few selected journalists with many years of journal-
istic experience and a senior position in the media group, which enables them to 
affect the editorial content.

1. Media independence
Experience to date shows that the arrival of a new type of media ownership in the 
Czech Republic is affecting content in at least two ways. 

First, it involves the owner/political leader’s pursuit of his own interest in his 
approach to his political movement and the coalition government. A newspaper 
owner who is also a political player uses his access to the media to exert pres-
sure both on his colleagues within the political movement and on his political 
opponents. For example, doubts arose about the veracity of a Lidové noviny story 
that ultimately led to the dismissal of the Minister of Justice16  and a Mladá fronta 
Dnes story that attacked Prime Minister Bohuslav Sobotka (ČSSD).17 Also, the way 
Mafra’s news dailies around the country covered what may be the most serious 
political affair involving Andrej Babiš to date—suspicion that a European subsidy 
had been misused for the Stork’s Nest Farm project—in the spring of 2016 height-
ened concerns that the newspapers would not critically cover their owner’s inter-
ests. The dailies associated with Andrej Babiš did not initiate the publication of this 
affair and they approached the issue reluctantly.18

The transformation of content is not instantaneous: a change of ownership does 
not work like waving a magic wand. Instead, the change is slow and gradual, and it 
becomes more visible in tense or important periods. From this viewpoint, demon-
strating an intentional bias in the articles published is problematic, and a deeper 
analysis could yield clear results only after sustained involvement by the new 
owners over a longer period. The parliamentary election in 2017 may be a pivotal 
point, as it will take place four years after the active politician’s acquisition of the 
media—a period of time that can be considered sufficient for the owner to estab-
lish mechanisms that combine his media and political interests.

2. Non-transparent content and a threat to pluralism
There is also a question about the extent to which the other important media out-
lets owned by finance and business groups—J&T’s Czech News Center, Penta’s 
Vltava-Labe-Media—can still be regarded as “democracy watchdogs.” They must 
be aware that the Ministry of Finance led by Andrej Babiš can influence legislation 
crucial to their non-media business interests, in sectors that provide the revenues 
necessary to finance their media activities. This situation could give rise to a media 



103

The gradual takeover of the Czech media system

cartel, within which individual business groups prioritize their business interests 
over media autonomy and pluralism.19

Media content can also be influenced by tensions between the business groups 
that own the media. In this case, articles hostile to these groups or their individual 
representatives as well as to the minister of finance may stem from personal differ-
ences rather than the actual state of affairs.

Generally speaking, with major business groups in control of newspapers and 
involved in politics in the Czech Republic, media content has become less trans-
parent and comprehensible for readers. This is also related to the fact that Czech 
dailies claim independence and do not publicly profess to hold political opinions 
or a specific worldview. This also applied to the daily newspapers of Andrej Babiš’s 
Mafra media group. Hence, if they support specific political currents, they do so 
secretly and do not admit supporting specific politicians and their views.

Inequality in political competition
The second most powerful political party in the Czech Republic is connected with 
media outlets whose share of the newspaper market alone exceeds 30 percent, 
with a total reach of 1.15 million readers, or about 13 percent of the population. 
It can, therefore, use the media to promote its political agenda more easily than 
rival political parties. Experience to date has shown that using the media to attack 
political opponents directly undermines political competition. Issues that could 
threaten the media owners and their political movements are marginalized, while 
the media under their control can raise and stir up issues that affect their political 
opponents negatively (for reference, see the articles directed at the Czech Social 
Democratic Party (ČSSD), which is part of the government coalition). Biases in 
the way that competing political parties are presented in the media become even 
more evident in pre-electoral periods. 

3. Media legislation
Andrej Babiš’s political movement, ANO, is the second most powerful political 
party in the Czech Republic and is well represented in the Chamber of Deputies 
of the Czech Parliament.20 An ANO member is also chairperson of the election 
committee in charge of drafting media laws, which means he can be involved in 
changing media legislation. In theory, this situation means that ANO can initiate 
and pursue the enactment of media legislation that could curb the power of its 
media competitors and create conditions favorable for an expansion of Agrofert’s 
activities in the media.

It has to be said, however, that no legislative proposals confirming such concerns 
have so far been registered in the Czech environment. This is related, in part, to 
the structure of political power in the Czech parliament. While ANO is part of 
the government coalition and responsible for the common government program, 
in reality its coalition partners (ČSSD and KDU-ČSL) distance themselves from 



104

In the Service of Power: Media Capture and the Threat to Democracy

some of ANO’s views, causing tension between the government coalition members 
and exposing internal opposition to ANO within the coalition. Indeed, the other 
coalition parties appear unlikely to support any bill strengthening Agrofert’s posi-
tion in the media sector.21

4. Impact on public service media
The political and media spheres are intertwined in public service media. Czech 
TV and Czech Radio have a relatively strong position in the Czech media environ-
ment, and are major pillars of the dual media system. At a time when the majority 
of commercial media are under the influence of political and business groups, 
their role is even more crucial. Czech TV commands a share of about 30 percent 
of the television market, which is higher than in some other Central and Eastern 
European countries. With an average of 20 percent of the market, Czech Radio’s 
position is also in a rather strong position against competition from commercial 
radio stations.

The greater pressure on public service media stems, on the one hand, from the 
decline of orthodox business models for journalism and from commercial media 
operators’ efforts to reduce investment flows into public media. On the other, it is 
related to political pressure and attempts to influence the functioning of public 
service media. A powerful political entity that owns leading commercial media 
outlets is almost inevitably tempted to extend its influence to public service media 
as well.22

This situation can also affect the conduct of other major political groups in the 
Czech Republic and create a desire to influence the content of Czech TV and 
Czech Radio. If the second most powerful political party controls major commer-
cial media assets, other political parties will want to retain access to media not 
owned by that political entity. Thus, because of its legal status, public service media 
are particularly vulnerable.

The framework for the election of members of the Czech TV Council and the 
Czech Radio Council, the bodies that regulate public media, has long been a con-
troversial topic. Through these councils, the Czech general public is meant to exer-
cise its right of control over the way public service media function. Candidates for 
membership in the Czech TV Council and the Czech Radio Council are, therefore, 
nominated by civic associations, but parliament carries out the pre-selection and 
the actual election. Experience over the past 20 years has shown that the election 
by the parliament allows political parties to gain influence over individual council 
members, therefore holding indirect sway over public service media and the way 
they function. Since ANO has become a major political player in parliament, it 
can also influence the selection of members of the regulatory bodies that control 
public service media and/or use its clout in the election of the general directors of 
Czech TV and Czech Radio. 



105

The gradual takeover of the Czech media system

5. Polarization between traditional and new media
New owners are interested primarily in traditional media, which have a historically 
established position in society. As a result, political-financial groups have mainly 
entered the media sector through printed media, a few radio stations, and websites 
associated with traditional newspapers. New proprietors are expected to enter the 
TV market in the future. The journalists who left publications after ownership 
changes are mainly trying to operate independently in cyberspace. Several new 
media projects launched online after 2013, aiming to provide an alternative to the 
traditional media, which had become the property of oligarchs. While more media 
outlets professing to respect the rules of free journalism are emerging online, in 
traditional media—print, TV and radio—the range is diminishing.

This situation is causing a great deal of fragmentation in the public debate on key 
issues across society. While social media are an important source of website vis-
itors, they are also responsible in part for growing polarization. News websites, 
primarily those that launched recently and are smaller, are struggling for economic 
survival. Income from online advertising is low, and news sites operate in a highly 
competitive environment. The Czech Internet market is considered saturated, 
and websites associated with traditional media groups occupy leading positions, 
making it harder for emerging news websites to establish themselves. New inde-
pendent media sources, purporting to counterbalance the power of business-con-
trolled media outlets, remain fragile and face an uncertain future. 

Possible measures to protect media pluralism
Shared traits can be identified in the development of the media in the Central 
and Eastern European countries after 1990, but differences in the way the various 
media sectors were formed should also be underlined. For example, the degree of 
political parallelism, which Hallin and Mancini (2004) describe as the intercon-
nection of the media and political entities, was relatively low in the Czech media 
system until 2013. This applies primarily to printed media, which are subject to 
minimum regulation. Unlike some other countries in the Central and Eastern 
European region, the development of the Czech media system in the last 20 years 
can be regarded as stable, without sudden reversals or legislative changes that 
could have restricted its autonomy.

Since 2013, the structure of the Czech media sector has changed. Andrej Babiš’s 
appearance on the political stage, powerful influence, and involvement in major 
media have made the political and media spheres more intertwined than they were 
until 2013, and reduced the autonomy of the media sector. In terms of content and 
organization, the Czech media sector displayed less political parallelism (Hallin 
and Mancini 2004) during its post-1989 development phase than countries that 
followed a Mediterranean (or polarized pluralist) model. With minor fluctuations, 
in terms of the development of mass print media and political parallelism, the mod-
ern Czech media system was close to a democratic-cooperative model in the 20 
years that followed 1989,23 partly as a result of the country’s geographical location 



106

In the Service of Power: Media Capture and the Threat to Democracy

in the vicinity of Germany and Austria (Jirák and Trampota 2008). However, the 
changes in the media system after 2013, particularly in the ownership of daily 
newspapers, are pushing the Czech Republic closer to the Mediterranean model 
that is more common in South and Southeastern European countries and typified 
by the intertwining of media and political parties.

The majority of Czech political representatives continue to emphasize the need for 
a diverse and free media sector, with public service media playing an indispens-
able role. Politicians claim that they are interested in protecting pluralism in the 
Czech media. However, it is becoming apparent that the protection of pluralism 
will likely require the adoption of new legislative measures.

While media legislation has been quite stable in the Czech Republic and has only 
been modified slightly (in response to EU media regulations, for instance), the 
situation has evolved so rapidly that the parliamentary Chamber of Deputies 
amended the Conflict of Interest Act in the autumn of 2016 to ban future gov-
ernment members and other politicians from operating radio and TV outlets 
and publishing periodicals. The new wording of the act omits new media and the 
Internet. The adoption of this measure can theoretically be regarded as positive 
for the protection of media pluralism. If natural mechanisms preventing an unde-
sired amalgamation of media and politics fail, a legislative measure appears to be 
the solution to keep both areas separate.  In practice, however, it is not clear if the 
new measure, which can be circumvented through the transfer of assets to related 
parties, will indeed help address the current situation. It may ultimately result in 
reduced transparency about ownership and attempts to conceal the true owners. 
This would create another negative factor affecting the functioning of media in a 
democratic society.

The same applies to cross-ownership. So far, regulation on cross-ownership has 
been lenient, and affects only some audio-visual media. The determining factor 
used to assess media acquisitions is the market share compared to the competi-
tion. This is now proving to be an excessively liberal criterion, allowing owners 
to acquire major media outlets across sectors—TV, press, radio, and the Internet. 
Legislative amendments should also aim to reduce cross ownership. Again, the 
question remains whether tighter regulation limiting cross-ownership could have 
unintended consequences. The experience in Slovakia, for example, shows that 
regulation of cross-ownership fosters concealed ownership, and the media scene is 
becoming less transparent about ownership.

It is also important to ensure that public service media retain a strong position. In 
practice, this means securing continued funding, preferably through the implemen-
tation of license fees, and curbing political influence in the election of members of 
the councils overseeing public service media as much as possible. Pressure from 
civil society, which is suggesting legislation on a new election model that would 
have council members appointed directly by respective interest groups rather than 
elected by parliament, may play an important role.  While the observance of media 



107

The gradual takeover of the Czech media system

legislation and its practical implementation require civic and cultural maturity, 
which is by no means guaranteed, these steps could, in theory, help to curtail the 
threat of media capture in the country. 

ENDNOTES
1  In 1993 the share of these three publishers accounted for 53 percent of the total paid 

circulation of the Czech market. The subsequent consolidation of daily paper ownership 
resulted in an increase in the three firms’ share to 73 percent in 2001, and by the end of 
2010, it had exceeded 85 percent of the paid circulation. It remained at this level until 
the 2013 ownership changes.

2  The entity controlling Futura, the publisher of Haló noviny, is the Communist Party of 
Bohemia and Moravia (“KSČM”). KSČM understands the Haló noviny daily as a tool for 
promoting the party. The daily’s circulation sold and its readership are not audited and 
official statistics are not available. However, the influence of Haló noviny on the Czech 
daily paper market can be regarded as very marginal.

3  Some news and financial magazines had been acquired by Czech entrepreneurs or 
financial groups before 2000. PPF, the biggest finance group in the country, owned the 
Euro economics weekly; Karel Komárek’s K&K Capital Group owned Profit and Czech 
Business Weekly; Zdeněk Bakala owned the Respekt weekly and Sebastian Pawlowski 
owned Týden. The number of magazines published by Mladá fronta, whose ownership 
František Savov claimed in 2012, also gradually increased.

4  The Dow Jones–Handelsblatt group was the majority owner of Economia. In 2007 Dow 
Jones & Co., an American publishing house, sold its 23.5 percent stake to Verlagsgruppe 
Handelsblatt. One year later, in September 2008, Verlagsgruppe Handelsblatt (VHB) 
stated that it had sold its 88.36 percent majority stake in Economia. The buyer was 
Respekt Media, whose sole shareholder is the investor Zdeněk Bakala.

5  Agrofert encompasses some 250 companies and it achieved the third highest turnover 
among Czech companies in 2015 (CZK 167 billion).

6  Agrofert concluded an agreement with Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft mbH to 
purchase Mafra, a leading Czech media group, on June 26, 2013. Agrofert described 
this move as an important step toward building its media division. The acquisition was 
completed in October 2013.

7  ANO was registered as a political movement in May 2012, allowing it to participate in 
parliamentary election. 

8  ANO received 927,240 votes in the election of autumn 2013, which accounts for 18.65 
percent of active voters. The winning Social Democrats (ČSSD) received 20.45 percent 
(more than one million votes).

9  President Miloš Zeman appointed the new government led by Prime Minister Bohuslav 
Sobotka (ČSSD) on January 29, 2014. It has 17 ministers coming from ČSSD, ANO and 
KDU-ČSL. Andrej Babiš’s ANO movement has six representatives in the government, 
ČSSD has eight representatives and KDU-ČSL has three.

10  Formerly Ringier AG; following a global merger with Axel Springer, it operated as Ringier 
Axel Springer AG from 2010 on.



108

In the Service of Power: Media Capture and the Threat to Democracy

11  The agreement on the takeover of Ringier Axel Springer CZ by Daniel Křetínský and 
Patrik Tkáč was announced on December 20, 2013.

12  The agreement on the sale of Vltava-Labe-Press, a regional daily publisher, Astrosat, a 
magazine publisher, and the Group’s other media activities, was announced on August 
12, 2015. The assets changed ownership on November 3, 2015.  

13  Penta Group agreed on the acquisition of the 7 Plus, Centrum Holdings and Trend 
Holding media companies in Slovakia on September 3, 2014.

14  Agrofert’s consolidated revenue totalled CZK 167.134 billion in 2015. The revenue of 
Mafra, the media group controlled by Agrofert, totalled CZK 2.573 billion in 2015 
(which accounts for 1.5 percent of Agrofert’s total revenue). 

15  In its official statement announcing the sale of its media assets in the Czech Republic, 
Ringier Axel Springer stated  that it would focus more on digital media activities, in 
which it holds a leading position.

16  Minister Hana Válková said in an interview with Právo that the media owned by Andrej 
Babiš, in particular Lidové noviny, had been exerting pressure to have her removed from 
her position. “For the last few months, I would often open Lidové noviny and find an 
article that covered some of my past mistakes in a negative tone. It was like recycling my 
alleged mistakes,” she added. According to the minister, some of the mistakes mentioned 
by the paper were only conjecture. In an interview with Mladá fronta Dnes, which is also 
part of the Mafra Group, István Léko, Lidové noviny’s editor-in-chief, denied claims of 
targeted attempts to remove the Minister of Justice. 

17  The article was published in Mladá fronta Dnes on Friday, February 19, 2016, with the 
headline “Sobotka’s People Buy a Hotel Suspiciously Cheaply.” It covered the sale of the 
Kladenka mountain lodge to the owners of Bison & Rose, a PR agency. Its co-owner Jiří 
Růžička spoke vehemently against the article, describing it as intentionally biased and 
deceptive. “I would say MF Dnes is lying, with the apparent objective of undermining 
political competitors… I would like to stress that, in addition to these facts, I have 
conclusive evidence that journalistic work is misused at MF Dnes to fight against the 
newspaper owner’s political competitors,” he said. 

18  According to a Newton Media analysis, Mladá fronta Dnes published 27 articles and 
Lidové noviny 24 articles about the Stork’s Nest affair between January 1 and March 
28, 2016, whereas Právo published 65 articles in the same period. The media that most 
actively covered the Stork’s Nest controversy were the websites Parlamentní listy.cz and 
Echo24.cz, as well as Czech TV’s ČT24 news channel. 

19  “The environment is protected and a disinformation cartel is formed so information 
will not surface. This is the biggest threat,” media analyst Václav Štětka said during a 
discussion at the Faculty of Social Sciences of Charles University in Prague in June 2015.

20  The Chamber of Deputies of the Czech Parliament has 200 members in total and 47 of 
them are ANO representatives. 

21  “We should call a spade a spade. MF Dnes and Lidové noviny are not independent 
newspapers. They belong to Andrej Babiš, who uses them actively as a tool to exert 
business and political influence, running false and biased campaigns against opponents 
of his views on their pages,” Prime Minister Bohuslav Sobotka said. 

22  In the spring of 2015, Andrej Babiš’s Agrofert complained about coverage on the Czech 
TV investigative journalism show Reportéři ČT. In the complaint, Agrofert voiced its 
concern that the reporters had intentionally tried to promote the notion that Andrej 
Babiš was involved in a conflict of interest and that Agrofert had reached its prominent 
position thanks to his influence. The complaint elicited a dismissive reaction on the part 



109

The gradual takeover of the Czech media system

of Prime Minister Bohuslav Sobotka (ČSSD), who emphasized the importance of public 
media independence. The chairman of another governing party, Pavel Bělobrádek 
(KDU-ČSL), referred to the complaint as an “attack on free media.”

23  Certain political parties tried to launch their own dailies after 1989 but the end results 
were largely an economic failure (Jirák and Trampota 2008, 19).

WORKS CITED

Benda, Josef. 2007. Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-2006 
[Ownership of the Czech print media in 1989-2006]. Prague: Karolinum. 

Czech Press Agency. 2015. “Nenechte se Agrofertem vyvést z miry, vzkazuje ČT 
Sobotka” [“Do not be upset by Agrofert, says Sobotka to Czech TV”]. Aktualne.cz.  
Accessed March 17. https://zpravy.aktualne.cz/domaci/ct-na-stiznost-agrofertu-odpovi- 
standardne-konecne-slovo-ma/r~46863ea2ccae11e4a66e0025900fea04/?redirected=1492 
283660.

Doyle, Gillian. 2002. Media Ownership. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage 
Publications Ltd.

Hallin, Daniel C., and Paolo Mancini. 2004. Comparing Media Systems. Three Models of 
Media and Politics. Cambridge: Cambridge University Press.

Hrubeš, Karel. 2015. “Policejní akademie bouří. Špehují nás kvůli byznysu” [“Police Academy 
revolts: We are spied because of business”]. Mladá fronta Dnes, February 3.

Jakubowitz, Karol, and Moklos Sükösd, eds. 2008. Finding the Right Place on the Map. 
Central and Eastern European Media Change in a Global Perspective. Bristol/Chicago: 
Intellect Books.

Jirák, Jan, and Tomáš Trampota. 2008. “Where the Czech Media Belong?” In Systémy médií v 
postmoderním světě [Media systems in the postmodern world], edited by Daniel C. Hallin 
and Paolo Mancini, 15-25. Prague: Portál.

Justice.cz. 2015. “Annual Report of Futura, Inc. for the period 2015.” https://or.justice.cz/ias/
ui/vypis-sl-detail?dokument=44895269&subjektId=423709&spis=73442.

Justice.cz. 2015. “The Consolidated Annual Report of Agrofert in 2015.” https://or.justice.cz/
ias/ui/vypis-sl-detail?dokument=44973600&subjektId=525681&spis=78767.

Krasko, Ivan. 2016. “Ivan Antala: Koncentrace mediální moci už nastala” [“Ivan Antala: 
Concentration of media power has already occurred”]. In MediaGuru.cz. Accessed July 14. 
https://www.mediaguru.cz/2016/07/ivan-antala-koncentrace-medialni-moci-uz-nastala/.

Mancini, Paolo. 2015. “The News Media between Volatility and Hybridization.” In Media 
and Politics in New Democracies. Europe in a Comparative Perspective, edited by Jan 
Zielonka, 25-38. Oxford: Oxford University Press.

Newton Media. 2016. “Analýza: Jak média referovala o Čapím hnízdě” [“Analysis: How 
media wrote about the Stork‘s Nest”]. MediaGuru.cz. Accessed March 30. https://www.
mediaguru.cz/2016/03/analyza-jak-media-referovala-o-kauze-capi-hnizdo.

Penta Investments. 2014. “Penta begins to invest in media.” March 9. http://www.
pentainvestments.com/cs/press-release/penta-zacina-investovat-do-medii-7kE8Ws.aspx.

Penta Investments. 2015. “Penta became the owner of VLP.” March 11. http://www.
pentainvestments.com/en/press-release/penta-became-the-owner-of-vlp-8Z6snZ.aspx.

https://zpravy.aktualne.cz/domaci/ct-na-stiznost-agrofertu-odpovi-standardne-konecne-slovo-ma/r~46863ea2ccae11e4a66e0025900fea04/?redirected=1492283660
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/ct-na-stiznost-agrofertu-odpovi-standardne-konecne-slovo-ma/r~46863ea2ccae11e4a66e0025900fea04/?redirected=1492283660
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/ct-na-stiznost-agrofertu-odpovi-standardne-konecne-slovo-ma/r~46863ea2ccae11e4a66e0025900fea04/?redirected=1492283660
https://or.justice.cz/ias/ui/vypis-sl-detail?dokument=44895269&subjektId=423709&spis=73442
https://or.justice.cz/ias/ui/vypis-sl-detail?dokument=44895269&subjektId=423709&spis=73442
https://or.justice.cz/ias/ui/vypis-sl-detail?dokument=44973600&subjektId=525681&spis=78767
https://or.justice.cz/ias/ui/vypis-sl-detail?dokument=44973600&subjektId=525681&spis=78767
https://www.mediaguru.cz/2016/07/ivan-antala-koncentrace-medialni-moci-uz-nastala/
https://www.mediaguru.cz/2016/03/analyza-jak-media-referovala-o-kauze-capi-hnizdo
https://www.mediaguru.cz/2016/03/analyza-jak-media-referovala-o-kauze-capi-hnizdo
http://www.pentainvestments.com/cs/press-release/penta-zacina-investovat-do-medii-7kE8Ws.aspx
http://www.pentainvestments.com/cs/press-release/penta-zacina-investovat-do-medii-7kE8Ws.aspx
http://www.pentainvestments.com/en/press-release/penta-became-the-owner-of-vlp-8Z6snZ.aspx
http://www.pentainvestments.com/en/press-release/penta-became-the-owner-of-vlp-8Z6snZ.aspx


110

In the Service of Power: Media Capture and the Threat to Democracy

Právo. 2016. “Pět stran odmítlo předvolební debatu v Babišových médiích” [“Five parties 
refused pre-election discussion in media of Andrej Babiš”]. August 31.

Přibil, Marek. 2016. “Sobotkovi lidé koupili podezřele levně hotel” [“Sobotka´s Colleagues 
Bought Hotel for Suspiciously Low Price”]. Mladá fronta Dnes, February 19.

Ringier Axel Springer AG. 2013. “Ringier Axel Springer Media AG: Entrepreneurs Daniel 
Křetínský and Patrik Tkáč take over activities in the Czech Republic.” December 20. http://
www.ringier.com/en/press-releases/general-press-releases/ringier-axel-springer-media- 
ag-entrepreneurs-daniel-kretinsky.

Šmíd, Milan. 2007. “The Czech Media Landscape.” In European Media Governance. National 
and Regional Dimensions, edited by Georgios Terzis, 339-350. Bristol/Chicago: Intellect 
Books.

Štětka, Vaclav. 2010. “Between a Rock and a Hard Place? Market Concentration, Local 
Ownership and Media Autonomy in the Czech Republic”. International Journal of 
Communication 4: 865-885.

Štětka Vaclav. 2015. “The Rise of Oligarchs as Media Owners.” .” In Media and Politics in 
New Democracies. Europe in a Comparative Perspective, edited by Jan Zielonka, 85-99. 
Oxford: Oxford University Press’

Trampota, Tomáš. 2009. “Základní kontury českého mediálního systému po roce 1989” 
[“The Basic Features of Transformation of the Czech Media System after 1989”]. In 
Česká media a Evropská unie: 20 let smazávání hranic [Czech Media and European 
Union: 20 Years of Erasing the Borders], edited by Tomáš Trampota, 29-42. Prague: 
Metropolitan University Prague.

Tunstall Jeremy, and Michael Palmer. 1991. Media Moguls. London/New York: Routledge.
Vaculík, Radim. 2015. “Válková: Chtěla jsem pokračovat” [“Válková: I wanted to do my 

job”]. Právo. February 16.
Vojtěchovská, Martina. 2009. “Česká tisková média po dvaceti letech” [“Czech Print Media 

after 20 Years”]. In Česká media a Evropská unie: 20 let smazávání hranic [Czech Media 
and European Union: 20 Years of Erasing the Borders], edited by Tomáš Trampota, 54-73. 
Prague: Metropolitan University Prague.

Vojtěchovská, Martina. 2013. “Vydavatelé přišli za čtyři roky o 3 miliardy korun” [“Publishers 
lost 3 billion CZK in four years”]. MediaGuru.cz. Accessed February 11. https://www. 
mediaguru.cz/2013/02/vydavatele-prisli-za-ctyri-roky-o-3-miliardy-korun/#.WBMjT_ 
mLSM8.

Zielonka, Jan (ed.). 2015. Media and Politics in New Democracies. Europe in a Comparative 
Perspective. Oxford: Oxford University Press.

http://www.ringier.com/en/press-releases/general-press-releases/ringier-axel-springer-media-
ag-entrepreneurs-daniel-kretinsky
http://www.ringier.com/en/press-releases/general-press-releases/ringier-axel-springer-media-
ag-entrepreneurs-daniel-kretinsky
http://www.ringier.com/en/press-releases/general-press-releases/ringier-axel-springer-media-
ag-entrepreneurs-daniel-kretinsky
https://www. mediaguru.cz/2013/02/vydavatele-prisli-za-ctyri-roky-o-3-miliardy-korun/#.WBMjT_ mLSM8
https://www. mediaguru.cz/2013/02/vydavatele-prisli-za-ctyri-roky-o-3-miliardy-korun/#.WBMjT_ mLSM8
https://www. mediaguru.cz/2013/02/vydavatele-prisli-za-ctyri-roky-o-3-miliardy-korun/#.WBMjT_ mLSM8

	_gjdgxs
	_GoBack

