
By Libby Lloyd 

July 17, 2013 

South Africa’s Media 20 Years
After Apartheid 

A Report to the Center for International Media Assistance 



The Center for International Media Assistance (CIMA), at the National 
Endowment for Democracy, works to strengthen the support, raise the  
visibility, and improve the effectiveness of independent media  
development throughout the world. The Center provides information, 
builds networks, conducts research, and highlights the indispensable role 
independent media play in the creation and development of sustainable 
democracies. An important aspect of CIMA’s work is to research ways to  
attract additional U.S. private sector interest in and support for  
international media development. The Center was one of the of the main 
nongovernmental organizers of World Press Freedom Day 2011 in  
Washington, DC.

CIMA convenes working groups, discussions, and panels on a variety of 
topics in the field of media development and assistance. The center also 
issues reports and recommendations based on working group discussions 
and other investigations. These reports aim to provide policymakers, as 
well as donors and practitioners, with ideas for bolstering the effectiveness 
of media assistance.
 

Marguerite H. Sullivan
Senior Director

Center for International Media Assistance 
National Endowment for Democracy 

1025 F Street, N.W., 8th Floor 
Washington, DC 20004

Phone: (202) 378-9700 
Fax: (202) 378-9407

Email: CIMA@ned.org
URL: http://cima.ned.org

Design and Layout by Valerie Popper 



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                   3

Libby Lloyd

Libby Lloyd is a journalist and researcher on freedom of expression and media policy. She 
worked for both mainstream and alternative newspapers, radio stations, and magazines 
in South Africa in the 1980s and early 1990s and helped establish a journalists’ union, the 
Association for Democratic Journalists, during that period. She was the head of radio at 
a training institution, the Institute for the Advancement of Journalism, in the mid-1990s 
before moving into media policy development. She has since worked for a number of 
the institutions mentioned in this report–including as a member of the council of the 
Independent Broadcasting Authority; as the first CEO of a statutory funding organization, 
the Media Development and Diversity Agency; and as a member of one of the interim 
Boards of the South African Broadcasting Corporation. Lloyd now works as a freelance 

researcher on freedom of expression and media-related issues and policies. Among other things, she has 
conducted research into public broadcasting regulation in South Africa, funding models for community radio, 
the impact of the criminalization of journalism in Africa, media codes for elections, and mainstreaming gender 
issues into ICT laws and policies. 

About the Author



4        Center for International Media Assistance 

Table of Contents

Preface										                    5

Executive Summary								                  6

The State of the Media in South Africa					               8

		  South Africa Today							              10

		  Media Then 								               12

		  Media Now									               13

Granting Media Development							             28

		  A Brief History of Media Funding					            29

		  General Funding Trends in South Africa				           30

		  South African Government Support for the Media 		         31

		  Other Local Funding							              32

		  U.S. Support for Media in South Africa				           33

		  European Funders of Media in South Africa			          40

	 `	 Future Funding								               42

Conclusions and Recommendations					            43

Endnotes										                 45



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                   5

Preface
The Center for International Media Assistance (CIMA) at the National Endowment for Democracy 
commissioned this report on the state of news media in post-apartheid South Africa. 

South Africa’s news media has become, in the post-1994 democratic era, among the most 
concentrated in the world, affecting the quality of its content and the sales of its newspapers. A 
significant decrease in international development support, and post-1994 changes to the nature of 
that support, has exacerbated that process. The few cases in which dedicated, targeted support has 
been provided have, in sharp contrast, contributed to the development of islands of investigative 

journalism excellence able to exercise influence both on other media and on broader South African society.

CIMA is grateful to Libby Lloyd, a journalist and researcher on freedom of expression and media-related issues and 
policies, for her research and insights on this topic. 

We hope that this report will become an important reference for international media assistance efforts.

Marguerite H. Sullivan 
Senior Director 
Center for International Media Assistance



6        Center for International Media Assistance 

Is what was dubbed “the miracle” of the South African transition from apartheid censorship to democracy and 
freedom of expression coming undone? Does the country now have the diverse and vibrant media culture essential 
to any functioning democracy? How, if at all, have U.S. and other development agencies contributed to this? 

The answers to these questions are inevitably nuanced. Things are rarely black and white in any transition to 
democracy, and the apartheid legacy of systematic underdevelopment and brutal silencing of the majority 
of citizens was not undone with the casting of the 1994 ballot–nor with the signing of an internationally  
lauded constitution. 

In the 1980s, independent anti-apartheid newspapers launched with the assistance of international donors 
contributed toward exposing the brutality of apartheid and to the eventual demise of the system. They played 
a critical role in informing South Africans and the international community about the government’s violent 
crackdown on any resistance to its racist policies. However, while these papers successfully defied attempts by 
the apartheid government to silence them under successive states of emergency, only one of them has survived 
the cuts in donor funding that accompanied the transition to democracy. 

Although there has been a dramatic growth in broadcasting with the freeing of the airwaves from state 
control, South African media now–almost two decades after the first democratic elections–is one of the most 
concentrated in the world. This, and the consequent focus by the big media companies on profits over editorial 
quality and integrity, has limited citizens’ access to a wide range of in-depth news and analysis. 

In the meantime, international organizations such as Freedom House have downgraded South Africa’s freedom 
of expression ratings in response to concerns about threatened new laws in South Africa. Judges and courts in 
the country, meanwhile, generally have defended critical principles relating to freedom of expression, setting 
important case law precedents on issues such as the importance of protecting journalists’ sources. The robust 
and at times very heated debates about such possible laws–and what freedom of the media and the rights to 
privacy and dignity really mean in practice–are themselves, it is argued by some, essential growing pains of a 
new democracy and preferable to silence. 

Donor support specifically for media has in the meantime been limited since 1994–although media projects 
have at times benefited from aid earmarked for other issues such as gender, health, and social justice. 
Information on media support specifically is therefore difficult to track as very few funders maintain detailed, 

Executive Summary



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                   7

readily available data on how much support they have provided to the sector. As a result , this report on funding 
support for news media in South Africa is more indicative of broad trends than statistically precise. 

The Open Society Foundation of South Africa–part of George Soros’s network of institutions–seems to be the 
only U.S.-based private organization that has a dedicated program for media, though organizations such as 
Atlantic Philanthropies have supported some news projects. Those interviewed for this research all said that 
the major challenge they face (as donors or beneficiaries) is in “proving” measurable outcomes for this aid. Such 
concerns however are not peculiar to South Africa or to organizations working there. A review of other studies 
into support for news organizations in other countries shows that these challenges face media in other parts of 
the world.

While the paucity of comprehensive information on funding for the media in post-apartheid South Africa 
makes it difficult to reach conclusive findings about its overall impact, it is clear from this study that the few 
cases in which dedicated, targeted support has been provided for quality news content it has contributed to 
the development of islands of investigative journalism excellence. This in turn has ensured that those with 
economic or political power are held to account, and it has drawn attention to ongoing struggles for social 
justice. It is further evident that the need for independent, robust news media and for advocacy for freedom 
of expression does not diminish with the introduction of democracy. It is, rather, critical to deepening and 
entrenching such democracy.



8        Center for International Media Assistance 

On November 18, 2011, readers of the South African weekly Mail & Guardian newspaper were confronted with a 
black banner across its front page: “Censored: We cannot bring you this story in full due to a threat of criminal 
prosecution.” Eighty percent of the linked story on page two of the paper had been blacked out–evoking 
memories of a 1986 edition of the paper (then called the Weekly Mail) that illustrated the severe effects of 
apartheid-era censorship laws imposed in terms of a state of emergency.1 

In the 1980s, successive states of emergencies banned reporting on growing public resistance to apartheid 
policies as well as stories on the resultant security force actions. Newspapers could be arbitrarily suspended and 
stopped from publishing for up to six months. The then Weekly Mail–an independent newspaper supported 
primarily by donor funding–responded by blacking out sections of stories in its June 26, 1986, issue, stating: 
“[O]ur lawyers tell us we can say almost nothing critical about the emergency. But we’ll try.” It was a graphic 
representation of the effects of the state of emergency on freedom of expression.

The 2011 issue of the paper was clearly meant to bring back memories of these days of draconian censorship. In a 
column in the paper, journalist Verashni Pillay reminded readers of that 1986 edition and wrote: “Fast forward 25 
years later, and it’s the same story with a different cast: the party that fought for a free South Africa turned into a 
government using similar censorship tricks on its media.”2

Is it fair to link the two so directly? 

The blacking out of the 2011 article resulted from a threat under a law setting out the rules for criminal 
prosecutions in South Africa–the National Prosecuting Authority Act (NPA). President Jacob Zuma’s 
spokesperson, Mac Maharaj, had threatened the newspaper with court action if it published a story about his 
2003 interview with prosecutors under terms of this act. According to the law, investigators can compel any 
person to give information during a confidential interview. Disclosing what is said in such an interview carries a 
maximum sentence of 15 years imprisonment. Maharaj subsequently brought criminal charges against the editor 
and journalists involved, alleging that they obtained the records illegally and contravened the law by disclosing 
the information.3 The editor of the paper, Nic Dawes, responded that these sections contravene the constitution 
in that they allow for the suppression of information that is in the public interest.4 The stark differences between 
1986 and 2011 are evident, however, in Dawes’ own statements. South Africa now has a bill of rights and a 
constitution. No such rights curbed actions by the apartheid government in 1986. 

The State of the Media in South Africa



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                   9

Human rights commentators have also questioned whether it is a clear cut freedom of expression case. 
Constitutional law academic at the University of Cape Town, Pierre de Vos, for example, wrote in a blog that the 
clause requiring confidentiality of testimony gathered during investigations is essential to prosecutors’ work and 
should not routinely be trumped by the right to publish:

If documents and information dealing with a criminal investigation ... are routinely leaked, it 
would make it almost impossible for the NPA to do its job ... Confidentiality ... allows witnesses 
and suspects to speak truthfully to the NPA when they are interviewed without fear of ... being 
exposed unfairly by a newspaper for something the suspect might never have done.

If, however, De Vos wrote, the information gathered by the newspaper showed that Maharaj had lied in his 
testimony, or that the prosecuting authority had covered this up, “[i]t would then clearly be in the public interest 
to publish this information because one has a legal duty to report the commission of a crime (and a cover-up by 
the ... police who had failed to pursue it).”5

The fact that the case has been extensively debated in the press and on radio and television in itself suggests 
that linking it to apartheid style censorship was alarmist. Under the 1980s state of emergency such debate itself 
was often prohibited and even if not specifically outlawed, the mainstream newspapers regularly self-censored 
such stories in order to avoid possible confrontation with the government. The airwaves were dominated by 
the South African Broadcasting Corporation, (SABC), which then was directly state controlled and only rehashed 
Nationalist Party propaganda. 

Fast forwarding 25 years presents a very different picture of the state of freedom of expression in South Africa. 

Those involved in the 1986 decision to black out pages of the paper have also questioned the link to 
apartheid-style silencing. In an end of year wrap-up published in a business daily newspaper in December 
2011, co-founding editor of the Weekly Mail, Anton Harber, accused those making simple comparisons 
between the current government’s actions and apartheid censorship as not “paying much attention to 
historical detail.” 

Harber is now director of the journalism program at Johannesburg’s University of the Witwatersrand and the 
chairman of the Freedom of Expression Institute (FXI). He wrote:



10        Center for International Media Assistance 

 This time around, we have a constitution and constitutional court ... ready to defend media 
freedom. We fight the battle with a media that is unrestrained, outspoken and united. In the 
past, much of the media and many journalists either sided with the authorities who wanted to 
silence pesky voices, or remained on the sidelines ...

All of this makes for a highly contested and rowdy democracy. There are some who fear that 
noisiness, and would prefer calm agreement and silent consent. But the lesson of post-colonial 
Africa has been that it is not argument and contestation we should fear, but its absence. That 
raucous and sometimes jarring noise is the sound of a healthy young democracy at work. 6

South Africa Today

South Africa’s population is edging towards 53 million.7 However, despite the fact that apartheid was 
officially declared dead with the first democratic elections in 1994, its legacy of institutionalized racism 
lives on. South Africa is one of the most unequal societies in the world, according to the World Bank, with 
a Gini coefficient (a measure of inequality) of 0.63.8 The vast majority of those who are poor are black, and 
more than one in three (36.7 percent) South Africans between the ages of 15 and 64 were unemployed in 
the first quarter of 2013.9

The apartheid history of systematic underdevelopment of the majority of South Africans is vital to 
understanding everything in the country–including the structure and reach of the different media. According 
to South African media research agency, the South African Audience Research Foundation (SAARF), only 31 
percent of adult South Africans read a daily newspaper. Most newspapers still target urban elites (though there 
are exceptions) and do not distribute outside of the major cities. Only three of the major newspapers publish in 
isiZulu–the most spoken of 11 official languages in South Africa.10 All other major daily and weekly newspapers 
are in English or Afrikaans–the two official languages of the apartheid government. The majority of South 
Africans still receive news via radio or television, which do broadcast in all languages. More than 91 percent of 
South Africans over the age of 16 watch TV and close to 93 percent listen to radio.11 

Because of the high cost of bandwidth, readership of news on the Internet is not yet a significant factor in South 
Africa’s media landscape.



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                   11

Government Versus the Media 

As stated by Harber in his 2011 end of year wrap-up, debates around the state of the media and freedom of 
expression in the country are noisy and heated–with members of the ruling African National Congress (ANC) 
and its allies at times accusing the media of engaging in an ideological war to perpetuate economic apartheid12 
and editors charging government with using apartheid style tactics to deflect attention away from exposés 
of maladministration and corruption. President Jacob Zuma is sometimes portrayed as betraying the ideals of 
former leader Nelson Mandela.13 

The relationship between the ANC and the print media in particular, however, has been tense for many, 
many years–with distrust from the ruling party and its allies perhaps rooted in the complicity of much of the 
mainstream press in covering up the brutality of apartheid. Mandela was no exception to this. While before 
and after becoming president of the country he repeatedly endorsed the importance of press freedom, he also 
regularly raised concerns about the “alarming degree of conformism” in the major newspapers. In 1992 at a 
newspaper conference in Prague, for example, he charged that the lack of transformation in the media in South 
Africa posed the biggest threat to this freedom:

I cannot overemphasise the value we place on a free, independent and outspoken press... 
Such a free press will temper the appetite of any government to amass power at the expense 
of the citizen ... The reality is that today ... conglomerates, drawn exclusively from the white 
racial group, dominate the print media of our country ... The senior editorial staffs of ... South 
Africa’s daily newspapers are cast from the same racial mould. They are all white, they  
are all male, they are all from a middle class background and tend to share a very similar  
life experience. 

The ANC has no objection in principle to editors with such a profile. What is disturbing 
however, and in our view, harmful, is the threat of one dimensionality this poses for the media 
of our country as a whole. It is clearly unacceptable that a country … is serviced by media 
whose principal players have no knowledge of the life experience of that majority.14

Close to 20 years later the ANC is still accusing the press of failing to transform. It has good cause. In 2011 during 
parliamentary hearings into print media transformation it emerged that the average black ownership of the 



12        Center for International Media Assistance 

press was 14 percent, while female representation at board level was only 4.44 percent.15 Print owners defended 
this at the hearings, stating that the number of black editors of newspapers had grown from 7 percent in 1994 
to 65 percent in 2011.16 However, as online independent publication, the Daily Maverick, wrote early in 2013, “[w]
atching print media engage with transformation is pretty much like witnessing an unwilling schoolboy being 
hauled off to the principal’s office, screaming and resisting every step of the way.”17 

In September 2012, a year after Parliament’s hearings, the owners of the major newspapers established a 
Transformation Task Team made up of independent panelists. Six months later the status of this process was 
unclear as two of the four major print companies had withdrawn, citing concerns about an inquiry launched into 
alleged anti-competitive behavior in the newspaper industry by the country’s competition authorities.18 

Public hearings held by the Transformation Task Team have been interesting, however. Many smaller 
publications have accused the big publishers of bullying them and of collusion to force them out of business.19 
A group of journalists from one of the big four companies, the Independent Newspaper and Media Group, 
meanwhile, accused their bosses of threatening press freedom by dragging their feet on transformation. The 
journalists stated that this failure would force government to intervene and that relentless cost-cutting by 
their owners “has sent our circulations spinning downwards as readers inevitably refuse to pay rising prices for 
newspapers whose quality can no longer be guaranteed.”20

Media Then 

Under apartheid, the mainstream print media were accused of either actively or passively colluding with the 
government. The big four publishing houses were predominantly owned by big capital–either the mining 
houses, which controlled the English language press, or Afrikaans business interests. These companies were 
vertically integrated at the level of print and distribution with restrictive measures in place to limit distribution 
(and to some extent printing) to their own publications. Broadcasting was controlled by the state with the 
national state broadcaster, the SABC, operating as a propaganda arm for the government. 

In the 1980s, this status quo was challenged by the launch of a number of anti-apartheid weekly newspapers 
supported by foreign funders. What was dubbed the anti-apartheid or alternative press was established by 
respected journalists frustrated with the failure by the mainstream newspapers to report fully on the brutality 
of apartheid.21 Independent journals and newsletters began publishing over the same period, also targeting 



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                   13

audiences and issues neglected by the commercial media,22 and a handful of independent news agencies 
reporting from outside the major urban centers extended the coverage of these papers and magazines. 

The apartheid government, obviously threatened by these publications, banned many of them for periods and 
detained some of the editors and journalists working for them. In mid-1987, for example, eight journalists were 
in detention under emergency laws. Although the state publicly claimed that none of them were imprisoned for 
their journalism, in several court cases challenging these detentions, the government argued that their writing 
had led to “conditions for unrest.”23 

The alternative papers and magazines were completely reliant on international donor aid, as big business avoided 
advertising in them for fear of appearing to be critical of the government. As former Weekly Mail advertising 
executive, Marilyn Honikam, recounted in a 2005 edition celebrating the paper’s 20th anniversary, media directors 
told her that the paper’s “ideas about unbanning the African National Congress were too subversive.”24

All but one of the independent newspapers closed down in the early to mid-1990s, and only two of the journals–a 
feminist publication, Agenda, and the labor focused Labour Bulletin–have continued publishing. None of the news 
agencies still operate. While these publications and media organizations had resisted government clampdowns, 
they could not survive reductions in donor aid, which followed the introduction of democracy. This has led to some 
claiming that the print media was in some ways more diverse under apartheid than after democracy. 

Media Now

The introduction of democracy significantly changed the broadcasting landscape. An independent regulator 
was established shortly after the 1994 elections,25 and the SABC was declared a public broadcaster, with a 
publicly nominated board of directors accountable to Parliament. The Independent Broadcasting Authority 
(IBA), now the Independent Communications Authority of South Africa (ICASA) following a merger with the 
telecommunications regulator in 2000, has over the past 18 years licensed more than 200 community radio and 
five community television channels,26 20 commercial radio stations covering different cities and towns,27 and one 
national free-to-air private television channel. Its founding legislation specifies that it must regulate the sector in 
the public interest and be independent of political and commercial interests and influence. This is reinforced in 
a clause in the South African constitution stating that broadcasting must be independently regulated “to ensure 
fairness and a diversity of views broadly representing South African society.”28 



14        Center for International Media Assistance 

The contrast between the tightly state controlled apartheid radio and television system and the new 
independently regulated broadcasting environment is stark. However, freeing the airwaves has not always 
been the smooth transition to the model often touted as best practice by media development organizations 
to emerging democracies. The regulator is hampered by lack of capacity and has been called lumbering and 
slow and accused of failing to enforce some of its own rules, such as quotas it has set for South African content 
on television.29 While the public broadcaster is the only news and information source available to many South 
Africans,30 it has faced significant financial and leadership crises, and some managers have been accused of 
manipulating the news to promote particular groupings within the ruling party. 

The SABC is mostly funded by advertising (public funding from the national treasury and TV license fees paid 
by households average between about 20 percent and 22 percent of its revenue31) and has been criticized by 
a range of different stakeholders for focusing on elite audiences to woo commercial revenue.32 At the same 
time, external auditors have for several years raised concerns about inadequate internal financial controls in the 
broadcaster’s annual audited reports.33 

In 2009, the government had to bail the broadcaster out by guaranteeing a bank loan of approximately $175 
million after the broadcaster became technically insolvent.34 Although the SABC has stated that it is on track 
to pay back this loan, newspaper headlines have continued to report on leadership battles between board 
members and managers. In the last four years alone there have been four different parliamentary appointed 
boards of directors and four different chief executive officers at the broadcaster.35 At the same time, advocacy 
organizations have accused successive government ministers of political interference in the appointment of 
senior managers at the SABC36 and particular executives of interfering in editorial decisions, allegedly to take 
sides in battles within the ANC.37 

Amid the allegations and counter-allegations about mismanagement, there seems to be agreement on one 
thing. There is an urgent need to review the funding, governance, and oversight structures in place to ensure 
the SABC meets its mandate to air compelling news, information, and educational programming to all South 
Africans. The government has heeded calls by non-governmental and community organizations for such a 
review and in December 2012 appointed a panel including a range of publicly nominated stakeholders to 
develop a new policy framework for the broadcasting and communication policies.38  



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                   15

Despite the challenges faced in broadcasting, the difference between what was heard and seen on radio 
and television and the range of different services and formats on air before 1994 and what is available now is 
dramatic. However, there has been no such similar growth or change in the print sphere, though there was an 
initial shuffling of shares and titles just after the first democratic elections. 

The chart below shows how little development there has been in the number of newspaper titles since the 1990s 
compared with broadcasting services available: 

**Source: OMD, “ The Future of Media – Blueprint 2013,” OMD South African and SADC Media Facts 2013, page 10, http://www.omd.co.za/

media_facts/FOM029_Blueprint_OMD_mediafacts2013.pdf 

0

50

100

150

200

250 Number of Services/Titles

1991 2004 2008 2012

Daily Newspapers 22 18 21 22

Major Weeklies 25 25 29 28

Radio Stations 34 117 135 215

TV Channels 7 67 85 180



16        Center for International Media Assistance 

Four media groups continue to dominate the industry: Nasionale Pers (NasPers), Independent News and Media 
(formerly the Argus Group, now owned by the Irish Independent Group but in the process of being sold to a 
local bidder as this report was being written), Caxton and CTP Publishers and Printers, and Avusa/Times Media 
Group (formerly SAAN, now also going through a change of ownership). 

There have been attempts to challenge this oligopoly. In 2003 a Nigerian publisher launched a daily national 
newspaper, This Day, in South Africa aimed at the business and political elite. It lasted a year before closing, due 
in part to the challenge of launching a single title in a highly concentrated market.39 Other initiatives from the 
big newspaper groups have also suffered. NasPers launched a daily aimed at youth, Nova, in 2005. It closed five 
months later. Avusa (now Times Media Group) launched a Saturday paper, the Weekender, in 2006. It was shut 
down in 2009 after reportedly never selling more than 12,000 papers a week.40

A national newspaper, the New Age, launched in December 2010, is the only independent daily newspaper 
currently being published. The paper is seen as being pro-ANC as it is controlled by an Indian family reportedly 
close to Zuma and focuses on national “positive” news and “constructive criticism.” 41 The company has 
announced that it will launch a 24-hour TV news channel toward the end of 2013. 42

NasPers is the biggest of these companies, owning 72 newspaper titles (including daily, weekly, and free-sheet 
publications), numerous magazines, and the dominant subscription broadcasting service in South Africa, which 
provides a satellite service into other parts of Africa, as well as a terrestrial subscription channel. It also has 
interests in countries such as China and Russia, and is one of only 20 South African companies to make the Forbes 
list of the 2,000 biggest companies in the world, ranking 1,053rd with a $27.7 billion market value.43 

NasPers owns the largest daily newspaper in South Africa–a tabloid, the Daily Sun. Since its launch in 2002, 
the Sun has dwarfed all its competitors in terms of circulation (sales) and readership (with about 16 readers 
per copy).44 According to one media analyst, excluding the Daily Sun’s circulation, distribution figures for daily 
newspapers would have been down 25 percent over the past 19 years, but up 3 percent if it is included.45 Still, 
newspaper sales have been dropping over recent years. According to Audit Bureau of Circulations (ABC) figures 
released in May 2013, overall daily newspaper sales have declined annually by 6.35 percent (440,000 copies) since 
2009. In the first quarter of 2013, the total circulation of daily newspapers according to the ABC was just over 1.5 
million copies, compared to just under 2 million in 2009.46 



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                   17

The Irish-owned Independent Newspaper and Media Group has been particularly criticized for placing 
profit over product, and has been accused of looting its South African subsidiary to cross-subsidize battling 
international titles. According to Wits journalism professor Anton Harber, the South African company has “for 
some years produced the best margins in the debt-ridden international group,”47 but as a media union said in a 
2011 submission to government, the South African subsidiary had been under “constant pressure to repatriate 
profits to Ireland,” resulting in staff cuts from 5,000 employees in 1994 to around 1,500 in 2011.48 

However, print media’s advertising revenues are still rising, according to Pricewaterhouse Coopers (PwC), 
though since 2008 it no longer collectively had the biggest share of total commercial media revenue as TV 
overtook it. PwC says in its 2012 “South African Entertainment and Media Outlook” that advertising spending 
on newspapers (ad spend) has generally increased beyond its original predictions. Print advertising grew by 
10.5 percent in 2011, the report states, and PwC projects an average 7.5 percent growth per year from 2012 
to 2016.49 It predicts that ad spend on radio will increase by 7.1 percent per year over the same period50 and 
television by 7.7 percent.51

Unlike in many countries (such as the United States and the United Kingdom), the Internet has not yet had a 
major impact on readership or viewership, or therefore on revenue, in South Africa. This is in large part due to 
low penetration because of high broadband costs, making it unaffordable for the majority of South Africans. 
According to government statistics, in 2011 almost 65 percent of South Africa had no access to the Internet.52 
This is slowly changing with an increase in the number of smartphones in the country. According to Internet 
research company, World Wide Worx, broadband access more than doubled from 2010 to 2012 (from 2.8 million 
individual users to 6.7million users in 2012) mainly due to decreasing mobile data rates.53 The latest All Media 
Product Survey (AMPS) figures, however, show that only 5 percent of the adult population accessed a newspaper 
online in 2012, and only 2.8 percent said they read newspapers on their mobile phones.54

Limited access to broadband also obviously affects engagement on social media platforms–and limits its use 
as an alternative source of news. There were about 5.8 million South African registered Facebook members in 
February 2013 and 2.4 million Twitter accounts. None of the top 10 most “liked” pages according to Socialbakers 
statistics are news or media related sites, but rather brands such as Blackberry and Samsung. While some 
commercial music radio stations are popular, the only news-related media site to feature in the top 10 most 
popular media-related sites is the tabloid newspaper the Daily Sun with 112,701 fans.55



18        Center for International Media Assistance 

According to a study published in 2012 conducted by the Network Society in South Africa at the University of 
the Witwatersrand, however, the profile of Internet users is changing rapidly in South Africa with the spread 
of mobile phones. The majority of Internet users are young and black, and more people use the Internet every 
day (22 percent) than read a newspaper (17 percent).56 As with other research, the study found that most South 
Africans connect to the Internet via their mobile phones (71 percent).57 The report states that how people 
connect to the Internet affects “what they do when they connect and how often they do it.” 

“While mobile users without other access are usually frequent Internet users in general, with most of them (71%) 
connecting daily, they are generally less frequent users of information and educational tools and of news and 
entertainment services,” the report says. “Those who use their phones most to connect to the Internet are the 
heaviest users of social networks.”58

Media Concentration 

ANC concerns about the lack of diversity in the media cannot just be written off as the sentiments of paranoid 
politicians trying to dismiss a critical press–though inevitably those accused in the media are often the most 
vocal critics of the media. According to a Columbia Business School study, South Africa is one of the most 
concentrated media markets in the world. 

The Columbia Institute for Tele-Information is reviewing media concentration in 30 different countries, including 
South Africa. Although the study has yet to be published, a professor of finance and economics at the university, 
Eli Noam, has presented preliminary findings at a range of events. In a presentation to the American Antitrust 
Institute (AAI) in June 2012, he outlined initial conclusions.59 

The study uses the Herfindahl-Hirschman Index (HHI) to measure the size of firms in relation to the industry to 
indicate the level of competition. The U.S. Department of Justice considers a market with a score of less than 
1,000 to be a competitive market. The closer the score is to 10,000, the less competitive it is.60  All countries 
studied in the Columbia Institute research had media HHI scores over 1,000. In 2008 and 2009, South Africa had 
the highest level of concentration, with an index of over 6,000 across all markets (content industries such as 
news and entertainment media, platforms including telecommunications and cable TV, and Internet media such 
as ISPs and search engines). It is followed by Egypt. If content industries are considered alone, South Africa is, 
according to Noam, the third-highest concentrated media market (after China and Egypt). 



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                   19

Noam stated at the AAI meeting that the research also counted “the voices” in media. A company with more 
than 1 percent of its media market is defined as “a voice”–and even if the company cross owns media outlets in 
several media industries, it is still counted as one voice. Even though South Africa fares slightly better in terms of 
this analysis, it is still one of the most concentrated media markets, with the sixth-lowest number of voices. 

Rights and Freedoms

South Africa’s constitution, introduced with the arrival of democracy, now guarantees a number of rights. 
Section 16 of the bill of rights states that “everyone has the right to freedom of expression” including “freedom 
of the press and other media.” This right does not extend to propaganda for war, incitement of imminent 
violence, or hate speech that “constitutes incitement to cause harm.”

Article 32 promotes transparency and stipulates that “[e]veryone has the right of access to any information 
held by the state; and any information that is held by another person and that is required for the exercise or 
protection of any rights.”61 The Promotion of Access to Information Act (PAIA) was passed in 2000 in line with 
this, and as specified in the constitution, it extends to both government and private institutions. South Africa is 
one of the few countries in the world to extend this right beyond government. 

A March 2013 Supreme Court ruling on a newspaper’s request to get access to information from mining giant 
BHP Billiton begins to unpack what this means for private companies. The Afrikaans newspaper Beeld had 
requested copies of agreements between the company and the state-owned electricity provider (Eskom) for 
power to two of its aluminum smelters. Beeld suspected that Billiton was receiving preferential rates, resulting in 
higher electricity tariffs for individuals to cover losses. 

Its request for copies of the agreements was initially thwarted on the basis that private businesses had a right to 
privacy. The newspaper went to court, arguing that the public interest outweighed any concerns that disclosure 
might harm Billiton’s commercial or financial interests. According to the paper’s lawyer, Willem de Klerk, the 
judgment said that public interest trumped the company’s right to privacy to protect commercial interests as a 
valid argument to withhold information: “The judgment emphasises that it is insufficient for such companies to 
prevent disclosure of their business deals merely by alleging prejudice, but rather that they will be expected to 
prove that the risk of such prejudice is real and not only perceived.”62 



20        Center for International Media Assistance 

The agreements confirmed the paper’s suspicions about the deal. The company had signed the deal with the 
electricity utility in the early 1990s–before the first democratic elections–binding Eskom to charge preferential 
rates to Billiton. In terms of the agreement (which runs until 2028), the company currently pays a fifth of what 
ordinary consumers are charged for power. The newspaper’s stories exposing this have sparked an outcry. 
Electricity costs in South Africa have risen sharply in response to a national shortage of electricity, and the 
exposé has prompted an inquiry into the rates by the regulator responsible for approving power tariffs.63 

Implementation of Rights: Press Freedom Ratings

In 2010 Freedom House downgraded South Africa’s press freedom rating from “free” to “partly free”–sounding 
alarm bells internationally about possible threats to South Africa’s “miracle” transition to democracy. In the two 
subsequent Freedom House reports, press freedom continued to be marked as only “partly free,” though the 
country as a whole has been ranked as “free.” 

A ranking of 0-30 is considered free, and in Freedom House’s 2012 report, press freedom in South Africa scored 
34. The reports acknowledge that press freedom is protected by the constitution “and generally respected in 
practice, and South Africa has vibrant journalists’ and press freedom advocacy organizations,”64 but have raised a 
number of concerns. Issues highlighted in the 2012 report include:

●● The continued existence of apartheid era laws that allow the government to restrict reporting 
on such topics as prisons and the security forces. 

●● The 2009 promulgation of a Film and Publications Amendment Act to protect against child 
pornography. The report notes that the legislation excluded newspapers that subscribe to the 
country’s self-regulatory structures from pre-publication classification, but that magazines and 
newspapers that are not members of the Press Council body were not protected. As detailed 
below, these clauses have subsequently been struck down by the courts. 

●● The introduction of a Protection of Information Bill, which if passed unchanged would allow 
state agencies to classify a wide range of information, restricting publication and disclosure. 
The report notes that the bill at that time did not allow journalists or whistleblowers a public  
 



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                   21

interest defense and provided for sentences of between three to 25 years for possession or 
disclosure of classified information. (The status of the bill is discussed in more detail below.) 

●● The fact that “journalists and media houses are occasionally threatened with legal actions.” 
The charges by Mac Maharaj against the Mail & Guardian mentioned above is specifically 
highlighted. 

●● The possible introduction of a statutory Media Appeals Tribunal (MAT) to replace self-
regulation by the print media. (However, the suggestion that the government should explore 
the introduction of an MAT stems from a 2007 ANC resolution, and thus cannot directly have 
led to the downgrading in 2010.)

●● Concentration of the media and the lack of transformation of major publishers.

Freedom House has ranked South Africa’s Internet freedom status as “free,” stating that “political content is not 
censored, and bloggers and online content creators are not prosecuted for online activities.” 

It seems that the introduction of the Film and Publications Act was the major reason for the 2010 downgrading, 
as many of the other issues raised that year were highlighted in previous reports. Subsequent challenges to 
this law, and court rulings on its constitutionality, however, show the effectiveness of the independence of the 
judiciary and the importance of civil society in protecting hard-won freedoms. In September 2012, after Freedom 
House’s annual report was published, the Constitutional Court ruled on a challenge by editors and owners of 
the media regarding the act’s constitutionality. The court ruled that the clauses that concerned the international 
NGO were unconstitutional and removed them from the law.65 

Freedom House states that it rates countries after consulting regional experts and scholars. The reports 
therefore measure both the legislative environment in any country and perceptions of key individuals from the 
country studied. The international NGO acknowledges that “there is an element of subjectivity inherent in the 
index findings” but states that the ratings process “emphasizes intellectual rigor and balanced and unbiased 
judgments.”66 As the press freedom score for South Africa has worsened since 2010 (from 32 to 34 in 2012), the 
reports on South Africa reflect a growing disquiet from those involved in the study. 



22        Center for International Media Assistance 

South Africans are highly sensitive to any possible infringements of the right to freedom of expression–given the 
relatively recent experience of apartheid censorship. As noted in the Freedom House 2012 report, the country, 
perhaps because of this history, has strong and very vocal civil society organizations supporting freedom of 
expression. The reports thus in some ways reflect the vigilance of these organizations about potential violations 
rather than real examples of infringements. 

Threats to Media Freedom?

Freedom of expression activism is not confined to journalists or media related organizations. Many different 
sectors of society, including public sector institutions, get involved in protests and debates about this right. As 
noted by Harber, the end result is rowdy, but necessary to the process of charting what media freedom means in 
practice and how it relates to other rights and freedoms.

The contestation around the Protection of State Information Bill is perhaps a good example of this. Dubbed the 
Secrecy Bill, the proposed law deals with the classification and declassification of official documents. It replaces a 
draconian 1982 law which, as with many apartheid era laws, has remained on the books pending amendment or 
repeal. Since the bill was introduced in Parliament in 2010,67 it has been on the verge of being passed numerous 
times, but sent back to parliamentary committees for further public consultation following vociferous protests. 
On April 25, 2013, Parliament finally voted on what most commentators have said is a greatly improved bill, 
though there are still concerns about its constitutionality.68 It will become law if it is signed by the president.

The original draft of the bill was clearly a threat to the rights to freedom of expression and access to information. 
It defined “national security” very broadly and imposed prison terms for possession or revealing of state secrets 
without allowing any public interest or other defense against such charges. 

It was vehemently condemned by a wide-range of organizations, who charged that it could be used to 
criminalize whistle blowers and cover up corruption unless amended. Those opposed to it included community 
organizations, the business community, opposition political parties, religious groups, prominent human rights 
lawyers, journalists, and organized labor, including the Congress of South African Trade Unions, which is in 
alliance with the ruling party. But it was not only civil society organizations that objected. Leaders of public 
institutions established under the constitution (including the public protector) also voiced their concerns in 
parliamentary hearings about the draft law. 69 



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                   23

According to reports on the final draft approved in Parliament in April 2013, the latest version addresses many of 
the initial concerns raised, though there are still some questions about its legality. A member of the opposition 
party in Parliament, Dene Smuts, has said that amendments protect disclosure of classified information if this is 
aimed at revealing unlawful acts and that the definitions of what can be classified have been strengthened. She 
has also noted that the changes make improper classification a crime, allowing those charged under the law to 
argue that a document was improperly classified and that the classifier should be charged.70 

A coalition established to fight the bill, the Right 2 Know campaign, while agreeing that it is greatly improved, 
says it will still fight for broad public interest defenses to be included and for penalties to be reduced. In the 
latest version, espionage related cases reportedly carry a maximum 25 year prison sentence and holding or 
disclosing classified material a maximum of five years’ imprisonment.71

If the bill is signed in to law, it will be challenged in the Constitutional Court, and opposition parties, along with 
the South African National Editors Forum and other organizations, have stated that they will ask Zuma to prevent 
lengthy and expensive court battles by requesting the court’s opinion on it prior to signing.72

As highlighted in the Freedom House reports, many other apartheid era laws also still remain on the books. 
According to Raymond Louw, a veteran South African editor and winner of the International Press Institute’s 
World Press Freedom Hero award in recognition of his lifetime commitment to press freedom, at least 10 
such laws potentially conflict with the right to freedom of expression.73 One of these recently resuscitated by 
government is the National Key Points Act, first introduced in 1980. 

On September 30, 2012, a Sunday newspaper led with a story about “an extensive and very hush-hush” 
revamp of Zuma’s rural home, which, the paper said, “would cost taxpayers a whopping R203m”74 ($23.8 
million 75). According to the newspaper, government officials refused to comment claiming that this would 
be a breach of security as the president’s house is covered by the National Key Points Act. The law allows 
government to declare any site or building a national key point requiring special security and  
imposes a punishment of up to three years imprisonment or a fine of up to $1,17076 for disclosing ”any 
information relating to the security measures … in respect of any National Key Point.”77 The current public 
works minister, Thulas Nxesi, subsequently called for an investigation into how the newspaper got what he 
called “top secret documents.”78



24        Center for International Media Assistance 

The act is a holdover from the securocratic past, and its relevance and legality under the constitution has not 
been tested. Its recent revival has resulted in renewed protests against the old law.79 The Freedom House report 
on press freedom in South Africa also raised concern about a call by the ANC for Parliament to investigate the 
effectiveness of press self-regulation. The ANC first called for an investigation into the need for a statutory 
regulator it called a Media Appeals Tribunal (MAT) in 2007. Its national conference resolution stated that the 
“desirability” of an MAT should be investigated as the current press self-regulatory system was inadequate.80 
Journalists did not protest vigorously at that point, apparently convinced that it would go no further.81 Some 
media freedom activists meanwhile also raised questions about the effects of concentration of the media on 
the ethics and standards of the press, while objecting to government intervention. The ANC in subsequent 
conferences has changed its resolution slightly, calling for investigations into an MAT and co-regulation, for 
example, and stipulating that any revised system should “complement,” rather than replace, existing systems 
and must reinforce the rights to freedom of expression.82 

In 2011, press owners finally engaged with the ANC proposals, establishing a Press Freedom Commission chaired 
by a former Constitutional Court judge to review its regulatory approach. The commission recommended in its 
final report the introduction of what it called independent co-regulation, with no government involvement. It 
recommended, among other things, that any regulatory structures should include a majority of public members 
rather than media representatives to ensure “institutional independence from the industry it is to regulate.”83 

The ANC has publicly welcomed the report but has stopped short of calling off a parliamentary investigation, 
stating that the legislature should consider the commission report.84 

Case Law

If any of these threatened new laws are introduced, it is almost certain that they will be challenged in the courts–
and likely, if they threaten press freedom, that they will be struck down. South African courts generally have 
vigorously defended this right as a cornerstone of democracy and in the process setting important precedents. 

For example, in a 2002 case dealing with defamation, the Constitutional Court ruled: “The print, broadcast and 
electronic media have a particular role in the protection of freedom of expression in our society ... the media are 
important agents in ensuring that government is open, responsive and accountable.”85 



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                   25

Other courts have also reinforced the importance of freedom of the media. In 2012, for example, a court 
endorsed the right of journalists to protect their sources and refused the applicant the right to appeal this 
decision. The case related to a 2009 story in the Mail & Guardian newspaper about alleged graft in government 
tenders. A private company implicated in the story sued the paper for defamation and demanded that the 
newspaper provide full documentary evidence as part of the legal discovery process ahead of the case. The 
newspaper provided these papers but blacked out information that it said would identify its sources. The 
company challenged this, but the judge dismissed this, ruling that protection of sources is crucial to the ability of 
the press to carry out its responsibilities:

It is essential (that) ... the identity of ... sources should not be revealed. The essential and critical 
role of the media, which is more pronounced in our nascent democracy, founded on openness, 
where corruption has become cancerous, needs to be fostered rather than denuded.86

Although defamation is largely a civil rather than criminal matter in South Africa, threats of high awards and 
associated legal costs undoubtedly have a chilling effect, leading to reluctance to publish stories that might 
result in lengthy court action. Here too, though, the courts have extended the range of permissible defenses 
against defamation charges. Allowable defenses now include fair comment in the public interest and the 
absence of intention to defame. More importantly, courts have ruled in favor of publication if the publisher had 
good reason to believe the statements were true, had taken steps to verify them, and the person “defamed” was 
given a chance to respond.87 This is a significant change from pre-constitution days when the media faced what 
is known as the “absolute liability rule” in defamation cases and media had to prove any stories were both true 
and in the public interest.88

Of course this has not stopped defamation claims. Zuma has himself initiated a number of such cases, both 
before and after becoming president of the country. According to one newspaper, he filed 14 defamation 
claims totaling over $7 million89 between 2006 and 2010, mainly over cartoons or commentary.90 He announced 
in May 2013 that he was withdrawing all of these cases. The official statement issued by the presidency that 
the withdrawal should not be construed as an acknowledgement that the cases were unjustified, but that 
“measured … against the broader nation interest … [Zuma’s] personal sentiments, however aggrieved he may 
feel, must give way.”91 According to newspaper reports Zuma had missed key court deadlines for submission of 
information relating to the claims before announcing that he was abandoning the cases.92



26        Center for International Media Assistance 

Quality of Media

While the South African media has exposed many instances of corruption or abuse of power over the years, 
the media has been accused of shoddy journalism (or “churnalism”) as, it is charged, media owners have 
cut news gathering costs in order to push up profits. In a column in February 2012, former journalist turned 
communications consultant Chris Vick, recounted times when as a consultant he had been asked by journalists 
to write their stories for them. His commentary followed the exposure in the media about an instance of brown 
envelope journalism (when journalists are allegedly paid cash in brown envelopes for good press). In his column 
he wrote that no one needed to pay journalists as it was “easy” to “manipulate news content.”

While representing a client during a government inquiry, I complained to the editor of a 
reputable weekly that the media were missing key points. Knowing full well that I represented 
an interested party, the editor asked me to write two analytical articles, which were published 
under the by-line of “staff reporter.” I have lost track of the number of press releases I have 
written and issued and then seen published, verbatim, under a reporter’s by-line ... I have 
[even] been asked to write a leader column: the editor of a newspaper was struggling [with] 
his editorial. We met for coffee ... “What you’re saying makes sense,” he said. “Can you write my 
leader column for me?” I complied.93

Vick was lambasted in the media for this column–not because journalists and editors disputed what he said, but 
because he did not name those he referred to.94

Mail & Guardian ombudsman Franz Krüger has also raised questions about falling standards–driven, he said, by 
the rush to constantly update online pages. He has written that, while the paper has a deserved reputation for 
analysis and strong investigative reporting, he has recently “read too many stories that do not work hard enough 
to persuade me as the reader that the central facts are established.”95

Instances of falling standards are at times blamed on cost cutting by managements and the consequent 
“juniorization” of newsrooms–with fewer experienced (and therefore more highly paid) journalists on the staff 
and less mentoring of new reporters, and relatively junior staff employed in more senior positions. At the same 
time, particularly just after 1994, many senior journalists were lured to work in the public service by higher 
salaries and calls to help make this new government work. Given the history of state broadcasting in the country, 



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                   27

and therefore the limited skills of radio and television journalists, many more experienced print journalists were 
also recruited to work for the SABC to assist in its transformation to a public broadcaster.96 

Summary

Many of the challenges facing the media detailed above are not unique to South Africa. Around the world, 
concerns have been raised about the impact of concentration and commercialization on the quality of the 
media, and the consequences of this on its ability and willingness to hold power to account. Questions about 
the effectiveness of self-regulation of the media have also been raised in other countries, driven by stories of 
invasions of people’s privacy by some journalists in the rush to scoop their competitors.

What is evident is that any perceived or actual threats to the right to freedom of expression in South Africa 
will be vigorously opposed–and that it is critical to continue to strengthen and support open debate and 
activism about this and other issues. The courts have generally protected free speech rights and have often set 
precedents at least in line with international best practice. Although there are complaints about falling standards 
and the effects of cost-cutting on the depth and breadth of the news, there are also pockets of excellence in 
South Africa–often resulting from direct support for investigative reporting by development organizations. 

As stated by Anton Harber in an interview, editorial cutbacks in South Africa have inevitably affected the quality 
of journalism as elsewhere in the world. This is exacerbated he said as “journalists are required to do more–not 
only write stories for newspapers, for example, but also provide continuous updates on their websites. There has 
been a recent resurgence of quality investigative journalism in the country–reinforced by funding support from 
outside agencies.”

Harber said:

We can see this progress in the applications for support from the grant funds to cover in-depth 
reporting that we manage at Wits University. The program has been running for six years and 
in previous years we have only allocated up to two-thirds of the funds available. This year [2013] 
however we have already allocated almost all of the funds available and it is only the end of March. 

This is an incredibly positive move and needs to be reinforced and supported. Training is also 
critical to this, as well as access to resources to check facts and conduct investigations.97



28        Center for International Media Assistance 

In March 2013, one of the largest NGOs in South Africa, the Institute for Democracy in Africa, announced that 
it was closing due to cuts in foreign aid after 27 years in operation. Founded in 1986 as the Institute for a 
Democratic Alternative in South Africa (Idasa), it was set up as a South African think tank to promote democracy. 
After the relative peaceful transition in South Africa in 1994, it spread its focus to Africa as a whole. Among 
other things, Idasa published regular assessments of the state of democracy in countries on the continent and 
promoted dialogue in an effort to mediate conflicts. As a think tank working across Africa, it was seen by many in 
South Africa as having a more secure funding base than other, more locally focused NGOs. 

In a statement to the newspaper Business Day shortly after the closure, the former executive director identified 
“changes to the general regime of philanthropic funding” as the major reason for its demise. Paul Graham said 
that the big international donors focused on projects with measurable outcomes, which are hard to define 
for organizations promoting dialogue and debate, while new philanthropists “tend to want to start their own 
operations rather than funding ones that already have their own purpose and flavour.”98

These reasons for funding cuts are familiar to those in the media dependent on grants. Media organizations 
faced funding crunches long before Idasa did. While donors might endorse the importance of media freedom, 
the results of independent news coverage are difficult to measure and the likelihood of outlets ever being self-
sustainable often limited. South Africa is also seen as a middle-income country, and therefore less needy than 
its poorer neighbors. The fact that freedom of expression is enshrined in the constitution reinforces perceptions 
that the sector is not in critical need of support.

Kerry Cullinan, managing editor of Health-e news service, a news agency focusing on health issues and the delivery 
(or lack thereof) of public health services, explained in an interview the challenges she faces in raising funds: 

Very, very few funders understand the role the media can play–be it in introducing a new idea 
(male circumcision), exposing poor practices or abuse of power ... or simply writing about 
things that are functioning well … 

Most funders have operated with a model that goes something like this: activities-outputs-
outcomes. It is very difficult to measure the impact of the media alone. We have had some 
direct successes as the result of our stories (getting a borehole in a rural area after a story about 
children dying of gastro-enteritis, for example), but we find it virtually impossible to “measure” 

Granting Media Development



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                   29

our overall impact/success with tangible results. The best we can offer is reach (readership/ 
listenership/ viewership) and indicate that this has an impact on creating awareness and 
holding policy-makers accountable.99

A Brief History of Media Funding

The crunch for print media in South Africa came in the early 1990s, with reductions in foreign aid available for 
the sector resulting in the closure of most of the anti-apartheid publications. With the end of apartheid, and the 
introduction of media freedom laws, the focus of some of the traditional foreign funders of newspapers shifted 
to developing a new sector: broadcasting. 

The Weekly Mail was the only newspaper to survive these cutbacks. Its subsequent development in many ways 
confirms the importance of continuing to nurture independent media voices in a democracy. 

The paper also struggled initially with cuts in foreign aid, but it survived after entering into an alliance with the 
London-based Guardian newspaper in the early 1990s. In 1995 the Guardian became the majority shareholder, 
helping to stabilize the newspaper’s “precarious finances for the first time.”100 The paper was renamed the Mail 
& Guardian and has kept the name, although in 2002 the Guardian sold the majority of its shares to a company 
owned by a Zimbabwean publisher and entrepreneur who had relocated to South Africa. 

It is of course impossible to presume what the state of the media in South Africa would be if the paper had not 
survived, or to categorically state that the standard of reporting and the rigor of investigative journalism would 
have suffered if it, too, had closed. Nevertheless, in many ways it has set the standard for investigative and 
analytical reporting, is undoubtedly one of the more influential publications, and regularly wins top journalism 
awards. As the paper says on its website, it has “adapted admirably, and average circulation has gone up from 
about 25,000 a week to more than 50,000 per week” and that it “has demonstrated it is capable of being no less 
critical of the new dispensation than the old, without deviating from its former humanist philosophy.”101

At the same time as the press faced closures, broadcasting was growing. With the establishment of an 
independent regulator and laws actively promoting a three-tier system (public, commercial, and community/
non-profit), several of the funders who had supported the press shifted their focus to community radio and 
public broadcasting. This included providing funding and technical skills to help develop new laws and 



30        Center for International Media Assistance 

policies, training print journalists to produce radio and television programs for the new public broadcaster, and 
supporting the fledgling community radio sector. 

Community radio was seen as particularly relevant to many of the international development agencies that 
had traditionally supported the alternative press. While start-up costs are high given the need to set up studios, 
running expenses are lower than those of newspapers as there are, for example, no on-going printing costs. 
Radio also is more pervasive in South Africa, and does not face the challenges of physical distribution to remote 
areas limiting the reach of newspapers. The sector’s growth to more 140 stations on the air in 2012 has perhaps 
been at the expense of other media. However, with the “new” opportunities offered by Internet publishing and 
citizen journalism, radio too started facing funding crises in the early 2000s. A statutory media fund, set up as a 
public-private partnership, has stepped in to keep stations on air. 

General Funding Trends in South Africa

Independent media’s experience of funding cuts in the early 1990s mirrors that of many anti-apartheid 
organizations, according to a 2001 study by a South African research institute into international aid. Research 
conducted by the Centre for Policy Studies defined four broad eras of funding–the apartheid period, early 
democracy (from the early 1990s up to the 1994 elections), post 1994 elections, and “settled democracy” 
(following the second national elections in 1999). 102 A fifth “era”–post- global financial crisis–could be added to 
this, as this has inevitably affected the amount of international aid available to South Africa and other countries. 

The study notes that funding was easily available for human rights organizations in the 1980s. According to the 
researcher, Caroline Kihato, South African organizations had easier access to funding between 1986 and 1991 
than those elsewhere in the world–with the European Commission (EC), for example, donating about $234 
million103 over the period, far exceeding its contributions anywhere else.104 

There was during this period, according to the study, comparatively relaxed oversight of funds to bypass 
attempts by the apartheid government to limit access to foreign funding through legislation,105 and Kihato 
argues that this in some ways contributed to challenges NGOs would face post-apartheid: 

For all its merits, including its contribution to the demise of apartheid, the magnitude of 
donor funding during the 1980s as well as the lack of donor controls created an enormous 



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                   31

dependence on aid … This helped to escalate the widespread collapse of CSOs [civil society 
organizations]in the 1990s, when they failed to cope with funding cut-backs and increasingly 
stringent donor ... controls.106

In the 1990–1994 era, Kihato writes, many development agencies shifted their focus away from non-
governmental organizations to strengthening the capacity of political parties involved in the process of 
negotiating the transition to democracy. The alternative press was a victim of this–though there were funds 
available for things such as voter education campaigns in the media. This shift continued, according to the 
report, after the 1994 elections, and from 1994 to 1997, it says, international donor funding placed a higher 
priority on capacity building within government and new public institutions, cutting back support to non-
governmental entities.107 

In 1999, following the second democratic election in South Africa, Kihato states, funding declined again, 
as South Africa was now seen as a more settled democracy. She notes that funders began focusing on the 
southern African region as a whole, rather than exclusively on South Africa. This matches experiences in 
media organizations, many of which extended their focus to the region during this time, reporting that both 
U.S. and European funders wanted neighboring countries to benefit from the experiences and expertise in 
South Africa.108 South Africa was also seen as a useful “home-grown” example of the benefit of entrenching 
key freedom of expression principles in laws, and development agencies supported initiatives to promote 
independent broadcasting regulation, self-regulation of the print media, and the importance of public 
broadcasting in African-wide treaties and protocols.109

South African Government Support for the Media 

Before being elected to govern, the ANC developed what it called a media charter setting out its vision for the 
sector. The charter emphasized that any new constitution “must guarantee not only that people are free to speak 
their minds, but that people can benefit from the free circulation of ideas and information.”110 It indicated that 
mechanisms would be introduced to “provide financial, technical and other resources to those sectors of society 
deprived of such means.”111

It was, however, only in 1999–five years after the first elections and the closure of many alternative media 
initiatives–that government took this further. A discussion paper released in 2000 stated that the market alone 



32        Center for International Media Assistance 

would not result in real diversity of media and that therefore an independent fund should be set up. A statutory 
agency, the Media Development and Diversity Agency (MDDA) was finally established in 2003. 

The MDDA, however, has not lived up to the original ANC promises. While the 2000 draft policy paper 
suggested that it should provide support for both big and small independent media organizations and address 
bottlenecks such as distribution and printing, the final act limits the agency to only supporting non-profit or 
small commercial entities with a turnover of less than about $1.2 million a year.112 The discussion paper estimated 
that a new agency would need about $58.5 million in its first five years,113 but the MDDA actually only received 
one-fifth of this.114 The limitations, according to some people involved in developing the policy, were imposed by 
big media houses in exchange for their agreement to voluntarily contribute funds to the agency. Essentially they 
would only agree to contribute if the new agency would not fund their competition.115 

Nevertheless, the agency has undoubtedly made a difference–ensuring the survival of many community 
broadcasters and local newspapers. In its first eight years (2004-2012) it provided support to 413 projects and 
allocated more than $23.4 million in grants.116 

Other Local Funding

As stated by Idasa’s former executive director, the country is seen as a “middle income” one, and thus it is 
presumed that local philanthropists should step in to fill some of the gaps left with a drop in international aid. 

In a 2005 study for the Harvard University’s Global Equity Initiative, the former director of the Charles Stewart 
Mott Foundation in South Africa, Christa Kuljian, found that philanthropy in South Africa had not reached its full 
potential to promote social equity in the country and that “resources flowed predominantly to activities and 
services that could more accurately be described as charitable.”

“Despite the rhetoric,” she wrote, “most philanthropic funding fails to promote the social change that is needed 
to create a more equitable society.”117

As elsewhere in the world, the taxation framework, company laws, and requirements in South Africa have 
incentivized corporate social investment programs, and “triple bottom line” accounting on economic, social, 
and environmental aspects of a company’s activities is increasingly the norm.118 Corporate social investment has 



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                   33

accordingly increased–from about $234 million in 2001 to roughly $808 million in 2012. According to an annual 
review of corporate investment in South Africa, most of this goes towards education projects (over 40 percent).119 
No information is provided on contributions to media related projects, and it seems unlikely that there were 
any significant grants provided to the sector by corporate sponsors.120 None of the websites of media related 
organizations examined for this report listed any significant support from South African companies. Health-e 
news director Cullinan confirmed this in an interview, stating that her news service had been refused support by 
many corporate programs. She stated that she thought big corporations did not want to be seen as aligned with 
initiatives that might be considered critical of the government or potentially expose corporate corruption and 
that they focused more “on building clinics and classrooms.”121

Harber corroborated this, but noted that some big companies and smaller philanthropic organizations had 
supported journalism excellence awards. He said that one local independent trust, the Raith Foundation, had 
begun providing fairly substantial support to some media initiatives.122 The foundation, according to its website, 
was established in 2001 through private funding. It included a specific focus on “support for social justice” 
starting in 2010 and now provides both seed and core funding for this. It lists two media-related beneficiaries–
the amaBhungane Centre for Investigative Journalism at the Mail & Guardian newspaper and the Freedom of 
Expression Institute (FXI) – a long-standing advocacy organization.123 

U.S. Support for Media in South Africa

Few U.S. organizations supporting international development have specific media programs. In South 
Africa, this means that niche or “beat” media, such as Health-e news, the feminist journal Agenda and the 
Labour Bulletin have easier access to funding than more general news media, as they have access to a wider 
base of potential aid. Similarly, according to Harber, donor funded training initiatives often focus on those 
niche areas:

There is funding around what I call the “periphery” of media–for example for short-term 
[custom-made] courses ... on reporting on specific issues such as human rights, peace, health 
etc ... I believe that much of such training (though of course not all) is of dubious value and 
that it tends to often fulfill a particular funder’s desire to fund in a particular area rather than a 
clearly identified need. Again though this is a generalization, as there are pockets of funding 



34        Center for International Media Assistance 

available to, for example, cover the costs of employing specialist reporters in a newsroom 
which inevitably strengthens coverage by that publication or service.

Despite international commitments on transparency of funding,124 moreover, many development agencies do 
not have easily accessible information on their websites detailing funding committed or what projects and 
programs they supported. Given this, it is impossible to definitively determine the amount of aid allocated by 
U.S. funders to South African news media projects over any period. It is also not possible to estimate correctly 
the percentage of funds provided for different areas of media, such as how much was provided to training versus 
other activities. 

From those reviewed, Atlantic Philanthropies is the exception. It provides detailed data on funds allocated per 
region and per program area across multiple years and information on the projects supported. 

The Open Society Foundation of South Africa (OSF-SA, part of the George Soros network) may be the only 
private U.S. donor organization with a specific media program in South Africa. It has, as can be seen below, made 
a significant impact on the growth of community radio and on investigative and in-depth analytical reporting. 

Funding from other U.S. agencies allocated to media projects:

●● Atlantic Philanthropies, as can be seen below, has given grants to key news media projects as 
part of its health or social justice programs.

●●  John Hopkins Health and Education in South Africa, which receives funding from USAID, has 
generally supported the production of educational radio and television dramas rather than 
news media. 

●● The U.S. Embassy and USAID have primarily supported training of journalists or  
training institutions. 

●● Although the National Endowment for Democracy has not made grants in South Africa in 
recent years, in the late 1980s and early ’90s it did support some media projects, including 
start-up funding for the Institute for the Advancement of Journalism, the City Press newspaper, 
Peoples Express community newspaper, and Frontline magazine. 



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                   35

●● The Rockefeller Foundation announced at a World Economic Forum on Africa held in South 
Africa in May 2013 that it was launching a $97 million fund to create digital jobs. The Digital 
Jobs Africa initiative will be rolled out in six countries, including South Africa, according to a 
media statement released by the Rockefeller Foundation. It does not seem to focus at all on 
media initiatives though. The emphasis is rather on creating “digital jobs” for disadvantaged 
youth through encouraging what the foundation calls “impact sourcing.” It stated that it 
hopes that the project will reach 1 million people over seven years, encouraging organizations 
to outsource work in fields such as “data entry, service centre support, online research and 
web design.”125 The foundation’s website states that South Africa was chosen as it has a well-
developed economy, “has the largest service sector in the continent, and represents one of the 
largest markets for Impact Sourcing in the world today.”126

OSF-SA has through its media program provided invaluable support to a range of news organizations and 
individual journalists, through training and advocacy initiatives, among others. The media program is one of 
four; the others are criminal justice, education, and human rights/democracy building. 

It supports:

●● Production of quality content, including, for example, the establishment of an investigative 
journalism unit at the Mail & Guardian, fellowships for individual journalists so they can 
dedicate time to exploring an issue, and training for journalists. 

●● Good governance, sound management, and innovation for sustainable community print and 
radio (this includes core support for projects and funding for strategic planning). 

●● Promotion of media freedoms, access to information, and advocacy (such as support for the 
Right 2 Know campaign in its fight against the Secrecy Bill). 

●● Use of ICT to enhance the efficiency and efficacy of the media. 127

Former executive director of the OSF-SA Zohra Dawood outlined why the foundation believes support for media 
is so important: “While other development agencies that I have interacted with have a reticence towards  
 



36        Center for International Media Assistance 

supporting the media, the OSF believes that support for the media is critical to human rights and social justice 
issues. The media is important in holding the center and therefore facilitates other social justice objectives.”128 

The organization’s website includes a history of the development of the media program. In its first 10 years in 
South Africa (from 1995) the OSF-SA focused primarily on community radio (including providing equipment to 
stations, covering running costs, providing training, and supporting radio production houses). 

The focus shifted in the early to mid-2000s to quality content across all media (print, online, and broadcasting, as 
well as for private, public, and non-profit entities).129 OSF-SA says that this shift was in part due to the launch of 
the MDDA, established specifically to support the growth of small print and community broadcasting. 

The chart below, summarizing the information available in audited financial statements, shows that funds 
dedicated to the media program have remained relatively constant in recent years.

 

**Source: Author’s analysis of information from OSF-SA annual reports (amounts converted from rand to dollars). 

0

1,000,000

2,000,000

3,000,000

4,000,000

5,000,000

6,000,000

7,000,000

8,000,000 Open Society Foundation South Africa

2001 2002 2004 2005 2006 2007 2008 2010 2011
■ Media Program Grants   ■ Total Expenditure



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                   37

However, the media programs’ share of total spending has more than doubled over the period (from 13 
percent in 2001 to 29 percent in 2011) as the total funds expended reduced. 

                             **Source: Author’s analysis of information from OSF-SA Annual Reports

The spike in 2004 evident from the chart above is linked with the third post-apartheid national elections in 
South Africa, and the foundation’s support for a media monitoring project to ensure all political parties were 
treated fairly. This project alone accounted for just under a quarter of the total expenditure that year. 130

Dawood says that the OSF’s support of individual journalists has, in her view, raised the standard of analytical 
reporting across the media:

This support allows senior journalists time to really delve into the issues that they cover 
every day. It is clear in our interaction with journalists that they are burnt out from the daily 
pressure to meet deadlines. They have little time to interpret the links between the different 

10

15

20

25

30 Media Program % of Total Expenditure

2001 2002 2004 2005 2006 2007 2008 2010 2011

13% 16% 26% 21% 18% 21% 21% 24% 29%



38        Center for International Media Assistance 

stories they cover. The fellowships allow them time out to focus on critical issues and then write 
the in depth analysis necessary to interpreting the news they cover.131 

The fellowship program has had a definable impact. The 2010/2011 annual report records that a team of 
journalists from the Mail & Guardian won a joint award for best analysis for a series they had written on acid mine 
drainage in Gauteng. The judges in their citation for the award specifically praised the OSF-SA support for giving 
the journalists the space to explore the issue in depth over a three month period: “They waded through masses 
of scientific data, mining history and legal red tape ... This is what puts this series apart from all other entries ... 
They had the resources and time to do an excellent job.”132 

In the 2010/2011 financial year, the OSF-SA assisted in establishing a center for investigative journalism at the 
Mail & Guardian newspaper, amaBhungane.133 

Atlantic Philanthropies, which has provided support to news media organizations, does not have a specific 
media program. Its primary focus is on health issues and “strengthening constitutional rights.” 

The organization, which is closing in 2016 (30 years after its founding) has provided consistent support to two 
news-media related organizations–Health-e news and the Freedom of Expression Institute. It also provided 
one-off funding to the Rhodes University Journalism Department for two projects–to establish a training 
institute for mid-career journalists (the Sol Plaatje Institute) and to purchase an independent local newspaper, 
Grocott’s Mail.134 

Health-e news received the single largest grant allocated to any media project, a total of $1.66 million between 
2004 and 2011 (constituting close to one-third of the total of $3.67 million allocated to news-media related 
projects135). This support, together with that for the purchase of Grocott’s Mail, accounts for more than half 
(54.5 percent) of funds allocated to news media-related initiatives. In 2011, Health-e was the only media project 
funded by Atlantic–receiving 8 percent of the total budget for South Africa. 

Health-e News Agency has also received support from a U.S. government-supported development organization, 
John Hopkins Health and Education in South Africa, which “aims to improve the health and well-being of all 
South Africans [by using] a strategic evidence based communication approach which includes dynamic mass 
media.” In addition to Health-e, the agency has according to its website supported:136



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                   39

●● An HIV/AIDS media project at 	
the University of the Witwatersrand 
investigating the impact of news 
coverage on the syndrome and 
lobbying for better media coverage of 
related issues.

●● A health communications course 
for honors and doctoral students at the 
University of KwaZulu-Natal Culture, 
Communication and Media Studies.137

According to Tebogo Sepeng with the U.S. 
Consulate, the U.S. Embassy and USAID support 
for media in South Africa has been primarily 
focused on training of journalists.138 She said 
this includes providing exchange programs 
in which journalists and experts from the 
two countries share experiences and skills.139 
Sepeng noted that USAID gave a grant to Wits 
University in 2006 “to improve the quality of 
media coverage of the courts, the law and 
judicial system by increasing awareness and 
knowledge among journalists.”

In addition, she noted, USAID has supported 
training workshops at universities on 
investigative journalism,140and has sponsored 
journalists from other African countries to attend 
an annual investigative journalism conference. 

AmaBhungane

The name of the Mail & Guardian-affiliated center for investigative 
journalism is amaBhungane , which is the isiZulu word for dung 
beetles, those small insects that feed almost exclusively on feces, thus 
efficiently cleaning the environment. It is a South African indigenous 
version of the word “muckrakers.” 

While the center provides stories to the Mail & Guardian, it was 
established in 2010 as a separate non-profit entity, with its own 
website (www.amabhungane.co.za), in order, it says, to protect its work 
from the pressures associated with pure commercial journalism: 

Investigative journalism helps to promote open, accountable 
and just democracy by exposing wrongdoing and holding power 
to account. However, investigative journalism faces internal 
threats (resource constraints in a commercial and changing 
media environment) and external threats (restrictive laws, 
policies and practices).

Investigative journalism is an expensive, risky investment. It 
needs time and resources to succeed; to uncover facts beyond the 
apparent; to hold the powerful to account.

In a purely commercial environment, investigative journalism 
often struggles to compete with instantly gratifying, fast-food 
journalism–the kind that sells papers today but wraps  
fish tomorrow.

Non-profit, donor funded models represent an alternative which 
has already gained ground in the Americas, Europe, Asia and parts 
of Africa. Adequate funding without a profit motive helps to ensure 
that the public interest in the exposure of wrongdoing is served.”1

The center not only focuses on investigative reporting but also 
includes an internship program for the wider media community 
and has an advocacy wing “to expand the space” for journalism.

The Mail & Guardian is listed as the center’s “baseline funder and regular 
publisher.” AmaBhungane states, however, that it will focus on getting 
donations from a multiplicity of funders and “generally will not accept 
government or corporate funding, or funding for specific stories” in 
order to protect its independence. 

1. http://amabhungane.co.za/page/about



40        Center for International Media Assistance 

European Funders of Media in South Africa

Only two of the major European funders in South Africa seem to have a specific media programs: the Friederich 
Ebert Stiftung (FES), which has a Namibian office focused only on media support in Africa, and the Konrad 
Adenauer Stiftung (KAS) operating from Johannesburg. Both have a broader focus than just South Africa but 
have supported initiatives in the country. 

FES’s focus has been on creating an enabling “legal, regulatory and political environment for the media.” It has 
among other things, worked with regional bodies–such as the Southern African Development Corporation , 
the African Union, and regional electoral authorities–to develop protocols and guidelines related to freedom of 
expression and on training politicians and journalists.141

KAS, meanwhile, focuses on research and dialogues on freedom of expression as well as training. According to 
its website, its South African-based partners are Wits University’s Journalism Department and Radio Academy, 
Fray Intermedia (a media and journalism training consultancy operating across the African continent), and the 
Highway Africa annual conference on journalism and communications technology hosted at Rhodes University 
in Grahamstown in South Africa.142 

These German political foundations work very closely together in order to avoid duplicating support. Harber 
notes that this coordination has “increased the sustainability of their funding.”143 

The Foundation for Human Rights (FHR) 144 was established as a partnership between the European Union 
(EU) and the South African government. It also disburses funds to human rights initiatives on behalf of other 
development agencies (for example, the Mott Foundation, Care International, and the Ford Foundation). It has 
a broad focus on human rights issues and thus is not a major funder of media projects, but has funded both the 
FXI145 and Cape Town community television channel, Cape Community TV.146 

The Dutch donor Hivos has recently worked with Atlantic Philanthropies to provide “seed funding for new 
community initiatives” and “to promote democracy and human rights, including citizen journalist initiatives in 
Malawi, Zambia, Zimbabwe and South Africa.”147 According to the Hivos website, it has also provided support 
to the FXI for monitoring freedom of expression violations and advocacy and education campaigns to increase 
awareness of the right to free speech and to Agenda, the feminist journal.148 



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                   41

In 2010, the European Union (EU) published a study into members’ funding of media and development in Africa. 
The study details the number of projects supported and the amounts allocated by EU countries, the EU itself, 
and civil society and development organizations in Europe in 2009. Altogether, according to the review, more 
than €146 million was allocated to media and development projects across Africa in 2009.149

The authors note (similar to the findings on U.S. funders for research) that “[m]edia is not generally recognised 
as a development sector on its own ... The projects for media support are thus usually found ... within ... [other] 
sectors [such as] Good Governance, Human Rights and support to civil society...[and] a clear definition of the 
media as a development sector is absent.”150

The statistics provided show that 17 of the 236 media development projects listed in the report were either for 
South African media projects or included projects in the country. Specifically South African media projects received 
€610 million in 2009 (0.4 percent of the total expenditure) according to the study.151 Sixty-eight percent of all 
EU-funded projects were implemented by non-African organizations, that is, European based NGO’s.152

The report does not give information about the entities or projects funded per country, but does state that 
the main focus of support over the period was on short-term training of journalists. The analysis distinguishes 
between short courses and funding support for journalism/media studies at universities.153

Another study by the European Commission (EC) in 2012 looked at support for media generally. It tracks EC 
support (excluding support from individual member countries) for media projects across the world from 2000 to 
2010. The report looked at support which specifically targeted the media (including training and media-related 
legislation reform) rather than more general communication for development initiatives.154 

As with this study of U.S. funding in South Africa, the writers noted that data about media development support 
is generally “not complete and reliable” due to the absence of specific media development categories among 
funding priorities. The report highlights, for example, that the databases of the EC and other donor agencies 
studied did not distinguish between “visibility projects, media specific support,” and other publicity, such as 
informing journalists about EU activity.155



42        Center for International Media Assistance 

Future Funding

Idasa and other South African organizations have stated that foreign funding for the country shrunk further 
following the 2008 global economic crisis. Other commentators however, dispute this, stating that the resources 
have rather been shifted from local projects to larger international intermediary organizations focusing on the 
same issues. This seems to echo the findings of the European studies mentioned above.

In a commentary published in an online newsletter the day after Idasa announced it was closing, researcher 
Alexander O’Riordan called the notion of international funding reductions a “common law myth.” Citing data 
drawn from OECD databases, he asserted that aid to South Africa had more than tripled since 2002 “making it 
one of the fastest growing industries in the country.”

“[D]onor reported spending in South Africa increased 348% this decade–an increase from US $337 million to 
$1.2 billion in 2011,” O’Riordan wrote. “It is notable that this is not due to a once off spike in spending. In 2002 aid 
disbursed to South Africa was $338 million, in 2005 $638 million, in 2008 $1.1 billion and in 2011, $1.2 billion.”

He argued that organizations such as Idasa were therefore not closing because of a general shortage of funds:

The truth is most donors I speak to want to give more funding to organisations like Idasa, but 
face lobbying pressure from other sectors. The private sector, for example, lobbies donors to 
use their resources to improve market access, international lenders lobby donors to subsidise 
lending with budget support and international NGOs lobby for more funding to be allocated at 
headquarters and through trusted international NGOs.156 



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                   43

All of those interviewed for this research emphasized the importance of supporting the continued growth of 
independent investigative news media in South Africa and elsewhere. This echoes concerns raised in many 
countries about the importance of reinforcing news media even in established democracies, given that 
increased concentration and a drive by big media conglomerates to increase profits inevitably results in cost-
cutting of news production resources. At the same time, as former OSF-SA director Zohra Dawood said, there is 
an increasing need to “explore the relationships between money, politics, and power.”

“Media has to have the resources, skills and capacity to shine a spotlight on those with economic and/or political 
power,” she said. “It is important not only when it exposes corruption but also when those in power are aware 
of the likelihood of exposure. If they are kept uncomfortable maybe they will be more cautious about the 
relationships and deals they make.”

Dawood emphasized that quality independent media cannot necessarily become self-sustainable, and that 
therefore the “success of funding and support interventions cannot be measured by the ability of any project to 
become self-sufficient.”157 

What is perhaps particularly evident from this, is that journalism that probes and exposes corruption at all 
levels of society and holds those in power to account does not magically emerge with the removal of laws or 
introduction of constitutional rights such as freedom of expression. There is an ongoing need to reinforce these–
and to build the skills, capacity, and resources necessary to report on the growing pains of a new democracy and 
ensure that media freedom activists can fiercely monitor and guard the process of realizing these rights.

It seems that the core challenge facing media organizations in relation to funding is the challenges they 
face in defining “measurable outcomes.” This is a problem that faces media projects around the world, and 
specific research to develop acceptable mechanisms and tools to measure the impact of diversity on society 
and democracy would be of great value to both development agencies and media organizations. It is not an 
easy task–and it is something that small and large media organizations have grappled with over many years. 
It would require considerable resources, and the support and expertise of major international media-focused 
organizations and development agencies. This perhaps is the most critical “need,” if the debates about why 
support for news media is crucial to democracy and development are to advance beyond rhetoric. 

Conclusions and Recommendations



44        Center for International Media Assistance 

There are already some resources that could be drawn on and extended to assist in this. Publicly funded 
broadcasters, such as the British Broadcasting Corporation, have begun to “measure” their public value to justify 
license fees they receive from the public, and the research these big institutions have conducted could be drawn 
on to develop such tools for media-support groups around the world.158 

Extending the growing body of research on the importance of social accountability by exploring the role that 
information and an independent media play in this could also be valuable.159 

A project collating independent case studies of the value of media that news organizations could draw on would 
reinforce this and assist in persuading more development agencies to have specific media programs. Cullinan 
noted, for example, how further information on the impact media has had on delivery of services around the 
world could assist media organizations in motivating support. She stated that, for example, this could include 
detailed evidence to verify studies indicating that the Indian government had responded better to floods and 
droughts in places with good newspaper penetration.160

Finally, many of those that contributed to this study highlighted that it is also important that development 
agencies work more closely together to coordinate their activities and support–and draw on each other’s 
expertise and knowledge. As noted by Harber, for example, the lack of coordination has at times led to “a surfeit 
of training on a particular issue being offered” and donor-driven rather than need-driven projects. This results, 
he said, is well trained journalists being unable to utilize the new skills in their newsrooms, as these lack the 
resources necessary to support this.161 Such collaboration would not only further reinforce the overall impact of 
development support for the media but could also assist in expanding knowledge about what types of support 
are most likely to ensure that the media promote social justice and active citizen participation in society.

 



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                       45

1.	 Sapa, “Mail & Guardian ‘censored,’” IOL News, November 18, 2011, http://www.iol.co.za/news/politics/mail-
guardian-censored-1.1181232#.UXppVrWjSSo.

2.	 Verashni Pillay, ‘Back to black,’ Mail & Guardian, November 18, 2011, http://mg.co.za/article/2011-11-18-back-
to-black/.

3.	 Mac Maharaj, ‘This is why M&G must be charged,’ Mail & Guardian, August 3, 2012, http://mg.co.za/
article/2012-08-03-00-mac-maharaj-this-is-why-mg-must-be-charged.

4.	 Phillip de Wet, ‘M&G faces charges over Mac Maharaj,’ Mail & Guardian, July 27, 2012, http://mg.co.za/
article/2012-07-26-mg-faces-charges-over-mac-maharaj.

5.	 Pierre de Vos, ‘Mail & Guardian case raises difficult questions,’ Constitutionally Speaking, November 19, 2011, 
http://constitutionallyspeaking.co.za/mail-guardian-case-raises-difficult-questions/.

6.	 Anton Harber, ‘All things considered, 2011 was a rigorous and vigorous year,’ Business Day, December 29, 
2011, http://www.bdlive.co.za/articles/2011/12/29/anton-harber-all-things-considered-2011-was-a-rigorous-
and-vigorous-year.

7.	 Statistics South Africa, “Mid-year Population Estimates: 2013,” Pretoria, May 14 2013, http://www.statssa.gov.
za/publications/P0302/P03022013.pdf.

8.	 The World Bank, “South Africa Economic Update: Focus on Inequality of Opportunity,” The World Bank 
Group: Africa Region Poverty Reduction & Economic Management, Issue Three, Washington, July 2012, 
http://siteresources.worldbank.org/INTAFRICA/Resources/257994-1342195607215/SAEU-July_2012_Full_
Report.pdf.

9.	 This is what is called the ‘expanded’ unemployment figure – reflecting active work seekers and those who 
have given up looking jobs. The first quarter of the year figures are generally higher than those in other 
quarters though the expanded unemployment figure has been over 30 percent for the past few years. 
Statistics South Africa, “Quarterly Labour Force Survey, Quarter 1 (January to March 2013), Press Statement,” 
May 6, 2013, http://www.statssa.gov.za/news_archive/Docs/QLFS_Press_statement_Q1_2013.pdf.

10.	 According to the 2011 census results, isiZulu is the home language of 22.7 percent of the population. 
Statistics South Africa, “Census 2011: Key Facts”, page 6, http://www.statssa.gov.za/Census2011/Products/
Census_2011_Key_results.pdf.

11.	 South African Audience Research Foundation, “SAARF AMPS,” January 2012 – December 2012, April 2013, 
http://www.saarf.co.za/AMPS/presentations-amps.asp.

12.	 The ANC resolutions on communications refer to “a battle of ideas,” http://www.anc.org.za/docs/res/2013/
resolutions53r.pdf.

13.	 Cartoonists have, for example, depicted Jacob Zuma raping Lady Justice, http://www.zapiro.com/
Slideshows/Lady-Justice-Jacob-Zuma.

14.	 Nelson Mandela, “Address by Comrade Nelson R Mandela to the International Federation of Newspaper 

Endnotes



46        Center for International Media Assistance 

Publishers Conference,” Prague, May 26, 1992, http://www.anc.org.za/show.php?id=4135.

15.	 Media Development and Diversity Agency, “Transformation of print and digital media in South Africa,” 
Written submission to the Print and Digital Media Transformation Task Team, January 29, 2013, http://www.
mdda.org.za/Written%20submission%20to%20PDMTT,%2029%20Jan%202013,%20final.pdf.

16.	 Print & Digital Media SA, “Press release: Print media industry commits itself to transformation targets,” 
November 18, 2011, http://www.pdmedia.org.za/pressreleases/2011/PDMSA_PR_18_November_2011_Print_
media_industry_commitss.pdf.

17.	 Mandy De Waal, “Analysis: Print media transformation,” Daily Maverick, February 7, 2013, http://www.
dailymaverick.co.za/article/2013-02-07-analysis-print-media-transformation/#.UXOFELWjSSo.

18.	 “Print media transformation task team back to work,” The Media Online, March 22, 2013, http://
themediaonline.co.za/2013/03/print-media-transformation-task-team-back-to-work/.

19.	 See for example Ayanda Mdluli, “Small black publishers complain of SA giants bullying them,” The Witness, 
January 22, 2013, http://www.witness.co.za/index.php?showcontent&global%5B_id%5D=94395.

20.	 Anne Crotty, “Submission to the Print and Digital Media Transformation Task Team Hearing”, The Indie 
Trust, January 29, 2013, http://indie-trust.com/2013/02/04/submission-to-the-print-and-digital-media-
transformation-task-team-hearing/.

21.	 These included the Weekly Mail (an English language national weekly published in Johannesburg), Vrye 
Weekblad (an Afrikaans weekly also based in Johannesburg), South (focusing on the Cape Town area), New 
Nation (another national paper) and the New African in Durban.

22.	 These included analytical left-wing journal, Work in Progress, the Labour Bulletin focusing on labour issues, 
Speak Magazine and Learn and Teach (plain English magazines targeting workers), feminist journal Agenda, 
and community newspapers Saamstaan and Grassroots.

23.	 Jo-Ann Bekker, “Sisulu’s journalism reason for his detention, says state,” The Weekly Mail, November 13, 1987, 
http://mg.co.za/article/1987-11-13-s-journalism-reason-for-his-detention-says-state.

24.	 Marilyn Honikam, “We won’t advertise in your commie rag”, Mail & Guardian, November 24, 2005, http://
mg.co.za/article/2005-11-24-we-wont-advertise-in-your-commie-rag.

25.	 The Independent Broadcasting Authority Act was passed in 1993, and it started operating in 1994 after the 
first democratic elections.

26.	 Independent Communications Authority of South Africa, “List of Class Licensees,” April 5, 2013, https://
www.icasa.org.za/LegislationRegulations/LicensingCompliance/Licensees/ClassLicensees/tabid/701/ctl/
ItemDetails/mid/950/ItemID/1572/Default.aspx.

27.	 Seventeen of these radio stations were on air in 2012, another three commercial stations were awarded 
licences in 2012 and due to launch in 2013. Information confirmed by Nadia Bulbulia, Executive Director of 
the National Association of Broadcasters South Africa.

28.	 Republic of South Africa, Constitution, Section 192, Chapter 9, “State Institutions supporting constitutional 
democracy,” 1996, http://www.info.gov.za/documents/constitution/1996/96cons9.htm.



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                       47

29.	 Tanya Farber and Jeremy Daniel, “Icasa: Is it doing its job?,” The Media Online, September 10, 2012, http://
themediaonline.co.za/2012/09/icasa-it-is-doing-its-job/.

30.	 The SABC broadcasts in all official languages and has the largest transmitter network in the 
country. Its television transmitter network reaches about 90 percent of the population. SABC, 
“Annual Report: 2011/2012,” Universal Access, page 50, http://www.sabc.co.za/wps/wcm/connect/
dc4187004d094a8b9475f718052d6313/AR+2012+part+3_b.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=dc4187004d094a
8b9475f718052d6313.

31.	 SABC annual financial statements for past three years, http://www.sabc.co.za/wps/portal/SABC/SABCDOCS#.

32.	 A very broad range of stakeholders have criticised the broadcaster’s reliance on commercial revenue, 
including civil society organisations, the African National Congress and its allies and even its commercial 
competitors who want more access to advertising and sponsorship revenue.

33.	 See, for example, SABC, “Annual Report: 2011/2012,” Independent Auditors Report to Parliament and the 
Shareholder, Department of Communications, pages 83-87, http://www.supportpublicbroadcasting.co.za/
images/uploads/SABC_Annual_Report_2011-12_4.pdf.

34.	 Sapa and Political Bureau, “SABC gets its state bailout money,” IOL News, November 25, 2009, http://www.
iol.co.za/news/politics/sabc-gets-its-state-bailout-money-1.465682#.UYpmC7WjSSo.

35.	 Parliament has dissolved the SABC board twice in this period and put in place six monthly caretaker boards 
while appointing new directors. There have been two acting CEOs and two full-time CEOs in the last four 
years. See, for example, SOS Support Public Broadcasting South Africa, “Strengthening the SABC,” August 1, 
2010, http://www.supportpublicbroadcasting.co.za/campaigns/entry/strengthening_sabc_/#understanding 
and “Open letter to the Portfolio Committee on Communications and the President of the Republic of South 
Africa,” February 1, 2013, http://www.supportpublicbroadcasting.co.za/blog/entry/open_letter_to_the_
portfolio_committee_on_communications_and_the_president_/.

36.	 Successive Minister’s responsible for overseeing the SABC have been accused of interfering in the 
appointment of members of its executive team though they have denied this stating poor governance 
has necessitated their intervention. See Justine Limpitlaw and Kate Skinner, “Parliament must act on SABC 
crises,” City Press, March 10, 2013, http://www.citypress.co.za/news/parliament-must-act-on-sabc-crises/.

37.	 For example, a previous head of news before the 2007 ANC party congress has been accused of black-listing 
commentators critical of then president Thabo Mbeki in a bid to boost his battle for leadership against 
then aspirant head of the party Jacob Zuma. The black-listing saga was confirmed in a court ruling in 2011, 
though the judge did not find evidence of any political instruction to bar such analysts. Similar accusations 
of interference in coverage of ANC critics of Zuma were made in the lead-up to the 2012 ANC congress. See 
Political staff, “’Blacklist’ repeat as SABC cans talk show,” Business Day, December 5, 2012, http://www.bdlive.
co.za/national/media/2012/12/05/blacklist-repeat-as-sabc-cans-talk-show.

38.	 SOS: Support Public Broadcasting, “SOS Welcomes Appointment of ICT Policy Review Panel; Calls for 
Efficient Review,” December 12, 2012, http://www.supportpublicbroadcasting.co.za/library/entry/
welcomes_ministerial_appointment_of_ict_policy_review_panel_now_calls_for_a/.

39.	 Thami Mazwai, “ANC paper is putting cart before horse,” Business Day, April 1, 2008, http://www.journalism.



48        Center for International Media Assistance 

co.za/index.php/news-and-insight/insight/166-media-freedom3/1411-anc-paper-is-putting-cart-before-
horse.html.

40.	 Irene Louw, “Another newspaper bites the dust,” City Press, November 7, 2009, http://152.111.1.87/argief/
berigte/citypress/2009/11/07/CP/2/ilweekender.html.

41.	 Gill Moodie, “The fascinating puzzle that is The New Age,” Grubstreet Media Intelligence, July 29, 2010, 
http://grubstreet.co.za/2010/07/29/the-fascinating-puzzle-that-is-the-new-age/.

42.	 TNA Reporter, “More news to choose with new 24-hour channel,” The New Age, February 7, 2013, http://
www.thenewage.co.za/Detail.aspx?mid=53&news_id=82030&cat_id=9.

43.	 Quinton Bronkhorst, “Biggest companies in South Africa”, BusinessTech, April 22, 2013, http://businesstech.
co.za/news/general/36163/biggest-companies-in-south-africa/.

44.	  http://www.media24.com/en/newspapers/emerging-markets/daily-sun.html.

45.	 Harry Herber, “Media Opinion: Some things I didn’t know about the media,” BizCommunity, April 15, 2013, 
http://www.bizcommunity.com/Article/196/15/92036.html.

46.	 Audit Bureau of Circulations of South Africa, “ABC Q1 2013 Presentation – JHB,” May 15, 2013, http://www.
abc.org.za/Notices.aspx/Details/29.

47.	 Anton Harber, “Psssst! Want to buy a troubled newspaper company?,” The Harbinger, August 28, 2012, http://
www.theharbinger.co.za/wordpress/2012/08/28/psssst-want-to-buy-a-troubled-newspaper-company/.

48.	 Media Workers Association of South Africa, “Submission by the Media Workers Association of South Africa 
to the National Treasury on Independent News & Media of South Africa in response to the document ‘A 
review framework for cross-border direct investment in South Africa,” August/September 2011, http://www.
politicsweb.co.za/politicsweb/view/politicsweb/en/page71656?oid=360510&sn=Detail&pid=71656.

49.	 PricewaterhouseCoopers, South African Entertainment and Media Outlook 2012-2016, Chapter 8, 
Newspaper publishing, pages 177-178, http://www.pwc.co.za/en/assets/pdf/enm-20120-chapter8.pdf.

50.	 PwC South African entertainment and media outlook: 2012-2016 Chapter 5, Radio, http://www.pwc.co.za/
en/assets/pdf/enm-20120-chapter5.pdf.

51.	 PwC, South African Entertainment and Media Outlook 2012-2016, Chapter 3, Television, http://www.pwc.
co.za/en/assets/pdf/enm-20120-chapter3.pdf.

52.	 Statistics South Africa, Census 2011, Key Results, http://www.statssa.gov.za/Census2011/Products/
Census_2011_Key_results.pdf.

53.	 World Wide Worx, “Broadband in SA doubles in two years,” Media release, December 6, 2012, http://www.
worldwideworx.com/broadband201/.

54.	 South African Audience Research Foundation, “SAARF AMPS,” January 2012 – December 2012, April 2013, 
http://www.saarf.co.za/AMPS/presentations-amps.asp.

55.	 Socialbakers, “March 2013 Social Media Report: South Africa,” http://www.socialbakers.com/blog/1564-
march-2013-social-media-report-facebook-pages-in-south-africa.



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                       49

56.	 Indra de Lanerolle, “The New Wave,” South African Network Society Project, University of Witwatersrand, 
page 6, http://www.scribd.com/doc/114640231/TheNewWave-Small.

57.	 Indra de Lanerolle, “The New Wave,” page 11.

58.	 Ibid page 16.

59.	 Eli Noam, “Media Concentration in America and the World,” Presentation on Civil Liberties and Competition 
Policy at the American Antitrust Institute, June 21, 2012, http://www.antitrustinstitute.org/~antitrust/sites/
default/files/Noam%20AAI%20DC%20Presentation%206-21-12.pdf.

60.	  http://www.investopedia.com/terms/h/hhi.asp#axzz2MrmGwqax.

61.	 Constitution of the Republic of South Africa, Chapter 2, Bill of Rights, 1996, http://www.info.gov.za/
documents/constitution/1996/index.htm.

62.	 Gill Moodie, “Tenacious use of information law behind Eskom expose,” Journalism.co.za, April 10 2013, 
http://www.journalism.co.za/index.php/news-and-insight/insight/170-backstory/5298-tenacious-use-of-
information-law-behind-eskom-expose.html.

63.	 Jan de Lange, “The Big Billiton rip-off,” The Witness, March 22, 2013, http://www.witness.co.za/index.
php?showcontent&global[_id]=97618.

64.	 Freedom House, “South Africa,” Freedom of the Press 2012, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-
press/2012/south-africa.

65.	 Constitutional Court of South Africa, “Media Summary: Print Media South Africa and Another v Minister 
of Home Affairs and Another,” Case CCT 113/11, September 28, 2012, http://www.saflii.org.za/za/cases/
ZACC/2012/22.pdf.

66.	 Freedom House, “Methodology,“ Freedom of the Press 2012, http://www.freedomhouse.org/sites/default/
files/2012%20Methodology.pdf.

67.	 The first proposed amendment Bill was introduced in 2008 but subsequently sent back by parliament for 
reworking. The revised version was tabled in the legislature in 2010.

68.	 SABC, “Info bill passed by parliament,” April 25, 2013, http://www.sabc.co.za/news/a/3def1a804f64156e8513
8f1e5d06aea0/Info-bill-passed-by-Parliament-20130425.

69.	 Anna Majavu, “Rolling back freedom,” The Sowetan, November 23, 2011, http://www.sowetanlive.co.za/
news/2011/11/23/rolling-back-freedom.

70.	 Dene Smuts, “DA welcomes improvements to Secrecy Bill but constitutional problems remain,” Politicsweb, 
http://www.politicsweb.co.za/politicsweb/view/politicsweb/en/page72308?oid=363942&sn=Marketingweb
+detail&pid=90389.

71.	 Right2Know, “Guide: Why the Secrecy Bill Still Fails the Freedom Test,” November 28, 2012, http://www.r2k.
org.za/2012/11/28/guide-why-secrecy-bill-fails/.

72.	 SAPA, “More calls to send secrecy Bill to ConCourt,” April 27, 2013, http://mg.co.za/article/2013-04-27-more-
calls-to-send-secrecy-bill-to-concort.



50        Center for International Media Assistance 

73.	 Raymond Louw, “Scrap apartheid-era laws!,” The MediaOnline, February 6, 2013, http://themediaonline.
co.za/2013/02/scrap-apartheid-era-laws/.

74.	 Paddy Harper and Adriaan Basson, “R200m splurge on Zuma homestead,” September 30, 2012, http://www.
citypress.co.za/Politics/News/R200m-splurge-20120929.

75.	 The conversion is based on a rand/dollar exchange rate of R8.54 to the dollar. This is the average exchange 
rate for the period April 1, 2012 – March 31, 2013 according to information from the South African Reserve 
Bank, http://www.resbank.co.za/Lists/News%20and%20Publications/Attachments/5648/GOLDFXPOS_
Mar2013.pdf. Dollar amounts in this report are therefore indicative rather than actual (eg the dollar amount 
given for revenue or expenditure in a particular year is not equivalent to the actual dollar amount for that 
year). There are instances, moreover, where amounts cited were already converted to dollars in the source 
documents. Endnotes indicate where the amounts have been converted from rand to dollars.

76.	 Converted from rand to dollars.

77.	 Republic of South Africa, “National Key Points Act,” 102 of 1980, Section 10(2)(c), http://www.saps.gov.za/
docs_publs/legislation/juta/a102of1980.pdf.

78.	 Adriaan Basson, “Nkandla: Minister calls for City Press probe,” October 2, 2012, http://www.citypress.co.za/
Politics/News/Nkandla-Minister-calls-for-City-Press-probe-20121002.

79.	 Right2Know, “R2K Freedom Week,” April 22, 2013, http://www.r2k.org.za/2013/04/22/r2-freedom-week-2013/.

80.	 African National Congress, “Communications and the Battle of Ideas: On the Establishment of a Media 
Appeals Tribunal (MAT),” ANC 52nd National Congress Resolutions, paragraphs 126-131, December 20, 2007, 
http://www.anc.org.za/show.php?id=2536#ideas.

81.	 Many resolutions taken at ANC conferences are not implemented and editors informally indicated they had 
been assured by senior ANC members that it was unlikely that an MAT would be established.

82.	 African National Congress, “On print media transformation, accountability and diversity,” 53rd National 
Conference Resolutions, December 2012, pages 62-63, http://www.anc.org.za/docs/res/2013/resolutions53r.
pdf.

83.	 Press Freedom Commission, “Report on Press Regulation in South Africa,” Print Media South Africa and 
the South African National Editors Forum, April 2012, http://www.presscouncil.org.za/Reports/View/press-
freedom-commissions-report-5.

84.	 Ibid.

85.	 Constitutional Court, “Fred Khumalo and others versus Bantubonke Holomisa,” CCT 53/01, June 14, 2002, 
paragraphs 21-25, http://www.saflii.org/za/cases/ZACC/2002/12.pdf.

86.	 J Tsoka, “Judgement in the matter between Bosasa Operation (Pty) Ltd and Adrian Basson and M&G Media 
Limited,” South Gauteng High Court Johannesburg, Case no 09/2700, May 26, 2012, http://www.saflii.org/za/
cases/ZAGPJHC/2012/71.html.

87.	 Simon Delaney, “The Media and the Law: A Handbook for Community Journalists,” The Freedom of 
Expression Institute, 2007.



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                       51

88.	 P Reynolds, “Bogoshi – Loosening the chains!,” Webber Wentzel, February 7, 2000.

89.	 Converted from rand to dollars.

90.	 Claire Hu, “Zuma puts ‘personal sentiments’ aside to drop media cases,” Mail & Guardian, May 31, 2013, http://
mg.co.za/article/2013-05-31-zuma-drops-media-defamation-cases.

91.	 “Media Statement: Withdrawal of defamation cases by President Zuma,” SAPA-PR, May 31, 2013, http://www.
link2media.co.za/index.php?option=com_content&task=view&id=20564&Itemid=12.

92.	 Claire Hu, “Zuma puts ‘personal sentiments’ aside to drop media cases,” Mail & Guardian, May 31, 2013, http://
mg.co.za/article/2013-05-31-zuma-drops-media-defamation-cases.

93.	 Chris Vick, ‘The true confessions of a reputation manager’, Business Day, February 9, 2012, http://www.bdlive.
co.za/articles/2012/02/09/chris-vick-the-true-confessions-of-a-reputation-manager.

94.	 Trevor Neethling, ‘Editors ask Vick for names in bribery claims.’ Business Day, March 29, 2012, http://www.
bdlive.co.za/articles/2012/03/29/editors-ask-vick-for-names-in-bribery-claims.

95.	 Franz Krüger, “In the rush to offer analysis, facts are too often neglected,” Mail & Guardian, April 26, 2013, 
http://mg.co.za/article/2013-04-26-00-in-the-rush-to-offer-analysis-facts-are-too-often-neglected.

96.	 See for example Carmel Rickard, “South Africa: Bloemfontein Press hearings get input from real, working 
journalists,” Free African Media, March 3, 2011, http://freeafricanmedia.com/article/2011-03-03-south-africa-
bloemfontein-press-hearings-get-input-from-real-working-journalists.

97.	 Anton Harber, professor of journalism at the University of the Witwatersrand and chairperson of the 
Freedom of Expression Institute, telephone interview with the author, March 27, 2013.

98.	 Carol Paton, “IDASA leaves a gap as it succumbs to lack of funding,” Business Day, March 28, 2013, http://
www.bdlive.co.za/national/2013/03/28/idasa-leaves-a-gap-as-it-succumbs-to-lack-of-funding.

99.	 Kerry Cullinan, managing editor of Health-e news services, in a written response to questions for this 
research, September 22, 2013.

100.	Mail & Guardian Online, “History,” http://mg.co.za/page/history.

101.	Ibid.

102.	Caroline Kihato, “Shifting Sands: The relationship between foreign donors and South African civil society 
during and after apartheid,” Centre for Policy Studies, Research Report no 86, Social Policy Series, August 
2001, http://ccs.ukzn.ac.za/files/86cover%20(donors).pdf.

103.	Converted from rand.

104.	Kihato, page 5.

105.	Ibid, pages 6-9. 

106.	Ibid, page 10.

107.	Ibid. 



52        Center for International Media Assistance 

108.	Based on the author’s own experiences working in different capacities with many media oriented NGOs.

109.	For example, the African Commission on People’s and Human Rights adopted the “Declaration of Principles 
on Freedom of Expression’ in 2002 that endorsed many of the principles and approaches negotiated in 
South Africa. Guidelines on Human and People’s Rights. 

110.	African National Congress, “Ready to Govern: ANC Policy Guidelines for a democratic South Africa,” Section B 
11, “A Democratic Constitution for South Africa: A free and open society,” 1992, http://www.anc.org.za/show.
php?id=227.

111.	African National Congress, “Ready to Govern: ANC Policy Guidelines for a democratic South Africa”, Section 
N ‘Media: Democratisation of the Media.’ 1992, http://www.anc.org.za/show.php?id=227.

112.	Government Communications and Information System (GCIS), 2001 Media Development and Diversity 
Agency, Final Position Paper, http://www.gcis.gov.za.

113.	Essop Pahad, “Launch of the MDDA Position Paper: Minister’s Speech,” November 29, 2000, GCIS, http://
www.gcis.gov.za/content/newsroom/speeches/minister/essop-pahad-launch-media-development-and-
diversity-agency-mdda-position-paper.

114.	Author’s own analysis of MDDA Annual Reports, available at www.mdda.org.za.

115.	As told to the authority in 2003 by a member of the negotiating team while she was CEO of the MDDA. 

116.	Media Development and Diversity Agency, “Media Release: Minister Chabane tabled the MDDA’s 
unqualified,” Annual Report, 2011/2012, September 25, 2013, http://www.mdda.org.za/unqualified%20
Annual%20Report.htm.

117.	 Christa L Kuljian, “Philanthropy and Equity: The Case of South Africa,” Global Equity Initiative, Harvard 
University, October 2005, http://aljama.co.za/wp-content/uploads/2009/05/kuljian.pdf.

118.	What is called the King III Code of Corporate Governance has been adopted by the Institute of Directors in 
Southern Africa (IoDSA) as the standard for governance. It stipulates that sustainability report is required 
and should be disclosed and independently assured. http://www.iodsa.co.za/?page=kingIII.

119.	Trialogue, “Launch of the CSI Handbook 15th edition,” November 2012, http://www.trialogue.co.za/assets/
pdf/The%20CSI%20Handbook%20Launch%20Presentation%20-%2015th%20edition.pdf.

120.	Categories reported on include education, social and community development, health, and arts, and 
culture. 

121.	Cullinan, managing editor of Health-E news agency, telephone interview with the author on April 19, 2013. 

122.	Harber interview.

123.	 http://www.raith.org.za/.

124.	Such as those made at the Fourth High Level Forum on Aid Effectiveness in Busan, Republic of Korea in 
December 2011, http://www.oecd.org/dac/effectiveness/busanpartnership.htm.

125.	The Rockefeller Foundation, “Announcing Digital Jobs Africa,” May 9, 2013, http://www.



  cima.ned.org                     #SouthAfrica                       53

rockefellerfoundation.org/news/news/announcing-digital-jobs-africa.

126.	 http://www.rockefellerfoundation.org/our-work/current-work/digital-jobs-africa/countries.

127.	 http://www.osf.org.za/Programmes/default.asp?prg_Id=3.

128.	Zohra Dawood, former executive director of OSF South Africa in an interview for this research on December 
18, 2012. Dawood had just finished working for the Foundation at the time of the interview. She had led the 
South African office for 13 years. 

129.	It is difficult to determine the exact date as the history page on the web-site is not dated.

130.	The Media Monitoring Project (now Media Monitoring Africa) received a grant of about 2.5 million rand for 
this project, 2004 Annual Report, pages 31-34, http://osf.org.za/wp/wp-content/uploads/2012/09/OSF-SA-
Annual-report-2004.pdf.

131.	Zohra Dawood, interview December 18, 2012.

132.	OSF-SA, Annual Report 2011, page 23, http://osf.org.za/wp/wp-content/uploads/2012/09/OSF-Biennial-
Report-2011.pdf.

133.	Ibid, page 24.

134.	 http://www.atlanticphilanthropies.org/search/grants#?show_advanced=&keywords=&programmes%5B0%
5D=680&regions%5B0%5D=667&order_by%5Byear%5D=desc.

135.	These exclude funds that seemed to be allocated to an organisation to produce its own publicity material 
(for example to the Friends of Mosveld Hospital and to gay and lesbian organisations) and funds provided 
to the Institute for Justice and Reconciliation to produce to “stimulate debate and school-based activities”. It 
includes however grants to organisations to produce television documentaries or current affairs talk shows, 
such as those for a documentary on reconciliation and for the production of news focused debate series on 
private TV channel, e.tv.

136.	Note that there are no indications on the website of the dates for support, amounts provided, or if they 
ongoing or completed projects.

137.	 http://jhhesa.org/partners.htm.

138.	Tebogo Sepeng, media programmes officer at the U.S. Consulate General in South Africa, in an e-mail 
response to questions from the author, December 3, 2012.

139.	These include the International Visitors Leadership and Foreign Press Centers programs and the Hubert 
Humphrey program for mid-career journalists. 

140.	 http://transition.usaid.gov/stories/southafrica/fp_sa_journalist.html.

141.	 http://www.fesmedia.org/.

142.	 http://www.kas.de/medien-afrika/en/about/partners/.

143.	Harber interview, March 2013.



54        Center for International Media Assistance 

144.	 http://www.fhr.org.za/.

145.	 http://fxi.org.za/home/about-fxi/support/.

146.	 http://www.capetowntv.org/About-Us-(1)/Funders.aspx.

147.	Hivos and Atlantic Philanthropies have jointly established what is called the Multi Agency Grants Initiative 
(MAGI) which provides funds to citizen journalism initiatives. Its website states that it has supported such 
projects in South Africa since 2011. http://www.magi.org.za/democracy_fund.html.

148.	 http://www.hivos.nl/dut/content/view/full/96/(sector)/-1/(country)/10000039.

149.	Ringgaard, Jorgen; Pesic, Milica; Sawadogo, Moussa; and Ouedraogo, Jean, “Support Study regarding media 
and development programmes currently in Africa funded by European donors,” European Union, Contract 
no: 2009/216769, April 27, 2010, http://www.africa-eu-partnership.org/sites/default/files/mediadev_support_
study_final_report.pdf, page 12.

150.	Ibid, page 48.

151.	Ibid, own analysis of report.

152.	Ibid, page 34.

153.	Ibid, pages 7 and 25

154.	EPRD, “Mapping EU Media Support 2000-2010,” (European Commission, September 2012), http://gfmd.info/
images/uploads/Mapping_EU_Media_Support_2000-2010.pdf, page 6.

155.	Ibid. 

156.	Alexander O’Riordan, “Idasa’s Demise, Broken Donor Policies and Africa’s Naïve Civil Society,” March 27, 2013, 
The South African Civil Society Information Service, http://www.sacsis.org.za/site/article/1619.

157.	Dawood interview, December 2012.

158.	See for example Colin Talbot, “Measuring public value: A competing values approach,” The Work 
Foundation, http://www.theworkfoundation.com/downloadpublication/report/202_measuring_pv_final2.
pdf.

159.	The Centre for the Future State, “How social accountability can improve service delivery for poor people,” 
Brighton, Institute of Development Studies, University of Sussex, 2010, http://www.sasanet.org/documents/
Resources/How%20SA%20can%20improve%20SD%20for%20Poor_IDS.pdf.

160.	Ringold, D, A Holla, M Koziol and S Srinivasan, “Citizens and service delivery: Assessing the uses of social 
accountability approaches on human development,” New York, World Bank, 2005, http://www.odi.org.uk/
events/docs/4871.pdf.

161.	Harber interview, March 2013.



Advisory Council 
for the

Center for International Media Assistance

Esther Dyson

Stephen Fuzesi, Jr. 

William A. Galston

Suzanne Garment

Mark Helmke

Ellen Hume 

Jerry Hyman

Alex S. Jones 

Shanthi Kalathil

Susan King 
 

Craig LaMay

Caroline Little

Eric Newton/

William Orme

Dale Peskin

Adam Clayton Powell III

Monroe E. Price 

Adam Schiff

Kurt Wimmer 

Richard Winfield



Center for International Media Assistance 
National Endowment for Democracy 

1025 F Street, N.W., Suite 800 

Washington, DC 20004

Phone: (202) 378-9700 

Fax: (202) 378-9407

Email: CIMA@ned.org
URL: http://cima.ned.org


