
Captured News Media:
Bosnia and Herzegovina,  
Serbia, and Montenegro

BY MILKA TADIĆ MIJOVIĆ AND MARIJA ŠAJKAŠ

June 2016



Captured News Media: Bosnia and 
Herzegovina, Serbia, and Montenegro
JUNE 2016

ABOUT CIMA

The Center for International Media Assistance 
(CIMA), at the National Endowment for Democracy, 
works to strengthen the support, raise the visibility, 
and improve the effectiveness of independent 
media development throughout the world. The 
center provides information, builds networks, 
conducts research, and highlights the indispensable 
role independent media play in the creation and 
development of sustainable democracies. An 
important aspect of CIMA’s work is to research ways 
to attract additional U.S. private sector interest in 
and support for international media development.

CIMA convenes working groups, discussions, and 
panels on a variety of topics in the field of media 
development and assistance. The center also issues 
reports and recommendations based on working 
group discussions and other investigations. These 
reports aim to provide policymakers, as well as 
donors and practitioners, with ideas for bolstering 
the effectiveness of media assistance.

Center for International Media Assistance 
National Endowment for Democracy

1025 F STREET, N.W., 8TH FLOOR

WASHINGTON, DC 20004

PHONE: (202) 378-9700

FAX: (202) 378-9407

EMAIL: CIMA@ned.org

URL: http://cima.ned.org

Mark Nelson
SENIOR DIRECTOR

ADVISORY COUNCIL FOR THE CENTER FOR 
INTERNATIONAL MEDIA ASSISTANCE

Esther Dyson
Stephen Fuzesi, Jr.
William A. Galston
Suzanne Garment
Ellen Hume
Jerry Hyman
Alex S. Jones
Shanthi Kalathil
Susan King

Craig LaMay
Caroline Little
William Orme
Dale Peskin
Adam Clayton Powell III
Monroe E. Price
Rep. Adam Schiff
Marguerite Sullivan
Richard Winfield

Contents
Introduction. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                            1

Captured Media. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                          3

Country Case Studies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                    5

Conclusions and Recommendations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                       15

Endnotes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                              16

ABOUT THE AUTHORS

Marija Šajkaš is a U.S. correspondent for a Serbian 
weekly, Novi Magazin. She has 25 years of experience 
working as a reporter, editor, and media consultant. 
Before that, Šajkaš was a head of development 
and operations for Media Diversity Institute–USA; 
a Balkan media researcher for the New York-based 
Institute for War, Peace and Media Reporting, and a 
U.S. correspondent the Reporter magazine—the first 
investigative magazine in Republic of Srpska. Before that 
she was a press officer for International Committee of the Red Cross, and a 
Deputy-editor in chief of The Bridges Magazine, the first media outlet that 
was distributed in post-war Bosnia, and produced by UN forces.

Šajkaš holds an M.S. degree in international affairs, with a concentration 
in culture and media studies, from New School University, and B.S. in 
Serbian language and literature from the University of Belgrade. Her other 
interests include peace and reconciliation, disability, and immigrant rights 
advocacy. She currently serves on the board of directors of The Center for 
Independence of the Disabled in New York, and a is a founder of 4 Better 
Media a consultancy for media analysis, research,and training.

Milka Tadić Mijović is a journalist, media executive, 
and international civic activist during the turbulent 
transition era in the Southeast Europe. She is one of the 
co-founders of the weekly Monitor, the first Montenegrin 
private and independent weekly magazine (1990). 
During the ‘90s, she was actively engaged in the anti-
war movement. Tadić Mijović was the first journalist 
dismissed from a job in Montenegro for articles critical 
of Yugoslav President Slobodan Milosevic’s nationalist policies. During her 
tenure she interviewed the leading international political figures, including 
U.S. President Clinton included) Her articles have received awards and 
have been translated and quoted by the New York Times, the Economist, 
and other publications. In 2014, she was featured in the first ever list of 
“100 Information Heroes” by Reporters without Borders. 

Tadić Mijović served on the Open Society Foundations board in Montenegro, 
on the Council of Europe Steering Committee on the Mass Media, and as 
a member of the Joint Commission on Media Policy of the Duke University 
& City of Vienna. She holds a master’s degree in political science and 
journalism from University of Montenegro, and a bachelor’s degree in 
political science from the University of Belgrade.



1C a p t u re d  N ew s  M e d i a :  B o s n i a  a n d  H e rze gov i n a ,  S e r b i a ,  a n d  M o n t e n e g ro     #mediadev

According to a comprehensive analysis commissioned by Stability Pact 

for South Eastern Europe,2 massive international investment in media 

development in the Balkans in the 10 years after the wars resulted in 

improved professional standards, a less restricted flow of information, 

and increased respect for human rights. The analysis recommended 

developing capacity not dependency, as well as a long-term donor 

commitment. It pointed out that exit strategies were not clearly defined 

and that in many cases media organizations were mission-driven rather 

than market-driven. 

In 1996 alone, various foundations and aid groups donated around 

$5.2 million for the development of media in Bosnia and Herzegovina 

(BiH).3 Particularly large investments in BiH, as well as in other 

Introduction

D
uring the 1990s, the countries of the former Yugoslavia went through a 

series of ethnic wars culminating in at least 100,000 lost lives, economic 

devastation, and suspension of basic human rights. For most of that 

turbulent era and immediately after the wars, it was independent media in 

the region that were organizing and unifying civil society, giving voice to 

political dissent, repairing broken connections, and fighting the narratives of 

war propaganda. Their work was at times heavily supported by a number of 

international donors, and after the signing of the peace accord in Dayton in 

the United States in 1995, that support was multiplied and extended.1

 

TRAINING DIRECT  
SUPPORT

MEDIA  
ENVIRONMENT TOTAL

Albania 6.9 1.8 1.9 10.6

Bosnia 17.4 42.0 27.7 87.1

Croatia 2.4 19.7 14.5 36.6

Macedonia 3.4 9.2 11.2 23.8

Montenegro 1.3 2.9 3.4 7.6

Serbia 5.4 26.4 13.1 44.9

Kosovo 6.1 45.6 6.9 58.6

Balkans 42.9 147.6 78.7 269.2

Donor Support 10 Years After Dayton
RECORDED SUPPORT FOR MEDIA IN THE BALKANS, 1996–2006, IN EUROS (MILLIONS)

SOURCE: �Aaron Rhodes ,“Ten Years of Media Support in the Balkans”, Force of the Stability Pact for South Eastern Europe,  
http://www.medienhilfe.ch/fileadmin/media/images/dossier/mediasupport_Balkan.pdf

http://www.medienhilfe.ch/fileadmin/media/images/dossier/mediasupport_Balkan.pdf


2 C E N T E R  F O R  I N T E R N AT I O N A L  M E D I A  A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

countries that are the subject of this study, were made by the Open 

Society Foundations (OSF). By early 2000, OSF has invested about 

$4 million in Bosnian media.4 

The case of media evolution in the Balkans is important for a number 

of reasons. It is a region that today as much as in history has proven 

a cultural, political, and economic fault line. The success or failure of 

these countries to create a sustainable environment for independent 

media could have an influence on surrounding countries and beyond. 

It also is a study in how well donor action has performed as a bulwark 

against the growing forces of media capture from well-financed local and 

international oligarchs and politicians seeking to influence public opinion 

in a pivotal region. 

Despite the overall positive prognosis, after the global economic crisis 

in 2008 and a subsequent donor withdrawal, European Union (EU) 

candidate countries such as Bosnia and Herzegovina, Montenegro, 

and Serbia experienced a steady downturn in media freedom. Today, 

authorities increasingly take advantage of the economic weaknesses 

of media. The media are, in most cases, financially unsustainable and 

dependent on support from the political and business elites. 

In these countries, where state institutions and companies often 

account for significant share of the drastically diminished “market pie,” 

the media that wish to remain independent face huge challenges, 

including various kinds of repression. 

■■ In Montenegro, for example, a brutal campaign of physical and verbal 

violence against independent media and journalists over the last 

several years has gone hand in hand with legal pressures such as 

court proceedings for defamation, high fines, and other prosecutions. 

■■ In Serbia, prominent investigative journalists are often targeted for 

their work by being “exposed” in smear campaigns published in the 

tabloids loyal to the government.

■■ The situation in Bosnia and Herzegovina is similar, and at times 

methods of suppressing free reporting are more bizarre. For instance, 

the Parliament of Republic of Srpska (RS) enacted a rule in 2016 

that prohibits journalists from reporting from the Parliament building 

if they are deemed to be “improperly dressed.” This new regulation, 

which lacks clear guidance, is viewed by some as another way of 

obstructing critical journalists in reporting about government officials.

Despite the overall 
positive prognosis, after 

the global economic 
crisis in 2008 and 

a subsequent donor 
withdrawal, European 
Union (EU) candidate 

countries such as Bosnia 
and Herzegovina, 
Montenegro, and 

Serbia experienced a 
steady downturn in 

media freedom. 



3C a p t u re d  N ew s  M e d i a :  B o s n i a  a n d  H e rze gov i n a ,  S e r b i a ,  a n d  M o n t e n e g ro     #mediadev

Public service broadcasting (PSB) has remained heavily influenced by 

the ruling political structures and does not ensure full pluralism. The 

privatization of state-owned media was carried out in such a way that most 

of these broadcasters continue to be dominated by the political elites. 

Throughout the region, there is a visible process of media concentration 

and consolidation in which various media outlets are in the hands of fewer 

and fewer companies and individuals. According to Andrea Milat5, a media 

expert from the region, “media markets in the Balkan countries are going 

towards oligopolization.” The largest advertisers—the states—advertise 

mostly in friendly, pro-government media. The Media Sustainability Index in 

these countries shows continuous declines, and media striving to maintain 

independence face enormous challenges. 

Besides open discrimination and outright threats that independent media 

throughout the region have to endure, a number of new, less visible—but 

no less oppressive—practices have become so effective that media that 

were once actively supported by the United States and EU and fought 

for democratization and public interest—and were often themselves the 

personification of that fight—today don’t exist, are marginalized, or are 

heavily dependent on political and economic elites. A small number of 

media outlets manage to preserve independence and survive in the market 

but still rely on support from abroad. Some, in turn, have ended up in the 

hands of the new business elites, hidden owners, and tycoons. Very few 

that have managed to survive are able to do so mainly thanks to support 

from foreign owners or donors.

Well-known journalists who worked for icons of free media such as B92 

in Serbia and Dani in Bosnia and Herzegovina lost their jobs in the new 

privatized companies that almost immediately changed their course from 

reporting hard news to offering mindless entertainment. This is especially 

Captured Media

I
ncomplete media reforms and regulations that are in some cases adopted 

only after intense pressure from the international community; fragmented, 

unregulated, and weak media markets; a high level of general poverty; and lack 

of political transparency all contribute to the systemic governance problems 

in which political and business elites interfere with and influence media. As a 

consequence of irregular, nontransparent, or incomplete media privatization and 

transformation, media ownership is often hidden. State authorities put pressure 

on media through both direct financial contributions as well as quid  pro quo 

purchases of advertising.

P
h

o
to

 c
re

d
it

: ©
 N

1

Public service broadcasting 
has remained heavily 

influenced by the ruling 
political structures and 

does not ensure full 
pluralism. The privatization 

of state‑owned media 
was carried out in such 

a way that most of these 
broadcasters continue 
to be dominated by the 

political elites.



4 C E N T E R  F O R  I N T E R N AT I O N A L  M E D I A  A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

P
E

R
C

E
N

T

COUNTRIES
* Data for Turkmenistan is since 2008

Ky
rg
yz
st
an

Ta
jik
ist
an

Ar
m
en
ia

Uk
ra
in
e

Al
ba
ni
a

Mo
ld
ov
a

Mo
nt
en
eg
ro

Ge
or
gia

Ko
so
vo

Ka
za
kh
st
an

Bo
sn
ia

Cr
oa
tia

Az
er
ba
ija
n

Tu
rk
m
en
ist
an

Ru
ss
ia

Bu
lga
ria

Uz
be
kis
ta
n

Se
rb
ia

Ma
ce
do
ni
a

Be
lar
us

Ro
m
an
ia

-40

-20

0

20

40

60

80

69

57 54

49

45

38 37

33 30 28

18

–2

2

–5 –7 –8

–1
0

–1
2

–2
4

–3
8

–4
3

so for B92—what was once the distinct brand of independent journalism 

almost overnight became a travesty. Radio B92, which once orchestrated 

peaceful resistance and was the voice of true journalism throughout the 

Balkans, now only plays music.

Despite the enormous monetary investments in the Balkan media 

infrastructure and training, the region is doing poorly because the donor 

community mistook the Balkans for an open economy, according to 

Drew Sullivan, editor with the Organized Crime and Corruption Reporting 

Project (OCCRP) in Bosnia and Herzegovina. In his opinion, past efforts 

often included implementation of European commercial model in countries 

where getting advertising and conducting other businesses are political 

decisions. What we have in the region right now, says Sullivan, is a 

“malignant socialism mixed with the old-fashioned patronage system 

in the societies whose governments are funded by crime money.”6 

According to Bosnian media expert Lejla Turčlo, the struggle for press 

freedom in the Balkans is unfolding on two parallel fronts. “There is 

an open fight against direct pressure and influence on journalists, and 

the fight against subtle pressures by media owners, advertisers and 

powerful politicians.”7 

Several common practices of media capture are shared across the region. 

This research focuses on two:

■■ Hidden media ownership as a consequence of irregular, 

nontransparent, or incomplete media privatization and transformation

■■ Financial pressures in the form of direct state aid, financing through 

advertising budgets, or regulations favorable to media loyal to ruling elites 

■■ The media are, in most cases, 
financially unsustainable and 
dependent on support from political 
and business elites.

■■ Most of the advertising by state 
and public enterprises goes to 
pro‑government media.

■■ Media concentration is growing.
■■ Transformation of national television 

broadcasters into public broadcasting 
services was not completed in any 
of the countries, despite existing 
legal frameworks.

■■ Privatization was not completed, 
since most of the privatized media 
have remained under the control of 
ruling elites.

■■ A significant number of independent 
media, supported by donors during 
the 1990s, that excelled in the fight 
for a democratic society, passed into 
the hands of business elites with close 
ties to ruling politicians.

■■ A small number of media outlets 
manage to preserve independence and 
survive in the market but still rely on 
support from abroad. 

■■ Authorities increasingly take 
advantage of the economic 
weaknesses of media to gain control. 

The Media Landscape  
at a Glance

Percent Change in MSI 2001–2016: Europe and Eurasia

SOURCE: IREX, www.irex.org/projects/msi/europe-eurasia

http://www.irex.org/projects/msi/europe-eurasia


5C a p t u re d  N ew s  M e d i a :  B o s n i a  a n d  H e rze gov i n a ,  S e r b i a ,  a n d  M o n t e n e g ro     #mediadev

Bosnia and Herzegovina
In this country of just over 3.5 million people, there are more than 

40 commercial TV stations, 140 radio stations, three public broadcasting 

services, nine daily newspapers and more than 100 periodicals on 

the media market. According to available data, the revenues from 

advertising on the whole media market last year amounted to 45 million 

euros.8 The legal framework introduced in 2002 with the support 

of the international community was intended to encourage media 

freedoms through privatization of the state-owned media, through 

the transformation of TV BiH into a public service broadcaster (PSB), 

and by the creation of a free media market with transparency of 

ownership. Unfortunately, many of these objectives have not been met. 

Media privatization was not completed, nor has ownership been made 

transparent, and a large number of mostly local broadcasters continue 

to be owned by the state. 

Public Service Broadcasting in Bosnia and Herzegovina has never 

become economically sustainable and truly independent. Revenues 

collected through subscription were always insufficient, which made 

PSB an easy target for the control and influence by various interest 

groups. The share of advertisers in the revenues of the public 

broadcasters is disproportionately large which further undermines 

commercial TV and radio in BiH. Political elites still influence managerial 

choices in all three PSB systems. This is particularly evident in the 

Republic of Srpska, where the 2014 law amendments empowered the 

RS Parliament to directly elect the RTRS board and to fund the public 

broadcaster through the state budget instead of subscriptions. These 

legislative changes were adopted despite the opposition by the federal 

government and representatives of the international community who 

still have a significant role in the country’s governance. The secretary 

general of the Association of BH Journalists, Borka Rudić, argues that 

under these circumstances the survival of government supported media 

depends heavily on the politicians in power.9 

BiH lacks advertising and media ownership laws, and there is neither 

transparency nor monitoring of the government media financing. Official 

financial reports are often in unsearchable formats, and some are 

published only as hard copies in obscure editions of official gazettes. 

Country Case Studies
Here are more detailed descriptions of the state of media in the countries 

within the scope of this study: 

Media privatization was 
not completed, nor has 
ownership been made 

transparent, and a large 
number of mostly local 

broadcasters continue to 
be owned by the state. 



6 C E N T E R  F O R  I N T E R N AT I O N A L  M E D I A  A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

As elsewhere in the region, independent media is often financially drained 

through cuts in state advertising, which is spent only on media that 

openly support the authorities, or at least refrain from criticizing them.

According to Aleksandar Trifunović, editor in chief of the analytical portal 

Buka from Banja Luka, there is no free media market in the RS, given the 

fact that the RS government is the biggest advertiser in the jurisdiction. 

Big state-owned businesses that are often the only ones that provide 

specific services, such as the water and power utilities, have no reason 

to advertise their work or to sponsor events, yet they do so, and the 

media where they choose to pay for advertising often don’t have a 

significant audience.10 

One of the best-documented examples of this practice is the case 

of Banja Luka-based daily newspaper Fokus, which never had a big 

circulation or much influence but was nevertheless favored by the 

political elites. Fokus repeatedly received government advertising and 

was paid for several marketing campaigns, yet the paper was chronically 

in debt. All of this became known only after journalists who were denied 

salaries and benefits for several months went public. 

At the same time, the situation for independent media in BiH, which 

were in many cases conceived and supported by the foreign funds and 

know-how, is uneven. The weekly Reporter, one of the first publications 

that challenged the war rhetoric of the RS authorities, went bankrupt in 

2003, after a conflict with the leadership of the RS. On the other hand, 

the newspaper Nezavisne novine survived. “Since 1995, I received over 

a million KM [approximately $700,000] from the Swedish government, 

U
N

S
U

S
T

A
IN

A
B

LE
A

N
T

I-
FR

E
E

 P
R

E
S

S
U

N
S

U
S

T
A

IN
A

B
LE

M
IX

E
D

 S
Y

S
T

E
M

N
E

A
R

S
U

S
T

A
IN

A
B

IL
IT

Y
S

U
S

T
A

IN
A

B
LE

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

2.
54

2.
45

2.
38

2.
36

2.
56

2.
46

1.
87

1.
68

1.
60

1.
83

1.
77

1.
67

2.
59

2.
16 2.
20 2.

26

2.
23

2.
20

1.
84

1.
61

1.
60 1.
64

1.
58

1.
39

2.
27

1.
95

2.
35

2.
12

2.
02 2.

15

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

S
U

S
T

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

Media Sustainability Index: Bosnia & Herzegovina

Independent media 
is often financially 

drained through cuts 
in state advertising, 
which is spent only 

on media that openly 
support the authorities, 
or at least refrain from 

criticizing them.

SOURCE: IREX, www.irex.org/projects/msi/europe-eurasia

http://www.irex.org/projects/msi/europe-eurasia


7C a p t u re d  N ew s  M e d i a :  B o s n i a  a n d  H e rze gov i n a ,  S e r b i a ,  a n d  M o n t e n e g ro     #mediadev

and from the U.S. government, over $2.5 million,”11 said Željko 

Kopanja, the owner of Nezavisne novine. When it was first established, 

Nezavisne novine had a critical attitude toward the RS war leadership 

and Serbian nationalism. Its owner survived an assassination attempt 

with serious injuries. In the transitional years after the war, Nezavisne 

novine sided with the peace-time RS government, primarily with Milorad 

Dodik, who has been prime minister and president of Republika Srpska 

several times. According to numerous sources, Nezavisne novine has a 

privileged position and obtains financial support from the RS budget. 

For three years since it created the Fund for Media, the RS government 

has given about $9 million to private media. More than half of that went 

to two newspapers owned by Željko Kopanja, friend and former business 

partner of RS President Dodik.12

According to Nataša Tešanović, general manager of the independent ATV 

in Banja Luka, the Fund for Media had a clear and transparent selection 

process for awarding funds only in the beginning. By 2010 there were 

no longer clear criteria, and money was distributed in a rush, less than 

a month after the tender was closed, which led many to believe that the 

winners were known in advance. It was an election year, and it turned 

out that the public funds were given only to the media supportive of 

the government. In the third year, there was no longer a tender, and the 

funds were awarded by government fiat instead.13 

In the other BiH entity, the Federation of Bosnia and Herzegovina, 

donors provided significant support to the daily Oslobodjenje and weekly 

Dani. Both media received prestigious journalistic awards for their 

anti‑war editorial policy and for advocating multiculturalism. There is 

no reliable data about the magnitude of the Western donor support, but 

it amounts to millions of dollars. In 2010, Dani owner Senad Pećanin 

sold it to the daily Oslobodjenje, citing financial problems. At that time, 

Oslobodjenje had already been taken over through privatization by 

the MIMS Group, a company controlled by the local family Selimović, 

which owned the Sarajevo brewery, a flour mill, a printing press, and 

multiple other businesses. According to some sources, Mujo Selimović 

has invested around 17 million euros (then about $24.3 million) in 

Oslobodjenje, although he did not expect that his investment would ever 

provide a return. According to Vildana Selimbegović of Oslobodjenje, 

Selimović bought Oslobodjenje because he was asked to do so by 

politicians when the paper was practically bankrupt.14 In addition to 

Oslobodjenje and BH Dani, the Selimović family today owns the daily 

San and the portal Business.hr based in neighboring Croatia. 

Although targeted during the war, until the 
recent privatization, Oslobodjenje was known 
for its balanced reporting.

SOURCE: Oslobodjenje archives

http://vakat.ba/index.php/front/memorija/item/13175-na-danasnji-dan-prije-23-godine-prvi-put-je-zapaljena-zgrada-oslobodenja


8 C E N T E R  F O R  I N T E R N AT I O N A L  M E D I A  A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

Montenegro
With fewer than 650,000 inhabitants, Montenegro has the smallest 

population of any country in the Balkans. In its media market, there 

are about 50 print media, some 50 commercial radio and TV stations, 

the national public broadcasting service RTCG and 14 local public 

broadcasters. The total revenue from advertisers is nowhere clearly 

specified but is estimated to be in the range of $13 million and on a 

downward trend.

The set of media laws that Montenegro adopted in 2002 with the 

support of the EU, OSCE and USAID was supposed to transform the 

state television, RTCG, into a public service broadcaster and to privatize 

other media that were owned by the state. Despite the legal framework, 

Montenegro is still far from having a free media market. Along with 

Macedonia, it has the least free media in the region. In 2015, the country 

was ranked in 114th place on the media freedom index by Reporters 

Without Borders, nearly 50 places lower than Serbia and Bosnia 

and Herzegovina.15

The transformation of RTCG into a public service broadcaster, initiated 

in 2002, was interrupted in 2008 when citizen subscriptions were 

replaced by direct funding from the state budget. The parliament now 

elects members of the board, while it previously only ratified their 

election by various civic organizations and public institutions. According 

to opinion polls conducted by the agency Defacto,16 confidence in the 

RTCG news channel is eroding and is lower than in the private station 

TV Vijesti, which despite almost no revenue from state advertising 

enjoys the highest trust of citizens. 

Media analyst Dragoljub Vuković 17 explains that the state-owned media are 

under the direct control of the authorities and are just barely meeting their 

objectives as public services. According to him, the same goes for local 

public services as well. In addition to the regular budget allocations, RTCG 

receives supplementary state aid, which in 2015 amounted to over 2 million 

euros (approximately $2.5 million) and it has an unacceptably large income 

from advertising. The close connection between RTCG and the political 

power elite in Montenegro appears to be so tight that the opposition parties 

are conditioning their participation in the fall 2016 parliamentary elections 

by demanding the change of the RTCG editorial policy. “RTCG is an active 

participant in the political party turmoil, openly supporting the ruling 

Democratic Party of Socialists (DPS),” said Goran Djurović, a member of 

the RTCG Board, representing civil society.18

The daily Pobjeda was state-owned for more than 11 years, in 

contravention of the 2002 media law. In 2014, Pobjeda was finally 

Media Freedom Index

2006

0

20

40

60

80

100

120

2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

Serbia

Bosnia and Herzegovina

Montenegro

SOURCE: Reporters Without Borders



9C a p t u re d  N ew s  M e d i a :  B o s n i a  a n d  H e rze gov i n a ,  S e r b i a ,  a n d  M o n t e n e g ro     #mediadev

privatized when Greek businessman Petros Stathis and his company 

Media Nea acquired it. Along with Pobjeda, Media Nea has also 

acquired daily Dnevne novine and two Web portals, CDM and Portal 

Analitika. Before investing in media, Stathis acquired a long-term 

lease of the most exclusive tourist complex in the country, the Sveti 

Stefan resort, which the Montenegrin government conceded after a 

rather non-transparent procedure and under favorable conditions. 

Before privatization, Pobjeda stood out in its support of the authorities 

and opposition to independent media. According to the local reports 

Pobjeda received more than 24 million euros (then about $31.2 million) 

in support from the state from 2003 until 2014.19 

As with other countries in the region, the EU Commission’s annual 

reports on Montenegro constantly expresses concern regarding the 

precarious economic situation of the media and journalists, which opens 

the door to interference in editorial policy and possible self-censorship. 

“Public financing of media in Montenegro is unregulated, uncontrolled 

and opaque. Authorities use biased allocation of state funds as indirect 

pressure on the media, undermining market competition and blocking 

development of free, independent and impartial media,” according to 

one of the key findings of the study Eroding Freedoms: Media and Soft 

Censorship in Montenegro.20 

Many media companies are not financially viable, which has an adverse 

impact on the quality of reporting and professionalism. The awarding of 

state aid and the selective state funding of advertising in the media are 

not following public procurement rules and can endanger competition in 

the media market.21

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

2.
43

2.
65

2.
49

2.
27

2.
15

2.
41

2.
07

2.
26

2.
13

1.
81

1.
99

1.
85

2.
64 2.
68

2.
44

2.
38 2.

46

2.
44

2.
01 2.
06

1.
97

1.
69 1.

80

1.
96

2.
24 2.

35

2.
13 2.
15

2.
12 2.
17

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

S
U

S
T

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

S
U

S
T

A
IN

A
B

LE
A

N
T

I-
FR

E
E

 P
R

E
S

S
U

N
S

U
S

T
A

IN
A

B
LE

M
IX

E
D

 S
Y

S
T

E
M

N
E

A
R

S
U

S
T

A
IN

A
B

IL
IT

Y
S

U
S

T
A

IN
A

B
LE

Media Sustainability Index: Montenegro

SOURCE: IREX, www.irex.org/projects/msi/europe-eurasia

 The EU Commission’s 
annual reports on 

Montenegro constantly 
expresses concern 

regarding the precarious 
economic situation of the 

media and journalists, 
which opens the door 

to interference in 
editorial policy and 

possible self‑censorship.

http://www.irex.org/projects/msi/europe-eurasia


10 C E N T E R  F O R  I N T E R N AT I O N A L  M E D I A  A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

Multiannual research by the Center for Civic Education (CGO) indicates 

that the state, as the largest advertiser, directs most of its funds to 

the media that favor the ruling structures. These media obtained 

millions of euros in advertising from government institutions over the 

last several years, while the critically-oriented media, although much 

more influential, only received symbolic amounts for advertising from 

the state bodies and public enterprises. “Financing of the media in 

Montenegro from public funds remains unregulated, uncontrolled and 

non-transparent,” concludes the CGO research.22 

“It is not just state advertisers; we also have a problem with private 

companies, whose businesses often depend on the will of the 

authorities. They are increasingly afraid to place their ads in our 

daily, although we have a much greater influence and presence in the 

market,”23 says Željko Ivanović, CEO and shareholders of the daily Vijesti.

In Montenegro, it is possible to obtain support from the state budget for 

specific media projects, but these are much smaller funds than in other 

countries in the region. The support awarded from these funds to media 

that have a critical attitude towards the government was practically nil—

from 2007 to 2015, it was less than $10,000.

Starting in the 1990s, a number of media outlets in Montenegro received 

direct support from foreign foundations and governments from Europe 

and the United States. In recent years, outside support for media has 

been largely symbolic. Montenegro is the only EU candidate country in 

the region whose media have been not supported by the EU through 

regular annual calls for proposals. It is expected that in 2016, the first 

such EU program for media support worth 500,000 Euros ($550,000) 

will be announced. 

Part of the media supported by the West, such as TV MBC and 

TV Montena ceased to exist after donors withdrew. Some of them, such 

as Radio Antena M, continued their activities with support from state 

funds and advertisers. Some of the media, such as weekly Monitor and 

daily Vijesti managed to survive. For Vijesti it was important support 

of New York-based Media Development Investment Fund (MDIF), 

which partly owned daily Vijesti. Daily Vijesti, TV Vijesti and Monitor 

along with the daily Dan, are recognized in the Montenegrin market as 

media that are reporting on abuses of power. They are under constant 

pressure, subjected to economic, verbal, and physical violence. (One 

of this report’s authors, Milka Tadić Mijović, was executive director of 

Monitor until December 2015.)

In recent years, outside 
support for media has 
been largely symbolic. 

Montenegro is the only 
EU candidate country in 
the region whose media 
have been not supported 

by the EU through 
regular annual calls 

for proposals. 



11C a p t u re d  N ew s  M e d i a :  B o s n i a  a n d  H e rze gov i n a ,  S e r b i a ,  a n d  M o n t e n e g ro     #mediadev

Serbia
Serbia has a little more than 7 million inhabitants, and its media market 

is small, without much purchasing power, and oversaturated—there 

are about 350 radio and TV broadcasters as well as almost 700 print 

publications that cannot sustain the economic survival of all currently 

active media outlets.24 Since 2000, the privatization of state-owned 

media was announced and postponed several times. It was only in 

October 2015 when the majority of state-owned media were auctioned. 

From about 50 media outlets, 34 were privatized. The influential daily 

Politika, one of the oldest and best-known media brands in the Balkans 

and traditionally close to the government, escaped the privatization 

process after the Serbian government deemed it to be a “special 

interest company,” with no public elaboration. Even greater controversy 

surrounds the attempt to privatize the national news agency Tanjug. 

A tender for its privatization failed, and the closing of the agency was 

announced, but after public pressure the agency continued to operate, 

although according to Serbian law it should have ceased operations. 

Under the new media legislation, only public services—in this case, 

Radio and Television of Serbia (RTS) and Radio and Television of 

Vojvodina (RTV)—will receive compensation directly from the state 

budget. All other media outlets are invited to apply for funds by 

participating in media tenders at the local and regional levels, or those 

launched by the various government ministries.25 Although a thorough 

analysis has yet to be done, it is clear that this may be just another way 

for the government to influence the media. Irregularities reported26 so 

far include a case in Jagodina, where the president of the municipality 

announced that the funds would be denied to any media that would not 

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

2.
14

2.
00 2.
03 2.
06

1.
94

1.
89

1.
74

1.
72

1.
67

1.
55

1.
50

1.
30

2.
27

1.
93 1.
94 2.

03

1.
79 1.
84

1.
72

1.
71 1.
72

1.
61

1.
60

1.
39

2.
40

2.
17 2.

25

2.
26

2.
17

2.
12

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

S
U

S
T

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

S
U

S
T

A
IN

A
B

LE
A

N
T

I-
FR

E
E

 P
R

E
S

S
U

N
S

U
S

T
A

IN
A

B
LE

M
IX

E
D

 S
Y

S
T

E
M

N
E

A
R

S
U

S
T

A
IN

A
B

IL
IT

Y
S

U
S

T
A

IN
A

B
LE

Media Sustainability Index: Serbia

Under the new media legislation, 
only public services—in this 
case, Radio and Television of 
Serbia (RTS) and Radio and 

Television of Vojvodina (RTV)—
will receive compensation 

directly from the state budget. 

P
h

o
to

 c
re

d
it

: ©
 F

am
ily

 B
u

si
n

es
s 

/ 
S

h
u

tt
er

st
o

ck
.c

o
m

SOURCE: IREX, www.irex.org/projects/msi/europe-eurasia

http://www.irex.org/projects/msi/europe-eurasia


12 C E N T E R  F O R  I N T E R N AT I O N A L  M E D I A  A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

cover topics that a government official deems important. In the cities of 

Novi Pazar and Niš, investigations showed that the funds are allocated 

only to media whose owners are the highest-ranking city employees and 

local politicians. In Kraljevo, where the local government did not approve 

of the selected projects, and contrary to the law, they decided not to 

release funds at all. 

There is no explicit regulation about the size or type of the media 

that could apply for the tender, other than that the project needs to 

be in the public interest. According to the law, there should always 

be an independent commission deciding about the grantees, usually 

composed of representatives of independent and private media. 

According to Jelka Jovanović, editor of Belgrade-based Novi Magazin, 

who took part in the commissions’ work, in 2015 many government 

officials were thinking about project financing as a way of providing 

funding for media outlets that they liked, as opposed to providing 

support for the most worthy media projects. The concept was new 

for many in the media industry as well, except the ones with prior 

knowledge of applying for foreign grants. Because of the hard economic 

situation in the media today, project funding is perceived by many 

politicians and journalists as a donation.27 

The state is one of the biggest advertisers in Serbia, and the country still 

lacks regulations governing how public money is spent on advertising. 

It is well documented that the big companies that are partly or entirely 

state-owned often sponsor events, pay for media services, and buy 

ads in the ways that are not at all transparent. Dragan Kremer, media 

specialist with OSF in Belgrade, points out that big state-run enterprises 

without direct competition on the market, such as the national 

electricity company, heating plants, and water systems have no need 

to advertise their services at all, yet they all do so regularly, choosing 

to place ads in one media over another. When companies like that have 

legitimate need to advertise, for example for recruiting workers, it is 

not publicly known why the ads are always placed in particular print 

outlets.28 A recent example of this practice: The state-owned heating 

plan in Niš reaches an agreement with various local print and electronic 

outlets in which it advertises stipulating that the media will not only 

cover the work of the heating plant and its representatives, but also that 

they will reprint the company’s written statements, never broadcast 

negative information before asking the company’s input, and if asked by 

company officials, will submit to the company audio or video recordings 

related to it. If the media fail to follow the agreement, the company has 

the right to unilaterally annul the agreement.29 

The state is one of the 
biggest advertisers in 

Serbia, and the country 
still lacks regulations 
governing how public 

money is spent 
on advertising.



13C a p t u re d  N ew s  M e d i a :  B o s n i a  a n d  H e rze gov i n a ,  S e r b i a ,  a n d  M o n t e n e g ro     #mediadev

It has been documented that some government representatives 

“supported” media by paying for content. The Serbian whistleblower 

website Pištaljka ran a series of articles tracing connections between 

elected officials who were paying to promote themselves as well as 

the work of their ministries.30 According to Vladimir Radomirović, 

Pištaljka’s founder, the practices ranged from writing favorable articles 

to reprinting agency news in connection with the ministries. According 

to Radomirović, the ministries just need content that is even loosely 

connected to the ministry to formally justify paying media.31 

At the same time, there is evidence that the pressure on media comes 

from big marketing agencies that are almost exclusive intermediaries 

between businesses and media and almost always connected to the 

ruling elite, as well as from the advertisers themselves. Recent research 

shows that in the time that the Democratic Party dominated the Serbian 

government, the majority of advertising went through Direct Media, 

the marketing agency whose owner, Dragan Djilas, was at that time 

the mayor of Belgrade. After political change in 2012, at least four big 

companies with a budget of around $10 million switched to Mediapool, 

where Goran Veselinović, one of the highest-ranking member of Serbian 

Progressive Party and the former employer of the current Serbian Prime 

Minister Aleksandar Vučić has a prominent role.32 

While many journalists are quick to say that they feel pressure from 

the marketing departments, for obvious reasons almost nobody wants 

to talk about it on the record. One exception is Antonela Riha, who 

recently publicly acknowledged that while she was editor of the weekly 

NIN, she opted not to run a negative story about a private university 

in Belgrade after she was told by the marketing department that this 

would alienate one of the paper’s biggest advertisers.33 When the tabloid 

Kurir shifted its alliances and became highly critical of the current 

government, it experienced a drain in advertising revenue. According to 

Kurir’s new editor-in-chief Ratko Fenić, after the paper ran a particularly 

provocative front page, it lost not only some of the biggest state and 

private advertisers but also some who were compensating the outlet 

with services.

Another way of influencing the media in Serbia is through selective 

enforcement of tax laws. For instance, the bank account of the weekly 

Kikindske novine, known for its independent views, was blocked 

in December 2014 due to “unpaid” income taxes that had been 

inaccurately calculated at more than 600,000 dinars (about $5,500).34 

At the same time, Pink TV, known for its unequivocal support of any 

political structure that holds power at the moment, was untouched 

albeit owing millions of euros in unpaid taxes. The Anti-Corruption 

While many journalists are 
quick to say that they feel 

pressure from the marketing 
departments, for obvious 

reasons almost nobody wants 
to talk about it on the record. 

©
 S

o
u

rc
ef

ab
ri

c 
/ 

F
lic

kr
 (

h
tt

p
s:

//
cr

ea
ti

ve
co

m
m

o
n

s.
o

rg
/l

ic
en

se
s/

b
y-

n
c/

2
.0

/)



14 C E N T E R  F O R  I N T E R N AT I O N A L  M E D I A  A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

Council (ACC) of the Serbian government has issued two reports 

concluding that the closer the media owners are to the politicians in 

power, the greater their chances for privileged treatment, including 

in cases of tax evasion. According to the ACC,35 a local TV station, 

Lastavica, which was at the time partly owned by prominent politician 

and former minister Bratislav Gašić, repeatedly failed to pay emission 

fees, continued to air program after its license was revoked, and refused 

to pay fines until the Serbian Regulatory Authority for Electronic Media 

simply canceled the debt. The unpaid fees and fines amounted to more 

than $150,000. 

The truly tragic example of captured media is the case of B92. In its 

various incarnations throughout years, B92’s operations included 

radio and television stations, a web portal in multiple languages, a 

cultural magazine, a publishing house, a music label, film production, 

a cultural center, and humanitarian work and was rightfully recognized 

and supported as the most important independent media voice in the 

Balkans. B92 received numerous international awards for its fearless 

engagement during and after the wars. The news parts of the company 

were sold in 2010, and radio and TV ended up being owned by a Cypriot 

offshore company, Astoniko Ltd., whose real owner is the Greek Antenna 

Group, privately owned by the Kyriakou family from Greece. The same 

company is the owner of another TV station in Serbia with the national 

license Prva TV, an example of concentration of media ownership. 

Well-known journalists lost their jobs in the new company, which almost 

immediately changed its programming from news entertainment. Radio 

B92, which once orchestrated peaceful resistance and was the voice 

of truthful journalism, now only plays music. TV B92 is now known as 

a producer of banal reality shows such as the Serbian version of Big 

Brother, leaving many to believe in conspiracy theories that special 

interests were finally successful in finding the way to silence free media 

in Serbia. The change was so drastic that there was a petition in Serbia 

asking the new owners to change the name of the station. 

“Rimtutituki”, one of the first peace actions 
organized by Radio B92 in 1992

SOURCE: Radio B92/Radio Free Europe



15C a p t u re d  N ew s  M e d i a :  B o s n i a  a n d  H e rze gov i n a ,  S e r b i a ,  a n d  M o n t e n e g ro     #mediadev

The legal framework in these countries is not fully reformed and 

compliant with the EU requirements and good practice, which is one 

of the principal reasons why they still do not have a functioning free 

media market. Precise criteria for awarding budgetary support to 

the media have yet to be defined, while the principles for advertising 

in the media by state institutions, the largest advertisers in these 

countries, remain unclear.

Following the withdrawal of Western donors, some of the media known 

for professional reporting in the public interest are now under the 

direct control of ruling elites and large businesses. This also applies, 

unfortunately, for part of the legacy media from the 1990s. The role 

that Serbian B92 or BH Dani once played in these countries—offering 

research, independent analysis and a plurality of views—can now 

be found only in small alternative NGO media, Web portals, and 

investigative journalism centers. These are often under pressure from 

the government and rely mainly on foreign donors, primarily from the 

European Union and the United States.

Due to the slow pace of reforms, it would not be realistic to expect 

that a free media market will soon be established in these countries. 

Therefore, to reduce the influence of political elites, it is important 

to institutionalize a legal and transparent system of awarding funds 

to media from state budgets, establish clear rules of advertising 

by state institutions, and ensure transparency of media ownership. 

Since all these countries have EU membership aspirations, it would 

be of fundamental importance for the EU to insist on reforming 

the legal framework and on implementation of such reforms as 

key pre‑conditions for creating the enabling climate for free and 

independent media.

Conclusions and Recommendations

P
olitical and business elites in the countries that are the subject of this 

report have acquired control over a large number of public and private 

media, mostly through non-transparent privatization, advertising and/or 

budgetary support to loyal media. Consequently, media freedoms and freedom 

of expression in these countries are seriously impaired, as evidenced by the 

declining trend in the indexes of media sustainability and press freedom.

Following the withdrawal 
of Western donors, some 
of the media known for 
professional reporting 

in the public interest are 
now under the direct 

control of ruling elites 
and large businesses. 



16 C E N T E R  F O R  I N T E R N AT I O N A L  M E D I A  A S S I S TA N C E     C I M A . N E D . O R G

1	 Jusić and Ahmetašević, “The comprehensive overview of strategies 
is given in Media Reforms Through Intervention: International 
Media Assistance in Bosnia and Herzegovina,”   Regional Research, 
2013, http://www.analitika.ba/sites/default/files/publikacije/jusic_
and_ahmetasevic_rrpp_bih_medassistance_31dec2013_final.pdf, 
Accessed on January 22, 2016

2	 Aaron Rhodes,“Ten Years of Media Support in the Balkans,” Force of 
the Stability Pact for South Eastern Europe, http://www.medienhilfe.
ch/fileadmin/media/images/dossier/mediasupport_Balkan.pdf, 
Accessed on January 21, 2016

3	 Zoran Udovičić, Tarik Jusić, Mehmed Halilović, Radenko Udovičić i 
istraživački tim Media plan institut,“Mediji na prekretnici: Medijska 
slika Bosne i Hercegovine,” Media online, Sarajevo 2001, page 17 

4	 Zoran Udovičić, Tarik Jusić, Mehmed Halilović, Radenko Udovičić i 
istraživački tim Media plan institut,“Mediji na prekretnici: Medijska 
slika Bosne i Hercegovine,” Media online, Sarajevo 2001, page 17

5	 Andrea Milat, Medijski eksperiment u Srbiji, Bilten—regionalni portal, 
http://www.bilten.org/?p=3827, Accessed on March 1, 2016

6	 Interview with Drew Sullivan, January 2016

7	 Lejla Turčilo, “Medija u raljama profita,” Media Centar Online, 
Sarajevo, October 2010, http://www.media.ba/bs/etikaregulativa-
menadzment-novinarstvo-etika/mediji-u-raljama-profita, Accessed 
on March 24

8	 Brankica Petković, Sandra Bašić Hrvatin, Sanela Hodžić, “Značaj 
medijskog integriteta: Vraćanje medija i novinarstva u službu 
javnosti,” Media Centar, Sarajevo 2014, page 87, http://www.media.
ba/sites/default/files/znacaj_medijskog_integriteta_vracanje_
medija_i_novinarstva_u_sluzbu_javnosti.pdf Accessed on March 7

9	 Borka Rudić, Interview, January 2016

10	 Aleksandar Trifunović, Interview, January 2016

11	 “Vladini milioni za privatne medije u RS,” CIN, https://www.cin.ba/
vladini-milioni-za-privatne-medije-u-rs-u/, Accessed on March 11

12	 Ibid.

13	 Nataša Tešanović, Interview, January 2016

14	 Dragana Radusinović, “Multikulti biznismen,” B92, http://www.b92.
net/biz/fokus/ko_je_ko.php?yyyy=2009&mm=06&nav_id=365305, 
Accessed on March 14

15	 2015 World Press Freedom Index, Reporters Without Borders, 
https://rsf.org/ranking, Accessed on March 24

16	 Ivan Čađenović, “TV Vijesti prve po povjerenju i glednosti,” Vijesti, 
February 2016, http://www.vijesti.me/vijesti/tv-vijesti-prve-po-
povjerenju-i-gledanosti-873402, Accessed on March 24

17	 Rade Bojović, Montenegro, Media Sustainability Index 2015, IREX, 
https://www.irex.org/sites/default/files/u105/E%26E_2015_MSI_
Montenegro-2.pdf, Accessed on March 24

18	 Goran Đurović, Interview, March 2016

19	 Milka Tadić Mijović, Željko Ivanović, “Montenegro—2014 Media 
Report,” Monitor, http://monitor.co.me/index.php?option=com_con
tent&view=article&id=4929:montenegro-media-and-freedom-of-
expression-regular-report-2012&catid=1691:in-english&Itemid=2914, 
Accessed on March 24

20	 Ana Vujošević, Vladimir Vučković, Eroding Freedoms: Media and Soft 
Censorship in Montenegro, WAN-IFRA/CIMA: http://www.wan-ifra.
org/sites/default/files/field_article_file/Eroding%20Freedoms%20
-%20Soft%20Censorship%20in%20Montenegro.pdf, Accessed on 
April 22

21	 Ana Nenezić, Mira Popović, “Jednake šanse za sve medije u Crnoj 
Gori,” Page 6, CGO, http://media.cgo-cce.org/2015/12/cgo-cce-
jednake-sanse-za-sve-medije-u-cg.pdf, Accessed on March 7, 2016

22	 Ana Nenezić, Mira Popović, Jednake šanse za sve medije u Crnoj 
Gori, Page 58, CGO, http://media.cgo-cce.org/2015/12/cgo-cce-
jednake-sanse-za-sve-medije-u-cg.pdf, Accessed on March 7

23	 Željko Ivanović, Interview, March 6

24	 Jovanka Matić, Soft Censorship: Strangling Serbia’s Media, World 
Association of Newspapers and News Publishers, http://www.cima.
ned.org/publication/soft_censorship__strangling_serbia___s_media/, 
Accessed on March 12, 2016

25	 Project financing was offered in the past, abet not on a big 
scale like in 2015. Looking into its effects when they were first 
introduced, researchers concluded it neither increased media 
pluralism nor visibly improved the quality of media production. 
More at: Jovanika Matič, Soft Censorship: Strangling Serbia’s 
Media, CIMA/WAN-IFRA, http://www.cima.ned.org/resource/soft-
censorship-strangling-serbias-media/, 2013, p. 25.

26	 Individual reports can be found at the Association of Independent 
Journalists of Serbia (NUNS) portal, under the section Project 
Financing which is constantly updated http://nuns.rs/reforma-
javnog-informisanja/projektno-finansiranje-medija.html?position=5

27	 Jelka Jovanović, Interview, January 2016 

28	 Dragan Kremer, Interview, January 26, 2016 

29	 The Anti-Corruption Council, “Report on the Possible Impact of 
Public Sector Institutions on Media, through Financing of Advertising 
and Marketing Services,” Governemnt of Serbia, 2015, http://www.
antikorupcija-savet.gov.rs/Storage/Global/Documents/izvestaji/
Izvestaj%20o%20medijima%20konacna%20verzija.pdf Page 64–65

30	 Ekipa Pištaljke, “Дулић и Дачић државним новцем плаћали 
новинске текстове,” Pištaljka, https://pistaljka.rs/home/read/183

31	 Vladimir Radomirović, Interview, January 2016

32	 Slobodan Georgiev, Aleksandar Đorđević, “Oglasavanje kao privatni 
posao vlasti,” http://www.javno.rs/istrazivanja/oglasavanje-kao-
privatni-posao-vlasti

33	 Slavisa Lekić, “Mediji u Srbiji: hronika propadanja,” Part 10, https://
www.youtube.com/watch?v=HxJJCjLjLiQ

34	 Bojana Barlovac, “Media integrity report: State-media financial 
relations in Serbia” http://mediaobservatory.net/radar/media-
integrity-report-state-media-financial-relations-serbia, 2015, 
Accessed on March 26, 2015

35	 Izveštaj o mogućem uticaju institucija javnog sektora na medije 
kroz plaćanje usluga oglašavanja i marketinga, 2015, http://www.
antikorupcija-savet.gov.rs/Storage/Global/Documents/izvestaji/
izvestaj%20mediji%2026%2002.pdf Page 155–56, Accessed on 
April 24, 2016

Endnotes

http://www.analitika.ba/sites/default/files/publikacije/jusic_and_ahmetasevic_rrpp_bih_medassistance_31dec2013_final.pdf
http://www.analitika.ba/sites/default/files/publikacije/jusic_and_ahmetasevic_rrpp_bih_medassistance_31dec2013_final.pdf
http://www.medienhilfe.ch/fileadmin/media/images/dossier/mediasupport_Balkan.pdf
http://www.medienhilfe.ch/fileadmin/media/images/dossier/mediasupport_Balkan.pdf
http://www.bilten.org/?p=3827
http://www.media.ba/bs/etikaregulativa-menadzment-novinarstvo-etika/mediji-u-raljama-profita
http://www.media.ba/bs/etikaregulativa-menadzment-novinarstvo-etika/mediji-u-raljama-profita
http://www.media.ba/sites/default/files/znacaj_medijskog_integriteta_vracanje_medija_i_novinarstva_u_sluzbu_javnosti.pdf
http://www.media.ba/sites/default/files/znacaj_medijskog_integriteta_vracanje_medija_i_novinarstva_u_sluzbu_javnosti.pdf
http://www.media.ba/sites/default/files/znacaj_medijskog_integriteta_vracanje_medija_i_novinarstva_u_sluzbu_javnosti.pdf
https://www.cin.ba/vladini-milioni-za-privatne-medije-u-rs-u/
https://www.cin.ba/vladini-milioni-za-privatne-medije-u-rs-u/
http://www.b92.net/biz/fokus/ko_je_ko.php?yyyy=2009&mm=06&nav_id=365305
http://www.b92.net/biz/fokus/ko_je_ko.php?yyyy=2009&mm=06&nav_id=365305
https://rsf.org/ranking
http://www.vijesti.me/vijesti/tv-vijesti-prve-po-povjerenju-i-gledanosti-873402
http://www.vijesti.me/vijesti/tv-vijesti-prve-po-povjerenju-i-gledanosti-873402
https://www.irex.org/sites/default/files/u105/E%26E_2015_MSI_Montenegro-2.pdf
https://www.irex.org/sites/default/files/u105/E%26E_2015_MSI_Montenegro-2.pdf
http://monitor.co.me/index.php?option=com_content&view=article&id=4929:montenegro-media-and-freedom-of-expression-regular-report-2012&catid=1691:in-english&Itemid=2914
http://monitor.co.me/index.php?option=com_content&view=article&id=4929:montenegro-media-and-freedom-of-expression-regular-report-2012&catid=1691:in-english&Itemid=2914
http://monitor.co.me/index.php?option=com_content&view=article&id=4929:montenegro-media-and-freedom-of-expression-regular-report-2012&catid=1691:in-english&Itemid=2914
http://www.wan-ifra.org/sites/default/files/field_article_file/Eroding%20Freedoms%20-%20Soft%20Censorship%20in%20Montenegro.pdf
http://www.wan-ifra.org/sites/default/files/field_article_file/Eroding%20Freedoms%20-%20Soft%20Censorship%20in%20Montenegro.pdf
http://www.wan-ifra.org/sites/default/files/field_article_file/Eroding%20Freedoms%20-%20Soft%20Censorship%20in%20Montenegro.pdf
http://media.cgo-cce.org/2015/12/cgo-cce-jednake-sanse-za-sve-medije-u-cg.pdf
http://media.cgo-cce.org/2015/12/cgo-cce-jednake-sanse-za-sve-medije-u-cg.pdf
http://media.cgo-cce.org/2015/12/cgo-cce-jednake-sanse-za-sve-medije-u-cg.pdf
http://media.cgo-cce.org/2015/12/cgo-cce-jednake-sanse-za-sve-medije-u-cg.pdf
http://www.cima.ned.org/publication/soft_censorship__strangling_serbia___s_media/
http://www.cima.ned.org/publication/soft_censorship__strangling_serbia___s_media/
http://www.cima.ned.org/resource/soft-censorship-strangling-serbias-media/
http://www.cima.ned.org/resource/soft-censorship-strangling-serbias-media/
http://nuns.rs/reforma-javnog-informisanja/projektno-finansiranje-medija.html?position=5
http://nuns.rs/reforma-javnog-informisanja/projektno-finansiranje-medija.html?position=5
http://www.antikorupcija-savet.gov.rs/Storage/Global/Documents/izvestaji/Izvestaj%20o%20medijima%20konacna%20verzija.pdf
http://www.antikorupcija-savet.gov.rs/Storage/Global/Documents/izvestaji/Izvestaj%20o%20medijima%20konacna%20verzija.pdf
http://www.antikorupcija-savet.gov.rs/Storage/Global/Documents/izvestaji/Izvestaj%20o%20medijima%20konacna%20verzija.pdf
https://pistaljka.rs/home/read/183
http://www.javno.rs/istrazivanja/oglasavanje-kao-privatni-posao-vlasti
http://www.javno.rs/istrazivanja/oglasavanje-kao-privatni-posao-vlasti
https://www.youtube.com/watch?v=HxJJCjLjLiQ
https://www.youtube.com/watch?v=HxJJCjLjLiQ
http://mediaobservatory.net/radar/media-integrity-report-state-media-financial-relations-serbia
http://mediaobservatory.net/radar/media-integrity-report-state-media-financial-relations-serbia
http://www.antikorupcija-savet.gov.rs/Storage/Global/Documents/izvestaji/izvestaj%20mediji%2026%2002.pdf
http://www.antikorupcija-savet.gov.rs/Storage/Global/Documents/izvestaji/izvestaj%20mediji%2026%2002.pdf
http://www.antikorupcija-savet.gov.rs/Storage/Global/Documents/izvestaji/izvestaj%20mediji%2026%2002.pdf




Center for International 
Media Assistance
NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY

1025 F STREET, N.W., 8TH FLOOR

WASHINGTON, DC 20004

PHONE: (202) 378-9700

EMAIL: CIMA@ned.org

URL: http://cima.ned.org


	Cover: Captured News Media: Bosnia and Herzegovina, Serbia, and Montenegro
	About this Publication
	About CIMA
	Contents
	Advisory Council for the Center for International Media Assistance
	About the Authors

	Introduction
	Captured Media
	Country Case Studies
	Bosnia and Herzegovina
	Montenegro
	Serbia

	Conclusions and Recommendations
	Endnotes



