
Captured News Media
The Case of Turkey

BY ANDREW FINKEL

October 2015



Captured News Media
The Case of Turkey
OCTOBER 2015

ABOUT CIMA

The Center for International Media Assistance 
(CIMA), at the National Endowment for Democracy, 
works to strengthen the support, raise the visibility, 
and improve the effectiveness of independent 
media development throughout the world. The 
center provides information, builds networks, 
conducts research, and highlights the indispensable 
role independent media play in the creation and 
development of sustainable democracies. An 
important aspect of CIMA’s work is to research ways 
to attract additional U.S. private sector interest in 
and support for international media development.

CIMA convenes working groups, discussions, and 
panels on a variety of topics in the field of media 
development and assistance. The center also issues 
reports and recommendations based on working 
group discussions and other investigations. These 
reports aim to provide policymakers, as well as 
donors and practitioners, with ideas for bolstering 
the effectiveness of media assistance.

Center for International Media Assistance 
National Endowment for Democracy

1025 F STREET, N.W., 8TH FLOOR

WASHINGTON, DC 20004

PHONE: (202) 378-9700

FAX: (202) 378-9407

EMAIL: CIMA@ned.org

URL: http://cima.ned.org

Mark Nelson
SENIOR DIRECTOR

ADVISORY COUNCIL FOR THE CENTER FOR 
INTERNATIONAL MEDIA ASSISTANCE

Esther Dyson
Stephen Fuzesi, Jr.
William A. Galston
Suzanne Garment
Ellen Hume
Jerry Hyman
Alex S. Jones
Shanthi Kalathil
Susan King

Craig LaMay
Caroline Little
William Orme
Dale Peskin
Adam Clayton Powell III
Monroe E. Price
Rep. Adam Schiff
Marguerite Sullivan
Richard Winfield

Contents
Foreword . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                            1

Introduction. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                           3

Capture and its Applicability to Turkish Media. . . . . . . . . . . . .              4

Media, State, and Economy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                              8

Historical Background:  
A Media on the Offensive Is Itself Captured . . . . . . . . . . . . . . .              11

The Implications of Capture  
for Democracy Promotion. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                             20

Endnotes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                           24

ABOUT THE AUTHOR

Andrew Finkel is a British-educated journalist 
who has been based in Turkey since 1989, and has 
corresponded for a variety of print and broadcast 
media outlets, including The Daily Telegraph, The Times, 
The Economist, TIME, and CNN. He also has worked 
in the Turkish language press, both in the newsroom 
as a featured columnist (Sabah, Milliyet, and Taraf) 
as well as on Turkish television. He was a regular 
contributor to the Latitude section of the international 
edition of The New York Times and more recently 
for Reuter’s Opinion. He is also the contributing editor and restaurant 
critic for Cornucopia magazine. 

In 2013 Finkel helped found P24, a Turkish registered 
non-profit organization whose mission is to support 
independent media in Turkey, and is an executive board 
member of that organization. In 2002–2003 Finkel was 
the Karsten Prager Fellow in International Reporting at 
the University of Michigan and in 2005 held a Reagan-Fascell Democracy 
Fellowship at the National Endowment for Democracy in Washington. 
He is the author of scholarly articles on press integrity. His second 
book, Turkey: What Everyone Needs to Know, is published by Oxford 
University Press.

Cover photos: © Thomas Koch / Shutterstock.com; © Drop of Light / Shutterstock.com; and © Koraysa / Shutterstock.com



1C a p t u re d  N ew s  M e d i a :  T h e  C a s e  o f  Tu r key     #mediadev

W
hy are so many countries failing to create independent 

media that contribute to democracy and economic progress? 

That is a big and complex question, but we at the Center for 

International Media Assistance suggest that one piece of the answer 

may be found in a concept known as media capture.

Media capture is a systemic governance 

problem where political leaders and media 

owners work together in a symbiotic but 

mutually corrupting relationship: Media 

owners provide supportive news coverage 

to political leaders in exchange for favorable 

government treatment of their business and 

political interests. The favors may include 

increased government advertising or other 

financial benefits to the media industry itself. 

But perhaps more typical these days, the 

benefits accrue not so much to the media 

industry, but to the non-media interests 

of media owners in the form of regulatory 

changes, legislative measures, or lucrative 

government contracts. All the while, the 

political leaders get to bask in the glow of 

a fawning media.

Media capture is not the same as the old 

Soviet-style censorship and state ownership 

of the media that produced dry, official daily 

log of meetings and optimistic glosses on 

government activities. Indeed, captured 

media often chases its audiences with 

screaming headlines, political intrigue, 

sex scandals, and melodramatic sports. 

It behaves much the same as hyper-

competitive, commercialized media, though 

it operates on a fundamentally different 

economic model. Indeed, in many countries 

with a high degree of capture, profitability 

of the news media is not even the principle 

aim. Instead, the ability to influence large 

numbers of people and maintain the favor 

of government is enough. Profits come 

from elsewhere.

While this type of distortion of the media 

environment is nothing new, systemic media 

capture is becoming the dominant model 

of organization in a growing number of 

media markets across the world. CIMA staff 

members in Washington, DC, have in the 

last year met with successive delegations 

of media representatives and civil society 

advocates—from Indonesia to Nigeria, from 

Romania and Serbia to Nicaragua—all of 

whom have expressed their concern about 

this growing menace to the independence 

of media in their countries. The Media 

Ownership Project runs an ongoing survey 

Foreword

Mark Nelson
SENIOR DIRECTOR, 

CENTER FOR 

INTERNATIONAL 

MEDIA ASSISTANCE

Media capture is a systemic governance problem where political leaders and 
media owners work together in a symbiotic but mutually corrupting relationship: 
Media owners provide supportive news coverage to political leaders in exchange 
for favorable government treatment of their business and political interests. 



2 C E N T E R  F O R  I N T E R N AT I O N A L  M E D I A  A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

of the ownership of news media—as of late 

2015 numbering 530 outlets in 11 countries 

in Eastern Europe—and has found that 

27 percent of owners have connections to 

politics, 10 percent connections to crime, and 

42 percent with non-transparent ownership. 

In countries such as Ukraine and Moldova, 

non-transparent and offshore ownership of 

media by business tycoons affects well over 

half the media houses.*

Media capture is a means by which public 

opinion is manipulated, vested interests 

are preserved, and political control is 

consolidated by a small elite. In countries 

such as Russia, it is a deliberate and 

organized campaign by an authoritarian 

leader. In others—as the visiting Indonesians 

speculated about their own case—it takes 

hold initially as a result of policy weaknesses 

and neglect. By the time societies become 

aware of it and start to try to curb its 

influence, the system is well entrenched, 

allowing elites to maintain a tight hold on the 

reins of power. It has huge implications for 

the political trajectory of countries, for their 

aspirations for democratic accountability, 

and for their ability to make and sustain 

successful economic policies. 

We are pleased that Andrew Finkel agreed 

to look at Turkey through this lens. This 

highly personal essay by a British-educated 

journalist and longtime resident of the 

country includes a thoughtful review of the 

capture concept and its origins. He looks at 

the history of media capture in the Turkish 

context. Finally he proposes some thoughts 

on how the media development community 

might respond—or at least think about this 

problem going forward.

Indeed, we have a long way to go before we 

are able to measure the extent of the global 

spread of the capture phenomenon or come 

up with effective policies to combat it. CIMA 

hopes to contribute to a greater awareness 

of this type of media system, to begin 

understanding how it gets started, how it 

operates, and how it sustains itself. We also 

want to explore what the media development 

community can do about it. We are delighted 

to start the search for answers with this 

thought‑provoking contribution. 

*	 �https://www.reportingproject.net/media/ (accessed on 9/28/2015).



3C a p t u re d  N ew s  M e d i a :  T h e  C a s e  o f  Tu r key     #mediadev

Turkey provides a rich example of what (to extend the metaphor) 

might be called “ambush,” or a process whereby media that set 

out to maximize its influence in non-press economic spheres is 

itself waylaid. Newspapers and media organizations have changed 

hands under dramatic circumstances over the last two decades, 

suggesting that ownership has gone from being an effective tool 

for the harvest of economic rent to a potential liability. Media’s 

decline in political effectiveness perversely exposes proprietors to 

a high degree of political risk. 

Understanding the economic climate and business model under 

which media operate is an obvious first step to promoting 

media independence. Often, and for good reasons, democracy 

promotion agencies focus on authoritarian state practices when 

analyzing limitations on press freedom rather than on how news 

organizations may themselves be structurally compromised 

or actively complicit in this process. Capture thus provides a 

framework to formulate a strategy to restore press integrity. 

Yet, while news organizations may be captured, news itself is 

more elusive. It is a commodity but not a fungible one. Political 

hegemony over media may be at the expense of that same 

media’s ability to deliver a credible message. Depicting media as a 

public good whose value may be squandered provides context to 

discussions of how to give citizenry a renewed stake in a free and 

fair press.

Introduction

T
his essay explores the applicability of the concept of capture to media 

integrity and regulation. The term is used to analyze the recent institutional 

history of the Turkish press and to depict how media has become the 

handmaiden of the very forces it is intended to hold accountable. More especially, 

capture is used to examine the media’s shifting role in a country where the 

relationship between political and economic interests is itself in a process 

of transformation.

P
h

o
to

 c
re

d
it

: ©
 F

ar
aw

ay
s 

/ 
S

h
u

tt
er

st
o

ck
.c

o
m



4 C E N T E R  F O R  I N T E R N AT I O N A L  M E D I A  A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

As formulated by Chicago school economists, capture refers to a 

propensity of state regulatory agencies to further the interest not of 

consumers or citizens but of the industries over which they stand vigil.2 

Originally designed as a conservative caveat against bureaucratic 

interference in the market, the concept can be used from a liberal 

perspective to demonstrate how watchdog institutions are made 

subject to powerful or class interests. Capture is, thus, a tendency 

to be identified and resisted through greater transparency and more 

effective civil society. Left unchecked, capture leads to criminality. 

“State capture” is synonymous with high-level, intractable corruption—

an absence of democratic mechanisms and license for a mafia-run or 

kleptocratic polity.3 

Applied to the media, capture describes the tension between media as 

a public good (in the case of Turkey where media rights are recognized 

and guaranteed but also qualified by the constitution4) and media as 

an economic and political actor co-opted into the processes it is meant 

to observe. 

That this tension is scarcely unique to Turkey is evinced by the following 

quotation about the Mexican press used to illustrate media relations in 

many of the countries of Southeast Asia. 

Outside observers who look for examples of direct government 

censorship, monopolization of the distribution of newsprint and 

limitless government power to suppress or publicise news and 

commentary fail to grasp the nature of the relationship between 

the governments and the media—a complex network of mutual 

benefits, commitments and favours, difficult to penetrate and 

even more difficult to reform.5

There are degrees and shades of capture. Joseph E. Stiglitz speaks of 

“cognitive capture” to depict the enthrallment of financial journalists 

prior to the Lehman Brothers crisis who had, as it were, gone native 

by internalizing the values of the industry whose activities they should 

Capture and its Applicability to Turkish Media

T
he notion of “capture”1 describes the hijacking of public resources 

and administration by narrow, special, or even criminal interests and 

the consequent subversion of the public good. The concept implies an 

understanding both of how institutions should behave and how the reality 

deviates from that ideal.

Applied to the media, 
capture describes the 

tension between media as 
a public good…and media 

as an economic and 
political actor co-opted 
into the processes it is 

meant to observe. 



5C a p t u re d  N ew s  M e d i a :  T h e  C a s e  o f  Tu r key     #mediadev

In Turkey as elsewhere, 
media consumers learn 

how to read between the 
lines, compensate for bias, 
or to associate this or that 
columnist with the views 

of a particular politician—
or even recognize news 

planted by national 
intelligence agencies.

have been holding up to scrutiny.6 Indeed, the very expression “Fourth 

Estate” did not always mean an independent pillar of democratic 

societies but (as attributed to Edmund Burke) poked fun at the 

pretentions of those who packed the press gallery of the British 

parliament and who thought themselves equal in status to the three 

“real” powers of the land.7 A related phenomenon is that of “source-

dependent journalists” who in exchange for exclusive information often 

perform as unacknowledged spokesperson for a particular public 

figure. In Turkey as elsewhere, media consumers learn how to read 

between the lines, compensate for bias, or to associate this or that 

columnist with the views of a particular politician—or even recognize 

news planted by national intelligence agencies.8 

That journalists are sometimes reluctant to publish or be damned 

may not require complex explanation. Despite the image of the 

journalism profession as giving a premium to man-bites-dog, counter-

intuitive information, there are often informal sanctions in going 

against nationalist or simply popular sentiment. One definition of a 

scoop, born of professional exasperation, is the story your editors 

read in someone else’s newspaper. Lone voices are often overlooked 

or ignored. It becomes an ethical question or one of professional 

standards how closely media obeys the dictates of national security or 

risks undermining market sentiment. The buildup to the 2008–2009 

U.S. financial crisis is one example where the journalistic community 

listened to the financial markets’ need for confidence more closely 

than to the need for transparency.9 Similarly, the Financial Times 

correspondent in Turkey came under bitter attack in 2000 for the all 

too prophetic warning that the poor asset quality of Turkish banks 

risked generating a major crisis.10

“The broken arm remains within the sleeve,” is the Turkish maxim that 

reinforces the merits of the keeping bad news hidden. 

By any standards, press capture in Turkey is at the extreme end of 

the scale, better serving to protect the state from the individual than 

the ideal democratic order of protecting the individual from the state. 

A notorious example of this was a summit on October 20, 2011, in 

which the prime minister summoned to Ankara a group of 35 senior 

media figures to discuss how best to filter news of bloody cross-border 

attacks then being mounted by the Kurdistan Workers Party (PKK). An 

account of this meeting was published the next day in the newspaper 

Taraf by one of the few openly dissenting voices and described a near 

universal eagerness among those assembled to self-censor.11 Attendees 

even appealed for guidelines as to how many seconds per broadcast 

could be devoted to unpalatable news items, and there was a proposal 

P
h

o
to

 c
re

d
it

: ©
 T

h
o

m
as

 K
o

ch
 /

 S
h

u
tt

er
st

o
ck

.c
o

m



6 C E N T E R  F O R  I N T E R N AT I O N A L  M E D I A  A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

to set up a council, to be chaired by the prime minister himself, that 

would act as an official censor. Such eagerness to toe the line appeared 

to have taken the government side of the table by surprise, and these 

more extreme suggestions were rejected, presumably out of politicians’ 

reluctance to be seen dictating media coverage. 

An example of the consequences of this subservience came two months 

later when mainstream television stations initially ignored news that 

34 Kurdish villagers from Roboski near the Iraqi border had been killed 

in a raid by air force jets. Instead, the story leaked out through social 

media that those who died were not armed PKK guerrillas but local 

smugglers, some of them in their early teens. One presenter of a CNN-

Turk morning show was fired for ignoring orders being barked into her 

earpiece from the control room to not mention the event on air.12 

That mainstream media did not hesitate to censor such an important 

story is, of course, an abdication of the obligation to hold officialdom 

accountable. For the press itself to be an accomplice in a failed cover-up 

was a display of indifference to the population it is intended to serve. 

However, from the perspective of a government trying to create trust 

in a Kurdish peace process, it was far more damaging to have bad 

news leak out through the fog of self-censorship and cover-up than 

through normal reporting. It was one of a series of incidents that was 

to disillusion conservative ethnic Kurdish voters who had supported 

the ruling Justice and Development Party (AKP) against more radical 

Kurdish nationalists. The subsequent defection of this section of 

the electorate in the June 2015 election cost the AKP its majority 

in parliament. 

On subsequent occasions when media bosses and editors consult 

with ministers behind closed doors, the meetings have been officially 

described without irony as “not open to the press.”

The recent history of the Turkish press offers myriad examples of 

its failure to protect its own integrity or to define the public interest 

independently of the spin imposed by the ruling party. Turkish courts 

impose (and only a few independent organizations defy) news blackouts 

on major stories where the public has a clear right to know—including 

those dealing with a deadly terrorist attack in May 2013 in Reyhanlı, 

a town near the Syrian border in which 51 people died; evidence that 

national intelligence was involved in running munitions to Islamic 

militants across the Syrian border; and even a horrendous coal mining 

accident in 2014 in the Aegean town of Soma that killed 301 people. 

When the leader of the opposition attempted to play a tape under 

parliamentary privilege purporting to incriminate the prime minister and 

“The broken arm remains 
within the sleeve,” 

is the Turkish maxim 
that reinforces the 

merits of the keeping 
bad news hidden.



7C a p t u re d  N ew s  M e d i a :  T h e  C a s e  o f  Tu r key     #mediadev

his son in high-level corruption, major television stations including the 

public broadcaster TRT, cut him off in mid-sentence. 

Turkey has vied with China in recent years as the leading jailer of 

journalists according to the Committee to Protect Journalists (it lead the 

field in 2013 as it had done 15 years earlier13); recent improvements in 

this record are the result of a more sophisticated strategy of punishing 

dissent by having journalists blacklisted and fired.14 Turkey ranks in 

149th place in the Reporters without Borders World Press Freedom 

Index, below Zimbabwe and Burma/Myanmar. In its 2014 report, 

Freedom House demoted Turkish media from being “partly free” to 

“not free.” Turkey remains the only nation in its European peer group to 

be so dishonored.15 Yet perhaps the more damming anomaly is that the 

Freedom House downgrade was deeply criticized on the front pages of 

the very Turkish press the Washington-based organization had set out to 

defend, in one notable case on the grounds that its then-director was of 

Jewish ancestry.16

In Turkey, therefore, capture might seem a conceptual sledgehammer to 

crack the all too obvious phenomenon of a national press in functional 

disarray. The argument here, however, is that this disarray is the result 

of a history of collusion and accommodation between media and 

state authoritarianism. An analysis of this process goes some way in 

unravelling the enigma of Turkey as a country committed to free and fair 

elections, European Union membership, and to the rule of law, and that 

yet at some level does not want to democratize. 

The recent history of 
the Turkish press offers 

myriad examples of 
its failure to protect 
its own integrity or 
to define the public 

interest independently 
of the spin imposed by 

the ruling party. 

Turkey ranks in 149th place in the 
Reporters without Borders World Press 
Freedom Index, below Zimbabwe and 
Burma/Myanmar. In its 2014 report, 
Freedom House demoted Turkish media from being “partly free” to “not free.” 
Turkey remains the only nation in its European peer group to be so dishonored.

World Press Freedom Index
#149TURKEY 

RANKS



8 C E N T E R  F O R  I N T E R N AT I O N A L  M E D I A  A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

While this might suggest that Turkey alternated between a 

populist democracy and openly authoritarian rule, it also 

suggests there was some symbiosis between the two. The 

imposition of martial law was always justified as the need to 

impose stability on an inchoate and anarchic civil society, 

but it also served to legitimize the spoils distributed during 

the “chaos” of democratic rule. For example, settlements 

built semi-illegally on state land and in defiance of planning 

procedures in the 1970s received legal status and were 

integrated into the urban grid after the 1980 military coup. 

The post war-political machine, which had managed the 

expansion of Turkish cities, collapsed during the economic 

crisis of 2000–2001. It was rebuilt under the AKP at a time 

when Turkey was fully globalized and the spoils that much 

more lucrative.17 If in the past, politicians had become 

expert at looking the other way at “rogue urbanization,” 

the AKP began to organize that process itself. Changing 

zoning regulations was one way of creating vast urban rent. 

AKP administration became associated with mega-urban 

infrastructure projects intended to open the remaining 

green spaces, particularly in Istanbul, to urban development. 

The state housing agency, known by its acronym TOKİ, 

became literally a law unto itself, able to create its own 

planning procedures and essentially to build what it wanted, 

and where.

While there is broad consensus that the AKP succeeded in 

clipping the wings of the military, it has clearly not been able 

Media, State, and Economy

T
he history of the Turkish media, unsurprisingly, parallels many of the 

post‑war changes in political economy. That history is of a closed 

economy—based on import-substituting industrialization—being 

integrated into global markets. This integration was accompanied by a massive 

movement of population from the countryside to the cities. A population that 

was 75 percent rural after World War II is nearly 75 percent urban now. This 

metamorphosis created social strain, leading to three periods of martial law 

(1960–61, 1971–73, and 1980–83) and the continued presence of the military 

in political life well into the 2000s. 

The imposition of martial 
law was always justified as 
the need to impose stability 
on an inchoate and anarchic 

civil society, but it also 
served to legitimize the 

spoils distributed during the 
“chaos” of democratic rule.



9C a p t u re d  N ew s  M e d i a :  T h e  C a s e  o f  Tu r key     #mediadev

to replace this with a system of governance dependent on democratic 

consensus. Between its initial election in 2002 and losing a parliamentary 

majority in 2015, the AKP has imitated the stop-start democratic cycle 

of previous decades. It moved from being a government committed to 

civil libertarianism and decentralization of power to one that is virtually 

a crypto-form of martial law—careless of the rule of law, intolerant of 

dissent, and committed to ideological uniformity. 

The greatest recent challenge to the AKP’s consolidation of power was 

a series of revelations initiated by police raids in December 2013. These 

uncovered what prosecutors said was evidence implicating the prime 

minister and his family, as well as political and business associates, in 

massive and systematic corruption. The government branded the raids 

as nothing short of a coup—the actions of a “parallel state” bent on 

pulling it down. It blamed the followers of a self-exiled cleric, Fethullah 

Gülen whose followers were well represented in the police and judiciary 

and who had substantial business interests as well as a sympathetic 

media group. The government fought back by reassigning those involved 

in the investigation and introducing legislation to give the cabinet more 

say over the functioning of the courts. 

Then, in February 2014, just weeks before nationwide municipal 

elections, a series of police phone taps began to leak onto the Internet 

that seemed to confirm the very worst of the corruption allegations. 

P
h

o
to

 c
re

d
it

: ©
 T

h
o

m
as

 K
o

ch
 /

 S
h

u
tt

er
st

o
ck

.c
o

m

Between its initial election 
in 2002 and losing a 

parliamentary majority in 
2015, the AKP has imitated 

the stop-start democratic 
cycle of previous decades. 

It moved from being a 
government committed to 

civil libertarianism and 
decentralization of power 
to one that is virtually a 
crypto-form of martial 

law—careless of the 
rule of law, intolerant of 

dissent, and committed to 
ideological uniformity. 



10 C E N T E R  F O R  I N T E R N AT I O N A L  M E D I A  A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

In Turkey as elsewhere, it is not so much the Woodwards and Bernsteins 

who drove the political agenda following the ground rules of legacy 

media but the Mannings and Snowdens prying open the Pandora’s Box. 

In the Turkish case, the most damaging revelations have been the work 

of a pseudonymous source called Fuat Avni, who operates through 

Twitter and similar platforms.

One such recording, posted on YouTube and much linked to on Twitter, 

purported to be then-Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan interrogating 

his son about whether he has managed to dispose of cash hidden in 

the house. “Did you make it vanish,” the voice asks, to which a bumbling 

reply comes: “There are only about 30 million euros left.” While Erdoğan 

described that particular conversation as a “montage” created though 

electronic trickery, other leaks almost as damaging were never denied. 

In another recording, the prime minister discusses with a friendly 

businessman how to reverse the reward of a state tender. In another, 

he talks to his minister of justice how to get the preferred verdict in an 

important trial.18

Such revelations might be expected to have produced a feeding frenzy 

among the nation’s press corps. That this was not the case is because 

some of the most damaging revelations implicated the press itself. 

In one of the recordings the prime minister micro-manages the way the 

private Habertürk television channel displays its news, dressing down a 

senior executive for broadcasting the views of an opposition politician 

on the ticker at the bottom of the screen, and the offending banner is 

removed. In another leak, the prime minister reduces the elderly head 

of the Demirören Group of Companies to actual tears after his Milliyet 

newspaper printed a story that embarrassed the government’s Kurdish 

policy. “How did I get involved in this business?” he asks between sobs. 

Demirören’s other interests include property development and liquefied 

natural gas, enterprises dependent to some extent on government grace 

and favor. Perhaps the most damning conversation is among members 

of the consortium who won the $29 billion bid to build the third Istanbul 

airport. They make it clear that they had been frogmarched into buying 

the loss-making Turkuaz Media Group, which includes the newspaper 

Sabah, in order to rescue another pro-government business group 

that had owned the paper and whose CEO was the prime minister’s 

son-in-law.

In Turkey as elsewhere, 
it is not so much 

the Woodwards and 
Bernsteins who drove 
the political agenda 
following the ground 
rules of legacy media 

but the Mannings and 
Snowdens prying open 

the Pandora’s Box. 



11C a p t u re d  N ew s  M e d i a :  T h e  C a s e  o f  Tu r key     #mediadev

One could also argue that a coercive political environment encouraged 

newspapers to compete on technological advance or give-away 

promotions as much as on content. In the aftermath of the 1980 

coup, newspapers could be removed from the stands or punished 

with not being allowed to distribute the next day. Technicians from 

Sabah (founded in 1985) advised the short-lived British daily Today 

(1986) on color offset printing. The early 1990s were notorious for 

their encyclopedia wars when people bought newspapers less for the 

headlines than the front-page coupons to be collected and redeemed for 

a set of Britannica or Larousse.20 

At the same time, many of the unhealthy aspects of the Turkish press 

are simply a distortion through scale of tendencies rooted in this not so 

distant past. Malik Yolaç, who purchased the newspaper Akşam in 1957, 

described in an interview 50 years later resisting a government attempt 

to win his editorial backing by recruiting him as a member of parliament. 

Akşam became a hive of the best-known writers of its day, universally 

opposed to the government. This, Yolaç told his interviewer, led to the 

paper’s ruin as advertisers came under political pressure to move 

elsewhere. (“It was too expensive to fire them” he said of the offending 

writers who were entitled to substantial severance pay—a practice which 

proprietors were later to avoid by using non-unionized labor).21 Editors 

of Taraf, a newspaper established in 2007, complained of similarly 

orchestrated commercial pressures when the gap between it and the 

government it had indirectly supported became too wide.

The newspaper Güneş was relaunched as a quality daily in 1989, 

consciously modeled on the London Independent. For all its novel 

Historical Background:  
A Media on the Offensive Is Itself Captured

C
apture suggests a process of deterioration. This is not to posit a golden 

age of the Turkish press. If the newspapers of the 1960s earned their 

keep through sales and ads, many of those ads were provided by the 

government agencies or state economic enterprises under political supervision. 

An unexpected instrument with which the government attempted to control 

printed media was the pricing and allocation of newsprint itself, produced by 

the state paper factory or subject to import controls.19 Even so, one could at 

least make the case that newspaper proprietors understood how to operate in 

a rough market but were also sympathetic to journalism itself. 

P
h

o
to

 c
re

d
it

: ©
 R

ad
u

 B
er

ca
n

 /
 S

h
u

tt
er

st
o

ck
.c

o
m



12 C E N T E R  F O R  I N T E R N AT I O N A L  M E D I A  A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

emphasis on human rights and women’s issues, it was obliged to fire 

the columnist Yalçın Pekşen who had offended President Özal. Behind 

closed doors, the Demirel government of the early the 1990s called to 

heel Sabah—then a social democrat-leaning broadsheet, after its leading 

columnists criticized a prominent minister. The paper printed a full 

retraction under the implicit threat of tax inspectors turning over the 

books.22 It was an open secret in newsrooms well before the AKP party 

came to power that certain colleagues took instructions from national 

intelligence. Among the most notorious incidents were the front pages in 

the national press that served as justification for a military operation to end 

a hunger strike in Turkish prisons in 2000 during which 29 people died. The 

following year, four people died in a police operation to end a hunger strike 

in an Istanbul neighborhood—an event preceded by much exaggerated 

headlines of an intifada-style rebellion in the heart of the city.23

Regularly scheduled television broadcasting began only in 1971, after 

military intervention, and appear to have been designed in a way to 

prevent control from falling into overt party political hands. Private 

television began in Turkey in 1990, after the state was forced by satellite 

technology to surrender its constitutionally guaranteed monopoly. The 

first challenge came from Star television, which began life as a pirate 

station, rebroadcasting as a terrestrial signal a transmission beamed in 

from abroad. It operated with political protection of one of its co-owners, 

Ahmet Özal, the son of the president, and was well positioned when the 

law changed and terrestrial frequencies were publically allocated. In that 

sense, its business model was little different in principle from those new 

migrants to the city who occupied land in the hope of obtaining a title 

Recent History of Turkey and its Media

1968
First test 

public 
television 
broadcast

1971
Regular 
public 

television 
broadcasts 

begin

1990
Private 

television 
established

March 
1994 

Elected mayor 
of Istanbul

December 
1995

Religious 
right 

(Welfare 
Party) 

comes first 
in General 

Election

2002
Recep Tayyip 

Erdoğan’s AKP 
party comes 

to power with 
two-thirds 
of seats in 
parliament

2007
Newspaper 

Taraf 
founded 2008–2009  

Turkey 
joins world 
recession

2010
Taraf 

publishes 
Balyoz papers 

implicating 
military in 
attempted 

coup

©
 T

h
o

m
as

 K
o

ch
 /

 
S

h
u

tt
er

st
o

ck
.c

o
m

©
 J

o
n

as
 

S
te

in
h

ö
fe

l /
 

F
lic

kr



13C a p t u re d  N ew s  M e d i a :  T h e  C a s e  o f  Tu r key     #mediadev

to an illegally constructed home once the rights to settle were politically 

negotiated. The station served out a diet of popular foreign series but 

also had a news operation. 

In time, Ahmet Özal was maneuvered out of the business by his 

partners, the notorious Uzan family, who used Star’s clout to further a 

business empire with the acquisition of privatized state assets. These 

included cement, power generation and distribution, and a global 

system for mobile (GSM) operating license. The group also had a bank. 

Under the Uzans, media became a tool of organized crime.24 The parent 

company for example, stripped the assets of the publicly listed Çukorava 

Elektrik (including depositing revenues in their own bank at no interest) 

forcing an 85 percent drop in the share price in dollar terms. When the 

Turkish Capital Market Board tried in 1995 to intervene, its head drew 

vicious nightly attacks on Star television. At one stage, the incident—in 

which minority foreign investors were the principal victims—threatened 

to undermine the credibility of the burgeoning Istanbul stock exchange.

Yet for all that, Star had a profound impact on the Turkish public, who for 

the first time was to see coverage of the Kurdish New Year’s uprisings in 

the southeast of the country or even just a live broadcast from Ankara 

giving a wrap-up of the day’s political news. The channel was joined by 

a host of rivals. All-night talk shows where participants could say what 

they wanted pretty much for as long as they wanted gave viewers the 

sense they were being liberated from the shackles of martial rule 

Competition within the industry—the need for print media to co-brand 

itself alongside television (where most people now get their news) 

2010
Pro-

government 
Media 

Association 
set up to 
promote 

press 
integrity

2011
AKP wins 

third 
successive 

term

May–
June 2013

Gezi Park 
protests

2013 
Media 

Association 
collapses in 

disarray

February  
2014

Twitter banned 
for the first time 
(court lifts ban 
after 2 weeks)

March 
2014

Nationwide 
local 

elections

August 
2014

Erdoğan 
elected 

president

December 
2014

Police raid Zaman 
newspaper;  

editor‑in-chief 
temporarily 

detained

2015
AKP loses 

overall 
majority in 

parliamentary 
elections

©
 K

o
ra

ys
a 

/ 
S

h
u

tt
er

st
o

ck
.c

o
m

©
 D

ro
p

 o
f 

L
ig

h
t 

/ 
S

h
u

tt
er

st
o

ck
.c

o
m



1985	 Sabah Founded by Dinç Bilgin

1998	 Bilgin aquires partnership in Etibank 

2000	 Bilgin’s Medya Sabah Holding buys 
Etibank outright

2000	 Etibank collapses shares taken into 
receivership; media interests leased 
to group controlled by businessman 
Turgay Ciner 

2005	 Medya Holding sold outright sold to 
Merkez (Ciner) Group for $433 million

2007	 Sale invalidated; media group taken back 
into receivership

2008	 Sale finalized to Çalık Holding, a 
conglomerate in which the prime 
minister’s son-in-law was CEO, at 
public valuation of $1.1 billion

2013	 Media properties resold to Kalyon Group

1979	 Aydın Doğan buys Milliyet newspaper 
(founded 1950)

1994	 Doğan Publications acquires controlling 
share in Hürriyet newspaper

1998	 Doğan group wins public auction for 
Petrol Ofisi, a petroleum holding company

2005	 Sells Dışbank for $1.1 billion

2009	 Group slapped with $2.5 billion tax fine, 
later increased to $3.3 billion

2011	 Sells Vatan and Milliyet newspapers 
to Demirören‑led partnership, whose 
interests include property development 
and liquefied natural gas, enterprises 
to some degree dependent on 
government favor.

14 C E N T E R  F O R  I N T E R N AT I O N A L  M E D I A  A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

required large investment—meant that it became increasingly 

difficult for these groups to exist as stand-alone businesses 

rather than as an accessory of a larger corporate portfolio. The 

1990s were also a period of unstable coalition governments 

and it became increasingly possible to leverage, in predatory 

fashion, press influence in non-press commercial spheres. 

Media ownership became a tool for obtaining any number of 

government favors from industrial incentives to inside trading 

positions in the privatization of public assets. Bank licenses 

were a particular carrot. The 1990s were a decade during 

which the average rate of inflation was 70 percent and banking 

became a simple, lucrative business that involved collecting 

deposits to lend to the government at huge spreads.25 To 

arrest an interest rate crisis in 1994, the government gave 

a full guarantee on all deposits and in essence a free rein 

for malpractice.

It is possible to see the 1995 general election as a contest not 

between two center-right parties, but the two different media 

groups that backed them—each hoping to collect the spoils if 

its candidate won.26 The voters decided to punish both camps 

and it was the religious right that crept through the middle 

(a predecessor to AKP) winning 21.3 percent of the vote. This 

in turn, ushered in an even greater period of instability. 

Dinç Bilgin, the majority shareholder of Sabah and ATV 

television confessed in a 2010 interview, the sins of 

his industry: 

After 1995 there was a kind of looting in Turkey. 

Let us say, a tender on energy distribution was at 

stake. One of them [the tenders] went to the Ihlas 

[media] Group, the other to Show TV and the third to 

another. It had become that bizarre. Managers of my 

newspaper were frustrated that we were unable to 

get a share. They’d say, “Boss, let us do this or that 

business.” I resisted, but the economy changed shape 

between 1995 and 1997, and each media group had 

its own bank. This was the beginning for Sabah to 

enter financial relations with the government. When 

you have a bank…you lose your freedom. This is what 

happened and marked the end of journalism here.26

Many of the proprietors of the 1990s did not simply lose 

their professional room for maneuver; they lost both their 

Business Interests of  
Two Leading Media Houses

Sabah Newspaper (Medya Group)

Doğan Group



At the 2002 general 
election, no political party 

that had been in power 
at the time of the crisis 

managed to win any seat 
in the new parliament….
The newly ascendant AKP 

came to power on a tide 
of public disillusionment 
and without the support 
of any of the substantial 

media organizations. 

15C a p t u re d  N ew s  M e d i a :  T h e  C a s e  o f  Tu r key     #mediadev

banks and their media organizations as well. By 2001, the vicious circle 

of a government paying high interest rates to roll over its debts had 

collapsed in a currency crisis, and banks could no longer refinance their 

own lending. For a brief period, interest rates soared into the thousands 

of percentage points, state owned banks turned out to be insolvent 

and some two dozen commercial banks, including those associated 

with Sabah and Star bit the dust, the former with $800 million worth of 

debt, the latter with a staggering figure in excess of $7 billion. The cost 

to the nation of meeting insured deposits of all the failed banks was 

almost a third of GDP. Group assets, including television stations and 

newspapers were taken into public receivership in the attempt to pay 

the taxpayer back.

In 1995, Turkish media groups were inadvertent doorkeepers to the rise 

of an Islamist party. In the run-up to the Lehman crisis, the Western 

financial press may have been in dereliction of its responsibilities to warn 

and avert. A decade earlier, the Turkish media were full participants in a 

system that led both to their own financial undoing and to the obliteration 

of the post-war political class in which they had played a major part. At 

the 2002 general election, no political party that had been in power at the 

time of the crisis managed to win any seat in the new parliament.28 

The newly ascendant AKP came to power on a tide of public 

disillusionment and without the support of any of the substantial media 

organizations. A newspaper they did control, Yeni Şafak, was very much 

preaching to the converted. The circumstances which brought the AKP 

to power also gifted it with large media groups in public receivership. 

These were eventually hived off to business conglomerates sympathetic 

to their cause. The Turkuaz Group that included Sabah and ATV was 

eventually sold off to the Calik Group in 2008, a conglomerate in which 

the prime minister’s son-in-law was CEO. Two state-owned banks lent 

$750 million toward the $1.1 billion acquisition.29

The transfer of ownership continued. Çukurova Media Group, which 

included Akşam and Güneş newspapers, and Sky360 TV was similarly 

seized in 2013 to repay the parent group’s public debt and sold to 

Ethem Sancak, a businessman who publicly declared a spiritual love 

for Erdoğan (even offering to sacrifice his family for him if required).30 

State regulators declared open war on Bank Asya the participation 

finance house associated with the Gülen movement. Early on in the 

assault, then-Prime Minister Erdoğan (in apparent violation of banking 

laws) declared the bank insolvent in what looked to be an attempt to 

trigger a run on its assets.31 The presumed motive of such an attack was 

to weaken the financial underpinnings of the Gülen movement, and to 

harm its media interests.



16 C E N T E R  F O R  I N T E R N AT I O N A L  M E D I A  A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

The Doğan media group had been the most powerful political kingmaker 

in 1990s, helping to orchestrate the infamous “post-modern” coup in 1997 

to unseat the coalition led by the AKP’s predecessor. Its influence was 

revealed by a rare (at the time) leaked wiretap from 1998 in which the 

editor-in-chief of the group’s flagship Hürriyet newspaper casually asks 

the minister of finance the fate of a $50 million subsidy for a $130 million 

packaging factory owned by the holding company. The parent company, 

which included real estate and the formerly state-owned downstream 

petroleum retailers (Petrol Ofisi) was far more professionally run than its 

rivals. Instead of being caught out by the 2001 devaluation, Doğan Holding 

sold its own bank (Dışbank) in 2005 for $1.1 billion.

However, the Doğan media’s attempt to exercise similar influence during 

the AKP’s ascendency failed. In 2009, it faced two successive tax bills 

for a total of about $3 billion, a figure roughly equivalent to the market 

capital of its parent company. The fine was largely seen as retaliation 

for the group’s opposition to the rise of the AKP in general and more 

particularly to the papers’ reporting of a case in the German courts 

concerning an Islamic charity, suspected of siphoning donations to 

support a pro-AKP television station. 

In the end the Doğan Group negotiated a major reduction in the fine 

but not before it had sold two of its newspapers, Milliyet and Vatan, 

to a pro‑government businessman. We know the new proprietor 

consulted with the prime minister over whom to appoint as editor-in-

chief not through any leak but because Erdoğan explained as much 

publicly and without embarrassment.32 Another result was that the 

Doğan‑owned media became much more circumspect in its criticism of 

the government and instituted a form of in-house censorship. Hürriyet’s 

senior art correspondent took on the role of blue-pencilling columnists 

likely to offend the government.

The Doğan publications’ long tradition of extracting government favors or, 

when the current changed, sailing close to the political wind, did little to 

win it sympathy with a larger public. It also encouraged the government to 

foster a loyalist press of its own that would protect against what they saw 

as the political blackmail of the corrupt, secular old guard. 

The AKP’s relationship with the media that supports it is, of course, no 

less venal. However, there is also an element of “ideological capture”—

that it is important to nurture a press that will support the new order 

it is trying to create. This is evinced in the following quotation from 

the chairman of one of the pro-government media groups in Turkey in 

urging that the publicly owned broadcaster TRT get on board with the 

government’s rhetorical campaign to create “a new Turkey”:

The Doğan publications’ 
long tradition of extracting 
government favors or, when 
the current changed, sailing 
close to the political wind, 

did little to win it sympathy 
with a larger public. It also 
encouraged the government 
to foster a loyalist press of 
its own that would protect 
against what they saw as 

the political blackmail of the 
corrupt, secular old guard.



17C a p t u re d  N ew s  M e d i a :  T h e  C a s e  o f  Tu r key     #mediadev

TRT must be the guiding light during the process of establishing 

the media of the New Turkey. Turkey has reached its potential in 

one leap, in a way that arouses envy among both friend and foe 

alike; now it is time for TRT to make that same leap.33

“You have to remember what we are trying to accomplish,” the head 

of one private media group finally said in response to aggressive 

questioning by a Freedom House fact‑finding mission in November 2013 

over what were then unconfirmed rumors that ministers were all too 

ready to pick up the phone to instruct editors how to cover the news. It 

was the assertion of an ideological cadre or at best a show of frustration 

for being scolded by naïve outsiders unaware of the power struggle with 

the old guard taking place and the need to fight fire with fire.34 

Consider the dilemma of the Media Association, set up in 2010 as a 

non-profit organization with a mission to “foster, support and elevate” 

press standards that would render Turkey a more democratic society. 

It did so with the backing of the emerging pro-government media groups 

who had banded together in reaction to bodies like the Turkish Press 

Council,35 an organization which Media Association members regarded 

as a lap dog for Turkey’s secular old guard. By June 2013 these same 

members were facing a major crisis of credibility. 

Taksim Square during protests in Turkey in June 2013 in Istanbul.

P
h

o
to

 c
re

d
it

: ©
 E

vr
en

K
al

in
b

ac
ak

 /
 S

h
u

tt
er

st
o

ck
.c

o
m



18 C E N T E R  F O R  I N T E R N AT I O N A L  M E D I A  A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

The trigger was an environmental protest to prevent Gezi Park, adjacent 

to Istanbul’s Taksim Square from being turned into a shopping mall. 

Police heavy handedness in quelling the demonstrators transformed 

peaceful scenes into ones of urban riot. Infamously, many television 

channels refused to report events, which, in the case of the large 

private station HaberTürk, was literally around the corner from its own 

headquarters. Media indifference accelerated the exodus to social media 

that was outside any single organization’s control.

Much of the protesters’ anger was reserved not for pro-government 

newspapers and television channels represented by the Media 

Association members (their hostility was taken for granted) but the 

more obviously secular television stations and newspapers they had 

previously trusted. The penguin became the demonstrators’ virtual 

mascot—penguins were the subject of a documentary that the Doğan-

held CNN Turkish franchise preferred to air when the demonstrations 

first erupted. Yet another station located near the financial district, NTV, 

was picketed by lunchtime demonstrators for its eagerness to comply 

with government spin that the protests were part of a well-organized 

conspiracy.36 Its outside broadcasting van in Taksim Square was 

attacked and destroyed. 

For some, Gezi brought home the realization that their opinions about 

major issues—notably the Kurdish situation in the southeast of the 

country—had been filtered for decades by the same newsrooms that 

were now distorting the events that people were “photographing, 

tweeting about, and seeing with their own eyes.”37

Riots in Istanbul in 2013 were triggered by an environmental protest to prevent Gezi Park from being turned into a shopping mall.

P
h

o
to

 c
re

d
it

: ©
 E

vr
en

K
al

in
b

ac
ak

 /
 S

h
u

tt
er

st
o

ck
.c

o
m



19C a p t u re d  N ew s  M e d i a :  T h e  C a s e  o f  Tu r key     #mediadev

We now know from the leaks mentioned above that the government 

left little to chance in preventing mainstream media from deviating 

from its own interpretation of the Gezi events.38 “Democracy demands 

sacrifice,” was the copycat headline of six separate pro-government 

newspapers—a quotation from the prime minister as he addressed 

a late night rally that greeted him at the airport on his returned from 

a trip abroad to deal with the Gezi crisis—the clear implication being 

that Erdoğan, not the beaten and tear-gassed protestors, was the real 

victim and for this he was prepared to lay down his life. Gezi accelerated 

a process of wholesale dismissal of journalists dissenting from the 

government line—be they senior columnists, a health correspondent 

critical of hospital care, or even a duty photographer stopping to chat 

with a friend in a protest line on the way into work.39 Sabah even fired its 

own ombudsman as he tried to deal with a tide of readers’ complaints.40

With the reputation of its members at an all-time low, the Media 

Association struggled to reply. It did so not by searching its own 

soul but rounding on its critics. On June 29, 2013, it issued a press 

release bemoaning unspecified provocations as well as protests 

against journalists and media organizations that “had reached a level 

endangering the freedom of the press and of expression” and that 

news organizations should “be free to cover stories in the way they 

see fit.” In essence, an organization dedicated to trying to create a 

more democratic society was pressured into defending the right to 

self-censorship as a form of free expression.41 In the end, the Media 

Association was to cease operations after its two principle constituents, 

the Zaman group loyal to the cleric Fethullah Gülen and those loyal to 

the AKP fell out—the latter blaming the former for undermining the 

government with allegations of corruption.

For some, Gezi brought 
home the realization 

that their opinions about 
major issues—notably 
the Kurdish situation 
in the southeast of the 

country—had been 
filtered for decades by 

the same newsrooms that 
were now distorting the 
events that people were 

“photographing, tweeting 
about, and seeing with 

their own eyes.”
P

h
o

to
 c

re
d

it
: ©

 S
ad

ik
 G

u
le

c 
/ 

S
h

u
tt

er
st

o
ck

.c
o

m



20 C E N T E R  F O R  I N T E R N AT I O N A L  M E D I A  A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

Virtue in itself, does not bring reward, particularly in a climate where 

it is increasingly difficult to get end users to pay for content. The news 

industry is of course in the throes of a technological revolution with 

the devaluation of brands and even yesterday’s innovations like the 

home page.43 Traditional equations between readership and revenue are 

being redefined, if not breaking down altogether.

A free and independent (“uncaptured”) media may therefore rely on 

its reputation as a precondition for its viability, but it is by no means 

a sufficient condition of profitability in an Internet age. By contrast, 

a corrupted press has already solved the problem of balancing the 

books by running media as a loss leader—using the influence that press 

ownership brings to secure any number of government favors including 

government tenders, incentives, favorable changes in land zoning, and 

advertising from government agencies or state-controlled enterprises. 

Thus, it seems almost impossible to persuade a media organization to 

abandon the warm waters of a business model based on some degree 

of corruption that at least works and to plunge into the icy currents of 

genuine competition. 

However, even for this corrupted model to work, media has to retain 

influence to peddle. Thus, news organizations acquire a crooked 

policemen’s instinct of when to behave and when to bend the rules. 

For media to ignore its own credibility means ultimately to abdicate not 

just its responsibility but the power it hopes to wield. This has occurred 

in Turkey. 

The Implications of Capture  
for Democracy Promotion

H
ow can so damaged a national media be repaired? In theory, at least, it 

is market forces that help guard the press from capture or the abuse of 

its own powers. The competition between the variety of published and 

broadcast media and the constant vigilance of social media serves as protection 

against the abuses (or timidity) of any particular individual press organ. To 

surrender credibility undermines commercial viability. News organizations jealously 

guard their good names not for altruistic motives but to survive in a crowded 

marketplace.42 “Accuracy” was the correct answer to the famous Bloomberg News 

final interview question where Editor-in-chief Mathew Winkler would reportedly 

ask all perspective employees to name the most important journalistic virtue.

A free and independent 
(“uncaptured”) media 

may therefore rely on its 
reputation as a precondition 

for its viability, but it is 
by no means a sufficient 

condition of profitability in 
an Internet age. 



21C a p t u re d  N ew s  M e d i a :  T h e  C a s e  o f  Tu r key     #mediadev

Instead of media extracting favors from government, government 

demands cooperation from them. Typically, in the first instance, media 

owners are lured into non-media businesses; in the latter, companies 

which do business with government are encouraged to acquire media— 

a sort of political levy on earnings. The proprietor who is made to 

weep because his newspaper has shown signs of independence or the 

members of a building consortium who feel bullied at having to fork out 

hundreds of millions of dollars to rescue a fellow crony over‑invested in 

media have little concept of media as a public service. They are acting 

at the behest of a government that wants to ensure that branded media 

organizations that have established their reputations in a previous 

era dance to an official tune. These media groups are “fed” with the 

advertising that government can command while at the same time large 

commercial advertisers are warned off supporting dissident titles. Local 

news media are particularly vulnerable—many of which survive on official 

advertisements of state tenders or general public announcements.44 

Turkey has reached a position where the press has assumed the function 

of propaganda—which in the context of this paper has a very specific 

meaning of giving no or scant market value to integrity or reputation. 

Media adjusts (in cases, literally photoshopping 45) reality to its perception 

and political exigency rather than the other way round. This, in turn, 

leads to what one could call a “Midas touch” syndrome in which the 

government’s desire for control is ultimately too successful and ends up 

destroying the value of media on which it relies. A partisan media is of 

limited use when its audience reads too deeply between its  lines. 

There are two competing consequences of such degradation. The 

first is that the whole notion of public discourse is devalued. Some 

authors suggest that the strategy of oppressive governments is not 

so much to censor but to destroy media itself, in the literal sense of 

rendering it incapable of being a conduit of information,46 a case not 

so much of capture as “if-I-can’t-have-it-nobody-can” spoliation. The 

other possibility is that content “escapes” to other media, and that 

social platforms like Twitter become the new samizdat. In the run-up to 

nationwide local election in 2014, government tried to limit allegations of 

corruption in the social media by banning Twitter altogether.47 The result 

was that tech-savvy users easily side-stepped the ban and one estimate 

is that Twitter usage actually increased by 138 percent.48 

These two possibilities are not mutually exclusive. One (perhaps over-

ingenious) argument is that the government did not actually believe 

it could stop people from using Twitter but hoped it could discredit 

Twitter in the eyes of its own supporters.49 Political polarization means, 

precisely, ensuring that people fail to engage with opposition views 

P
h

o
to

 c
re

d
it

: ©
 K

o
ra

ys
a 

/ 
S

h
u

tt
er

st
o

ck
.c

o
m

Turkey has reached a 
position where the press 

has assumed the function 
of propaganda—which 

in the context of this 
paper has a very specific 
meaning of giving no or 
scant market value to 

integrity or reputation.



22 C E N T E R  F O R  I N T E R N AT I O N A L  M E D I A  A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

(“they would say that, wouldn’t they”). Certainly there is an attempt 

to demonize foreign media criticism as being motivated by an attempt 

to arrest Turkish ascendency and the country’s growing ability to play 

a regional leadership role.50 However, a conscious policy decision to 

discredit social media would mean government denying itself a very 

powerful means of communication. There are, after all, 11 million Twitter 

users in Turkey.

The converse of this is that governments may enjoy hegemony over 

media, but this may be at the expense of that media’s ability to deliver a 

credible message. Politicians can command the airwaves, but listeners 

can tune out. In short, you can spin some of the news all of the time but 

an attempt to obfuscate all of the news all of the time can badly backfire.

The AKP’s great accomplishment was winning a nation-wide municipal 

election in 2014 in the wake of very damaging allegations of corruption. 

By the general election of 2015, its control of the media was near total. 

The Turkish president defied the constitutional dictate that he remain 

above the political fray. One speech slamming the opposition parties 

received more than 10 hours of airtime. In one campaign week alone, 

Erdoğan’s speeches received 44 hours of air play (April 27–May 3, 

2015), seven hours of which appeared on the (by charter) impartial state 

broadcaster TRT broadcasting.51 However, in the June 7 election, the 

AKP for the first time in its existence lost its overall majority (47 percent 

of the seats) with just less than 41 percent of the vote. 

Certainly the conclusion for the community whose brief it is to promote 

democracy and press freedom is that there are limits to the ability 

to address problems by criticizing governments alone. There is an 

understandable tendency for such organizations to seek an interlocutor 

for their outrage, most often in the high-handedness of states that 

censor, imprison, and in other ways restrict media independence. It 

is far more difficult to wag a finger at media organizations that are all 

too often complicit in this process. One reason is that is tendentious to 

criticize media for not being as courageous as one would like. Another, 

is that there is a narrow line between criticizing media for its lack of 

integrity and trying to impose a specific editorial line. The example 

above of the Media Association defending its right to censor as a right 

of free expression may be an absurd example, but media do have a right 

to defend as well as criticize their own government. The question is 

whether they still enjoy that right when their silence is dictated to them 

down a telephone line. Even then, it is not always easy to throw the first 

stone. Turkish media has become expert in finding fault with the ethical 

standards of international media–delighting in the hypocrisy of others 

as an excuse not to acknowledge its own.52 

A conscious policy 
decision to discredit 

social media would mean 
government denying itself 
a very powerful means of 

communication. There are, 
after all, 11 million 

Twitter users in Turkey.

P
h

o
to

 c
re

d
it

: ©
 B

lo
o

m
u

a 
/ 

S
h

u
tt

er
st

o
ck

.c
o

m



23C a p t u re d  N ew s  M e d i a :  T h e  C a s e  o f  Tu r key     #mediadev

However, for media watchdog organizations to avoid criticism of the 

ethical standards of media and concentrate solely on state coercion is to 

avoid half the problem. Media capture left unchallenged opens the door 

to high levels of corruption. Getting the media to look the other way, to 

distract with nationalist tantrums is part of grand corruption strategy.

There is an argument that “private corruption” is simply another term 

for stealing in which the private sector, not the public, pays the price. 

However, news is not just privately owned information but a public 

service and a public good. Societies therefore suffer if news industries 

are corrupted just as they would be if petrochemical revenues are 

siphoned off or dams built with low grade cement. Media corruption is 

as noxious and as costly as corruption in its more familiar forms.

A final point is that those who support media independence should not 

just criticize capture but encourage “escape,” i.e., support alternative 

forums where public debate finds refuge. 

The value of a free press, aware of its own professional standards, 

requires no elaborate justification. A better-informed citizenry makes 

better collective decisions. Turkey is a society often depicted as 

languishing in the middle income with governments hard pressed to 

take the structural measures that would help raise per capita income 

from the $10,000 mark where it lingers. Turkish politicians speak of their 

country as becoming one of the 10 largest world economies without 

always setting out a roadmap to that destination. However, better 

education, improvement of human resources, and greater transparency 

as well as government accountability are often listed as a vital first 

steps. Less often is the case made that a pre-condition for all these 

reforms is a more responsive and responsible media. 

The value of a free press, 
aware of its own professional 

standards, requires no 
elaborate justification. 

A better‑informed 
citizenry makes better 

collective decisions. 



24 C E N T E R  F O R  I N T E R N AT I O N A L  M E D I A  A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

1	 I am grateful to Don Podesta and Mark Nelson of the Center for 
International Media Assistance for suggesting the theoretical 
framework of this essay. This work was influenced by initial 
research I conducted at the National Endowment for Democracy 
in 2005 as a Reagan-Fascell Democracy Fellow and I remain 
appreciative of that opportunity. I thank Izak Atiyas of Sabancı 
University for his advice on how to reapply the notion of caption in 
the present context. And I am more than grateful to my colleagues 
at P24 who provide a constant stream of encouragement, 
friendship and sound advice.

2	 Typically, regulatory agencies restrict market entry, preserving 
quasi-monopolies in industries as diverse as civil aeronautics, 
trucking or banking according to George J. Stigler “The Theory 
of Economic Regulation” The Bell Journal of Economics and 
Management Science Vol. 2, No. 1 (Spring, 1971), pp. 3–21

3	 The definition provided by U4, the (Norwegian) Anti-Corruption 
Resource Centre refers to “a phenomenon in which outside 
interests (often the private sector, mafia networks, etc.) are 
able to bend state laws, policies and regulations to their (mainly 
financial) benefit through corrupt transactions with public officers 
and politicians.” http://www.u4.no/glossary/ 

4	 Articles 26–32 of the Turkish Constitution set out in detail 
freedoms of the especially article 28 which reads “The press is 
free, and shall not be censored.” These freedoms are modified by 
the need to protect national security, subject to the decision of 
a court. 

5	 Vicente Riva Palacio, “The Ties that Bind the Press and PRI,” in 
W.A. Orme Jr. (ed) A Culture of Collusion: An Inside Look at the 
Mexican Press, Boulder; Lynne Reiner 1997, quoted by Duncan 
McCargo, Media and Politics in Pacific Asia, Routledge Curzon, 
London 2003 p.9

6	 Joseph E. Stiglitz “The Media and the Crisis; an Information 
Theoretic Approach” in Anya Schiffrin, Bad News: How America’s 
Business Press Missed the Story of the Century. New York: New 
Press, 2011. p.28 (The reasons he suggests are various—from 
the desire to maintain access to sources to the concern not to be 
responsible for causing panic). Also see the introduction.

7	 “Journalism in the Digital Age” http://cs.stanford.edu/people/
eroberts/cs201/projects/2010-11/Journalism/index7f0d.html?page_
id=16

8	 Elsewhere I argue that readers acquire the skills to “read” their 
own media—i.e. to compensate for bias and veracity. “Why Turkish 
Newspapers Sometimes Lie,” in Writing Turkey, Now and Then, 
Gerald MacLane (ed) Middlesex University Press, publication 
Nov, 2006

9	 Schiffrin, Anya. “The U.S. Press and the Financial Crisis.” In 
Bad News: How America’s Business Press Missed the Story of the 
Century. New York: New Press, 2011. p.3

10	 Leyla Bolton, “Consolodation Likely Next Year,” Financial Times 
November 20, 2000

11	 “What surprised me much more than the recommendations of the 
prime minister to pay attention to the line between the people’s 
right to know and to allow PKK propaganda’ was the shared sense 
of volunteering for self-censorship among my colleagues,” wrote 
the paper’s deputy editor Yasemin Çongar, quoted in translation 
by Yavuz Baydar, The Newsroom as an Open Air Prison: Corruption 
and Self-Censorship in Turkish Journalism, Shorenstein Center on 
Media, Politics and Public Policy Discussion Paper Series #D-91, 
February 2015 p.39. (For the original Turkish see Taraf, October 21, 
2011 or http://arsiv.taraf.com.tr/yazilar/yasemin-congar/milli-
gazetecilik-ve-gayrimilli-hislerim/18256/)

12	 In English see Baydar ibid. pp. 38–41, Persona Non Grata directed 
by Tuluhan Tekelioğu, Produced by Platform24, Istanbul, 2015 
https://www.youtube.com/watch?v=-5OZqMkSAIs, Sibel Oral 
Toprağın Öptüğü Çocukla Can Yayınevi, 2015

13	 https://cpj.org/imprisoned/2013.php
14	 The subject of a recent documentary Persona Non Grata: Tekelioğu 

op. cit.
15	 Freedom of the Press 2015, Freedom House Washington 

2015 p. 14. https://freedomhouse.org/sites/default/files/
FreedomofthePress_2015_FINAL.pdf 

16	 “Turkey grave offender but part of global trend” http://platform24.
org/en/articles/271/turkey-grave-offender-but-part-of-global-
trend. Yavuz Baydar, op. cit., provides a telling anecdote about the 
aftermath of the Freedom House Report. “Gönül Tol, a Washington-
based Turkish pundit, writing regular columns for the staunchly 
pro-government daily, Akşam, decided to conduct an interesting 
test…” She wrote to argue that the report could be criticized 
but that the hate campaign it provoked and the ad hominem 
attack against the director of Freedom House’s Jewish ethnicity 
was unacceptable. “‘Let’s test the report,’ she concluded: ‘If this 
column is published as it is, without being blocked by the editor, 
press freedom in Turkey could be freer than what the Freedom 
House report suggested.’” Akşam refused to publish the piece and 
she had to hand in her resignation a few days later.

17	 My take on this process is in Andrew Finkel, Turkey: What Everyone 
Needs to Know, Oxford University Press, New York 2012 pp. 50–56.

18	 Samia Nakhoul and Nick Tattersal “Turkish PM says tapes of talk 
with son a fabrication” http://uk.reuters.com/article/2014/02/25/
uk-turkey-erdogan-idUKBREA1N1ZS20140225

19	 Even printers ink was in short supply according to one 
editor‑chief from that era (interview, Istanbul, June 2015) but 
said government’s ability to control media through the allocation 
of scarce commodities should not be exaggerated. However, it 
was explained to me in first month working on a Turkish paper in 
1989 that the reason my media group had declared open war on 
Turgut Özal, in the final days of his prime ministry, was because his 
government had removed the state subsidy on newsprint. 

20	 Hugh Pope “Media: Turkish Newspaper War Goes by the Book—
Millions of Them: Frantic media titans offer everything from 
encyclopedias to chocolate pudding to woo readers” Los Angeles 
Times, March 30 1993 http://articles.latimes.com/1993-03-30/
news/wr-17070_1_chocolate-pudding

21	 Cemal Kalyoncu, “Bir medya patronunun ibretlik hikâyesi 
[a media proprietor’s sorry tale]” Aksiyon 15 October, 2007 
http://www.aksiyon.com.tr/kapak/bir-medya-patronunun-ibretlik-
hikayesi_516995 (The Akşam stable of writers included İlhami 
Soysal, Çetin Altan and Aziz Nesin)

22	 Interview, Istanbul, May, 2001.
23	 See “Why Turkish Newspapers Sometimes Lie”.
24	 Members of the Uzan family were convicted for defrauding 

Motorola of a $2 billion by the Racketeer Influenced and Corrupt 
Organizations (RICO) courts of New York.

25	 The first Turkish newspaper I worked for in 1989 survived on a 
front-page ad from the state mining bank Etibank. The paper 
collapsed when that ad was withdrawn to show government 
displeasure with the parent group’s editorial policy. By 1998 the 
parent group’s proprietor had became co-owner of the bank itself. 

26	 See below. The owner of Sabah, Dinç Bilgin, described the 
situation in an interview some 15 years after the fact. “There 
was great competition between the Hürriyet and Sabah Groups. 
We battled each other with promotional giveaways. If they gave 
a saucepan, we gave one; they gave a television we gave one. 
It reached the point where they had their prime minister and we 
had ours. Hürriyet supported Mesut Yılmaz and we supported 
Tansu Çiller [my translation]. Neşe Düzel, “Bu Ülkede Basın 
Hükümet de Kurdu [In this country, the press even formed the 
government],” Taraf 8 March, 2010. http://arsiv.taraf.com.tr/yazilar/
nese-duzel/bu-ulkede-basin-hukumet-de-kurdu/10345/ 

Endnotes

http://www.u4.no/glossary/
http://cs.stanford.edu/people/eroberts/cs201/projects/2010-11/Journalism/index7f0d.html?page_id=16
http://cs.stanford.edu/people/eroberts/cs201/projects/2010-11/Journalism/index7f0d.html?page_id=16
http://cs.stanford.edu/people/eroberts/cs201/projects/2010-11/Journalism/index7f0d.html?page_id=16
http://arsiv.taraf.com.tr/yazilar/yasemin-congar/milli-gazetecilik-ve-gayrimilli-hislerim/18256/
http://arsiv.taraf.com.tr/yazilar/yasemin-congar/milli-gazetecilik-ve-gayrimilli-hislerim/18256/
https://www.youtube.com/watch?v=-5OZqMkSAIs
https://cpj.org/imprisoned/2013.php
https://freedomhouse.org/sites/default/files/FreedomofthePress_2015_FINAL.pdf
https://freedomhouse.org/sites/default/files/FreedomofthePress_2015_FINAL.pdf
http://platform24.org/en/articles/271/turkey-grave-offender-but-part-of-global-trend
http://platform24.org/en/articles/271/turkey-grave-offender-but-part-of-global-trend
http://platform24.org/en/articles/271/turkey-grave-offender-but-part-of-global-trend
http://uk.reuters.com/article/2014/02/25/uk-turkey-erdogan-idUKBREA1N1ZS20140225
http://uk.reuters.com/article/2014/02/25/uk-turkey-erdogan-idUKBREA1N1ZS20140225
http://articles.latimes.com/1993-03-30/news/wr-17070_1_chocolate-pudding
http://articles.latimes.com/1993-03-30/news/wr-17070_1_chocolate-pudding
http://www.aksiyon.com.tr/kapak/bir-medya-patronunun-ibretlik-hikayesi_516995
http://www.aksiyon.com.tr/kapak/bir-medya-patronunun-ibretlik-hikayesi_516995
http://arsiv.taraf.com.tr/yazilar/nese-duzel/bu-ulkede-basin-hukumet-de-kurdu/10345/
http://arsiv.taraf.com.tr/yazilar/nese-duzel/bu-ulkede-basin-hukumet-de-kurdu/10345/


27	 From an interview in Taraf newspaper quoted in translation by 
Yavuz Baydar in “Dinç Bilgin speaks out,” Today’s Zaman, March 10 
2010, http://www.todayszaman.com/columnist/yavuz-baydar/dinc-
bilgin-speaks-out_203851.html

28	 The Republican People’s Party (CHP), though a party of the 
old guard, were lucky in the perverse sense that they had not 
managed to clear the 10 percent threshold in the 1999 general 
election and were thus not implicated in the public mind with 
the crisis. 

29	 Mehul SrivastavaBenjamin HarveyErcan Ersoy, “Erdoğan’s 
Media Grab Stymies Expansion by Murdoch, Time Warner” 
Bloomberg March 3, 2014, http://www.bloomberg.com/news/
articles/2014-03-03/erdogan-thwarts-murdoch-as-graft-probe-
reveals-turkey-media-grab

30	 Pınar Tremblay, “Media mogul declares his ‹masculine love› to 
Erdoğan” al-Monitor, May 22, 2015 http://www.al-monitor.com/
pulse/originals/2015/05/turkey-media-mogul-declares-his-
masculine-love-to-erdogan.html 

31	 See my “Islamic Bank under Pressure as State Businesses 
Withdraw Funds” Financial Times November 28, 2014, http://www.
ft.com/cms/s/0/19c5a3fa-4ef3-11e4-a1ef-00144feab7de.html

32	 Widely reported in the Turkish press (March 21, 2013). 
33	 Analysed by Doğan Akın, “Many Birds with One Stone,” 

Platform24.org, March 29 2014 http://platform24.org/en/
articles/202/many-birds--one-stone The original quotation comes 
from Cengiz Özdemir, “Yeni TRT” Akşam September 22, 2014 
http://www.aksam.com.tr/yazarlar/yeni-trt/haber-340547

34	 Interview, Istanbul November 2013. The same individual reacted 
indignantly at the suggestion that senior government figures ever 
lifted the phone to dictate his own newspaper’s policy. In March 
the following year, a taped conversation between himself and the 
prime minister was leaked in which he was told to fire a columnist 
who had become increasingly critical of the AKP government. He 
was later to describe Erdoğan’s words (“time to say goodbye and 
let him go somewhere else”) as simply a “recommendation.”

35	 A key incident in the Media Association’s creation was the failure 
of the Press Council to protest the refusal in March, 2009 by the 
Turkish military to provide transport for a correspondent away 
from the snowy isolated mountain spot where a politician had died 
in a helicopter crash. This exposed reporter to some danger, but 
was in keeping with the chiefs of staff policy to deny any form of 
access to reporters from Zaman newspaper and its associated 
Cihan News Agency because of its close connections with the 
religious movement associated with the cleric, Fethullah Gülen. 
Interview. Istanbul June 11, 2015. See also http://www.postmedya.
com/polemik/oktay-eksiden-ekrem-dumanliya-h11331.html 

36	 See my “How a How a History Magazine Fell Victim to Self-
Censorship” in Democracy in Crisis: Corruption, Media and Power 
in Turkey Freedom House, Washington 2014 https://freedomhouse.
org/report/democracy-crisis-corruption-media-and-power-turkey/
how-history-magazine-fell-victim-self 

37	 Izzy Finkel “Istanbul Protest is—and is not—about Trees” 
http://www.salon.com/2013/06/05/no_this_is_not_just_an_
environmental_protest/ 

38	 Yavuz Baydar “The Newsroom as an Open Air Prison: Corruption 
and Self-censorship in Turkish Journalism” prepared for the 
Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy, Kennedy 
School Harvard University, Boston 2015 pp 28–33 http://
shorensteincenter.org/wp-content/uploads/2015/02/Turkish-
Journalism-Yavuz-Baydar.pdf Appendix I provides a gripping 
timeline of how Gezi frightened the government into tightening the 
screws on dissent.

39	 The subject of a recent documentary Persona Non Grata directed 
by Tuluhan Tekelioğu, Produced by Platform24, Istanbul, 2015 
https://www.youtube.com/watch?v=-5OZqMkSAIs 

40	 Baydar op. cit. pp. 59–63
41	 Press release 29 June, 2013 http://www.medyadernegi.org/basin-

aciklamasi-29-haziran-2013/ [my translation]

42	 See my “Who Guards the Turkish Press? A Perspective on Press 
Corruption” Journal of International Affairs vol. 52 no.1 Columbia 
University, Fall 2000 pp. 147–166

43	 A shortcut to that debate is not just the recently produced New 
York Times Innovation Report but the controversy that http://www.
buzzfeed.com/mylestanzer/exclusive-times-internal-report-painted-
dire-digital-picture#.iq3RekPPr

44	 For an example of a local newspaper trying to defy that pressure, 
see Noah Blaser, “For Kurdish journo, elections a soapbox for press 
freedom,” http://platform24.org/en/objective/292/for-kurdish-
journo--elections-a-soapbox-for-press-freedom.

45	 The pro-government Star newspaper notoriously photoshopped 
a pictured of the recently elected President Erdoğan addressing 
the UN national assembly, to show a hall packed to the brim 
when in reality it was practically empty—an event parodied on the 
online news portals, showing the president “virtually” addressing 
a rock concert or a throng along the Copacabana beach. T24.com 

“Star, Erdoğan konuşurken boş kalan BM salonunu Photoshop’la 
doldurdu!” September 25, 20015 http://t24.com.tr/haber/
star-erdogan-konusurken-bos-kalan-bm-salonunu-photoshopla-
doldurdu,271811 

46	 See Peter Pomerantsev, “Inside the Kremlin’s Hall Mirrors” 
The Guardian, April 9, 2015 http://www.theguardian.com/
news/2015/apr/09/kremlin-hall-of-mirrors-military-information-
psychology

47	 The pretext was a legal action to protect a Black Sea housewife 
whose reputation was being besmirched by a false Twitter account 
in her name.

48	 Constanze Letsch, “Turkey Twitter users flout Erdoğan ban on 
micro-blogging site” The Guardian March 21, 2014, http://www.
theguardian.com/world/2014/mar/21/turkey-twitter-users-flout-
ban-erdogan

49	 Zeynep Tüfekci “Everyone Is Getting Turkey’s Twitter Block Wrong” 
The Message March 23, 2014 https://medium.com/message/
everyone-is-getting-turkeys-twitter-block-wrong-cb596ce5f27 

50	 For example, see “Turkey’s Erdoğan accuses New York Times of 
meddling in country’s affairs,” The Guardian, May 26, 2015 http://
www.ft.com/cms/s/0/a3a6bb2e-d82d-11e2-9495-00144feab7de.
html; or Daniel Dombey, “Erdoğan attacks ‘traitors’ and foreign 
media for Turkey protests” Financial Times, June 18, 2013 

51	 Hürrieyt Daily News, May 10, 2015 http://www.hurriyetdailynews.
com/turkish-tv-stations-air-44-hours-of-live-erdogan-speeches-
in-one-week-report.aspx Television remains by far the most 
effective medium in Turkey with 84 percent of the population (in 
2014) watching everyday compared to the 18 percent who read 
a newspaper During the campaign the AKP and its leader Ahmet 
Davutoğlu appeared in 55,728 televised news pieces. The CHP 
and its leader Kemal Kılıçdaroğlu trailed with 23,542 pieces. The 
president, Tayyip Erdoğan appeared in 27,882 TV news pieces from 
April 1 to June 6, according to research carried out by the IPSOS 
organization. http://www.hurriyetdailynews.com/and-the-winner-of-
turkeys-upcoming-election-is.aspx. 

52	 Among the more ludicrous examples is the interview Takvim 
newspaper published on 14 June 2013 with the CNN journalist 
Christiane Amanpour in which she confessed that the networks 
coverage of violent demonstrations in Gezi Park had been 
falsified under pressure from special interests that including 
finance houses and alcoholic beverage producers. As proof of the 
authenticity of the interview a huge photograph of the reporter 
appeared on the newspaper’s front page by the entrance to CNN 
Center in Atlanta, his visitor’s pass magnified with an inset zoom. 
It was only after turning to an inside page the reader was informed 
that the while the interview should have been true, it was not in 
fact true.

http://www.todayszaman.com/columnist/yavuz-baydar/dinc-bilgin-speaks-out_203851.html
http://www.todayszaman.com/columnist/yavuz-baydar/dinc-bilgin-speaks-out_203851.html
http://www.bloomberg.com/news/articles/2014-03-03/erdogan-thwarts-murdoch-as-graft-probe-reveals-turkey-media-grab
http://www.bloomberg.com/news/articles/2014-03-03/erdogan-thwarts-murdoch-as-graft-probe-reveals-turkey-media-grab
http://www.bloomberg.com/news/articles/2014-03-03/erdogan-thwarts-murdoch-as-graft-probe-reveals-turkey-media-grab
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2015/05/turkey-media-mogul-declares-his-masculine-love-to-erdogan.html
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2015/05/turkey-media-mogul-declares-his-masculine-love-to-erdogan.html
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2015/05/turkey-media-mogul-declares-his-masculine-love-to-erdogan.html
http://www.ft.com/cms/s/0/19c5a3fa-4ef3-11e4-a1ef-00144feab7de.html
http://www.ft.com/cms/s/0/19c5a3fa-4ef3-11e4-a1ef-00144feab7de.html
http://platform24.org/en/articles/202/many-birds--one-stone
http://platform24.org/en/articles/202/many-birds--one-stone
http://www.aksam.com.tr/yazarlar/yeni-trt/haber-340547
http://www.postmedya.com/polemik/oktay-eksiden-ekrem-dumanliya-h11331.html
http://www.postmedya.com/polemik/oktay-eksiden-ekrem-dumanliya-h11331.html
https://freedomhouse.org/report/democracy-crisis-corruption-media-and-power-turkey/how-history-magazine-fell-victim-self
https://freedomhouse.org/report/democracy-crisis-corruption-media-and-power-turkey/how-history-magazine-fell-victim-self
https://freedomhouse.org/report/democracy-crisis-corruption-media-and-power-turkey/how-history-magazine-fell-victim-self
http://www.salon.com/2013/06/05/no_this_is_not_just_an_environmental_protest/
http://www.salon.com/2013/06/05/no_this_is_not_just_an_environmental_protest/
http://shorensteincenter.org/wp-content/uploads/2015/02/Turkish-Journalism-Yavuz-Baydar.pdf
http://shorensteincenter.org/wp-content/uploads/2015/02/Turkish-Journalism-Yavuz-Baydar.pdf
http://shorensteincenter.org/wp-content/uploads/2015/02/Turkish-Journalism-Yavuz-Baydar.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=-5OZqMkSAIs
http://www.medyadernegi.org/basin-aciklamasi-29-haziran-2013/
http://www.medyadernegi.org/basin-aciklamasi-29-haziran-2013/
http://www.buzzfeed.com/mylestanzer/exclusive-times-internal-report-painted-dire-digital-picture#.iq3RekPPr
http://www.buzzfeed.com/mylestanzer/exclusive-times-internal-report-painted-dire-digital-picture#.iq3RekPPr
http://www.buzzfeed.com/mylestanzer/exclusive-times-internal-report-painted-dire-digital-picture#.iq3RekPPr
http://platform24.org/en/objective/292/for-kurdish-journo--elections-a-soapbox-for-press-freedom
http://platform24.org/en/objective/292/for-kurdish-journo--elections-a-soapbox-for-press-freedom
http://t24.com.tr/haber/star-erdogan-konusurken-bos-kalan-bm-salonunu-photoshopla-doldurdu,271811
http://t24.com.tr/haber/star-erdogan-konusurken-bos-kalan-bm-salonunu-photoshopla-doldurdu,271811
http://t24.com.tr/haber/star-erdogan-konusurken-bos-kalan-bm-salonunu-photoshopla-doldurdu,271811
http://www.theguardian.com/news/2015/apr/09/kremlin-hall-of-mirrors-military-information-psychology
http://www.theguardian.com/news/2015/apr/09/kremlin-hall-of-mirrors-military-information-psychology
http://www.theguardian.com/news/2015/apr/09/kremlin-hall-of-mirrors-military-information-psychology
http://www.theguardian.com/world/2014/mar/21/turkey-twitter-users-flout-ban-erdogan
http://www.theguardian.com/world/2014/mar/21/turkey-twitter-users-flout-ban-erdogan
http://www.theguardian.com/world/2014/mar/21/turkey-twitter-users-flout-ban-erdogan
https://medium.com/message/everyone-is-getting-turkeys-twitter-block-wrong-cb596ce5f27
https://medium.com/message/everyone-is-getting-turkeys-twitter-block-wrong-cb596ce5f27
http://www.ft.com/cms/s/0/a3a6bb2e-d82d-11e2-9495-00144feab7de.html
http://www.ft.com/cms/s/0/a3a6bb2e-d82d-11e2-9495-00144feab7de.html
http://www.ft.com/cms/s/0/a3a6bb2e-d82d-11e2-9495-00144feab7de.html
http://www.hurriyetdailynews.com/turkish-tv-stations-air-44-hours-of-live-erdogan-speeches-in-one-week-report.aspx?pageID=238&nID=82189&NewsCatID=338
http://www.hurriyetdailynews.com/turkish-tv-stations-air-44-hours-of-live-erdogan-speeches-in-one-week-report.aspx?pageID=238&nID=82189&NewsCatID=338
http://www.hurriyetdailynews.com/turkish-tv-stations-air-44-hours-of-live-erdogan-speeches-in-one-week-report.aspx?pageID=238&nID=82189&NewsCatID=338
http://www.hurriyetdailynews.com/and-the-winner-of-turkeys-upcoming-election-is.aspx
http://www.hurriyetdailynews.com/and-the-winner-of-turkeys-upcoming-election-is.aspx


Center for International 
Media Assistance
NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY

1025 F STREET, N.W., 8TH FLOOR

WASHINGTON, DC 20004

PHONE: (202) 378-9700

EMAIL: CIMA@ned.org

URL: http://cima.ned.org


	Cover: Captured News Media - The Case of Turkey
	About this Publication
	About CIMA
	Contents
	Advisory Council for the Center For International Media Assistance
	About the Author

	Foreword
	Introduction
	Capture and its Applicability to Turkish Media
	Media, State, and Economy
	Historical Background: A Media on the Offensive Is Itself Captured
	Recent History of Turkey and its Media
	Business Interests of Two Leading Media Houses

	The Implications of Capture for Democracy Promotion
	Endnotes



